METAL GEAR SOLID 2 SUBSTANCE |
METAL GEAR SOLID 2 SUBSTANCE |
Metal Gear Solid je už legendou v žánri stealth špionážnych hier. Prvá časť hry vyšla už v roku 1999 a hneď sa stala jednou z najpredávanejších hier na PSX. Po čase sa jej vylepšená verzia dostala aj na PC, kde tiež zabodovala napriek svojim nedostatkom, v grafike a ovládaní. Nesmierne vylepšené vo všetkých MGS 2: Sons of Liberty už pred dvomi rokmi prevalcovala PS2, minulý rok X-box a teraz sa chystá aj na PC. No tu to už nebude mať také ľahké. Za prvé je hra len na DVD, čím sa jej šance na úspech znižujú, pretože predsa len, nie každý už má DVD mechaniku. A ďalej tu ešte je druhý problém, a to konzolová stránka hry, kde ako vieme, PC je predsa len o niečom inom (čo zjavne Konami ešte veľmi nechápe). Teda ak nemáte gamepad, tešte sa na krkolomné výkony na klávesnici.
|
|
|
V hre sa znovu dostávate do úlohy agenta Snakea (Snejka), tentoraz už člena vlastnej organizácie Philantrophy, ktorá sa snaží chrániť svet pred nebezpečnými modifikáciami Metal Gearov. V jednotke ste pre vládu chránili Metal Gear zariadenia, no nakoniec sa to neskočilo nijako slávne a radšej ste odišli a začali pracovať na vlastnú päsť. Philantrophy ste založili spolu s vedcom Halon "Otaconom" Emmerichom, vynálezcom Metal Gear REXu, ktorý keď zistil, že to má slúžiť ako nosič na atómové hlavice, tiež z toho vycúval. Samotný príbeh hry je teraz rozdelený na dve časti, Tanker a Plant, ktoré sú spolu dejom previazané, ale môžete si ich zahrať aj osobitne. V Tankeri sa dostávate so Snakeom na ruskými teroristami ovládanú loď, na ktorej sa má nachádzať modifikácia Metal Gearu, ktorú musíte nájsť a zfotografovať. Táto prvá kapitola je dosť krátka a slúži viac menej na zacvičenie sa. Druhá je rozsiahlejšia a nepreberiete v nej už postavu Snakea, ale nového a ešte neskúseného agenta Raidena, ktorý navyše bude mať dôležitú úlohu a to zachrániť prezidenta. Ak by vám tieto dve kapitoly nestačili, hra ešte obsahuje cez 200 VR misií v rôznych lokáciách a sériu misií Snake Tales, ktoré hru výrazne predĺžia.
Levelov v príbehovej hre nie je veľa, ono v podstate sú len dva rozsiahle, teda jeden na každú kapitolu, po nich sa budete pohybovať a preskúmavať ich a plniť rôzne úlohy. Všade budete mať čo dočinenia so strážami ozbrojenými samopalmi a kedy-tedy stretnete aj bossa, s ktorým si to rozdáte jeden na jedného. Všetko bude popredelované množstvom animácií, ktoré vás niekedy na dlhé minúty uvolnia z hry a budú buď ukazovať kvalitne spracovanú bojovú scénu, prostredie alebo váš rozhovor cez codec s vašou spojkou alebo veliteľom. Všetko môžete samozrejme preskakovať, ale môže sa vám ľahko stať, že stratíte hlavnú niť deja prípadne si nevšimnete niektorý zo zvratov.
