PLAYSTATION 5 PRO |
PLAYSTATION 5 PRO |
Najhoršie strážené herné tajomstvo tohto roka je už takmer tu. O tejto konzole sme čítali mesiace, ale na jej oficiálne predstavenie sme si museli počkať pomerne dlho. Oplatilo sa robiť okolo toho také tajnosti? Vlastne stále ich Sony robí a len v týchto dňoch sa na verejnosť dostali ďalšie detaily v rámci špecifikácií. Niektoré potešili, iné už menej. Jednu vec ale nie je možné spochybniť – nech už sa na to pozriete akokoľvek, nová PlayStation 5 Pro je najvýkonnejšia konzola na trhu. Zároveň je to ale jedna z najdrahších konzol v histórii (a to nepočítame ešte stojan a mechaniku). Ak aj započítame infláciu, zo všetkých tých konzol za tie roky je pred ňou len sedem a aj to zväčša z 80. a 90. rokov.
Oplatí sa teda z kapsy vytiahnuť tých 799 eur? Na to nie je jednoduchá odpoveď. Ale vlastne to v konečnom dôsledku ani nie je až tak otázka ceny. Skôr je to otázka toho, čo chcete. Toto je konzola nielen pre fanúšikov, ale aj entuziastov. Pre ľudí, ktorí chcú niečo viac. Pre ľudí, ktorí zároveň vedia rozpoznať zlepšenia v audiovizuálnej stránke a záleží im na nich. Nebude to masovka, to je jasné už teraz. Bude to ale nový konzolový benchmark, kde sa budú môcť vývojári, a to hlavne tí z first party Sony štúdií, predvádzať v tom, kto hardvér využije lepšie.
Najskôr si musíme odbiť tie obligátne veci. Viem, že vás asi nezaujímajú, ale je dôležité vedieť, čo vlastne v balení s konzolou nájdete. Príjemnou správou je, že tam takmer vôbec nenájdete zbytočné plasty. Celé je to dobre zabalené len v kartóne a všetko tu má vlastnú priehradku. Koniec koncov ste to mohli vidieť aj v našom unboxingu. Okrem konzoly je v balení aj jeden DualSense ovládač, dokumentácia a drobné plastové nožičky pre horizontálne uloženie konzoly niekde pod TV. Nechýba nutná kabeláž, takže tu nájdete aj HDMI 2.1 kábel, USB-C kábel a napájací kábel. Takže keď vám konzola príde, máte všetko, čo môžete potrebovať.
Dizajn vychádza z rovnakého manuálu ako pri predchádzajúcich dvoch PS5 konzolách. Rovnaké línie, tvary aj materiály. Na pohľad aj dotyk to tak pôsobí veľmi príjemne. Ak máte doma zvieratá či viac prachu, lesklé časti už môžu byť trochu problém, ale Sony už musí držať líniu s predchádzajúcimi modelmi. Rovnako je zakomponované aj podsvietenie konzoly, ktoré elegantne dopĺňa jej odvážne tvary. Peknými detailmi sú PS logá po konzole. Celé to vychádza skôr z minuloročnej Slim verzie, takže aj tie rohy tu už nie sú také výrazné, akurát je konzola oproti nej o niečo väčšia v každom rozmere, ale stále je menšia ako pôvodná PS5.
Pro verzia bez mechaniky má rozmery približne 388 mm x 89 mm x 216 mm, takže je napríklad len o 3cm vyššia ako Slim verzia. To sa ale zároveň podpísalo aj na najväčšej dizajnovej zmene nového modelu, kde sú bočné panely oddelené niekoľkými čiernymi pásmi, takže sa tam tvorí akési rebrovanie, ale nevyzerá to zle. Menšou ranou pod pás je to, že nesedia bočné panely zo Slim verzie, aj keď ich rozmery sú zachované. Bez mechaniky konzola váži približne 3,1kg, čo je o niečo menej ako Slim verzia s mechanikou. Bohužiaľ, novú konzolu sme nemohli otestovať s diskovou mechanikou, takže rozmery a váhu takejto edície vám nedokážem prezradiť.
