História série Civilization |
S príchodom novej Civilizácie je správny čas na zhrnutie si celej série, ktorá už má 25 rokov.
Civilizácia je každá komplexná spoločnosť charakterizovaná rozvojom miest, sociálnou stratifikáciou, formou komunikácie prostredníctvom symbolov a viditeľným oddelením a nadvládou kultúrnej elity nad prírodným prostredím. Pre nás hráčov je ale Civilizácia legendárna ťahová stratégia, na ktorú nadväzuje séria hier rovnakého mena iba s pridanou rímskou číslovkou. Firaxis nedávno oznámilo príchod Civilization VI, snaha o opätovné ovládnutie sveta odštartuje 21. októbra. Už v októbri alebo až v októbri? To je na vás, v každom prípade nastal čas obzrieť sa za dlhou históriou hier o histórii ľudstva.
Prvá Civilizácia vznikala na prelome 80-tych a 90-tych rokov vo vtedy už dobre známom štúdiu MicroProse. Dnes už vieme, že skutočným pokladom tejto spoločnosti a jej interného štúdia MPS Labs bol jej hlavný dizajnér a spoluzakladateľ Sid Meier, lenže mu šéfoval dôstojník US Air Force a vyznávač simulátorov Bill Stealey. V popredí tak boli hry ako F-19 Stealth Fighter a Gunship a Meier pomedzi prácu na nich písal hernú históriu hrami ako Pirates! A Railroad Tycoon. Aj na Civilizácii pracoval najprv sám a previedol ju niekoľkými fázami. Inšpirovaný stolovou hrou Civilization i hitom SimCity pripravoval najprv real-time budovateľský simulátor s označovaním zón podobným práve SimCity, neskôr prešiel na časovo obmedzené ťahy a tak ďalej, a tak ďalej... Už legendárny je príbeh, ako sa Meier denne popoludní púšťal do programovania a večer položil výsledok svojej práce nahraný na diskete na stôl jediného spolupracovníka, ktorý prišiel do práce skoro ráno, aby si to zahral a Meierovi počas obeda poskytol feedback, čo bolo podkladom k ďalšej programátorskej šichte. Bruce Shelley bol právom odmenený a jeho meno si každý hráč prečítal počas spúšťania Civilizácie hneď po Meierovom. Ešte jedna malá zaujímavosť z vývoja. Keď sa hra konečne dostala na stoly zvyšku štúdia k otestovaniu, veľa ľudí sa sťažovalo na pomalý priebeh hry a Meier iba pár dní pred vydaním zmenšil hernú mapu rovno o polovicu. Neverí totiž, že malými zmenami sa dá dosiahnuť veľký výsledok.
Civilization - 1991
Zážitok z hrania Civilization nie je možné dokonale opísať ani v štandardnej recenzii, nieto v jednom odstavci. Ak ste žiadnu hru tejto série nehrali, môžete si ju zhruba predstaviť ako zhmotnenie slávneho Meierovho výroku: „Hra je séria zaujímavých rozhodnutí,“ skombinovaného s témou vývoja ľudskej spoločnosti ruku v ruke s vedecko-technickým pokrokom. Rozhodnutia robíte na každom kroku a v takmer každom ťahu. Budem riskantne expandovať a vyšlem osadníkov do vzdialených kútov kontinentu, alebo sa sústredím na využitie a obranu svojho okolia? Obchod so susedným impériom, alebo vojna? Naučiť svoj národ písať, alebo spracovávať bronz? Postaviť pole, alebo baňu? Kasáreň, alebo sýpku? Rytiera, alebo katapult? Vysoké dane, alebo spokojné obyvateľstvo? Horda, alebo malá hi-tech armáda? Shakespearovo divadlo, alebo Magalhãesova expedícia? Raketa s nukleárnou hlavicou, alebo výskumná vesmírna stanica? Na otvorenej mape reálneho, alebo vygenerovaného sveta si každý hľadá vlastnú cestu a prítomnosť reálnych divov sveta, osobností ako Napoleon a Alexander Veľký a celé prepojenie so svetom tam vonka za oknom dodáva veľkolepej hre jedinečnú príchuť. Zároveň toho nie je priveľa, nezaujímavé rozhodnutia boli počas dlhého procesu pokus-omyl svedomito povykrajované. Vznikla ťahová stratégia, ktorá nesmela chýbať v žiadnom rebríčku najlepších hier 20. storočia.
Civilization - 1996
Po multiplayerovom remakeu menom CivNet nadišiel v roku 1996 čas Civilization II. Napriek tomu, že séria nesie značku Sid Meier's, samotný Meier sa už na post hlavného dizajnéra nevrátil, založil si vlastné štúdio Firaxis Games a o prvý sequel sa v MicroProse postaral Brian Reynolds, ktorý sa už osvedčil hrou Colonization a neskôr ho preslávili aj Alpha Centauri a Rise of Nations. Raynolds a jeho tím pristúpili k cennému dedičstvu skôr opatrne a civkári sa v druhom diele okamžite cítili ako po návrate do zrekonštruovaného domova. Grafika za pár rokov urobila obrovský skok a prešlo sa na izometrickú kameru a hra už nebola primárne DOS-ová s možnosťou hrať aj bez myšky, ale mala užívateľské prostredie navrhnuté na mieru Windowsu. Tiež sa odstránili niektoré slabiny, zvýšil sa počet typov bojových jednotiek, jednotky stojace na jednom políčku už nezomierali súčasne a vďaka bodom života sa prestalo stávať, že by vojnový voz ťahaný koňmi občas na férovku porazil tank. Vďaka lepšej umelej inteligencii už stojí za reč zmieniť aj umenie diplomacie a aliancie a po mape sa prvýkrát pohybovali špióni ako vylepšená verzia diplomatov. Hráči sa ale trochu začali topiť v mikromanažmente mnohých miest a jednotiek a opäť chýbajú hranice, ktoré by inej AI frakcii zabránili postaviť vlastné mesto uprostred hráčovej ríše, hoci to nemyslela nijak nepriateľsky, proste iba našla kus voľného miesta. V pamäti navždy zostanú herecké výkony členov koncilu.
