DESKTOP DUNGEONS: REWIND |
DESKTOP DUNGEONS: REWIND |
Kde sa vzala, tu sa vzala, zrazu prišla jedna j najviac nápaditých hier roka. Väčšina z vás ani len netušila, že nejaký Desktop Dungeons: Rewind existuje, no razom tu je deviatková hra. Ale každý jeden bod z tých 9 si poctivo zaslúžila nápadmi, výzvou, zábavou, hrateľnosťou a ešte raz nápadmi. Kde AAA produkcia rezignuje na inovácie a neraz sa točí v bludnom kruhu overených princípov, tam nezávislí tvorcovia skúšajú niečo nové, nápadité, inovatívne. A hráči to oceňujú. Kritici to oceňujú. A aj preto má Desktop Dungeons: Rewind vysokú známku odo mňa, od kritikov vo svete, od hráčov na Steame.
Ale to som vlastne trochu pretočil dopredu. Nevadí, pretáčanie je jeden z ústredných mechanizmov tejto hry. Takže to teraz pretočme na začiatok. Toto je a aj nie je úplne nová hra. V zásade je to remake dnes už trochu zabudnutej hry, ale vo svojej dobe to bol nečakaný indie hit. Podobne ako tento. Desktop Dungeons bol roguelike dungeon crawler z roku 2013, ktorý dnes už vyzerá fakt škaredo, ale stále sa hrá dobre. Tak sa autori rozhodli spraviť remake, aby sa hral rovnako dobre, ale vyzeral krajšie. Popritom zistili, že majú v šuplíku ešte peknú porciu nových nápadov, tak ich začali pridávať, testovať, vylaďovať, upravovať a výsledok je tu. Remake, ktorý naozaj pomáha, klasiku oživuje, no nerozbíja jej princípy.
A o čom to vlastne je? Budujete si vlastné kráľovstvo. Nečakajte ale manažmentovku, aj keď aj nejaký ten manažment tu je. Tu ste skôr hrdinom ako vládcom. Niekde na čistinke v lese si postavíte svoju prvú budovu a aj keď vy by ste s tým možno boli spokojní, na kráľovstvo je to pramálo. Treba ďalej budovať, ale to bez peňazí nejde. A ako najlepšie zohnať peniaze? Vydať sa do bludísk, pozabíjať tam všetky príšery, zobrať si trofej z mŕtvoly bossa a predať ju obchodníkovi. Za to dostanete nejaké tie zlatky a môžete stavať ďalej.
Hra má veľmi príjemne spracovaný tutoriál a istým spôsobom je vlastne celý jeden veľký tutoriál. Celú dobu hrania vás na každom vašom kroku a kliku sprevádzajú nejaké pomôcky, ktoré vás posúvajú o niečo bližšie k cieľu. A bavia vás. V celom naratíve hry sa skĺbili vtipy a akési jednoduché posúvanie vpred príbehom. Tu vám hra zahlási, že môžete postaviť takúto budovu a dostanete toto. Inde zase nejaká postava niečo chce. Ale stále vás to malými krôčikmi posúva vpred. Nemyslite si však, že tu na nejakom príbehu záleží. To vôbec. Je to len vlastne taká vtipná chvíľka oddychu medzi tým, ako sa vydávate loviť monštrá niekam do divočiny.
Hlavné pozitívum z toho ale je, že vás v tom hra nenecháva samých. Nevedie vás za ručičku, ale nikdy vás nezahlcuje vecami, ktoré by ste nezvládli. Každý nový prvok vám pri prvom strete vysvetlí, aby ste sa s ním dobre zoznámili a pri hraní ho vedeli využiť vo svoj prospech. Vďaka tomu je vkĺznutie do hry náramne hladké a o to viac vás pohltí neskôr. Nemyslite si však, že je to nejaká ľahká hra. V Desktop Dungeons: Rewind budete zomierať a budete tu zomierať naozaj často. Niekedy možno aj pri každom pokuse vydať sa na výpravu. Ale aj o tom je herné čaro.