Štýl hry je niečo ako kombinácia Splinter Cellu s Commandos. Len tu máte pohľad z tretej osoby (vlastne väčšinou zvrchu), pohybujete sa po rôznych vnútorných leveloch, kde máte za úlohu eliminovať nepriateľov a dôjsť k nejakému cieľu, odfotografovať ho, zničiť ho, nastaviť nálož, odstrániť nálož atď. Zo zbraní čakajte všetko od uspávacej pištole, cez pištole a pušky s ostrými nábojmi, po granátomet alebo rôzne typy granátov od dymových, emp na vyradenie elektroniky až po klasické výbušné. Z vecí tu máte napríklad ďalekohľad, termovíziu, lekárničky, obväzy, cigarety na zadymenie miestností s infra detektormi alebo aj pornočasopisy na odlákanie pozornosti nepriateľov. Na obrazovke máte aj malý radar, kde vidíte pohyby nepriateľov okolo seba a aj ich uhol pohľadu. Takže môžete po nepriateľovi ísť vždy zozadu a odstreliť ho alebo odrovnať rukami skôr, ako stihne vyvolať poplach, alebo začne strieľať. Z taktického hľadiska je vhodné nepriateľov ničiť nenápadne a potichu, teda buď vašou uspávacou pištoľou na jednu strelu najlepšie do krku, alebo niekoľkými údermi do hlavy. A potom ich odpratávať niekam do tieňa alebo do skrine. Ak však vyvoláte poplach, nie je to nič kritické, jednoducho nepriateľom utečiete a niekam sa schováte. Oni sa po čase zase rozídu a zaujmú základné pozície. Budete si však musieť dávať pozor aj na množstvo kamier, infra detektorov a aj nastražené pasce s bombami.
|
|
|
AI nepriateľov je celkom slušné, majú niekoľko stupňov bojovej pohotovosti, robia si prechádzky po miestnostiach, ak nájdu mŕtvoly alebo začujú streľbu, hneď vyvolávajú poplach. Ak niektorého vojaka skontrolujú vysielačkou a neozýva sa (ak je mŕtvy alebo uspaný) taktiež sa spustí poplach a prídu posily na prehľadanie priestorov. Stráže kontrolujú aj podlahu a ak uvidia nejaké mokré alebo krvavé stopy, hneď po nich idú a snažia sa nájsť, kde končia. Zo zaujímavostí môžete nepriateľov donútiť vzdať sa, prípadne podobne ako v Splinterovi si ho zobrať ako živý štít a odpochodovať do vedľajšej miestnosti. Zase naopak nepriatelia vás nájdu aj podľa mokrých stôp alebo stôp krvi, ak ste zranený. Môžete si nepriateľov odlákavať po jednom a postupne ich potichu ničiť podobne ako v Commandos.
Čo sa týka vašich pohybov, máte toho dosť, od klasických úderov, kopov, premetov, môžete aj plávať, rúčkovať po tyčiach alebo zábradliach, pritláčať sa k stene, vykúkať spoza rohov, skrývať sa v tme, v skrinkách, môžete zdvíhať a odťahovať nepriateľov, vytriasať z nich veci a množstvo iného.
VR misie sú rozdelené na 5 častí a to Sneaking Mode, Weapon Mode, First Person View Mode a Variety a môžete si ich zahrať za obe postavy. V sneaking móde budete mať dve úlohy a to prejsť postupne sériu levelov bez toho, aby bol agent videný a druhá úloha prejsť levely tiež bez prezradenia agenta a zároveň pozabíjať všetkých nepriateľov. Vo Weapon móde prechádzate levely s rôznymi zbraňami a vašou úlohou je vždy zneškodniť iný cieľ. First Person mód je klasický FPS mód, kde tentoraz prechádzate levely v bežnom 3D akčnom pohľade. Nakoniec, ak prejdete tieto levely, odomkne sa vám Variety missions, kde dostanete rôzne podivné úlohy, ako nebyť videný gigantickými godzillami v celom levely. Nakoniec sa vám sprístupnia aj alternatívne úlohy, kde si zahráte misie, ktoré boli z pôvodnej hry vyškrtnuté, respektíve misie z príbehu len s inými úlohami. Okrem VR misií je tu aj 5 ďalších Snake Tales misií za Snakea, s ktorým ste si v príbehovej hre veľmi nezahrali a autori sa vám to snažia vynahradiť ešte aj tu.
