Opýtali sme sa hráča: Steel Ocean a World of Warships |
Slnko, more, vlny, slaný vánok, škrekot vodných operencov a tony neľútostnej tvrdej ocele.
Slnko, more, vlny, slaný vánok, škrekot vodných operencov a tony neľútostnej tvrdej ocele. Približne takto si letné voľno predstavujú najväčší nadšenci multiplayerových arén s vojnovými loďami z 2. svetovej vojny. 10 tierov obratných torpédoborcov, všestranných krížnikov, zákerných ponoriek, veľkých bojových lodí a nemenej veľkých lietadlových lodí. 10, 20 ani 30 hodín vás neoprávňuje myslieť si, že už viete, o čom takáto hra je, preto sme pre vás vyspovedali dvoch morských vlkov z dvoch konkurenčných hier. Houmera sme vytiahli z kapitánskeho mostíka jeho krížnika vo World of Warships, BigHarold na chvíľu zakotvil svoju lietadlovú loď v Steel Ocean. Vedeli by ste si vybrať medzi hrou od tvorcov World of Tanks a prekvapením z ďalekej Číny?
Houmer, vo World of Warships máš odohrané obrovské množstvo hodín. Prečo si si vybral práve túto hru bez príbehu, bez veľkého sveta s prekvapeniami...?
Od cca 10 rokov som veľký fanúšik vojenskej histórie a hlavne teda námornej. Ešte mám niekde u rodičov kopy modelov lodí a lietadiel a prečítal som veľké množstvo kníh o 2. sv. vojne. Moja najobľúbenejšia kniha je u nás neznámy román o službe na sprievodnej lodi v bitke o Atlantik – The Cruel Sea od Nicholasa Monsarrata. Prvá hra, ktorú som hral na svojom prvom počítači, bolo demo hry Fighting Steel – simulácia námorných bitiek 2. sv. vojny. A toto všetko bolo teda impulzom, prečo ma WoWs tak veľmi chytili.
BigHarold, v Steel Ocean máš odohrané obrovské množstvo hodín. Prečo si si vybral práve túto hru bez príbehu, bez veľkého sveta s množstvom prekvapení, bez špičkovej grafiky...?
Túto hru mám rád pre jej hrateľnosť a niekto by možno povedal zložitosť, pretože hra ti neradí, ako ju máš hrať. Nemám rád hry od Wargamingu, kde je v podstate 90 % vecí riadených serverom a hráč si ich nemôže ovládať sám, napríklad protilietadlové a sekundárne zbrane. Tiež je v tom moja záľuba v lodiach, ktorú mám už od detstva. Ako modelár som postavil niekoľko modelov lodí a momentálne pracujem napríklad na Musashi a PoW. Okrem toho mi najviac pripomína hru Navy Field, s ktorou som strávil 8 rokov.
Pomer zabití/smrtí 3,15 a rekord 7 zničených lodí v jednej bitke. Ako sa to vôbec dá?
Houmer: Dobrého hráča robí niekoľko vecí. Najdôležitejšie sú, myslím, skúsenosti, preto som sa zúčastnil už testovania betaverzie. Človek potom už začína s istou dávkou umu a môže sa zlepšovať. Ďalším dôležitým bodom je dokonalá znalosť mechaniky hry – vedieť čo ako funguje a čo sa stane, keď urobím toto alebo tamto. Tiež je dobré zahrať si za všetky lode a triedy v hre. Keď potom proti nim hrám, už viem, čo od nich môžem čakať. Ešte je veľmi dôležité sledovať minimapu a predvídať ďalší vývoj a podľa toho reagovať. Neustále si kladiem otázku: „Čo by som urobil na jeho mieste?“ Toto je bod, ktorý rozlišuje dobrých a zlých hráčov.
Minulý mesiac si potopil 1296 lodí a patrilo ti 5. miesto na celom serveri, na konte máš už celkovo 57 pentakillov i medailu za 1000 potopených krížnikov. Ako sa to vôbec dá?