Postupnými výpravami rozširujete svoje mesto, čo pre vás znamená nové možnosti a nové mechanizmy. Niektoré nové súčasti si jednoducho kúpite za nazbierané mince, iné si musíte získať hraním. Napríklad vám neskôr v hre poskytne pomocnú ruku bosorka, ale aby ste získali jej služby, musíte pre ňu splniť nejaké úlohy a nemusí to byť práve jednoduché. Rovnako narazíte počas svojich runov aj na ďalšie postavy a situácie, ktoré počas vašich runov predstavujú vlastne akési úlohy. Stále je pre vás hra hlavne o tom istom, ale teraz od vás vyžaduje aj nejakú vedľajšiu činnosť, za ktorú vás ale odmení a posunie o krok bližšie k cieľu.
Manažment je a aj nie je dôležitý. Mesto spravujete naozaj jednoducho a to aj v neskorších chvíľach, keď poriadne narastie. Ale oplatí sa vám upgradovať aj budovať budovy. Vďaka nim totiž získate prístup k novým rasám a aj novým triedam postáv, ktoré si môžete brať na výpravy. Rovnako sa vám sprístupnia nové mechaniky, ale to všetko vám hra vysvetlí. A všetko to slúži na to, aby ste sa čo najlepšie pripravili na nadchádzajúcu výpravu. Neoplatí sa vám držať veľa peňazí v banke, radšej sa snažte si stále odomykať niečo nové.
Výpravy si vyberáte v taverne, kde sa vám otvorí mapa sveta, ktorá sa postupne rozširuje o nové výpravy. Tie môžete opakovať aj dookola, ak si chcete zarobiť nejaké zlatky, ale dôležité je sledovať vlajky nad výpravami. Tie signalizujú úlohy, ktoré musíte splniť, aby ste sa pohli ďalej. Napríklad niekde to môže byť prejsť dané bludisko s každou „kostolnou“ triedou postavy. Keď splníte všetky úlohy, dostanete odmenu a nový dungeon. Pritom postupne na mapu pribúdajú náročnejšie bludiská, takže sa musíte zlepšovať a aj začať využívať všetky možnosti, ktoré vám hra dáva.
Hra pred vás neustále dáva nové výzvy, no je na vás, akým tempom budete hrať. Môžete sa hnať dopredu. Môžete opakovať staršie dungeony, keďže ich hra nikdy nevygeneruje rovnako. Aspoň nahrabete nejaké mince. Vždy je ale dôležité sa pripraviť a aj na to sa tie mince zídu. V rámci prípravy si so sebou môžete zobrať nejaké predmety, lepšie zbrane, zlepšiť niektoré štatistiky, prípadne ovplyvniť, čo sa vygeneruje v bludisku. Napríklad v ňom budú mať mince dvojnásobnú hodnotu. Niečo vás to síce stojí, ale môže to mať pre vás veľký dopad.
Keď už ste v bludisku, vidíte okolo svojej postavy len niekoľko štvorčekov. Celé ostatné prostredie je zahalené tmou. Odkryje sa až v momente, keď pristanete na vedľajšom políčku. Odhalením políčka si zároveň zregenerujete časť života a many. Pohyb po svete tak tiež môžete využívať takticky a chvíľu vám asi potrvá, kým sa naučíte zbytočne neodkrývať viac, než je nutné. V tme sa skrývajú prekážky, nepriatelia, kúzla, pasce a iné veci. Niečo môžete zobrať, s inými vecami musíte bojovať. Nepriatelia majú svoje levely a musíte si tak raziť cestu prostredím za nepriateľmi, ktorých dokážete poraziť. Postupne sa levelujete aj vy, takže kým predtým vám nejaký goblin dal zabrať, teraz ho porazíte jedným šmahom meča.
Samotné boje prebiehajú na ťahy, ale hra nie je ťahovka – udriete vy, udrie súper. Alebo je poradie opačne. Hru totiž ovplyvňujú aj rôzne pasívne a aktívne efekty, takže napríklad nepriateľ môže útočiť prvý. Zároveň sa nepriateľ tiež dokáže podobne oživiť ako vy, keď od neho zo súboja odbehnete. Tomu môžete ale tiež zabrániť inými efektmi či kúzlami. Napríklad môžete zoslať jedovatý útok, ktorý bráni regenerácii. Funguje ale aj na vás. Po mape sú roztrúsené aj rôzne boosty života, zbraní, many. Dokonca aj miesta, kde si môžete kúpiť nové zbrane či iné predmety. Máte tu aj svätyne, kde môžete uctievať nejakého boha a za body viery niečo získať. Ale pozor, ak boha nebudete správne uctievať svojím hraním, zošle na vás kliatbu (a napríklad vám zhabe všetko z inventára).