|
|
|
Ovládanie, tak na toto asi bude viac názorov. Ak máte gamepad, patríte k tým šťastnejším a ste na tom rovnako ako majitelia konzolí a hráte v podstate tak, ako bola hra navrhovaná. Ak však máte len klávesnicu, ide tu o lámanie prstov, totiž stláčať zo 10 rôznych kláves a z toho niektoré ešte aj naraz držať a ťukať do ďalších nie je sranda. Základné ovládanie je jednoduché, teda šípkami určujete, kam má postava ísť. Ak ste zvyknutí z 3D akcií na to, že šípka dopredu znamená pohyb postavy dopredu, tak toto si tu rýchlo odvyknete. Potom však prichádzajú zložitejšie klávesy ako používanie zbraní, vecí, listovanie v inventári, a nakoniec klávesy aj na údery, streľbu, rôzne kopy a preskoky. No to sa ešte dá naučiť, no najhoršie je asi FPS pohľad, kde musíte stále držať jednu klávesu, ktorou ste v tomto pohľade, potom ďalšou klávesou držať vystrčenú zbraň, ďalšími nasmerovávať zbraň a nakoniec, ak zameriate, môžete ďalšou vystreliť. A ešte jedna vec, zabudnite aj na klávesu ESC, tá vás tu rovno vyhadzuje z hry.
Grafika v hre je pekná, síce nie je úplne super, pretože predsa len je to remake z konzoly a tam sa hi-res textúry veľmi nenosia. Ale našťastie pohľad na vašu postavu je väčšinou z dosť vzdialeného pohľadu z tretej osoby, takže rozmazané textúry veľmi neuvidíte a budete si vychutnávať detaily objektov. Čo sa týka rýchlosti, je to celkom dobré. Na 1ghz a ATi8500 to ide aj v najvyšších detailoch viac menej bez trhania, akurát veľa postáv = veľké spomalenie. V hre si vypnite motion blur efekt, ktorý vám v misiách na daždi alebo vo vode, prípadne v iných vonkajších prostrediach, dosť rozmazáva postavu a aj prostredie a nič z toho nakoniec nevidíte. Najviac mi na engine vadila kamera, ktorá je stále zavesená niekde hore nad hlavou a väčšinou nevidíte ani či niekto je pár metrov od vás. Čiže ľahko sa vám môže stať, že niekomu vletíte do rany a vyvolá sa poplach, čo je dosť nepríjemné. Zo začiatku hra prakticky vôbec nefungovala na ATI kartách, až prvý patch to ako tak rozbehal a uvidel som na obrazovke aj niečo iné ako machule.
Niečo ako multiplayer v hre ani nečakajte, okrem toho, že je to konzolovka, je to aj stealth záležitosť a na takéto hry ešte veľmi multiplayer nie je v móde. Ale kto vie, možno MGS3 podobne ako plánovaný Splinter Cell 2 už bude mať multiplayer a možno sa pri ňom dobre zabavíme.
Celkovo je hra pekná stealth taktická akcia, aj keď v niektorých pasážach stráca ten stealth štýl hlavne pre slabú kameru a vďaka niektorým pozostatkom z konzole z nej niekedy cítiť arkádový štýl. Musím povedať, že Splinter Cell bol určite lepší ako MGS2, aj keď MGS2 má svoj príbeh a animácie a niektoré prvky prevyšujú možnosti Splinteru, ale stále je to len konzolovka. Pokým si Konami neuvedomí, že na PC treba trochu iné ovládanie, tak to bude stále hry sťahovať najmenej o 10%-15% nižšie. Podobne by mohli trochu porozmýšľať aj nad inštaláciou respektive kompresiou videí a zvukov. Inštaláciá vám totiž na disku zaberie buď 4gb alebo celých 8gb, čo je už naozaj trochu moc.
Plusy:
- pekne spracovaný príbeh
- množstvo pohybov a stealth možností
- slušná AI
Mínusy:
- dosť krátke
- konzolové pozostatky
- krkolomné ovládanie
- zbytočne veľa animácií a rozhovorov
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
ADAMEVE
4.6.2006
Metal Gear Solid. Tri slová, ktoré majú pre drvivú väčšinu majiteľov - nielen - Playstationu magický...prečítať celé
|
PS2
PC Xbox Vývoj: Konami / KCEJ Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|