BigHarold: Tak umiestnenie v rebríčku je hlavne vďaka pravidelnému hraniu. Asi na tom má podiel aj hranie s torpédoborcom a bojovými loďami. Tieto dva typy veľmi dobre dorážajú alebo zabíjajú. Tiež sa snažím vždy dorážať lode s málo HP, aby nepriateľský tím prišiel o dmg dealera. A tiež by som povedal, že sú v tom skúsenosti, vďaka ktorým je človek niekedy schopný vziať lodi dve tretiny až tri štvrtiny HP jednou salvou.
Funguje v hre systém kameň-papier-nožnice? Aké sú taktické úlohy rôznych tried lodí?
Houmer: Kameň-papier-nožnice nefunguje doslovne, vždy je potrebná spolupráca všetkých tried lodí. Bojové lode musia rozumne využívať svoje HP, torpédoborce obsadzovať základne a spotovať nepriateľské torpédoborce pre krížniky a lietadlové lode okrem útočenia tiež spotujú.
BigHarold: Od torpédoborcov sa očakáva hlavne spotting, ponorky by mali buď nepriateľskú loď zničiť, alebo aspoň spotovať a vyrušovať, nech ju môžu zničiť ostatní. Bojové lode ničia všetko okrem ponoriek a sú veľmi ľahko zraniteľné ponorkami a lietadlami. Krížniky sú medzi torpédoborcami a bojovými loďami, ľahké bližšie k torpédoborcom, ťažké k bojovým lodiam. Lietadlovka je zvláštna loď, musí spotovať a zároveň ničiť hodnotné ciele, hlavne bojové lode.
Ktorý typ je tvoj obľúbený a prečo?
Houmer: Najradšej hrám za krížniky, pretože sú najuniverzálnejšie a môžu najviac ovplyvniť hru, zároveň ale vyžadujú najviac skúseností, pretože slabý hráč nedokáže tu univerzálnosť maximálne využiť pre svoj tím.
BigHarold: Bojové lode mám najradšej kvôli nostalgii, v Navy Field sa hralo väčšinou s nimi, ale teraz ma najviac bavia lietadlové lode. Moja obľúbená taktika na bojovej lodi je najprv vymazať spotterov a potom v pohode dohrať. Ako lietadlovka zakvačím nad torpédoborce lietadlá, nech pekne svietia ako vianočný stromček a vďaka tomu je obyčajne do 3-4 minút po nich. Potom je už väčšinou rozhodnuté.
A čo taktiky rôznych lodí?
Houmer: Priority ničenia sú pre všetky lode rovnaké. Dôležité je sústrediť sa na potápanie postupne od tých najslabších po najsilnejšie. Teda primárne ísť po torpédoborcoch, potom potápať krížniky, potom bojové lode a až nakoniec lietadlovky. Torpédoborce sa totiž najľahšie ničia, pokým potopiť bojovú loď trvá dlho a má opravy, takže je dobré ju najprv pripraviť o podporu ostatných. Lietadlové lode sú na väčších mapách vždy niekde zašité, nemá žiadny zmysel sa za nimi hnať hneď na začiatku hry.
BigHarold: Hra ponúka niekoľko možností ako hrať s každou loďou. Môžete hrať cez poškodenie na granát, penetráciu, presnosť, rýchlosť nabíjania alebo ich kombinácie, a to prostredníctvom veliteľov a posádky. Samotné ovládanie lode je veľmi jednoduché, takže ak pri tom človek trochu rozmýšľa, nemá problém trafiť sa.
Je jedno kam trafíš, alebo majú lode niekde slabé miesta?
Houmer: Všetky lode okrem torpédoborcov majú extrémne citlivé miesta, väčšinou pod komínmi, kde majú strojovne, alebo pod delovými vežami. Tie sú väčšinou najlepšie pancierované, ale zásah prierazným nábojom znamená maximálne možné poškodenie. Hovorieva sa im citadely a zásahom do nich sa dá brániť správnym natáčaním lode k súperovi. Zo zásahov do citadiel najviac ťažia bojové lode, pretože ich delá majú dostatočnú penetráciu a prebijú aj hrubý pancier. Toto je jedna zo základných mechaník hry – trafiť nepriateľovu citadelu prierazným nábojom. Inak sú všetky lode zraniteľné výbušnými nábojmi, ktoré nerobia veľké škody, ale môžu spôsobiť požiar, čo je práve najhoršie pre bojové lode. Toto je asi najjednoduchšie vysvetlenie mechaniky okolo poškodzovania a nábojov.
BigHarold: Áno, sú špeciálne miesta a líšia sa loď od lode. Každá loď to má trochu inak, všeobecne ale platí, že treba triafať palubu, komíny, moduly, sekundárne zbrane a iné slabé časti.
Je dôležitá spolupráca hráčov v tíme?
Houmer: Áno, momentálne máme skupinu asi 20 ľudí a celkom pravidelne spolu hrávame. V súčasnej dobe hlavne divízie a občas tímové bitky, kým do hry nepríde finálna verzia tímového hrania a klanov.
BigHarold: Spolupráca je veľmi dôležitá, vďaka nej sú ľudia schopní vyhrať aj skoro prehrané bitky. Úlohy si väčšinou delíme tak, aby vznikli aspoň 2-3 členné skupinky a každá mala torpédoborec alebo lietadlovú loď kvôli spotingu, ostatné lode sa jednoducho pridajú. Ponorky väčšinou chodia samé bez skupiny, aby nemuseli čakať na zápasy.
Vedel by si nám zhruba popísať free-to-play model tejto hry? Je nutné do nej pravidelne investovať reálne peniaze?
Houmer: Cesta k prvej desiatke je oveľa ťažšia ako napríklad u tankov a zaberie oveľa viac času. Hlavne preto, že bitky sú oveľa dlhšie. Ale o to je potom lepší pocit hrať s takou loďou. Na vyšších tieroch je v podstate nevyhnutné vraziť do hry reálne peniaze, inak človek zbytočne trpí, kým si vytrénuje kapitána, nakúpi nutné moduly a vybavenie. Určite je nutné mať jednu prémiovú loď vysokého tieru na zarábanie kreditov. Ak človeku nejde o vysoké tiery, tak cca do tieru 6-7 sa dá hrať kompletne bez investovania a pocitu utrpenia. Dalo by sa tak pokračovať až k najvyšším tierom, ale za tie nervy to nestojí.
BigHarold: Bez prémiového účtu a s dostatkom času sa podľa mňa dá tier X dosiahnuť za 1,5 až 2 mesiace. Bohužiaľ, záleží aj na počte hráčov na serveri. Hráčska základňa nie je až tak veľká a človek si s najvyššími tiermi občas vôbec nezahrá. Samozrejme sa to dá urobiť tak, že sa jazdí tier V a voľné XP sa potom použijú na doexpenie vyššej lode. Do hry som investoval peniaze a nehanbím sa za to. Nadchla ma, tak som do nej investoval. Minimálne by som odporúčal investovať do časti nazvanej grow plan, ktorá investované goldy znásobí a ešte dodá veľa free skúseností. Potom je najlepšie investovať ich do veliteľov, tí sú v tejto hre dôležitejší než samotná loď. Na vyšších tieroch už v podstate nie je treba nič kupovať za goldy, ale oplatí sa udržovať prémiový účet, aby človek na bitkách neprerábal a nemusel to doháňať hraním na nižších tieroch.
Má táto hra aj nejaké príznaky tzv. pay-to-win modelu?
Houmer: Za pay-to-win by som ju určite neoznačil, všetko sa dá získať aj bez investovania peňazí, tie iba ušetria čas nutný k získaniu high tieru.
BigHarold: Vyložene pay-to-win prvky podľa mňa nemá, pretože všetko v hre sa s trochou úsilia dá získať aj bez platenia. Potom to síce trvá dlhšie, ale žiadna zložka hry nie je iba pre platiacich hráčov.
Aké je to hrať hru, kde je dôležitá spolupráca, ale nie všetci vedia komunikovať anglicky?
Houmer: K tímovému hraniu nie je potrebné mať nejak širokú slovnú zásobu. A keďže ešte nefungujú klany, tak väčšina skupín, čo hrá spolu, sú rovnakej národnosti, takže to nie je taký problém.
Hra asi kvôli matchmakingu spája ľudí z celého sveta. Aké to je hrať hru, kde niektorí ľudia komunikujú azbukou a ďalší čínskymi znakmi?
BigHarold: Toto už ani nevnímam. Ako som už zmienil, predtým som hral Navy Field, ktorú tiež hrali ľudia z celého sveta. Univerzálnym jazykom je angličtina a tí, ktorí anglicky nevedia, sa pridávajú k ľuďom z rovnakej krajiny. Tak potom vznikajú menšie národnostné flotily, ktoré sú schopné zahrať aj slušné výsledky, pretože si navzájom pomáhajú. Československá komunita má flotilu CS fleet, ktorá je na serveri asi najväčšia z národnostných flotíl.
Hrávaš aj iné free-to-play hry? Steel Ocean má aj ponorky, neláka ťa?
Houmer: Nehrám nič iné. 4 roky som hral World of Tanks, teraz skoro rok World of Warships a na nič iné už nemám čas. A ani ma nič iné extra neláka. Videl som videá zo Steel Ocean, majú dobre urobené mechaniky, ale nepáčila sa mi grafika a relatívna jednoduchosť, takže som to nehral.
Hrávaš aj iné free-to-play hry. Skúšal si World of Warships?
BigHarold: Iné free-to-play veľmi nehrávam, občas pustím Path of Exile alebo Dotu 2. World of Warships je hra dizajnovaná pre 4 – 8 ročné deti, ktoré sa nechcú učiť a chcú, aby im hra všetko strčila pod nos. Mňa, bohužiaľ, stratila tým, že sa v nej nedajú ovládať jednotlivé zbrane (ako napríklad protilietadlové delá) a tiež sa nedajú ovplyvniť lietadlá vo vzduchu ani na palube lietadlových lodí, čo je, samozrejme, nezmysel. Má síce lepšiu grafiku, ale hrateľnosť je tak zlá, že iba hlupák by jej dal prednosť kvôli grafike. Pre mňa je najdôležitejšia hrateľnosť a výzva. Hra ma musí baviť celý čas, nie iba 2 minúty z 15, kedy si človek trikrát vystrelí. Hra je pomalá, nudná a v podstate nehrateľná. Navyše, kvôli modom, aim assist a vedeniu za ručičku nakoniec hra nikomu nedovolí robiť veci po svojom.
Nejaký nezabudnuteľný zápas?
Houmer: Nervydrásajúcich by sa našlo viac, ale tie naozaj nezabudnuteľné prídu až s klanmi a oficiálnou ligou.
BigHarold: Ja to takto neberiem, ale keby som mal spomenúť iba momenty zo včerajška, tak niečo sa mi naozaj podarilo. S lietadlovkou tier IX Illustrious som potopil dve bojové lode naraz – 4 torpédové nálety na dve lode v jednu chvíľu a obe sa aj potopili naraz. Alebo keď som s ISE vymazal Laforey úderom za plné HP...
BigHarolda nájdete na Steam fóre Steel Ocean ako “COCAINE, so much COCAINE“, Houmer má vlastný YouTube kanál venovaný World of Warships a World of Tanks.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 328
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >
PC
Vývoj: Wargaming.Net / Wargaming.Net Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|