Po Slim verzii v Sony opäť mysleli aj na nás, hráčov s PSVR 2 headsetom. Hneď vpredu totiž nájdete USB-C port určený na pripojenie headsetu, no okrem neho aj ďalší, ktorú môžete využiť na nabíjanie ovládačov, pripojenie receivera od slúchadiel, napájanie nabíjacej kolísky pre ovládače alebo čohokoľvek iného. Vzadu nájdete dva klasické USB porty pre ďalšie periférie, disky alebo čokoľvek iné. Nechýba ani port na sieťový kábel, ak ho preferujete pred bezdrôtovým pripojením. No a je tu aj HDMI 2.1 výstup, ktorý podporuje 8K rozlíšenie, 120Hz pri 4K a aj 240Hz pri FullHD. Pro oficiálne podporuje 8K rozlíšenie, aj keď to na krabici nikde nenájdete. Veľká časť z vás ale asi skôr využije klasické 4K pri 120Hz. Nechýba podpora VRR.
Ešte predtým, ako konzolu vôbec zapnete, by ste sa v nej mohli trochu povŕtať. Všetky 4 bočné kryty sa dávajú dole dosť jednoducho, aj keď si to vyžaduje trochu sily. Možno sa budete báť, že plasty na konzole zlomíte, ale vydržia to. Otočte si konzolou zadnou časťou k sebe, prstami chyťte prednú stranu krytov a potiahnite smerom hore a k sebe. Takto dáte dole všetky 4. Následne môžete veľmi jednoducho pripojiť mechaniku, ktorú len vložíte a pripojíte. Kúsok od nej je aj CMOS baterka, ktorú tiež dokážete v budúcnosti jednoducho vymeniť, ak si to vyžiada situácia.
Pod vrchným krytom je zase slot na NVMe M.2 disk, ktorým si viete rozšíriť úložisko svojej konzoly. Hry dnes zaberajú fakt masívne objemy a aj keď Pro konzola prichádza s raz takým diskom ako Slim, stále padne vhod možno si ešte nejaké 2TB prihodiť. Stále platia pôvodné požiadavky pre disk. To znamená, že môžete použiť veľkosti 2230, 2242, 2260, 2280, 22110 a výška disku aj s chladičom musí byť maximálne 11.25 mm. Zmestíte tam ale kopu špičkových diskov, ktoré dnes nájdete na trhu. Odporúčaná je rýchlosť minimálne 5,500MB/s (dnes bežne nájdete aj rýchlejšie) a veľkosti 250GB - 8TB.
Pripojíte mechaniku, vložíte disk a môžete ísť na to. Konzolu jednoducho zapnete a ak ste s PS5 ešte nemali tú česť, jednoducho vás konzola prevedie celým inicializačným procesom. To znamená, že vám ukáže, ako spárovať ovládače, pripojiť sa k sieti, nastaviť si profil a podobne. Taktiež si stiahne všetky aktualizácie a to ako svojho vlastného systému, tak aj firmvérom ostatných periférií. Rovno si tak na kábli aktualizujete DualSense, ale aj PSVR 2 headset a jeho ovládače a ďalšie veci. Vám stačí len klikať. Celé je to o to jednoduchšie, že systém konzoly podporuje češtinu, takže by mu mal každý u nás bez problémov rozumieť. Nemusíte sa tak ničoho báť. Celý proces nie je dlhý, potrvá maximálne pár desiatok minút.
U hráčov, ktorí ale už nejakú PS5 konzolu majú, sa to môže predĺžiť. Zo svojej starej konzoly do novej si totiž dokážete preniesť všetky svoje dáta. Jednoducho naraz zapnete obe konzoly, pripojíte ich na internet a nová konzola vás už sama prevedie procesom kopírovania dát. Dĺžka následne záleží od toho, koľko dát zo svojej starej konzoly kopírujete. Mne sa bohužiaľ moja Slimka pokazila už pred niekoľkými mesiacmi, takže som si dáta prenášať nedokázal, ale v takom prípade oceníte cloud službu PS Plus, odkiaľ si jednoducho stiahnete uložené pozície vo svojich hrách a podobne. Potom už len stačí si hry stiahnuť a pokračujete tam, kde ste skončili.
Ak PS5 nepoznáte, čaká vás následne už len jednoduchý, prehľadný a rýchly systém, kde máte svoje hry a médiá vždy vzdialené len na pár klikov. Delí sa to na hlavné menu s hrami a aplikáciami hore, pričom stlačením PS tlačidla na ovládači si zapnete spodné menu, kde nájdete herné aktivity, prepínanie medzi kartami aplikácií/hier, sťahovanie a ďalšie informácie. Nemá zmysel sa o tom asi viac rozpisovať, detailne to nájdete v našej recenzii pôvodnej PS5 konzoly. Pridám akurát novinku v rámci Pro modelu a tou je fakt, že konzola má 2TB disk, z ktorého je 1,89TB využiteľné miesto. To vám vydrží nejakú dobu. Alebo na pár Call of Duty hier.
