STARSHIP TROOPERS: EXTERMINATION

STARSHIP TROOPERS: EXTERMINATION

7.5

Boj proti chrobákom na život a na smrť

Prvý film Hviezdna pechota sa stal doslova kultovým, hoci pokračovania už nestáli za veľa. Zrejme málokto čítal knižnú predlohu Roberta E. Heinleina, no Casper Van Dien ako Rico je ikonická postava, ktorú poznajú fanúšikovia po celom svete. V minulosti sme už síce dostali aj nejaké hry zo Starship Troopers univerza, ale predsa len chýbala poriadna akcia, kde by si hráči vyslovene užívali likvidovanie veľkých invazívnych chrobákov. Tu ju konečne máme!

Starship Troopers: Extermination sme mohli hrať už od minulého roka vo verzii s predbežným prístupom. Autori sa pomerne rýchlo prepracovali ku kompletnej hre, upravili a doplnili obsah a teraz očakávajú, ako obstojí v ostrom boji. Hoci ide primárne o multiplayerovú online záležitosť, tvorcovia, aj na žiadosť komunity, zapracovali do hry režim pre jednotlivca so sériou sólo misií. Prejsť si krátky, no veľavravný základný tutoriál určite nie je na škodu, ale zdĺhavé ťaženie vám môže jedine tak pokaziť chuť. Hoci vás má predovšetkým podrobnejšie naučiť pravidlá a zadania dáva samotný Casper van Dien alias generál Rico, misie, v ktorých vás sprevádzajú AI spolubojovníci, sú príkre a nudné. Singleplayer by asi nespravili atraktívnejším ani obnažené krivky Denise Richards či Diny Meyer. Skutočne, po prejdení prvých sólo misií som nad hrou takmer zlomil palicu a s obavami som prešiel na multiplayer. Ale v blízkej budúcnosti by sa mala formou aktualizácie objaviť druhá časť singleplayeru, ktorá by vraj mohla byť zaujímavejšia, tak je na vás, či si počkáte a dáte tomu šancu.

Hranie spolu s ďalšími živými hráčmi je však úplne iná káva. Multiplayer ponúka niekoľko režimov, teraz aj na novej planéte Boreas, pričom si vyberáte z misií, ktorých zoznam sa obnovuje každú hodinu. Misie – operácie  môžu vytvárať samotní hráči, ale len ak sa začlenia do spoločenstva, ktoré združuje do tridsať členov. S tým súvisí aj nový galaktický front, kde hráči kumulujú víťazné body z bojov a plnia globálne ciele. Postupne sa zapĺňa stanovená línia, odomykajú informácie z príbehu a bonusové odmeny. Na zavŕšenie všetkého je však prednastavený limit v rozsahu niekoľkých desiatok dní. Nie je však nevyhnutné byť členom spoločenstva, aby ste si užili výhody a samotnú hru.

Starship Troopers: Extermination
Starship Troopers: Extermination Ďalší bežný deň v armáde Federácie.
Ďalší bežný deň v armáde Federácie.

Starship Troopers: Extermination V tomto režime treba okrem iného pripraviť vrty a prenášať suroviny počas útokov chrobákov.
V tomto režime treba okrem iného pripraviť vrty a prenášať suroviny počas útokov chrobákov.

Starship Troopers: Extermination Občas zaberie len masívny ničivý výbuch.
Občas zaberie len masívny ničivý výbuch.

Pre hráča je primárny vhodný výber triedy svojej postavy. Celkovo je v hre šesť povolaní, od snajpera, cez demolátora a inžiniera, až po medika. Môžete si ich v menu hry prepínať a každé sa individuálne rozvíja používaním v boji. To znamená, že získava skúsenosti, ktorými si odomyká nové zbrane a ich vylepšenia, ako aj perky, doplnkové schopnosti a výbavu. Celkovo toho vlastne nie je až tak veľa, ale všetko si treba zaslúžiť a zmeny majú viditeľný efekt. Váš borec má primárnu zbraň (z celkovo troch na výber určených pre danú triedu), pištoľ, tri sloty na doplnky a ďalšie tri na perky, lenže až oveľa neskôr získate maximálnu kapacitu. Spočiatku si teda vystačíte s jedným granátom, ale postupne sa dopracujete k zaujímavejším kúskom a môžete ich mať u seba viac. Okrem toho má každé povolanie špecifickú vlastnosť a unikátnu schopnosť.

