THE PLANET CRAFTER

THE PLANET CRAFTER

7.5

Vyťaž si svoju planétu

Doposiaľ neznáma dvojica vývojárov, Amelie a Brice, sa rozhodla, že vytvorí survival projekt, ktorý nebude až tak tlačiť na pílu. O hre The Planet Crafter ste si mohli čo to prečítať v našich dojmoch. To, že mal tento titul našliapnuté k lepšej spoločnosti, sa napokon potvrdilo, avšak stále bolo nutné s napätím sledovať, či sa podarí The Planet Crafter aj dokončiť. Podarilo sa. Je jedno, či vás naháňajú zombíci, nebezpečná fauna na opustenom ostrove či mori alebo kadejaké fialové podivnosti na planéte „razdvatri". Musíte prežiť v neznámom svete – to je základ. Ostatné je už len omáčka okolo.

Príbeh nie je lákadlom, pre ktoré by ste mali po hre siahnuť, ale to je v tomto žánri železným pravidlom. Gravitáciou neznámej planéty priťahovaný modul vesmírnej lode sa po tvrdom náraze stane vašim provizórnym domov. Mnoho času v obmedzenom úkryte nestrávite. Miesto toho, aby ste sa hrôzou klepali vo vnútri, sa vyberiete preskúmať najbližšie okolie. Môžete si nastaviť obťažnosť s tým, že budete po smrti penalizovaní vybrakovaním inventáru, ako nehostinné bude počasie, kde zložíte svoje ctené pozadie po páde, koľko energie budú konzumovať jednotlivé prístroje alebo čo všetko si odomknete na samotnom začiatku. Samozrejme si z hry môžete spraviť úplné slobodné pieskovisko, ale potom to nie je až taká zábava. Relaxačný mód ostáva výzvou, ktorá vás zbytočne netrápi.

The Planet Crafter
The Planet Crafter Základňa sa nám začína postupne rozrastať.
Základňa sa nám začína postupne rozrastať.

The Planet Crafter Chodby sa plnia novým vybavením.
Chodby sa plnia novým vybavením.

The Planet Crafter Planéta ukrýva veľké množstvo vrakov havarovaných lodí.
Planéta ukrýva veľké množstvo vrakov havarovaných lodí.

Vo finálne sa staráte o trojicu základných atribútov stroskotanca: hlad, smäd a kyslík. Do momentu, kedy si začnete pestovať vlastné plody v špecializovaných nádobách, si budete musieť vystačiť s kozmickou stravou, ktorú nachádzate v opustených vrakoch alebo boxoch s inými predmetmi. Smäd uhasíte vodou, ktorú si však spoločne s kyslíkom viete vyrobiť okamžite. Neskôr tekutinu nutnú k životu zbierate v zásobníkoch. Základom je nielen prežiť, ale v maximálne možnej miere teraformovať planétu tak, aby bola prístupná pre život a nie len vyprahnutým kusom kameňa.

Cesta k úspechu si od vás vyžiada vyššie desiatky hodín poctivého grindovania. Nebude sa na vás lepiť mimozemský sliz a ani vám oči nevyklove mutant s gigantickými pazúrmi. Fauna ohrozujúca vaše bytie tu neexistuje, pretože na planéte nie je život. Ten sem prinášate vy. Akonáhle opustíte svoj modul, začne vám ubúdať kyslík, pričom sa automaticky doplní, ak vstúpite do vhodnej atmosféry, čo je vo vašom prípade záchranný modul alebo miesto, ktoré si sami postavíte. Okrem toho v jednotlivých bunkách staviate postupne skrinky, výrobne iných predmetov, generátory tepla, kyslíka, rôzne obrazovky, obrovské tuby, v ktorých pestujete potraviny, v iných zas vyrábate kyslík. Alebo tamto sedačku, tamto stolík – veď to poznáte.

Na začiatku toho, samozrejme, mnoho nemáte, inventár je viac než obmedzený a len pátrate, čo máte vlastne spraviť. Je to jednoduché: zbierate suroviny. Okrem ľadu, kobaltu, magnézia a železa je to napríklad titánium či silikón. Ide o bežné, základné suroviny, ktorých nájdete desiatky až stovky pohodených na zemi. Potom sa musíte postarať o prísun hliníka, irídia, uránu, síry či obsidiánu, ktoré môžete ťažiť len na špecializovaných miestach, no tieto suroviny nutne potrebujete k vytvoreniu efektívnejšieho a lepšieho vybavenia, nových predmetov či rovno budov.

To podstatné je elektrická energia, ktorú získate proste tak, že postavíte jeden z generátorov: veterný alebo slnečný. Neskôr nukleárny reaktor. Aby ste postupovali v pretváraní krajiny a postupne si odomykali napríklad možnosť zmeny počasia (začne pršať, tvoria sa jazerá), musíte zvyšovať tlak (špeciálne prístroje), vytvárať teplo (rovnako sú na jeho tvorbu špecializované mašinky), generovať kyslík (prostredníctvom vysádzaných rastlín) alebo biomasu (postupne vyrábate generátory trávniku, stromov, flóry či fauny). A práve tu je pes zakopaný. Aby ste sa k niečomu dostali, budete hodiny a hodiny zbierať rôzne suroviny, vyzobávať, čo práve potrebujete a, samozrejme, všetko škrečkovať v skrinkách: pretože to k tomu proste patrí.