Bludiská dokonca majú aj skryté podlažia, kde na vás čaká nejaká výzva a určite sa ju oplatí splniť, ak je to vo vašich silách. Môže vám to pomôcť s levelovaním, aby ste na záver stačili na bossa. Musíte ale dávať pozor na obmedzenie inventára. Tam sa vám zmestí iba určitá hmotnosť a každý predmet niečo váži. Ak máte plný batoh a chcete niečo iné, môžete niektorý z predmetov konvertovať a to vám napríklad dodá život, manu a podobne. Záleží od rasy, keďže každá s konvertovanou energiou narába inak. Hra ale obsahuje obrovské množstvo rôznych mechanizmov, ktoré môžete využívať, ale využívajú ich aj nepriatelia proti vám.
Pravdepodobne som nenašiel všetky a možno ani vy ich nenájdete, aj keď v hre strávite desiatky hodín. Lebo jednoducho nevyužijete niektorý z oltárov. Bohov je tu kopa, každý má iné efekty aj tresty. Ale mechaniku pretáčania určite využije každý. Keď počas svojho runu prvý raz zomriete, hra sa spýta, či sa chcete vzdať, alebo to chcete skúsiť znova. V tom prípade sa pretočí na úplný začiatok a potom ide rýchlo ďalej do nejakého bodu približne v strede postupu, aby ste skúsili inú stratégiu. Možno vás porazil boss, lebo on bol level 10 a vy len 8, čo proti bossovi nemáte šancu. Tak budete postupovať inak, aby ste z nepriateľov získali čo najviac XP. Je to veľmi zaujímavá mechanika, ktorá ku hre parádne sadí a neviem, či by som po tomto dokázal hrať originál bez nej.
Okrem štandardných dungeonov, ktorých je v hre kopa a hra ich vždy generuje inak, môžete hrať aj puzzle režim (s konkrétnymi prekážkami, kde je jeden spôsob, ako ich prekonať) a denné výzvy. Každý deň dostane hra novú výzvu, kde všetci hráči dostanú rovnaké bludisko, rovnakú postavu, rovnaké nastavenia. A je len na vás, ako sa umiestnite a či sa vám podarí prekonať priateľov. Hra tak kombinuje obrovskú slobodu a variabilitu v klasických dungeonoch s takto predpripravenými výzvami.
A tej variability tu veru je obrovská kopa. Na výber je postupne 7 rôznych fantasy rás – začína to človekom, ale sú tu aj Elfovia, „poloviční“, trpaslíci a podobne. Každá rasa so sebou prináša vlastnú schopnosť konverzie. Napríklad ľudia si za každých 100 bodov konverzie zlepšia útoky. No a potom si rasu nakombinujete s jednou zo 16 tried. Opäť sú to známe fantasy triedy ako zlodej, rogue, čarodejník, berserker a podobne. Každá trieda má 3 unikátne pasívne bonusy, napríklad Monk má dvojnásobnú regeneráciu a vyššiu odolnosť. Rovnako však triedy majú aj svoje nevýhody. Musíte si vedieť dobre nakombinovať rasy, triedy a prípravu na výpravy, pričom chvíľu trvá, kým sa to naučíte. Ale o to lepší pocit z hrania máte.
Graficky je to na úrovni indie hry od zhruba dvanásťčlenného tímu, ale to neznamená nič zlé. Je to jednoducho malá hra s jednoduchou, ale pekne vyzerajúcou fantasy grafikou. Navyše aj pri detailnom zazoomovaní to nevyzerá zle. Rovnako je jednoduchá aj hudba, z ktorej vám síce nič neutkvie v pamäti, ale k hraniu sedí dobre. negatíva? Sú tu. Hlavne asi fakt, že občas hra vygeneruje dungeon tak, že sa pri ňom poriadne zapotíte alebo je možno rovno nemožné prejsť bossa, ale keďže je celá hra o pokusoch a omyloch, ani to veľmi neprekáža. Runy sú rýchle, krátke a zábavné. A na tom stojí úspech Desktop Dungeons: Rewind. Je to niečo drobné, krátke, ale neuveriteľne hlboké a veľmi zábavné. Toto je hra, o ktorej ste nevedeli, že ju chcete.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Prismatika / QCF Design Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|