Ja som si obľúbil ochrancu (guardian) s ťažkým brnením a zapínaním obliehacieho módu na bojisku. Vtedy sa okolo postavy vytvorí kruhová bariéra, pri ktorej je nielenže stabilnejšia zbraň bez spätného rázu a trasenia, ale výrazne sa zvýši odolnosť. V takomto položení dokáže guardian pokojne pár minút bez zranení čeliť hordám chrobákov, ktoré sa mu snažia dostať na telo. Akurát potom často zostane doslova zasypaný mŕtvymi telami. Okrem toho vie táto postava rozložiť pasce s elektrošokmi a na vrchole vývoja okolo seba umiestni automatické guľomety. Z perkov pomôže zvýšená odolnosť voči útokom, regenerácia v pokojovom stave či zdvojnásobenie doplnkov.

Iné povolania majú sortiment trochu odlišný, prispôsobený ich potrebám. Napríklad medik má predovšetkým liečivé súčasti a v boji je skvelý jeho dron, ktorý na diaľku dolieči, ale aj oživí spolubojovníkov. Demolátor dokáže zacieliť oblasť a vyvolať ničivé explózie a podobne. Okrem jednotlivých povolaní získava skúsenosti aj priamo hráč - teda vy a s nimi aj čoraz vyššie hodnosti. Prehľad vášho počínania je uvedený v samostatných štatistikách.

Multiplayerové misie sú určené pre 4-16 hráčov. Závisí to od režimu, ale pre štvorčlenný tím je to vlastne len režim Hive Hunt, kde v podzemí vyhľadáte hniezda arachnidov, uložíte tam nálože a odpálite ich. Ostatné režimy už počítajú s väčším množstvom hráčov a sú aj populárnejšie. Zaujímavý je už úvod takýchto misií, kde sa zaradíte do jedného z piatich tímov. Každé družstvo má predvolené označenie a môže mať maximálne štyroch členov. Dajú sa teda vytvoriť štyri kompletné tímy alebo päť menších. Pritom na ikonkách pekne vidíte, na akej platforme ten ktorý účastník hrá –Extermination totiž podporuje spoločné cross-platformové hranie.

Hráči v tímoch by mali užšie spolupracovať, čo sa ale často nestáva. No čo je motivujúce, po misii sa vyhodnotí aj celková úspešnosť tímov, takže zistíte, či ten váš je najlepší alebo na opačnom konci rebríčka. Plus tam môžete porovnať výsledky seba s svojich najbližších spolubojovníkov. No a potom inkasujete skúsenosti za boj, počet zabití rôznych druhov chrobákov, ale aj ďalšie aktivity, ako sú opravy, oživenie spolubojovníkov aj úspešný odlet po ukončení operácie. Viac skúseností získate za misie na vyššej obťažnosti a s doplnkovými podmienkami, ako je zdvojnásobenie chrobákov v hre a podobne.

V režimoch pre 16 hráčov sa vyžaduje viac ako len prosté zabíjanie chrobákov. Misie majú niekoľko fáz podľa ich priorít a vždy je ich súčasťou nielen boj, ale aj výstavba opevnení a vyvrcholia presunom preživších k leteckému transportu. Plus v nich môžete, ale nemusíte plniť vedľajšie úlohy, ako je napríklad zničenie super chrobákov, ktorí z diaľky vypaľujú ničivé strely. Horda je režim s obranou základne, kde musíte odolávať vlnám nepriateľov a počas krátkych prestávok vystavať a opraviť múry, bunkre, stacionárne guľomety, vyhliadkové veže, zásobníky munície či lekárničiek. Všetko spomínané budujete aj v ostatných režimoch. V Advance and Secure sa treba zmocniť území a ochrániť ich. V ARC Defense postavíte základňu a musíte do nej nanosiť dva druhy surovín z ložísk, ktoré tiež postavíte a chránite počas procesu. Následne bránite základňu, kým ARC skener nespracuje údaje a nasleduje evakuácia.

Starship Troopers: Extermination
Starship Troopers: Extermination Základom opevnenia sú ochranné múry s plošinami, z ktorých sa dá pohodlne strieľať.
Základom opevnenia sú ochranné múry s plošinami, z ktorých sa dá pohodlne strieľať.

Starship Troopers: Extermination Okrem obvyklých chrobákov sa vyskytujú aj silné špecifické druhy.
Okrem obvyklých chrobákov sa vyskytujú aj silné špecifické druhy.

Starship Troopers: Extermination Koniec misie, preživší odlietajú z planéty.
Koniec misie, preživší odlietajú z planéty.