Vás asi zaujíma práve toto. Pred oznámením konzoly tu boli rôzne fantastické úniky, ktoré nám prorokovali konzolu vytvorenú reverzným inžinierstvo UFO havarovaného v Novom Mexiku. Po oznámení sme dostali jasnejšie kontúry a teraz už presne vieme, ako na tom nová konzola je. Niektoré veci pritom naozaj prekvapia. Napríklad fakt, že Pro konzola k štandardnej 16GB GDDR6 pamäti pridáva aj 2GB DDR5 pamäte, ktorá je vyhradená na systém. V praxi tak konzola môže viac rýchlejšej pamäte využívať na hry a systém si vystačí na svoje funkcie s touto novou dodatočnou pamäťou. Uvidíme, ako sa to nakoniec využije v praxi, ale vývojári vždy radi pracujú s väčším množstvom pamäte.
V ostatných oblastiach je Sony o niečo viac tajnostkárska, takže nepoznáme takty a ani iné konkrétne detaily. Vieme, že grafický čip má byť o 45% výkonnejší ako v základnej verzii, procesor sa ale nemenil. Taktiež vieme, že konzola je celkovo rýchlejšia, má vyššiu pamäťovú priepustnosť a prináša ďalšie podobné vylepšenia. Podľa aktuálnych informácií vieme, že papierový výkon grafiky je 16.7Tflops, čo je slušný skok oproti pôvodnej konzole, kde sa uvádzalo 10.29Tflops. Konzola tak, samozrejme, prekonáva konkurenciu. A papierovo je to dokonca aj nad napríklad RTX 4060 grafikou. Jasné tak je, že nová konzola nebude žiadna ľahká váha a dokáže sa postaviť slušným silákom. S vyšším výkonom však išla hore aj spotreba a Pro konzola toho spapá o niečo viac ako predchodcovia – Pro má 390W zdroj, zatiaľ čo Slim mala 350.
Konzola tak má dostatok výkonu aj na to, aby zvládala funkcie umelej inteligencie, ktoré konkrétne využije na AI upscaling. Sony tu chce čarovať pomocou novej funkcie nazvanej PlayStation Spectral Super Resolution. Veľmi zjednodušene povedané umelá inteligencie analyzuje obraz a z nižšieho rozlíšenia spraví vyššie pri zachovaní vysokej úrovne detailov. Teda funguje podobne ako iné takéto technológie na PC, akurát ide o technológiu vytvorenú Sony. Pritom sa dá využiť na množstve hier, na ktorých sa učí a vylepšuje aj také veci, ako sú napríklad detaily trávy a iných porastov a podobne.
No a potom je tu ešte Ray tracing. Ten síce prišiel už na začiatku tejto konzolovej generácie, ale reálne konzoly nemali dostatok výkonu na to, aby ho aj poriadne využívali. To je to už výrazne lepšie a zvýšený výkon sa využíva priamo na to, aby odrazy, nasvietenie a tiene vyzerali tak, ako majú. Krásne to dopĺňa ďalšie vylepšenia, ako je množstvo detailov či lepšia dohľadnosť, čo si ihneď všimnete v open world hrách. No a verné odrazy a podobné efekty zase napríklad v Spider-Manovi, ale aj mnohých ďalších hrách.
Všetky tie vysoké čísla a funkcie a buzzwordy sú super na papieri, ale čo reálne znamenajú? Aktuálne má podporu PS5 Pro niečo cez 50 hier. Nemá zmysel všetky vypisovať, zoznam nájdete napríklad v našom predchádzajúcom článku. Sú tam veľké exkluzivity, third party hity a aj indie záležitosti či populárne free to play hry. Teda prakticky niečo pre každého. Postupne sa bude podpora rozširovať a konzola dokáže vylepšiť aj obraz a výkon PS4 hier, čo je ďalší bonus. Potom je často už len na vývojároch, ako to všetko dokážu zužitkovať. Niekto to využije na vyššie snímkovanie, iný na vyššie rozlíšenie, ďalší zas na viac efektov. A niektorí vývojári vám z toho všetkého dajú na výber.
