HISTÓRIA LAUNCH TITULOV: ČASŤ ŠTVRTÁ

HISTÓRIA LAUNCH TITULOV: ČASŤ ŠTVRTÁ

Pohľad na launch tituly k obľúbeným handheldom a konzolám od praveku až po súčasnosť.

Článok

V minulých dieloch sme sa zamerali na históriu launch titulov veľkých herných konzol. V tomto pokračovaní si zoberieme na mušku handheldy, kde nebola súťaživosť firiem o nič menšia ako na veľkých konzolách. Začíname ako inak od praveku. Pripravte si igelitové vrecká, štartujeme stroj času.

Mattel LED Handheld (1977-78)

História launch titulov: časť štvrtá
Prehistóriu herných handheldov nepísali Sony a ani Nintendo, ako by si mohli niektorí holobriadkovia myslieť. Jedným z prvých bol Mattel a ich hry založené na LED diódach.

Rozsvecovaním týchto diód a s veľkou predstavivosťou ste sa mohli ocitnúť napríklad na Futbale, Bejzbale alebo Basketbale, čo boli samozrejme zároveň aj launchové hry, keďže sa nedali vymieňať.

Viac ako seriózne hranie však systémy predstavovali prerastené kalkulačky.

Milton Bradley Microvision (November 1979)

História launch titulov: časť štvrtá
Ďalšia hračkárska firma predstavila Microvision s neuveriteľnou 16x16 pixelovou (2 palce) obrazovkou a prvý krát sa objavujú aj zasúvateľné kartridge. Výmenné hry boli však veľmi náchylné na statickú elektrikn a vo vlnenom svetri by ste ku nim vôbec nemohli. Preto je celé zariadenie aj s funkčnými hrami v súčasnosti dosť drahé a pokladá sa za raritu. Vytvorených bolo len jedenásť hier, z ktorých bolo až sedem v lineupe počas štartu.

Šlo o logické rýchliky ako Mindbuster (Puzzle) a Conect Four (piškvorky), Vegas Slots bol klasický automatový jednoruký bandita. Blockbuster bol zaužívaný Arkanoid a Pinball alebo Bowling snáď predstavovať netreba. Poslednou peckou bol Star Trek Phaser Strike a keď ma zabijete, neviem, o čo v nej ide. Dolu je delo a treba triafať vesmírne lode?!

Pre lepšiu predstavu, hry veľmi pripomínajú vietnamské handheldy 99in1 z tržnice, na ktorých sa u nás fičalo ešte pred pár rokmi. Najlepšie si môžete vyskúšať handheld TU.

Nintendo Game & Watch (1980)

História launch titulov: časť štvrtá
Kto by nepoznal, kto by nevidel. Populárnu vajcovku sme mali aj my od našich sovietskych bratov, ktorí ju smelo opajcli a miesto Mickey Mousa sme mali Vlka a Zajaca.

Hry sa vymieňať nedali, no prvou hrou bol Ball, kde žonglujúci robot chytal loptičky. Vyskúšať si ju môžete TU.

 

Nintendo GameBoy (Apríl 1989)
 

História launch titulov: časť štvrtá
Nintendo sa stalo strojcom ďalšej malej revolúcie, keď prinieslo handheld s vymeniteľnými hrami, ktoré však mali aj adekvátnu grafiku (nie len kocôčky) a zároveň nebola trajektória pohybov predpočítaná (Game and Watch). Launchu v auguste 1989 sa zúčastnilo päť hier (3 v JP) a system sellerom sa nestal Super Mario Land ako v Japonsku, ale nenápadnejšia hra od ruského tvorcu. Tetris bol totiž na GameBoy uštrikovaný lepšie ako vesta na dôchodcu a bola bundlovaná k handheldu.

Kto mal GameBoy a Tetris musel mať automaticky samozrejme aj toho Maria. Ostatné hry Alleyway (Arkanoid), Tennis a Baseball sadli tiež na tento systém ako uliate a mať GameBoy pod lavicou v škole bolo niečo ako mať zaparkované Ferarri pred barákom.

Atari Lynx (Október 1989)
 

História launch titulov: časť štvrtá
V rovnakom roku ako Nintendo chcelo zasiahnuť do boja aj Atari a ponúknuť aj niečo viac. Lynx je tak prvý handheld s farebným displejom (naviac podsvieteným) a tiež ho jeho pretočením hore nohami mohli používať praváci aj ľaváci (obraz sa samozrejme prispôsobil). Podporoval hru cez ComLynx až pre 17 hráčov, no hry poväčšine zvládali len 9 alebo aj menej.