Optimálne v misiách pomáhate pri výstavbe základne, stanovíšť a ťažobných zariadení, odkiaľ môžete aj prenášať zásobníky s náplňou. Každý vojak má pri sebe aj prístroj s výberom objektov na stavanie, ktoré sa dajú rozmiestňovať len na určených plochách. Súčasne sa ním pri prepnutí môžu opravovať škody. Niekedy to znamená postaviť úplne zničené objekty prakticky odznova. Je to však rýchly proces s opravným lúčom. Ak však chcete len bojovať, nemusíte sa uvedeným činnostiam venovať vôbec. Sú hráči, ktorí skrátka len idú s davom, kam je treba a potom ostreľujú chrobáky z múrov, na ktorých sú praktické plošiny pre pechotu. Sortiment nepriateľov je pritom slušný, ale zatiaľ bez lietajúcich jednotiek.

V misiách môže ktokoľvek, bez ohľadu na povolanie, oživiť ťažko raneného spoluhráča, kým pri jeho ležiacom tele beží odpočet. Primárne ale oživujú nebohých, aj keď sú v kritickom stave, medici a ich drony.  Ak nepríde pomoc a umriete, niekedy sa môžete oživiť na základni – kým je rezerva posíl, inokedy musíte čakať na ochotného parťáka, prípadne vstanete pri ďalšej vlne nepriateľov (Horda režim). V záverečnej fáze misie, keď sa ponáhľate do transportu, už sa ale sami neoživíte a ak vás nespasia kolegovia, jednoducho misiu skončíte ako nebožtík. Napriek tomu môže byť vyhodnotená ako úspešná, ak hráči spoločne splnili primárne ciele. Za každého preživšieho v transporte sú však extra skúsenosti pre každého, takže je v záujme všetkých, aby prežilo čo najviac vojakov.

Boje sú dynamické a neraz hektické, môžete strieľať s jednoduchým zacielením alebo cez mieridlá. Čo ich však robí unikátnymi, sú telá arachnidov, ktoré zostávajú permanentne na mieste skonania. V praxi to znamená, že po tuhých bojoch sú všade naokolo stovky, ba priam tisíce pozostatkov, ktoré sa navyše hromadia na kopách. Vyzerá to pôsobivo, hoci súčasne spôsobuje aj určitú neprehľadnosť a niekedy ťažko rozoznávate živých protivníkov. Ale môžete skrátka páliť po tom, čo sa hýbe. No a keď sú tie kopy pred vašimi múrmi, vedia po nich ďalšie chrobáky vliezť dnu. A ak sú mŕtvoly nahromadené pri bráne, tá sa vtedy nedá zavrieť. Dá sa s tým však niečo robiť, hoci mnohým hráčom to vôbec nezíde na um. Telá zmiznú, keď ich rozsekáte nožom, ktorý má každý vojak u seba. Tak zlikvidujete kopy a uvoľníte brány. Ak však na to budete mať dosť času, lebo neraz neviete čo skôr. Nepriatelia sa, hlavne na vyšších náročnostiach, valia vo veľkých skupinách, neraz aj zo všetkých strán. Z diaľky na vás pália obrie chrobáky, potrebujete bojovať, chodiť si po zásoby munície, opravovať, zachraňovať spolubojovníkov, lebo bez kooperácie to nedáte.

Starship Troopers: Extermination
Starship Troopers: Extermination Každé povolanie má špecifickú výbavu, ktorú si odomyká progresom.
Každé povolanie má špecifickú výbavu, ktorú si odomyká progresom.

Starship Troopers: Extermination Niektoré misie sa odohrávajú v podzemí.
Niektoré misie sa odohrávajú v podzemí.

Starship Troopers: Extermination Takýto pohľad nie je v hre vôbec nezvyčajný.
Takýto pohľad nie je v hre vôbec nezvyčajný.

V teréne môžete jednoducho nasledovať ostatných hráčov, ale máte aj praktickú navigáciu so svetovými stranami a značkami v hornej časti obrazovky. No a detaily všetkého vám ukáže mapa. Plus vidíte aktuálnu úlohu a môžete si sledovať sekundárne ciele. So spoluhráčmi viete komunikovať písaním v chate pre svoj tím alebo pre všetkých, plus je zahrnuté dorozumievanie hlasom cez mikrofón.