Za tých pár dní som sa pustil do niekoľkých VR hier, ktoré z vyššieho výkonu zatiaľ neťažia, ale vyskúšal som si Marvel’s Spider-Man 2, Alan Wake 2, The Last of Us Part I a ďalšie hry. Každá k vylepšeniam pristupuje trochu inak. Z Alan Wake 2 už tak padá sánka, ale Pro verzia vylepšuje grafiku a Ray tracing v Pro Quality režime, čo ešte viac pridáva na atmosfére. Performance režim teraz vyzerá snáď ako Quality na základnej konzole. Obe The Last of Us hry bežia vďaka PSSR teraz v 4K pri 60fps a tiež to pekne vylepšuje grafiku.
Najviac som ale strávil v Spider-Manovi a treba uznať, že Insomniaci skvele využívajú možnosti novej konzoly. Klasika je, že vylepšujú grafiku, pridávajú detailnejšie animácie napríklad odrazov, zlepšujú Ray tracing, prinášajú väčšiu dohľadnosť, ostrejšie detaily aj v diaľke a podobne. Ale hlavne vám dávajú na výber, čo chcete. Takúto hru chcete hrať v 60fps, lebo plynulosť pohybu po meste je úchvatná. Performance Pro režim zachováva Ray tracing efekty (aj keď na nižších nastaveniach), pomáha si PSSR a zachováva kvalitu obrazu ako štandardný Fidelity režim. Zato nový Fidelity Pro režim beží v 30fps, ale pridáva nové Ray tracing efekty a kopu detailov.
Vyšší výkon so sebou prináša aj ďalšie aspekty, ktorých som sa zatiaľ nedotkol. Pri hraní Spider-Man 2 po pár hodinách bola konzola subjektívne hlučnejšia, ako som očakával (a som zvyknutý). Avšak bolo to len pri tejto jednej hre. Napríklad pri Alan Wake 2 išla tichučko. Pritom si nemyslím, že je Alan Wake 2 menej náročný. Taktiež je tu otázka teploty. Ako som však už spomenul, o svoju Slimku som pred niekoľkými mesiacmi prišiel a rovno som čakal na Pro, takže neviem konzoly porovnať bok po boku. Pri dobre vetranom postavení bola teplota za konzolou 38 stupňov a hlavne spodné panely sú dosť zahriate. Nie nejako prehnane, ale je badať, že aj ak má nová konzola efektívnejšie chladenie, vyšší výkon to nakoniec dostáva niekde tam, kde sme boli aj v minulosti.
Vyššie som spomínal hlavné vylepšenia, ktoré vlastne aj Sony primárne vyťahuje ako marketingové zbrane. Ale rôznych menších zmien tu je viac. O niektorých sa vie, na iné sa príde až vtedy, keď konzolu niekto naozaj detailne rozoberie a preskúma, čo sa určite stane v najbližších týždňoch. Ale napríklad je tu nový wi-fi modul s podporou Wi-Fi 7 (802.11be). to znamená, že dokáže konzola dosiahnuť rýchlejšie a stabilnejšie pripojenie, čo oceníte pri hraní multiplayeroviek, ale zároveň musíte mať aj zodpovedajúci router. Ostatné veci zostávajú po starom aj s kvalitným 3D audiom, ale to je ďalšia vec, pri ktorej vás odkážem na naše staršie články, lebo sme sa tomu už venovali.
Takže čo na záver? Ak ste čakali druhý príchod Krista, zbytočne ste sa prehypovali. Ale ak ste chceli najvýkonnejšiu konzolu na trhu s výraznými vylepšeniami v oblasti grafiky, tu ju máte. Je to hodné tých peňazí? To už závisí od vás. Ale zároveň trochu aj od herných vývojárov. Posledné roky sú dôkazom, že konzola v prvom rade potrebuje hry. Teraz je tak na vývojároch, aby začali von sypať čo najrýchlejšie hry, ktoré ten výrazne vyšší výkon dokážu využiť. Aktuálne tu máme tituly, ktoré to predvádzajú ukážkovo aj s možnosťami voľby pre hráčov. A snáď niekto prihodí aj niečo navyše a ukáže, čo dokáže nielen s rýchlejšou grafikou, ale napríklad aj pamäťou navyše.