STARFIELD: SHATTERED SPACE |
STARFIELD: SHATTERED SPACE |
Starfield, minulý rok vydaný titul od Bethesdy, preniesol jej RPG štýl hier do nového univerza, kde po fantasy a post-apokalyptických svetoch prešiel do sci-fi. Ukázal budúcnosť ľudstva žijúceho vo vesmíre s tisíckou planét, množstvom frakcií a tajomným artefaktmi.
Pôvodná Starfield hra otvorila hráčom svoj rozsiahly vesmír, ktorým ich previedla, ukázala im ako žije ľudstvo v roku 2330, ako kolonizovalo sériu planét. Pričom na niektorých to prekvitá bohatstvom, iné sú plne v rukách zločincov a priekupníkov, niektoré sú ešte len v čase divokého západu, iné nemajú ani to a sú len chudobné osady alebo výskumné stanice. Na to všetko dozerá vojnová flotila, ktorá sa snaží brániť svety pred útokmi pirátov a zločincov. Zároveň v hre nechýba pohyb po planétach, vystupovanie na vesmírne stanice, ale ani boje vo vesmíre, lietanie medzi planétami. Nesadlo to každému, ale ak už to hráčom sadlo, mohli si užiť aj cez sto hodín hrateľnosti, plnenia misií, objavovania planét, vylepšovania lode a stavby opevnení. Zároveň pridali zaujímavý New Game+ prvok, ktorý vďaka cestovaniu časom umožnil hru hrať znovu s úpravami v univerze a s plným vylevelovaním.
Teraz nás príbeh zavedie do sídla frakcie Va'ruun, a to na ich tajnú, v mapách nezaznačenú planétu Va'ruun'kai. Tam majú svoje sídlo, praktikujú svoju vieru k Veľkému hadovi, ale je to aj miesto, kde skúšali nové aplikácie technológií pre cestovanie vesmírom. Problém je, že sa niečo zvrtlo. Ich mesto je čiastočne zničené a zahalené zvláštnym energetickým poľom a rovnako aj ich vesmírna stanica, ktorá vás na túto planétu dostane.
Samotná expanzia vám pridá do hry novú vedľajšiu misiu, ktorou sa do nej dostanete. Môžete ju aktivovať hocikedy po prejdení prvých úloh v hre. Stačí nemať aktívnu misiu a nasmerovať loď na novú sústavu. V nej sa pred vami objaví masívna vesmírna stanica. Ak sa ju vydáte preskúmať, budete zatiahnutí do víru udalostí, ktoré vás prevedú stanicou a dovedú až na planétu Va'ruunov. Keďže tí sú veľmi pobožní, môžete im naznačiť, že ste vyvolení a prišli ste ich zachrániť. Následne vás čakajú tri frakcie v meste, ktoré musíte uzmieriť a pomôcť vyriešiť ich problém. Je to problém s realitou, ktorú sami poškodili a ktorá ich ohrozuje. Ako to vyriešite a s akým výsledkom, bude na vás, ale je tu veľa rozhodnutí, ktoré vás zavedú k rôznym koncom.
Budete tak plniť tri väčšie questy s niekoľkými priradenými misiami, v ktorých budete presviedčať ľudí, aby vám pomohli niečo nájsť, aby vám povedali, kde niečo je alebo kde niekoho hľadať. Pri každej frakcii to bude iné, a zavedie vás na iné miesta v meste alebo jeho okolí. Sú to však viac-menej štandardné úlohy, podobné tým v základnej hre, bez nejakého výraznejšieho nového prvku. Mierne to oživuje malá puzzle úloha s rituálom v jaskyni, kedy vás zasvätia, alebo úvodná misia, kedy bojujete v lodi bez gravitácie.
Samotná planéta v hre je pekná a zaujímavá, aj keď miestami možno až príliš fialová. Teraz je nejaká móda robiť fialové hry. Ale tu sa to hodí a atmosféru pekne dopĺňajú všade sa objavujúce žiariace bielomodré polia, ktoré naznačujú porušenú realitu. Spolu so svetielkujúcimi teleportujúcimi sa bytosťami dodávajú expanzii tajomný nádych a s vyskakujúcimi pavúčími monštrami z inej dimenzie sa expanzia presúva do hororu.
Obťažnosť bude závisieť od vášho levelu a vašich zbraní. V hlavnej hre sa dalo pekne vylevelovať, vyzbrojiť sa a až následne prejsť do tohto sveta. Ak ste tak urobili, nemusíte s nepriateľmi výrazne stresovať a môžete si užívať hru. Viete pritom používať svoje svoje zbrane, ale aj prebrať ich vlastné a relatívne silné zbrane. Osobne aj tak používam modifikovaný Big Bang, ktorý má síce malý zásobník, ale vysokú efektivitu a nie je s ním problém sa nepriateľmi prestrieľať. Niekedy sú boje intenzívne, niekedy jednoduché, záleží aj na tom, z koho si spravíte nepriateľov. Môžete naštvať aj miestnych vojakov v meste a neostane vám nič iné ako vystrieľať ich, ako sa to stalo mne a mesto zostalo bez ochrany. A to ešte nevedeli, že som v jednej misii zabil väzňov a zvalil to na inú frakciu.
