KOĽKO HRÁČOV MÁ WORLD OF TANKS BLITZ NA SLOVENSKU? |
KOĽKO HRÁČOV MÁ WORLD OF TANKS BLITZ NA SLOVENSKU? |
World of Tanks Blitz je známa a populárna mobilná odbočka veľkej PC tankovej multiplayerovky, ktorá si chce získať čoraz viac hráčov aj v našom regióne. A Wargaming už vie ako na to. Robí to v každej svojej hre, na každej platforme - hráčov má síce v každej krajine, no ak si chce v nejakej krajine pozíciu ešte posilniť, prinesie hráčom ich vlastné stroje. Švédom švédske, Poliakom zas poľské, no a keďže veľa hráčov je aj u nás, nesmie vo World of Tanks chýbať československá vetva, aj keď história skutočne nasadených československých tankov nie je veľmi bohatá. „Papierových" tankov však bolo mnoho a po hlavnej hre sa niektoré z nich nedávno dostali aj do Blitz. Preto sme neváhali a vyspovedali Aleksandra Filippovova, vedúceho herného dizajnéra hry.
Československá vetva je už dobre známa z PC verzie World of Tanks. Čo z nej zachováte v Blitz a čo naopak zmeníte? Budú napríklad v Blitz tie isté premium tanky?
Československá vetva vo World of Tanks Blitz je menšia ako v PC verzii World of Tanks. Začína na stupni VI a neobsahuje tanky na nízkych úrovniach.
Československé tanky tiež netvoria vlastný národ, ale sú súčasťou európskeho stromu spolu s ďalšími národmi: Taliansko, Švédsko, je v nej tiež niekoľko poľských tankov a jeden fínsky.
Ak ale hovoríme o rozdieloch v hrateľnosti, československé tanky vo World of Tanks Blitz majú trochu viac panciera a sú trochu menej mobilné. Čo sa týka zbraní, ponúkame rovnakú hrateľnosť ako PC tanky: X stupeň má 4 strely v zásobníku, ktoré dokáže vystreliť veľmi rýchlo; IX stupeň má v zásobníku 3 strely (s podobnou rýchlosťou ako PC tanky). Pancier týchto tankov nie je super silný, ale je silnejší ako v PC verzii, no stále nestačí na čelné strety so súpermi. V tomto ohľade musíte s československými tankami hrať opatrnejšie, pretože prestávky počas plného nabitia zásobníka sú dlhé, takže keď vystrieľate celý zásobník, musíte chvíľu počkať.
Ponúkate v Blitzi rovnaké mechaniky československých tankov ako v PC verzii?
Mechaniky hrania československých tankov vo World of Tanks Blitz a World of Tanks na PC sú podobné. Rýchle vystrelenie 3-4 rán, po ktorom nasleduje dlhá pauza a zase vyprázdnenie zásobníka. Treba ale dodať, že sú tieto stroje veľmi presné.
Hlavné rozdiely v hrateľnosti nie sú spôsobené nastaveniami, ale tým, že sú mapy v Blitz a PC tankoch rozdielne - v Blitz sú mapy 4x menšie. V PC tankoch môžete počas nabíjania preskúmať polovicu mapy, ale v našej hre to nefunguje - mapy sú malé, takže je čas nabíjania pre hráčov nebezpečnejší.
Kde ste čerpali informácie o týchto tankoch?
Keďže tieto tanky prišli z PC verzie, existovali ich reálne prototypy. Niektoré boli aj nasadené v boji, iné nie, lebo to boli vytvorené len skúšobné verzie pre československý vojenský priemysel. Samozrejme, že nám s vývojom pomohli naši historickí konzultanti. Našli všetky dôležité informácie pre vznik československej vetvy v PC tankoch, čo sme tiež využili.
Spolupracovali ste tiež s niektorými českými a slovenskými vojnovými historikmi?
Keď v roku 2014 naši konzultanti získavali informácie pre World of Tanks na PC, spolupracovali s archívmi aj múzeami. Teraz sme použili už hotové materiály.
Tanky vždy pred nasadením testujete. Ako prebiehali testy týchto tankov a ako ich ovplyvnila spätná väzba?
Áno, prebiehali super testy a po nich sme zbierali spätnú väzbu. Hráči ocenili schopnosti týchto tankov, vrátane ich schopnosti spôsobovať poškodenie. Testovanie prebehlo v niekoľkých fázach a z každej bola rozdielna spätná väzba. Napríklad testeri ocenili zaujímavé mechaniky československých tankov - napríklad automatické nabíjanie, ktoré si vyžaduje istú zručnosť. To je druh výzvy, ktorú musíte zvládnuť, aby ste využili všetky možnosti týchto tankov. Taktiež zdôrazňovali, že si táto technika vyžaduje pokojnejšie hranie a koncentráciu.
Aká je popularita World of Tanks Blitz na Slovensku?
Hra má na Slovensku 450 000 stiahnutí. Ak vychádzame z faktu, že v krajine žije cez 2,6 milióna mužov, a keďže naša hra je populárnejšia medzi mužským publikom, dosiahli sme 17% penetráciu našej cieľovej skupiny.
