SILENT HILL 2 |
SILENT HILL 2 |
Resident Evil a Silent Hill patria vo videohrách medzi najlepšie hororové série všetkých čias. Potvrdilo sa to aj v remaku Silent Hill 2, ktorý je na jednej strane dostatočne moderný, aby upútal aj mladších hráčov a na druhej strane si zachováva štýl a esenciu originálu. Nezabudnuteľné mestečko pokryté zlovestnou hmlou, kde ste radi, keď nikoho nestretnete, lebo väčšinou (ale nie vždy) sú to desivé smrtiace monštrá, opäť preukázalo svoju jedinečnosť. A pochvalu si zaslúžia ako pôvodní autori, tak aj tvorcovia remaku Bloober Team.
Začneme rovno audiovizuálnym spracovaním, lebo to je často kľúčové pri zreštaurovaní klasickej hry. Stáva sa, že remake je síce graficky na úrovni, ale nepodarí sa mu zachytiť ducha pôvodnej verzie. Alebo sa pri uvedení na súčasnom trhu ukáže, že hra mala zostať slávnostne pochovaná v minulosti, lebo súčasníkov už nedokáže zaujať. To ale nie je prípad Silent Hill 2. Atmosféra je skvelá od prvej minúty a postupne sa prehlbuje.
Môžete všetko okolo seba vnímať v modernom šate aj s Ray- tracingom, čo prináša predovšetkým parádne odlesky, ktoré v pochmúrnom upršanom mestečku vidíte často predovšetkým v odrazoch vody. Pekné je aj spracovanie postáv, ich pohyb, detaily tváre s pokročilou mimikou, ktorá fascinuje predovšetkým v skvelých prestrihových scénach. Snáď jedinou chybičkou v nich boli trochu neprirodzene poskakujúce ženské vlasy. Súčasťou nastavení je aj HDR, ktorého sa mnohí hráči dožadujú. Plus ak máte ultra široký monitor, aj ten tu pekne využijete. Hra navyše ponúka možnosť zmeny grafického módu na štýl deväťdesiatych rokov minulého storočia. Líši sa predovšetkým bledšími farbami a miernym zrnením. Ak vám to nebude stačiť, po prvom prejdení hry sa odomkne New Game + a s ním aj doplnkové predmety, viac grafických režimov a aj viac zakončení príbehu. Malou výstrednosťou sú pokrývky hlavy pre hlavnú postavu, ktoré ale asi radšej vynecháte.
Priamo v hre poteší voľná kamera, ktorú si prispôsobujete pohybom myši, respektíve gamepadom, takže máte dobrý prehľad o všetkom naokolo. A grafickej zmeny sa dočkal aj inventár, ktorý je síce modernejší, ale ponechal si v sebe aj niečo z doby minulej. Veci sú zaradené do skupín podľa ich druhu a funkcie, kde si ich posúvate na obrazovke do strán a podľa potreby ich použijete a kombinujete. V prostredí sa vám navyše prirodzeným spôsobom núka možnosť vybrať a použiť niečo z inventára a na danom mieste aj vidíte jemnú siluetu, ktorá vám naznačí, čo by to malo byť. Veľmi dobre sa pritom celá hra na PC ovláda myšou a klávesnicou, hoci tvorcovia aj tam odporúčajú gamepad.
Jednotlivé veci, ktoré nájdete, či už si ich uskladníte, alebo len pozorujete, si obzriete pekne zblízka aj so zoomom a možnosťou pootočenia, pri odkazoch úplného otočenia na druhú stranu. Grafika je jednoducho výborná, ale možno trochu viac potrápi váš hardvér. Stávalo sa nám, že v niektorých momentoch hra sekala, ale bolo to len v úvodných hodinách a po záplate už sa stav zlepšil. Po oficiálnom vydaní (hru sme od distribútora dostali síce iba s minimálnym, ale predsa len predstihom) to už teda môže byť úplne vyladené.
K tomu počítajte s výborným dabingom a zvukmi, ktoré zahrňujú zlovestný šum v rádiu, keď sú nablízku nebezpečné torzá, stonanie, výkriky, efekty rozbitého skla a zbraní. Ale tomu všetkému kraľuje úžasná hudba. Vo vypätých momentoch budete mať vďaka nej ešte viac podráždené nervy a pot na čele. Rôzne clivé a ťahavé motívy, ktoré sa menia v závislosti na prostredí a situácii, jedinečným spôsobom podporujú všadeprítomnú atmosféru strachu a tajomna.
Príbeh zostal plne zachovaný, hoci na niektorých miestach sú zrejmé úpravy dizajnu úrovní a pasáží. Ak sa však niekde zaseknete, pomôžu vám aj rady platné pre Silent Hill 2 z roku 2001. Čo potvrdzuje, že remake veľmi neodbočuje od originálu. Hlavný hrdina James prichádza do mestečka po tom, čo dostal list od svojej manželky. Mary je už však tri roky mŕtva, alebo nie? Presne to chce sympatický muž zistiť, a preto prišiel na vysnívané miesto svojej drahej, aby zistil pravdu. Prvé kroky do hmly však nemilosrdne vtiahnu Jamesa do nočnej mory, ktorá potrvá približne 20 hodín. Jeden z achievementov síce získate za prekonanie hry pod 10 hodín, ale to možno dokážete pri speedrunningu a sotva pri prvom hraní. Radšej si teda na hru vyčleňte aspoň dvojnásobok času. Je to parádna herná doba, počas ktorej vás čaká prehľadávanie rôznych častí mestečka, interiérov aj exteriérov a prelínanie dvoch svetov s poriadne zatuchnutou alternatívnou realitou.
Spočiatku vás privíta len prázdnota a vykonávate len jednoduché činnosti. Vzápätí stretávate pohybujúce sa bezruké torzá, pri ktorých sa ide zblázniť vaše rádio, čo je na jednej strane dobré, lebo si uvedomujete nebezpečenstvo, no na strane druhej z toho hrozivého šumenia šaliete. Môžete sa im vyhnúť alebo ich otĺkať palicou s klincami a neskôr kovovou rúrou. Postupne sa objavujú rôzne ďalšie druhy torz a humanoidných hybridov. Niektoré už majú aj ruky, behajú po strope, vrhnú sa na vás spoza dverí. Už nebude stačiť iba zbraň nablízko a oceníte pištoľ, neskôr aj pár pušiek, ktorých munícia je nad zlato a každý výstrel si treba dobre rozmyslieť.
Určite prehľadávajte všetky objekty, šuplíky, skrinky, police, ale aj výklady obchodov, prípadne útroby áut, kam sa dostanete po rozbití skla. A zapnite si pritom baterku, lebo skoro všade je tma. Nájdete tam náboje, kľúče a rôzne veci, ktoré vám určite bude niekde treba a neraz ich musíte aj kombinovať. Okrúhle body, ktoré naznačujú interaktívny objekt, môžu byť pomerne nenápadné, avšak James otáča hlavu, keď je nablízku niečo použiteľné a to si už všimnete.
Nálezy využijete pri odomykaní dverí a riešení hlavolamov, ktorých je neúrekom a niektoré majú aj viac fáz. Ovládanie angličtiny je žiaduce, lebo niektoré rébusy sú založené na slovných vyjadreniach, v ktorých je zašifrované heslo alebo číselná kombinácia. Raz budete dokonca spájať verše. Inokedy vás čaká rébus s mincami, motýľmi, hľadanie a kombinovanie závaží na miske váh, hodinových ručičiek, symbolov a dokonca RTG snímok. Variabilita hlavolamov je bohatá a neopakujú sa. Treba pri nich premýšľať, ale na väčšinu riešení sa dá pomerne rýchlo prísť.
Okrem toho si treba všímať okolie, lebo na mnohé miesta sa dostanete podlezením dierou v stene pri zemi alebo naopak vyvýšeným otvorom, pod ktorý si musíte pritisnúť vozík. Inde sú to zvislé úžiny, prípadne rozbijete časť krehkého múru. Hra veľmi pekne spája a kombinuje výzvy pre vašu hlavu a prsty, ktoré musia byť šikovné pri potýčkach s nepriateľmi. Najmä zblízka treba vystihnúť správny moment na útok a uhýbanie a obeť na zemi ešte rozdupať, inak môže o chvíľu znovu vstať.
