ZERO SIEVERT |
ZERO SIEVERT |
O pár dní vyjde dlho očakávaný S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, no ak by ste dovtedy nevedeli vydržať, prípadne vás odrádza vyššia cenovka, alebo len hľadáte niečo chytľavé, Zero Sievert je tu pre vás. Nenápadný pixel-artový mix post-apokalyptického Stalkera a extraction shootera Escape From Tarkov s pohľadom zhora vyšiel po troch rokoch z Early Access a ponúka nečakane slušnú singleplayer výzvu.
Princíp hry je vcelku jednoduchý: začínate vo svojom úkryte, ktorý si môžete postupne vylepšovať a kde môžete predávať nájdené predmety, upravovať zbrane, či organizovať si svoj inventár (a veruže tam strávite veľa času!). Následne chodíte na výjazdy do spustošenej krajiny, kde môžete plniť misie, zabíjať a okrádať protivníkov, skúmať anomálie (aj keď odporúčam držať sa od nich bokom), zbierať predmety, jedlo, zbrane a materiály na vylepšovanie, alebo sa len tak túlať a objavovať. Následne sa musíte dostať na špecifické miesto na okraji mapy, odkiaľ sa viete dostať späť na základňu. Ak teda prežijete.
Hra má zopár roguelike prvkov, no nečakajte žiadny prehnane hlboký systém. Používaním jednotlivých zbraní si zvyšujete príslušný skill a občas dostanete nejaký perk point, ktorý vám to používanie o niečo uľahčí. To isté platí aj o celkovom leveli vašej postavy - nechýbajú bežné perky, ako je napríklad zvýšenie celkovej váhy, ktorú unesiete, lepšia viditeľnosť v noci, či výhodnejšie ceny u obchodníkov. A ako to už pri rougelike hrách býva, v prípade smrti vám všetky tieto perky zostávajú. A pripravte sa na to, že zomierať budete.
Čo je zaujímavé, hra ponúka zvláštny mix slušnej náročnosti a zároveň nie príliš trestajúcich herných mechaník. Zatiaľ čo v takom Escape From Tarkov prídete po smrti na výjazde o kompletný inventár, vrátane zbraní či brnenia, s ktorými ste doňho išli, Zero Sievert na základnej obťažnosti vás jednoducho vráti späť do momentu, kedy ste vyšli zo základne. Ak teda niektorý z výjazdov neprežijete, prichádzate iba o predmety, ktoré ste v ňom práve nazbierali. Na druhej strane, samotné výjazdy sú pomerne náročné. Zabiť vás môže nielen niektorý z ďalších lovcov, banditov alebo príslušníkov armády, ktorí sa na mapke potulujú a strážia svoje základne, ale aj také stádo divých prasiat. Vlastne, pokojne aj jedna divá sviňa.
Ďalej sú tu anomálie, ktoré nie sú vždy dobre viditeľné a chvíľu potrvá, kým sa naučíte rozoznávať, ako vyzerajú a ako fungujú. No a aby toho nebolo málo, treba si dávať pozor aj na úroveň hladu, smädu, energie (de facto odpočinku) a radiácie, ktorú vyžarujú niektoré predmety, ako sú vraky áut a lodné kontajnery. Jednoducho, treba sa pripraviť na fakt, že umrieť v tejto hre nie je vôbec ťažké. No každá ďalšia smrť je aj dobrou lekciou. Získate nové informácie, vďaka ktorým bude každý ďalší výjazd o niečo ľahší. A ak by vám náhodou náročnosť hry nesedela a chcete si ju urobiť ťažšou, či naopak ľahšou, stačí zmeniť obťažnosť, prípadne niektoré z mnohých nastavení.
Hra má pomerne jednoduchú pixel-artovú grafiku a podobne minimalistický soundtrack, ktoré spolu pekne ladia. Hovorené slovo v nej počuť nebudete, ale keďže je interakcie s inými postavami minimum, nevadí to. Príbeh je taktiež rozprávaný skôr v náznakoch a o veľkej originalite sa hovoriť nedá. Hlavnou výhodou hry je jednoduchý, no overený gameplay loop: choď na výjazd, nazbieraj predmety, unikni späť do bunkru, pretrieď inventár, choď na ďalší výjazd.
Znie to ako grind, no nude bráni slušná obťažnosť, neustále, ale zvláštne uspokojujúce „tetrisovanie” predmetov v inventári, vylepšovanie bunkru a dobrý gameplay. Niekedy sa musíte zakrádať, aby ste nevbehli tam, kde nemáte, inokedy musíte naopak bez hanby zobrať nohy na ramená. Každým ďalším výjazdom odhaľujete z mapky viac a viac a postupne sa viete zorientovať nielen v tom, ktoré miesta sú najviac nebezpečné, ale aj kde nájdete najlepšiu korisť.
A keďže začínate na lesnej mapke a na odomknutie vás čaká ďalších päť, pričom každá ponúka okrem odlišného prostredia aj iné výzvy v podobe nových nepriateľov a zákutí, vie hra veľmi slušne zabaviť na desiatky hodín. A to za pomerne fajn cenovku 20€.
Ak by som mal hre niečo vytknúť, tak by to bol veľmi chabý tutoriál, pričom niektoré herné mechaniky - ako napríklad vylepšovanie postavy, či obsah questov - neboli vysvetlené vôbec. Rovnako je fajn pozrieť sa na klávesové skratky, keďže o možnostiach ako zapnúť laser na zbrani alebo hodiť do anomálie skrutku tiež nepadlo v úvode hry ani slovo. Zároveň by som asi uvítal väčšie množstvo anomálií a zaujímavejšiu prácu s nimi, ako len klasické vyhýbanie sa im. No a do tretice - väčšina úloh je naozaj generická a bolo by fajn mať na výber aj niečo iné než len „pozbieraj 20 trubiek, zabi tohto niktoša” či „odnes tento predmet tam”. Hlavne po troch rokoch v Early Access.
Napriek tomu je Zero Sievert ideálna hra na chladné tmavé večery po práci, keď nemáte chuť sedieť za počítačom do skorého rána, ale možno by ste si dali jeden-dva rýchle výjazdy. A potom možno ešte jeden - ak ho prežijete, inak sa neráta. A zrazu si uvedomíte, že už sú tri hodiny v noci.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Modern Wolf / CABO Studio Štýl: Akcia / Survival
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|