ROZHOVOR: WARGAMING.NET |
ROZHOVOR: WARGAMING.NET |
Wargaming.net netreba bližšie predstavovať. Bieloruské štúdio, ktoré má na svedomí prevažne ťahové stratégie, sa na prekvapenie mnohých zapísalo do povedomia väčšiny práve MMO zázrakom World of Tanks. A tankami, ktoré dopravili priamo do centra Los Angeles pri príležitosti minuloročnej E3.
Komunita tankistov podľa posledných čísiel atakuje 18 miliónovú hranicu a už čoskoro to nebude iba škrípanie pásov, ale bude počuť aj listy vrtúľ v nástupcovi World of Warplanes. Aj o tomto projekte, o konkurencii, aktuálnom stave na ruskom trhu, treťom titule a ich možnom prepojení, sme sa rozprávali s projektovým manažérom Alexandrom Zezulinom.
Wargaming.net sídli v Bielorusku, ako vyzerá MMO trh vo vašej krajine a aký je pomer predaja medzi pultovými a online hrami?
V roku 2011 uspeli ruskí vývojári aj v sfére sociálnych a mobilných hier pre iOS a Andriod.
Kedy ste boli expertami na ťahové stratégie, prečo ste sa rozhodli posunúť smerom k MMO? Bolo to obchodné rozhodnutie, čistá zvedavosť, alebo ste videli príležitosť?
Wargaming.net sa vskutku sústredil kedysi na TBS a RTS hry. Napríklad séria Massive Assault a Order of War boli naozaj obľúbené. Neskôr sme si uvedomili, že sa posúvame zlým smerom a rozhodli sa prejsť na MMO. Prečo MMO? Odpoveď je jednoduchá: poriadne naprogramovaná MMO je schopná prilákať poriadne širokú obec hráčov.
V roku 2008 to bolo všetko o Tolkienovských elfoch a orkoch, a na krátky moment sme o nich uvažovali aj my. Našťastie pre nás, sústredili sme sa na súboje tankov. Cieľom bolo vytvoriť unikátnu kombináciu akcie, stratégie, RPG a simulátora a vybaviť ju kvalitnou grafikou a audiovizuálnymi efektami. Počítali sme, že s novým konceptom oslovíme pomerne slušné publikum, ktoré budú tvoriť prevažne fanúšikovia obrnených vozidiel a histórie. Napriek tomu, úspech hry prekonal všetky naše očakávania.
Čo potrebuje MMO, aby sa stala úspešnou?
S World of Tanks sme udreli klinec po hlavičke prostredím, ktoré bolo veľmi neobvyklé: obrovské a obrnené monštrá zrazu obývali herný svet plný pestrofarebných a žiariacich fantasy bytostí. Navyše, podarilo sa nám nájsť ideálny stred medzi autenticitou a akciou kombináciou prístupného ovládania a historickej presnosti strojov z Druhej svetovej vojny a to sa hráčom veľmi páčilo.
Myslíte si, že model predplatného sa stáva v MMO prekážkou? Môžu free to play a tradičné hry s predplatným kooexistovať v čoraz preplnenejšom online žánri?
V roku 2011 veľa MMO hier prešli z predplatného k bezplatnému modelu, čo je jasný ukazovateľ. Väčšina vydavateľov oznámila dobré výsledky, zvýšili sa príjmy, ako aj vzrástol počet hráčov.
Napriek vašej koncentrácii na online distribúciu a mikrotransakscie ste sa rozhodli uviesť hru aj cez tradičný retailový kanál. Prečo k tomu došlo?
Akým spôsobom udržujete pomer medzi veteránmi, ktorí používajú mikrotransakcie a nováčikmi vo World of Tanks, ktorým stačí bezplatná verzia?
Herná mechanika umožňuje hráčom uspieť bez utratenia čo i len jedného centu. Ba čo viac, ak si hráč kúpi prémiový tank, nezíska tým výhodu v boji, iba o niečo vyššiu rýchlosť v levelovaní. Tým je udržaná rovnováha. Navyše, usporadúvame súťaže a eventy, z ktorých si víťazi odnášajú in-game zlato. Môže sa ich zúčastniť aj nováčik a nahrabať si tak poriadnu kopu pre seba.
Môžete nám prezradiť, prečo ste sa rozhodli pre prostredie Druhej svetovej vojny a tanky? Nie sú Studená vojna a moderné konflikty zaujímavé?
Ak to nie je tajomstvom, aký je priemerný hráč World of Tanks?
Priemerným hráčom je muž vo veku 25 – 35 rokov. Hra im umožňuje po práci relaxovať a komunikovať s priateľmi alebo členmi klanov. Priemerná dĺžka hry trvá niečo okolo 10 minút, takže sa môžu zúčastniť zábavných bitiek a potom sa vrátiť ku každodenným povinnostiam.
V čom sa líšia World of Tanks a World of Warplanes po stránke ovládania a hernej mechaniky?