Pri prvom spustení hry si zvolíte región zo svetových oblastí a dodatočne si ho môžete prepnúť. Na základe toho môžete očakávať lepšie online pripojenie. Je škoda, že v multiplayeri pri výbere misií alebo pri zozname hráčov nevidíte ping, aby ste si našli najvhodnejšiu možnosť a vyhli sa lagom. Občas sa tak stáva, že pri hraní vnímate lag s nežiaducim oneskorením reakcií. S tým som ja osobne mal, našťastie, problém len občas. Väčšinou boli misie svižné, možno len v záverečných fázach, keď sa mapa extrémne preplnila nepriateľmi a ich mŕtvolami, už bol badateľný pokles snímkovania. Okrem toho sa ale vyskytovali príležitostné chyby. Párkrát mi vypadlo spojenie počas hrania, ale to je skôr ojedinelé. V istom časovom intervale mi po odlete z misie, pred jej bilancovaním, hra úplne spadla na plochu. Našťastie, progres bol zaznamenaný a neskôr už k tomu nedochádzalo.

Pripojiť sa do multiplayerovej hry sa inak momentálne dá rýchlo, podarilo sa mi to takmer vždy do 30 sekúnd, hoci stanovený odhad bol vyšší. Dokonca aj v menej frekventovanom čase to netrvalo dlhšie ako minútu. A hráči sa nakopili rýchlo. Otázne je, ako to bude neskôr, keď opadne prvotný záujem o hru. Na druhej strane, dodatočne ju ešte môže viac nakopnúť zníženie ceny, ktorá je nateraz dosť prehnaná. Aj vzhľadom na to, že v ponuke nie je až tak veľa máp a prakticky sa hrajú 3- 4 dookola. Zhruba 50€ je skrátka za ponúkaný obsah priveľa, optimálna cena by bola polovičná. Uvidíme, ako sa bude meniť v najbližších mesiacoch. Na druhej strane je fajn, že vás za to aspoň hra neotravuje mikrotransakciami. A platené DLC síce sú, ale len na kozmetiku, ktorú nepotrebujete.  Nejaké základné možnosti upravovania v hre sa vyskytujú a bez extra kamufláže sa zaobídete.

Starship Troopers: Extermination
Starship Troopers: Extermination Týchto zvládnem aj sám, ale  budú mať určite posily.
Týchto zvládnem aj sám, ale budú mať určite posily.

Starship Troopers: Extermination Na výstavbu a opravu máte  špecifický prístroj.
Na výstavbu a opravu máte špecifický prístroj.

Starship Troopers: Extermination Záverečné vyhodnotenie tímov. Sme najlepší!
Záverečné vyhodnotenie tímov. Sme najlepší!

Grafika hry je slušná, no neuspokojte sa s predvolenými nastaveniami a skúste sa s nimi trochu pohrať, aby skutočne vynikla. Napríklad viditeľne lepšie je to s image upscalingom s použitím DLSS, ale na výber je aj FSR. Prostredie je potom plastickejšie a krajšie, lokality vyzerajú dobre a okolie s tonami mŕtvych arachnidov je pôsobivé. No počítajte aj s bordelom na obrazovke, keď sa na vás navalia chrobáky a doslova sa občas ocitnete v mase uprostred nich. Explózie sú pekné, najmä keď je to veľká nálož alebo horí základňa, čo vás ale, samozrejme, nepoteší. Je však škoda, že hoci opevnenie sa poškodzuje, priamo o teréne to už neplatí. Nezostávajú žiadne krátery alebo aspoň menšie zmeny. Prestrihové videá v štýle Federation Network spravodajstva sú síce v slabšej kvalite, ale pekne otvárajú misie. Ozvučenie a hudba sú na úrovni, v dabingu pri sólo hraní poteší samotný Casper Van Dien, ale fakt ak nepotrebujete podrobnú výuku, radšej hrajte len multiplayer.

Poviem úprimne, od Starship Troopers: Extermination som nečakal veľa. Predpokladal som, že autori len využili značku a ponúkajú tuctovú akciu, akých je na trhu mnoho. Veľmi nezáživný, aj keď primárne výukový sólo režim v úvode ma v tom len utvrdil. Ale keď som prešiel na multiplayer, rýchlo som sa namotal a skutočne som si užíval ako boje, tak aj výstavbu a pomerne zaujímavé úlohy, ktoré to sprevádzajú. Obzvlášť fascinujúce sú hromadiace sa telá pobitých arachnidov, ktoré sú úchvatné na pohľad a menia podmienky na bojisku - v prospech protivníkov. Cena je však prehnaná, už preto, že pri hraní sa opakuje hŕstka máp, hoci sú dizajnovo slušné. Fanúšikovia Starship Troopers a PvE prestreliek by určite mali mať Extermination vo svojom hľadáčiku. Ale možno stojí za to počkať na lepšiu cenovú ponuku v akcii a prípadne doladenie technického stavu hry.

napísal uni 16.10.2024
7.5
STARSHIP TROOPERS: EXTERMINATION