Pri postupe sa vám síce neukazujú priamo úlohy, ale pochopíte ich z odkazov a súvislostí. No predovšetkým vám výrazne pomôžu mapy. Hlavne si ich nezabudnite naštudovať v každej novej budove a prostredí, potom si ich môžete otvárať kedykoľvek. Vidíte na nich zakreslené ulice alebo miestnosti objektu a čo je najlepšie, automaticky sa tam zaznačí aj to, kde ste boli, či sa tam dalo prejsť alebo z nejakého dôvodu nie. Či je tam niečo pozoruhodné, kvôli čomu by ste sa tam ešte mali vrátiť. A tiež dôležité poznámky a zistenia, keď už na niečo prídete. Vďaka tomu sa pri postupe pohodlne zorientuje.
Určite sa pripravte aj na súboje s bossmi, ktoré môžete absolvovať na troch obťažnostiach po prepnutí v menu hry. Štandardná je taká akurát. Bossovia sú nápadití, výhrady mám jedine k súboju v mraziacom boxe s mäsom, ktorý bol už v pôvodnej hre a stále nie je úplne vybalansovaný. Celkovo sa do hry hodí menej a nie je to kvôli samotnému protivníkovi, ale rýchlosti, s akou sa pohybuje a v neprehľadnom prostredí. James skrátka nie je na príliš dynamické súboje stavaný a má veľkú nevýhodu, že je pomalý a aj chvíľu trvá, kým zacieli strelnou zbraňou. Pozitívom je, že hra sa zvyčajne krátko pred bossom automaticky uloží. Inak sa ale spoliehajte predovšetkým na manuálne ukladanie postupu pri červených štvorcových značkách. Tie sú ale veľmi husto rozmiestnené, takže sa nestane, že polhodinu nemáte možnosť použiť save.
V závislosti od náročnosti znesie James niekoľko zásahov. Nemá priamo ukazovateľ života, ale aktuálny fyzický stav naznačujú krvavé stopy na jeho tele, čoraz väčšie krívanie a napokon výstražný kríž. A okraje obrazovky sčervenajú. Na liečenie menších zranení používate nápoje, na väčšie injekcie a asi netreba zdôrazňovať, že sú vzácne a treba ich používať rozumne. V praxi sa mi stalo, že v niektorých pasážach (štandardná náročnosť) som medikamenty nepoužíval skoro vôbec a aj som ich veľa nahromadil. No na iných úsekoch som ich už mal nedostatok a občas bolo peklo dostať sa bez nich ďalej.
Jednotlivé fázy a úrovne hry sú pritom zaujímavé, niektoré viac zamerané na prehľadávanie a puzzle, iné akčnejšie a s väčším výskytom nepriateľov. Väčšina z toho je navrhnutá výborne, ale v hre je aj pár pasáži, ktoré aspoň mne osobne pripadali skôr otravné a priveľmi zdĺhavé, možno aj trochu príliš psycho - hoci celá hra má okrem iného aj skvelý psychologický aspekt. Vám však nevyhnutne prekážať nemusia.
Remake Silent Hill 2 je skutočne parádny. Prináša masívny príbeh a koncept, ktorý sa pridŕža pôvodného titulu, no občas to znamená aj zachovanie niektorých neduhov. Vývojárom sa podarilo veľmi dobre pretransformovať jedinečnú klasiku do súčasnosti a ozdobiť ju modernou grafikou, pričom ale zachovali pôvodný štýl a hlavne úžasnú atmosféru hry. Je tam pár drobných chybičiek a možno aj pár menej zábavných úsekov, ale celkovo je to stále klenot a veľdielo, ktoré patrí na piedestál medzi najlepšie horory všetkých čias. A to platí o origináli aj remaku.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Konami / Bloober Team Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|