Možnosti rozhodovania sa a konšpirovania, odhaľovania iných konšpirácií stojacimi za konšpiráciami, sú tu pekné a aj objavovanie, čo všetko je v pozadí tohto miesta, je zaujímavé. Ale to je asi všetko. Mesto a ani planéta nepridáva do hry a ani celého príbehu nič zásadné a je to viac-menej len samostatný voliteľný doplnok do univerza.
Samotná dĺžka hry je variabilná, záleží na tom, čo všetko z misií splníte, ako rýchlo pobeháte prostredím a či sa orientujete aj na vedľajšie úlohy, alebo či preskakujete rozhovory. Základná dĺžka je okolo 5 hodín, ak sa príliš nezdržujete. Viete to natiahnuť na približne 15 hodín aj s vedľajšími úlohami a preskúmaním všetkého v okolí.
Čo vám expanzia pridá po prejdení, sú len nové preskinované budovy na výber do pevností a nové zbrane, ktorých bude okolo šesť. Pribudne aj päť vortexových granátov, ktoré viete aj sami vyrobiť s rôznymi účinkami. Nie sú to výrazné vylepšenia. Je to škoda, keďže prakticky za prejdenie expanzie nedostanete nič hodnotné. To aj naznačuje hodnotu expanzie.
Po technologickej stránke je Starfield oproti stavu pred rokom už vylepšený v rôznych ohľadoch, zafixované sú rôzne menšie problémy, dotiahnuté grafické detaily, pridali aj vyššiu obťažnosť, ale hlavne boli medzičasom pridané aj nové možnosti, ako sú plné mapy miest, pridaná bola možnosť zmeniť kameru pri rozhovoroch, nedávno pribudla aj možnosť kúpiť si vozidlo a jazdiť s ním po planétach. Plus veľa detailov vylepšujúcich zážitok. Samotná expanzia v tejto oblasti nič zásadné nepridáva. Ale čo sa týka vizuálu, je vidieť, že je to ručne spracovaná oblasť s množstvom detailov a niekoľkými pôsobivými lokalitami. Vonkajšie prostredia sú tiež decentné, často pekne detailné, ale inokedy príliš kamenisté s množstvom prekážok, čo komplikuje cestovanie vozidlom a aj pohodu pri preskúmavaní prostredia.
Výkon je v hre decentný. Na RTX 4080 ide v 4K cez 100 fps, aj keď aj s DLSS a Frame generation, čo sú už štandardné funkcie v hrách a tu ich Bethesda pekne aplikovala, aj s FSR a prakticky všetkým možným dnes dostupným. Škoda absencie zapracovania Ray-tracingu, ktorý by sa tu už hodil a dobre by sa v niektorých prostrediach využil a spravil ich vernejšími. Vizuál je často veľmi pekný, ale niekedy je pre zmenu nasvietenie zvláštne a práve tam by pomohol Ray tracing
Čo v hre nevylepšili, sú loadingy. Nahrávanie čakajte znovu a všade. Často sú síce rýchle, ale aj keď majú len sekundu, ukážu loading obrazovku. Je škoda, že to Bethesda nevyriešila. Napríklad Star Wars Outlaws funguje presne na rovnakom systéme, ale nahráva počas animácie prechodu oblakmi alebo pri skokoch. Rovnako aj mody ponúkajú niečo podobné, ale Bethesda si tu stále trvá na svojich loadingoch.
Celkovo je Shattered Space decentná expanzia pridávajúca hlboký príbeh, ako aj relatívne zaujímavú temnú planétu so sériou väčších úloh a novými nepriateľmi. Nie je to zlé, ale ani výrazné a stále je to len dávka toho istého a nič nové do hry nepridáva. Nie je to niečo, čo by ho výraznejšie hru posunulo dopredu, či už v oblasti hlavného príbehu, alebo možnosťami. Nie je to expanzia na úrovni Phantom Liberty pre Cyberpunk a ani Vessel of Hatred expanzie pre Diablo IV. Skôr malý voliteľný doplnok. Je to škoda, lebo hra by potrebovala niečo väčšie.
Znamená to, že ak vás pôvodná hra nebavila, toto nepomôže, aby vás zaujala. Ale ak vás bavila a špeciálne ste pravý RPG hráč, ktorý chce veľa rozhovorov, veľa rozhodnutí a hĺbku príbehu, ako aj informácie na pozadí, toto bude presne pre vás.