V line-upe boli prítomné štyri hry. Blue Lightning, California Games, Gates of Zendocon a Electrocop. Prvá bol arkádový simulátor stíhačky, druhá bola športová so skateboardmi, kopaním hakisaku, kolieskovým korčuľovaním a surfovaním, tretia pripomínala klasiku R-Type a posledná bola arkáda s panáčikom. Výber to bol pestrý, ale chýbali casualovky ako Tetris alebo Arkanoid, ktoré by systém zaručene predávali.

Navzdory nepochybným kvalitám sa Lynx predával horšie ako GameBoy vďaka koncovej cene, ktorá bola o 50 % vyššia ako v prípade Nintenda, ktorá tiež počas Vianoc nemala problémy zásobovať predajcov, čo sa o Atari povedať nedalo.
 
SEGA Game Gear (Október 1990)

História launch titulov: časť štvrtá
Na launch vlastného handheldu SEGA pripravila osem titulov viac zameraných na príležitostných hráčov. Columns bol jasnou killer aplikáciou (princíp spojenia 3 a viac diamantov, predchodca dnešného Bejeweled). Pengo varioval hru Bouldler Dash z 8-bitov, Wonder Boy bol úspešnou arkádou už na skorších systémoch a Super Monaco GP zasa rýchlymi závodmi. Ostatné hry ako G-loc, Shanghia 2 či Twin Tank boli logické a akčné rýchliky. Poslednou hrou bol Baseball.

Game Gear mal slabší hardvér ako GameBoy, no bol to enormný žrút energie. 6 tužkových batérií nevydržalo ani 5 hodín a dobíjacie vtedy stáli majland a tiež zvyšovali váhu celého systému. Poskytoval farebnú škálu niekoľkých farieb na úkor nižšieho rozlíšenia ako konkurencia a dokonca aj stereo výstup. Bol od Nintenda ale o 60 dolárov drahší ($149,99 verzus $89,99) a Japonci tak voči nemu zostali apatickí.

Nintendo Virtual Boy (Júl 1995)

História launch titulov: časť štvrtá
Pravá 3D konzola so „zaručene pravým 3D“ vyšla cez leto 1995 v Japonsku. Monochromatická 3D technológia vytvorená pomocou okuliarov a rozostreného červeno-zeleného obrazu by sa dala prirovnať k technológii IMAX, ktorú poznáme z kín, no hráči si ju za svoju nezobrali. Nintendo sa viac sústredilo na nadchádzajúcu konzolu Nintendo 64 a tak zostal Virtual Boy na okraji záujmu.

Dovedna za jej krátku existenciu uvidela konzola 22 hier, z ktorých boli štyri launchové. Mario’s Tennis, Red Alarm (vektorová 3D strieľačka), Teleroboxer (robotí boxeri) a Galactic Pinball. Technológia nebola dopracovaná a tak sa hráčom po krátkom čase začínal zdvíhať kufor a dostavili sa aj bolesti hlavy. Nintendo radšej cestu 3D konzol zavrhlo. (Za Virtual Boyom stál človek zodpovedný za GameBoy, nebohý Gunpei Yokoi, pozn: Junker.)

Nintendo GameBoy Color (Október 1998)

História launch titulov: časť štvrtá
Nástupca klasiky bol menší, tenší a výkonnejší. Monochromatické farby nahradilo až 56 skutočných. Tiež sa predával v niekoľkých farebných prevedeniach. Line-up obsahoval štyri hry. Nesmel chýbať klasický Tetris DX, ktorý bol rozšírený o niekoľko módov a hre proti CPU, Centipede bola zasa dobre známa arkádovka už z roku 1980 z automatov, Game and Watch Gallery 2 bol megapak pôvodných hier u nás známych ako Vajcovka, Chobotnica alebo Záchranná loďka. Poslednou bol Pocket Bomberman, ktorého netreba nijak zvlásť predstavovať.

V poslednej časti si históriu launchových hier pre handheldy uzatvoríme.

Súvisiace články:
História launch titulov: časť prvá
História launch titulov: časť druhá
História launch titulov: časť tretia


napísal fendi 26.3.2009
Páči sa mi!
HISTÓRIA LAUNCH TITULOV: ČASŤ ŠTVRTÁ


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (4)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29450)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk