XENONAUTS 2

XENONAUTS 2

UFO znovu priletelo

Dojmy

Schválne – tušíte, koľko priamych pokračovaní má legendárna stratégia UFO: Enemy Unknown? Dvanásť. Je síce pravda, že úplne prvá hra zo série vyšla už v roku 1994, ale aj tak ide o úctyhodné číslo. A to sa bavíme iba o priamych, „trademarkových“ dieloch, ku ktorým treba pripočítať aj nevlastných synov, dcéry a bratrancov z tretieho kolena. Medzi najlepších nepriamych potomkov jednoznačne patrí titul Xenonauts z roku 2014, ktorý sa vďaka crowdfundingu dočká aj pokračovania.

Xenonauts 2 je už možné ako titul s predbežným prístupom kúpiť aj bez toho, aby ste boli medzi podporovateľmi na Kickstarteri. Aktuálne ponúka cca 60-70 % obsahu a dovolí vám odohrať 180 ingame dní, čo je dostatok času na to, aby sme si vedeli o tom, čo nás čaká, urobiť aspoň základnú predstavu.

Tu by sa mal článok rozdeliť, pretože pamätníci a fanúšikovia série presne vedia, čo môžu očakávať. Im by pravdepodobne stačilo spísať, čo je nové, čo sa vylepšilo, čo zmenilo a čo možno zhoršilo. Lenže keďže pôvodné UFO bude mať takmer 30 rokov a prví xenonauti takmer 10, radšej si všetko pekne po poriadku zopakujme.

Xenonauts 2
Xenonauts 2 Základňa nedisponuje neobmedzeným priestorom, časom budete musieť vybudovať ďalšie.
Základňa nedisponuje neobmedzeným priestorom, časom budete musieť vybudovať ďalšie.


Xenonauts 2 Vývoj je jedným zo základných pilierov, bez ktorých nemáte šancu uspieť.
Vývoj je jedným zo základných pilierov, bez ktorých nemáte šancu uspieť.


Xenonauts 2 Vojakom sa zlepšujú RPG parametre.
Vojakom sa zlepšujú RPG parametre.





Xenonauti sú strategicko-taktickou simuláciou stretu ľudí s nepriateľskou mimozemskou entitou, ktorý, ako to už často býva v modernej popkultúre zobrazené, nedopadol pre nás práve najlepšie. EMZáci nás napadli, majú technickú prevahu, ľudstvo hrozí vyhubenie a, samozrejme, sa nájdu aj kolaboranti, ktorým takýto stav vyhovuje a šedým mužíčkom namiesto odporu ešte pomáhajú.

Vašou úlohou je najhoršiemu scenáru zabrániť. Ako vrchný veliteľ a manažér budete mať množstvo povinností, ktorých zvládnutie je nevyhnutným predpokladom záchrany sveta. Vrchné velenie má niekoľko základných úloh, ktoré tvoria oporné piliere hrateľnosti Xenonauts. Budete musieť stavať základne, skúmať nepriateľské technológie, vyrábať a upgradovať vybavenie pre vašich vojakov a hlavne bojovať – vo vzduchu i na zemi. Podľa vášho snaženia a miery poskytnutej ochrany vás jednotlivé krajiny finančne dotujú a bohužiaľ, ani taká principiálna otázka, ako je ochrana sveta pred mimozemšťanmi, nestojí na ničom inom ako na peniazoch.

Herné mechanizmy opísané vyššie tvoria vrstvy metaforickej cibule, ktorú budete musieť olúpať, aby to všetko dopadlo tak, ako má. Prvou vrstvou je budovanie základne, resp. základní. Základňu je možné postaviť kdekoľvek na pevnine a skladá sa z rôznych modulov. Modul hangár je určený na uskladnenie útočných a výsadkových lietadiel. Modul ubikácie slúži na ubytovanie ľudí. Modul radar, modul sklad, modul protileteckej obrany, modul výskum a vývoj, modul generátor – treba to viac rozpitvávať? Asi nie. Platí pritom jednoduchá logika, že ak potrebujete urýchliť vývoj, jednak musíte mať dosť miesta pre vedcov na ich ubytovanie a jednak dosť miesta v labákoch, takže staviate zároveň ubikácie a aj labáky. A,samozrejme, netreba zabudnúť na peniaze na výplaty...

Vývoj a výskum vám nielenže otvárajú nové technológie (zbrane, brnenia, lietadlá, atď.) ale vás aj posúvajú vpred v príbehu, odpovedajú na otázky k pôvodu nepriateľov, odhalia  slabé miesta jednotlivých druhov mimozemšťanov. Vyvinuté veci, ktoré sa dajú použiť, následne preberá oddelenie výroby, kde platia úplne rovnaké manažmentové pravidlá (ubytovanie, dielne, peniaze).

Druhou vrstvou našej mimozemskej cibule je vzdušný boj. Radary vo vašich základniach budú zachytávať nepriateľské kontakty, ku ktorým vyšlete stíhače. Súboje vo vzduchu prebiehajú buď automaticky, alebo manuálne (manuálne vyzerajú presne rovnako ako v Xenonauts 1, nakoľko nový systém ešte nebol implementovaný). Keď vyhrajú vaše sily, poškodené UFO letí k zemi a my sa dostávame k ďalšej vrstve.