Inventár je spočiatku viac než obmedzený a vezmete len zopár predmetov. V prípade, ak na výrobu jednotlivých strojov potrebujete zásobu rôznych surovín, neostáva vám nič iné ako pomerne nemotorným spôsobom šaškovať so všetkým, čo máte pri sebe. Neskôr si odomknete väčší batoh, zrýchlite svoj pohyb, vyrobíte väčšie zásobníky na kyslík, takže vydržíte vonku aj dlhšie než minútku. Všetko však chce svoj čas a ten strávite úmorným grindovaním. Na tom je hra založená, pretože aj samotné zlepšovanie statusu planéty a jej teraformovanie trvá niekedy až neúmorne dlho. A čo budete zatiaľ robiť? Okrem vyzobávania surovín sa k slovu hlási aj objavovanie samotnej planéty.

The Planet Crafter
The Planet Crafter Pred obrazovkou horúco, na obrazovke horúco - leto ako sa patrí.
Pred obrazovkou horúco, na obrazovke horúco - leto ako sa patrí.

The Planet Crafter Ťažba síry v plnom prúde.
Ťažba síry v plnom prúde.

The Planet Crafter Nedávno pribudlo formou updatu vozidlo. Presuny medzi lokáciami sú hneď väčšou zábavou.
Nedávno pribudlo formou updatu vozidlo. Presuny medzi lokáciami sú hneď väčšou zábavou.

Tentoraz sa nekoná neustále nanovo generovaný svet, ale prostredie je vytvorené a fajka zhasla. Jediné, čo si môžete pri novej hre zvoliť, je miesto, kde havarujete. Na jednej strane je pozitívne to, že viete, čo kde nájdete a jaskyňa so zásobou irídia je vždy tamto na kopci a hliník je k dispozícii zas za tou veľkou skalou. Na strane druhej sa do opakovaného hrania len tak ľahko neprinútite. To však s hrou strávite viac než desiatky hodín, vypustíte do vesmíru zopár rakiet, postavíte si laboratórium na svojej obrovskej základni, budete pestovať rastliny, vysádzať stromy, preskúmate rôzne vraky lodí, zablúdite v jaskyniach. Je toho hromada a možno objavíte aj tajomný chrám s rajským prostredím.

The Planet Crafter je neskutočným žrútom času, no čo je najlepšie, pri správnom dávkovaní vydržíte pri hre mesiace. Osobne sú víkendy, kedy si chcete na chvíľu oddýchnuť od bežných povinností (najlepšie ráno, keď rodinka ešte dospáva a večer, keď sa zbehnú všetci pred TV). Podstatným faktorom ostáva možnosť alebo skôr nutnosť pohodového hrania. Nikam sa nemusíte ukrývať, nikto vás nenaháňa, ale si pokojne a bez zbytočného stresu budujete svoj vlastný svet. Zbierate suroviny, pestujete rastliny, neskôr vybudujete systém ťažobných plošín a zveľaďujete svoje okolie. Mapa sa síce nemení a je obrovská škoda, že priamo v hre nemáte žiadnu k dispozícii. Určite by to hrateľnosti iba pomohlo.

The Planet Crafter
The Planet Crafter Počasie sa neustále mení, ale na samotnú hrateľnosť nemá žiadny vplyv.
Počasie sa neustále mení, ale na samotnú hrateľnosť nemá žiadny vplyv.

The Planet Crafter Neskôr začnete do vesmíru posielať rakety.
Neskôr začnete do vesmíru posielať rakety.

The Planet Crafter Hoci vyzerá planéta nehostinne, ohrozuje vás tu maximálne vaša nerozvážnosť.
Hoci vyzerá planéta nehostinne, ohrozuje vás tu maximálne vaša nerozvážnosť.

Technické spracovanie zodpovedá veľkosti vývojárskeho tímu, ktorý vydáva pravidelné updaty a robí všetko pre hráčov. Nie je to teda žiadne pixelové peklo alebo minecrafťácke kocky (za ktoré sa tak pomerne úsmevne ukrývalo ploché Cube Life: Island Survival) – a mnohokrát sa budete kochať a len tak pozerať do diaľky. Síce sa stane, že občas textúry vypadnú, framerate nečakane spadne alebo neviete vyťažiť niektorú zo surovín, no v rámci možností je všetko vizuálne akurát príťažlivé. Ozvučenie je skôr minimalistické a hudobná vložka striedma. Určite by viac potešil nejaký ten pompézny orchester, ale stále je reč o nezávislej hre.

Na The Planet Crafter je vidieť, že ide o hru menšieho tímu. Avšak zároveň cítiť, že do toho dal niekto srdce, herné prvky a postupy ako také fungujú a nestále sa tu naslúcha komunite (onedlho pribudne vozidlo a nové biómy a chystá sa aj DLC s novou planétou). Preto bol pridaný aj multiplayer. Nejde o nič nové a originálne, avšak ponuka titulu stojí za tie peniaze. Ak sa na to budete pozerať čisto pragmaticky, tak za skromný peniaz dostanete desiatky hodín objavovania, zbierania a stavania. Už ste to videli, ale naskočiť do vlaku je také lákavé a na pár hodín týždenne skysnete s The Planet Crafter, že zabudnete na povinnosti. Hra navyše vynikajúco beží na Steam Decku a nie je o nič horšou verziou ako na PC. Fajn relax, ktorý vás nenúti sa nikam hnať.

napísal kordi 14.10.2024
7.5
8.2