Čo tento update ešte priniesol okrem tankov?
Okrem československých tankov update 7.7 priniesol ešte novú operáciu Koloseum, ktorá odštartovala 1. marca.
Taktiež, aby bola hra zaujímavejšia pre nováčikov, priniesli sme „Špeciálnu misiu", po ktorej splnení získajú hráči starý dobrý premium tank T6E1 na stupni IV. Naše hlavné publikum taktiež dostalo možnosť zúčastniť sa eventu „Assemble”, za ktorý hráči mohli získavať odznaky a tie vymeniť zas za M4-A2 Sherman Loza tank.
Okrem toho sme s týmto updatom priniesli krok do budúcnosti a začali sme s prechodom na pokročilejší zvukový engine Wwise. V tomto momente je už dostupný na niektorých zariadeniach a časom ho prinesieme aj na ďalšie. Teraz tu prakticky nie sú žiadne zmeny v zvukovom pláne, ale v budúcnosti aktualizujeme celé herné audio, čo je základ pre vylepšenie tohto komponentu hry.
Aké sú vaše ďalšie plány s hrou do budúcnosti?
Hlavná vec, ktorej dnes čelíme, je, že napriek tomu, že naša hra dokáže potešiť hráčov jasnou a zaujímavou hrateľnosťou, technológia nezostáva stáť. Preto venujeme veľa času zlepšovaniu atmosféry hry a robíme rozsiahle plány ako ju dostať na novú úroveň, ktorá zodpovedá štandardom AAA projektov.
Áno, možno neprinášame každý mesiac nové režimy, ale robíme hru čo najprístupnejšou a najatmosférickejšou, s využitím moderných technológií.
Z toho, čo už bolo implementované a bude implementované v blízkej budúcnosti, môžeme uviesť nasledovné: dostali sme spätnú väzbu k akcii a bojom - pohyb, zasiahnutie nepriateľa atď. Toto je jedna z hlavných oblastí, ktoré sa chystáme tento rok rozvíjať. Robíme tiež úpravy vyváženia pre vozidlá stupňov V až VIII. Hra dostane novú vetvu tankov, ako aj nové zberateľské a prémiové vozidlá. Hráčov potešíme zábavnými režimami - urobíme niekoľko vylepšení v tých existujúcich a radi by sme vydali aspoň jeden nový režim.
Na základe čoho sa rozhodujete, ktoré národy do hry pridáte? Ako tento proces vyzerá od nápadu po zakomponovanie?
Pracujeme s dvomi faktormi: existujúcimi prototypmi v konkrétnom národe, ako aj jedinečnosťou hrateľnosti danej techniky. Pozeráme sa na to, aké národy už vo World of Tanks PC existujú - koniec koncov, je to oveľa jednoduchšie, keď konzultanti už majú nejakú prácu za sebou, zhromaždili nejaké prototypy. A keď máme v rukách zoznam, vyberáme si tie národy, ktorých technológia poskytuje jedinečnú hrateľnosť. A ak je možné implementovať túto hrateľnosť do našej hry, prechádzame do vývoja. Príkladom takejto implementácie sú talianska vetva alebo švédske ťažké tanky.
Druhým dôležitým bodom je naplnenie budúcej vetvy. Vždy chceme, aby boli národy kompletné. Napríklad japonský národ pozostával iba z jednej vetvy a mnoho japonských hráčov, ktorí vstúpili do hry, si ju vybrali, ale nakoniec si nemohli úplne vychutnať celú hrateľnosť, museli prejsť na iný národ. To nie je pre hráčov veľmi dobré. Alebo iný príklad: hráči z Európy si často vyberajú európsku vetvu. Na úplnom začiatku boli iba talianske stredné tanky, samozrejme, hráči chceli aj v tejto vetve ťažké tanky a stíhače tankov. Preto sme k nej pridali vetvu švédskych vozidiel vedenú Kranvagnom a nedávno sme k nim pridali československé stredné tanky. Takže teraz európska vetva pôsobí ako kompletná - a toto, dovoľte mi pripomenúť, je veľmi dôležité kritérium.
Ako aktuálna pandémia ovplyvnila vašu prácu? Je náročná pracovať na takomto projekte z domu?
Väčšina zamestnancov pracuje z domu, niektorí ale stále dochádzajú do práce. Existujú výhody a nevýhody práce z domu. Hlavnou nevýhodou je zredukovanie neformálnej komunikácie, čo je veľmi dôležité pre zdravé pracovné prostredie a tvorbu nápadov. S tým sa však úspešne vyrovnávame a pracujeme ďalej. Pred rokom sme prišli s prechodom na prácu z domu. Čoskoro sa môžeme znova presunúť na prácu v kancelárii. Aj keď pripúšťam, že pre niekoho bude pohodlnejšie pracovať z domu, ku každej požiadavke pristúpime individuálne.
Ďakujem za rozhovor.