Poškodené UFO je nutné, keď už kvôli ničomu inému, tak kvôli získaniu nových technológii, zabezpečiť pozemným výsadkom. Do transportných lietadiel nasadajú vojaci zo základne a začína ťahový taktický režim, ktorý z celej hry tvorí zhruba 70 %. Ťahový mód vás nechá v kľude, bez časového tlaku, porozmýšľať, ako a kde svojich vojakov posuniete, odkiaľ budú mať na nepriateľov najlepší výhľad alebo streleckú pozíciu. Súbojový systém sa drží klasických prvkov: môžete chodiť alebo strieľať s ohľadom na aktuálne dostupný počet akčných bodov jednotlivých vojakov. Pri pohybe je možné využívať krytie za prekážkami, okrem strieľania s rôznou presnosťou, závisiacou na množstve akčných bodov, tiež môžete využívať rôzne vybavenie (granáty, trhaviny, omračovače, lekárničky...) alebo plniť ciele misie (získavať dáta z počítačov...).

Tým sa dostávame k zatiaľ najväčšej badateľnej zmene oproti Xenonauts 2 a tou je náplň taktických misií. Už nebudete iba zabíjať mimozemšťanov. Niekedy bude treba oslobodiť civilistov z výskumných labákov, inokedy zabiť alebo zajať VIP člena kolaborantskej skupiny TheCleaners či vysokopostaveného mimozemšťana. Niektoré misie budú na čas (= počet kôl), v iných sa po uplynutí stanového počtu ťahov začnú spawnovať nepriatelia a vy musíte utekať naspať k výsadkovému lietadlu, pretože súbojom sa mapa vyhrať nedá.

Práve málo variabilné misie sme kritizovali v recenzii z roku 2014, avšak stalo sa to, že iné ako „zabi všetkých mimozemšťanov“ misie v bete neprijali fanúšikovia s úplným nadšením, a tak paradoxne tvorcovia hry niektoré z iných druhov výsadkov značne okresali, resp. upravili. Zároveň sa fanúšikovia sťažovali na prílišnú podobnosť s Xenonauts 1 s čím sa, naopak, plne stotožňujeme. Oba diely delí takmer 10 rokov, lenže hra sa hrá takmer úplne rovnako a k tomu všetkému ešte aj skoro rovnako vyzerá. Keď si pozriete obrázky z X1a porovnáte ich s aktuálnou verziou, je tam skutočne iba veľmi malý posun vpred.

Xenonauts 2
Xenonauts 2 Tento maličký zlatučký chrobáčik to už má spočítané.
Tento maličký zlatučký chrobáčik to už má spočítané.


Xenonauts 2 Chlapci, vyzerá to tak, že párty už skončila.
Chlapci, vyzerá to tak, že párty už skončila.


Xenonauts 2 Mimozemšťania môžu zaútočiť na vašu základňu. Vy im to môžete vrátiť.
Mimozemšťania môžu zaútočiť na vašu základňu. Vy im to môžete vrátiť.





Tým nechceme povedať, že takto zameraný titul má byť postavený na grafike, to určite nie, ale keď je grafika rovnaká, gameplay rovnaký, misie rovnaké a zmien je skutočne málo, čo robili chlapci a dievčatá z Goldhawk Interactive posledných 10 rokov? Nechápte nás zle, hra určite uspokojí fanúšikov žánru, ale trpká pachuť toho, že presne viete, ako sa tá povestná cibuľa pred vami odhalí a čo ostane pod jednotlivými vrstvami, ostáva na jazyku. Zostrelíte UFO, vymyslíte jeden typ zbraní (pištoľ, brokovnica, samopal, snajperka, guľomet), prezbrojíte vojakov. O pár dní vymyslíte druhý typ zbraní (pištoľ, brokovnica, samopal, sniperka, guľomet) a znova všetkých prezbrojíte, potom vymyslíte  tretí typ zbraní (pištoľ, brokovnica, samopal, snajperka, guľomet)  a nové brnenia a cyklus sa zopakuje. Postavíte novú základňu, zostrelíte väčšie UFO, narazíte na silnejších nepriateľov, vyčistíte pár mimozemských základní. Máme si tipnúť, čo bude ďalej? Mimozemšťania s psychickými schopnosťami, ešte väčšie UFO, štvrtý typ zbraní (pištoľ, brokovnica, samopal, snajperka, guľomet) jedno alebo dve brnenia a ďalšia generácia stíhačov/výsadkových lietadiel.

Nelámme palicu nad nedokončeným dielom, tvorcovia hry sa explicitne vyjadrili a priznali k tomu, že hra sa v aktuálnom stave naozaj až príliš podobá na svojho predchodcu a sľubujú, že v zatiaľ nedokončenej časti hry sa dočkáme potrebných zmien a úpravy celkového „flow“ hry. A dovtedy (niekedy začiatkom budúceho roka?) aj tak nemáme inú možnosť, iba si zahrať 10 rokov starých Xenonautov alebo 30 rokov staré UFO.


napísal Je2ry 1.8.2023
Páči sa mi! (+1)
XENONAUTS 2


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Záchrana ranenej pc zostavy (9)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (14)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (10)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (5)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29652)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk