S.T.A.L.K.E.R. 2: HEART OF CHORNOBYL |
S.T.A.L.K.E.R. 2: HEART OF CHORNOBYL |
Opäť vám trochu priblížim, ako to chodí na Gamescome. Máte plný program, idete z hry na hru, z hardvéru na hardvér, nemáte občas ani pauzy, ale pripraviť sa musíte na všetko. Občas aj na hry tak rozbité, že si ich vlastne ani nezahráte. Koniec koncov, k ich vydaniu to sú často ešte mesiace, ojedinele dokonca rok. Do vydania S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl zostáva ešte pomerne dosť času, hra vychádza až 20. novembra, aj napriek tomu ma ale novinárske demo prekvapilo veľmi príjemne.
Pustil som sa do dema a ako to býva, musíte si prejsť nastavenia. Tak som sa preklikal vecami tak, aby mi hra vyhovovala. Keďže to bola PC verzia, tak som pozrel aj na nejaké tie vizuálne nastavenia. No a zapol som si češtinu. V hre, ktorá má do vydania ešte takmer 3 mesiace, je už teraz plne funkčná čeština a navyše aj dosť podarená. K tomu samozrejme išiel kvôli autenticite ukrajinský dabing a mohlo sa ísť na výpravu do Zóny. Tentoraz v koži nového, osamelého stalkera, ktorý sa volá Skif.
Zóna je zjavne stále tajomným miestom, ktoré obsahuje nielen mnohé nebezpečenstvá, ale aj mnohé možnosti, ako sa dostať k obrovskému bohatstvu. A práve to tam zlákalo ak Skifa. Kto je vlastne Skif? To nám zatiaľ autori len naznačujú a ani demo toho vlastne veľa o postave neprezradilo. Akurát nám predviedlo, že Zóna je stále nebezpečná a už úvodná cesta do nej je sprevádzaná masívnym výbojom. Jedným z najväčších, aké vôbec videl vodič, ktorý Skifa do Zóny vezie. Skif tam ide s nejakým artefaktom, aby aktivoval skener. Artefakt však musí byť autentický a priamo zo Zóny, inak to môže dopadnúť veľmi zle.
Celkovo sme sa o našom príbehu v hre veľa nedozvedeli. A ani vývojári sediaci okolo novinárov nás nemotivovali k jeho skúmaniu. Skôr práve naopak. Ako som si nasadzoval headset, počul som ešte pripomienku, aby som sa nesústredil na plnenie úloh, ale skôr skúmal zónu a snažil sa objaviť všetko, čo mi za tých 30 minút môže ukázať, či už sú to anomálie, mutanti, rôzne frakcie alebo čokoľvek iné. A taktiež zjavne vývojári chceli, aby sme sa aj kochali. Lebo je pravda, že sa tu naozaj je čím kochať. Už len to, že sa cez obrovský výboj dostávate otvoreným priestorom a úzkymi chodbičkami do Zóny, ukáže krásy tohto sveta, na ktorý tak dlho čakáme.
A kým o príbehu postavy nevieme z dema zhola nič, niečo málo nového sme sa dozvedeli o svete, v ktorom sa hra odohráva. Úvod dema bol aj samotným úvodom hry. Takže to, o čom dnes píšem, si o pár mesiacov presne zahráte sami. Je badať výraznejší časový odskok od predchádzajúcej trilógie a to najmä vďaka vysielaniu v rádiu, ktoré počúvate počas cesty do Zóny. Tá je už teraz stabilizovaná a dokonca bol založený inštitút na jej správu, ochranu a skúmanie. Vo vysielaní to však stále trochu vrie a môžeme čakať, že to až taká idylka časom nebude a možno sa niečo pokazí. Nič z dema nám však nenaznačuje, že by sa to pokaziť aj malo. Ale viete, ako to v týchto príbehoch chodí.
A rovnako ako chce Skif a ďalší stalkeri využiť Zónu pre svoj prospech, tak z vysielania sa dozvedáme, že vláda chce využiť a skúmať Zónu, aby z toho vyťažili niečo pre ľudstvo. Ale naozaj? Opakujem sa, nič z toho nebolo v príbehu priamo povedané, ale naozaj mám dojem, že to taká idylka nebude a pokazí sa všetko, čo sa pokaziť môže. Mám z toho taký dojem a myslím si, že hre taký príbeh aj prospeje. Zjavne tak môžeme čakať niečo veľké na pozadí, ale nebude chýbať ani osobný príbeh o našej postave a motívoch cesty do Zóny. Niečo málinko viac vám prezradíme v našom nadchádzajúcom rozhovore s vývojármi.
Asi vám už došlo, že z takto masívnej hry nedokážete v deme za necelých 30 minút zažiť veľa. Už hneď prvá úloha sa nevyvíja tak, ako by ste si želali, takže prichádzajú komplikácie. Zdanlivo jednoduchá misia sa komplikuje a to pre vás predstavuje prísun ďalších a ďalších úloh. Ako tak putujete Zónou, nepotrvá to dlho a musíte tasiť zbrane, keďže je tu stále viac než dosť nebezpečenstiev. No jednej strane sú to tie anomálie. Zle si to vypočítate a môžu vás roztrhať. Ale to bola len taká „tutoriálová“ anomália.
No ale to nie je to jediné, čo vás ohrozuje. Pokojne sa prechádzate, užívate si krásu tohto v zásade post-apokalyptického prostredia, keď tu na vás zrazu skočí jeden z mutantov. Zóny možno je stabilizovaná, ale rozhodne nie bezpečná. No a keď vás niečo prekvapí takto odzadu, chvíľu trvá, kým to zabijete. Takže po boji sa rýchlo rozhliadnete, obďaleč vidíte dom, tak doň šprintujete a prehrabávate skrinky a šuplíky, aby ste tam našli nejaký obväz alebo niečo iné, čím si prinavrátite ten kus zdravia, o ktorý ste prišli v súboji s mutantom. Tešíte sa na takúto hrateľnosť? My tiež.
Dalo by sa povedať, že som v deme videl dve tváre hry. Jednou bol ten rozľahlý svet Zóny tam vonku, kde na vás toho čaká naozaj veľa. Druhou bol kryt, v ktorom prebiehali výskumu a kam vás zavedie hneď prvá úloha. Ihneď zbadáte, že sa tu niečo stalo, krv nechýba, rovnako ani blikajúce svetlá a podobne. Atmosféra hry je výnimočná. Aj tak krátka ukážka stačila na to, aby ma hra pohltila. Pritom vonku v Zóne to je atmosféra iná ako v takýchto stiesnených tmavých priestoroch, ale stále rovnako podmanivá. Celý deň by som najradšej strávil hraním hry na Gamescome.
Keď som hral hru na Gamescome pred rokom a von sa dostal záznam už ani neviem od koho, hráči neboli spokojní. Síce nevedeli, ako sa hra hrá, ale neboli spokojní s grafickou kvalitou. Tá je teraz úplne inde a hra vyzerá fenomenálne. S.T.A.L.K.E.R. 2 bude pravdepodobne najkrajšou hrou roka a pri rozľahlosti hry je to naozaj obrovský úspech. Samozrejme, napríklad postavy mi prišli trochu slabšie, ale zase ten svet je jednoducho wau. Pritom je nielen veľký, ale aj bohatý a detailný. No a práve aj grafika vo veľkej miere pomáha vyššie spomínanej pohlcujúcej atmosfére.
No a druhá vec, ktorá atmosfére veľmi pomáha, je zvuk. V Zóne, kde potrebujete na každom kroku cítiť napätie a nebezpečenstvo, veľmi dobre fungujú ambientné zvuky z každého smeru. Pritom vás ale nezahlcujú, dávajú zmysel. Tam vietor, hentam niečo šumí, tam sa zas čosi pohne, takže tasíte zbraň. Hudba v deme bola skôr minimalistická, ale pekne to celé dokresľovala. Taktiež bola skôr ambientná, ale zase na začiatku hry skladatelia málokedy majú možnosť sa predviesť nejakými veľkolepými skladbami. Celé to dotvára dabing, pričom ten ukrajinský je nielen autentický, ale zároveň aj kvalitný. Ako technicky, tak aj výkonom hercov.
Chcel by som viac. Oveľa viac. Od PC so S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl sa odchádzalo veľmi ťažko. Atmosféra bola vynikajúca, hrateľnosť zjavne dobre známa a badať, že vychádza z pôvodnej trilógie. Navyše nám toto demo naznačilo mnoho vecí, na ktoré zatiaľ nemáme definitívne odpovede a niektorí asi nebudú spokojní, kým ich nedostanú. Ako je to skutočne so Zónou? Kde sú ďalší stalkeri? Ako bude fungovať upravovanie zbraní? A ako bude fungovať dialógový systém? V deme bola časť, kde sa dalo v dialógu vybrať z dvoch možností. Ale aké budú dopady? Toľko otázok, tak málo odpovedí a ešte takmer 3 mesiace do vydania.
PC
Xbox Series X|S Vývoj: GSC Gameworld / GSC Gameworld Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|