Čo sa týka mechaniky, World of Warplanes si zachová rovnakú úroveň medzi prehľadným interfaceom, sofistikovaným letovým modelom a detailným deštrukčným modelom, ktorý sme už použili vo World of Tanks. Zjednodušili sme ovládanie, pretože chceme, aby sa hráči sústredili na samotný boj a nie na ovládanie lietadla.
Napriek tomu, za interfaceom a rýchlo pochopiteľným ovládaním hráč nájde hlbšiu hernú mechaniku, ktorá je definovaná letovým modelom a systémom poškodenia. Jednoducho povedané, bude ľahké naučiť sa základy, ale ťažšie využiť všetky ponúkané možnosti.
Povedzme, že mám vo World of Tanks kopec skúsenostných bodov, môžem ich použiť vo World of Warplanes?
Poviem to takto, plánujeme spojiť po ekonomickej stránke dva tituly World of Tanks a World of Warplanes, ku ktorým sa neskôr pripojí World of Battleships. V podstate bude profil integrovaný do všetkých troch hier. Hráčom umožní prenášať zlato aj EXPy z jedného sveta do druhého.
Pravdepodobne veľa čitateľov a hráčov teraz premýšľa, či sa niekedy dočkajú obrovského bojiska pokrývajúceho pozemné, námorné a vzdušné súboje v jednej World of hre. Dočkajú sa?
Ako som už povedal, plánujeme prepojiť tri hry na viacerých úrovniach. Chcel by som však zdôrazniť, že pracujeme na troch nezávislých hrách. Aj preto je našim hlavným cieľom urobiť každú zaujímavou a atraktívnou bez vzájomného mixovania gameplayu. Tým chcem povedať, že neuvidíte na oblohe nad bojiskom lietadlá, pretože je veľmi komplikované umiestniť tanky aj lietadlá na jednu mapu. Rozloha 1x1 km je malá pre lietadlá a 15x15 km obrovská pre tanky. V druhom prípade by sa hrateľnosť zvrtla na nekonečné hľadanie súperov.
Každý jeden obrázok, každý jeden frame zachytávajúci vaše hry nesie stopy realizmu. Akú úroveň autenticity môžeme očakávať od World of Warplanes?
World of Warplanes si zachová ideálny pomer medzi zábavou a realizmom, aký sme dosiahli u World of Tanks. WoWP skombinuje arkádu s elemetami simulátorov. V tomto prípade to bude jednoduché ovládanie, ktoré pomôže zvládnuť hráčom dogfighty a naučí ich základné manévre. Pracujeme takisto aj na sérii asistentov, niektoré sú už v alfa verzii a na ďalších sa pracuje. Okrem intuitívneho užívateľského rozhrania to bude pokročilý letový a deštrukčný model. Budete môcť napríklad robiť mnohé akrobatické kúsky vrátane vývrutov.
Podobne ako vo World of Tanks sledujeme predlohy skutočných vozidiel, ale ich nespracúvame podľa historických parametrov. Snažíme sa docieliť medzi strojmi rovnocennosť, čo je jedna z vecí, ktorá nám pomáha udržať rovnováhu medzi historickou presnosťou a komfortom arkády.
Koľko frakcií bude dostupných pri štarte World of Warplanes? Na základe čoho vyberáte národy a lietadlá?
Kto je vaším priamym konkurentom a ako sa dívate na tituly kopírujúce vaše hry ako nedávno premenovaný War Thunder: World of Planes od Gaijin?
Čo som počul a dočítal sa, War Thunder: World of Planes bude úplne inou hrou, zameranou na odlišný segment trhu – takže nemožno hovoriť o priamej konkurencii. Gaijin Entertainment ešte len začína s MMO žánrom, zatiaľ čo my sme sa už naučili mnohé počas vývoja World of Tanks a teraz čelíme menším výzvam. Môžeme použiť overené schémy a aplikovať ich vo World of Warplanes. Zoberte si napríklad ideálny pomer medzi jednoduchým ovládaním a sofistikovaným gameplayom, ktorý robí z World of Tanks tým, čím je dnes.
U World of Warplanes sa sústredíme na rovnaké princípy: je to váš nepriateľ a nie vozidlo, s ktorým by ste mali bojovať. Vo World of Warplanes dostanete kombináciu prístupného ovládania s historicky presnými modelmi a bohatým systémom rozvoja. Bude jednoduché sa dostať do hry, ale súčasne bude prepracovaná aj realistická.
Tretia hra v sérii World of je World of Battleships. Budú v nej zastúpené ponorky?
Môžete prezradiť, aký je vydavateľský plán pre World of Warplanes? Plánujete aj uzatvorené a neskôr aj open beta testy?
Chystáme sa spustiť uzatvorený beta test. Všetko ide podľa plánu a nečaká nás žiadne zdržanie či odklad. Napriek tomu nechcem hovoriť o konkrétnom dátume. Predbežne je stanovený na rok 2012. Hru vydáme, keď bude hotová a vyladená. Zostaňte naladení a zapíšte sa do uzatvorenej bety!
Ďakujem za rozhovor.
PC
Vývoj: Wargaming.net / Wargaming.net Štýl: Akcia / MMO Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|