Nový, ale už takmer zabudnutý vietor do hry vniesli rozšírenia Conflicts in Civilization a Fantastic Worlds s rôznymi scenármi. Posledným príspevkom MicroProse k tejto sérii bol remake Civilization II: Test of Time z roku 1999, kde sa pôvodná hra s pár zmenami a v krajšom kabáte objavila spolu s odvážnymi scenármi so sci-fi a fantasy tematikou. Do Civilization sa tak dostali Elfovia aj Goblini a sci-fi kampaň zaviedla ochotných hráčov na cudzie planéty.
Civilization III - 2001
Značka Civilization sa potom vrátila Sidu Meierovi, a ten zveril Civilization III dizajnérsko-programátorskej dvojici Jeff Briggs – Soren Johnon. Svoju prácu dokončili v roku 2001 a s jej rýchlou identifikáciou opäť nie je problém vďaka ďalšiemu grafickému skoku. Civ 3 je možno prvá hra, ktorá svojím vzhľadom neodradí ani súčasného hráča. Terén už bol krásne rozpoznateľný a pomerne detailne vykreslený a príjemný je aj pohľad na animované modely jednotiek. Moderný už bol aj výber civilizácie s dvoma bonusmi, dvoma štartovacími vynálezmi a unikátnou vojenskou jednotkou. S mikromanažmentom mohla výrazne vypomôcť automatika pre robotníkov stavajúcich polia i železnice a zjednodušenie obchodovania pomocou karaván, takže bolo o to viac času napríklad na plnohodnotné špiónske akcie. Mestá svoj priestor prvýkrát spojili do štátnych hraníc a to vďaka kultúre. Vo vojenskej oblasti sa vymyslelo spájanie jednotiek do armád i bombardovanie, v oblasti výskumu sa ukázal vývojový strom rozdelený na éry a všetko sa to dalo ovládať z jednoduchého rozhrania v spodnej časti obrazovky.
Mnohým hráčom chýbali niektoré obľúbené funkcie z Alpha Centauri a do hry boli doplnené skrz aktualizácie. Expanzia Play the World prišla s multiplayerom a ôsmimi scenármi, ale aj novými civilizáciami, jednotkami a divmi sveta. Expanzia Conquests obsahovala civilizácie z Play the World spolu s úplne novými civilizáciami i jednotkami a v scenároch hráčov zaviedla do starovekej Mezopotámie i Pacifiku zmietaného 2. svetovou vojnou.
Civilization IV - 2005
V roku 2005, iba dva roky po vydaní Conquests, sa na pulty obchodov dostalo Civilization IV. Tentokrát už kormidlo pevne zvieral Soren Johnson a opäť nie je šanca si ju pomýliť s predchodcom, svet získal tretí rozmer. Spory o to, ktorá historická osobnosť by mala stáť v čele mocností ako Rusko či USA sa zmiernili možnosťou vybrať si z dvoch slávnych vodcov s odlišnými bonusmi. V tomto diele sa prvýkrát rozdelili náboženstvá a namiesto jednoduchého prechodu od chrámov ku katedrálam si bolo treba vybrať z ponuky zahŕňajúcej aj hinduizmus či taoizmus. Každé náboženstvo poskytovalo unikátnu sadu bonusov, malo vlastných misionárov a sväté miesta a na to nadviazalo hneď niekoľko mechanizmov vrátane diplomacie. Tá už nenechala hráča tápať a u priateľských i naštvaných lídrov vysvetľovala dôvody ich postoja a sústredila sa na dosahovanie obchodných dohôd, pričom hra mala až 32 druhov rôznych surovín zahŕňajúcich obyčajný kameň i ropu a obchodovalo sa napríklad aj s hollywoodskymi filmami. Bojové jednotky si museli zvyknúť na jedno číslo určujúce útok i počet životov a 41 typov rôznych povýšení, po mape sa prechádzali významné historické osobnosti rozdelené do piatich tried... Zoznam zmien, vylepšení a noviniek je veľmi dlhý a zahŕňa aj nahradenie spôsobov vládnutia flexibilnejším civics modelom, množstvo možností využitia špiónov, možnosti automaticky postupovať po strome schopností k želanej technológii či otvorenosti modom.
Tento kolos bol ešte doplnený o vojensky zameranú expanziu Warlords s frakciami ako Otomanská ríša a Vikingovia, vazalskými štátmi a generálmi, a tiež expanziu Beyond the Sword zameranú na obdobia po vynájdení strelného prachu, ale vylepšujúcu viacero vecí a objavujúcu korporácie.
Civilization IV - Colonization 2008
Oddelene musí byť zmienené Civilization IV: Colonization, ktoré využíva engine Civilization IV, ale je remakeom už zmienenej hry Colonization. Anglicko, Francúzsko, Španielsko a Holandsko sa vydávajú do nového sveta a hráč ako správca kolónie sa najprv zdokonaľuje vo využívaní bohatstva nového kontinentu a starosti mu robia domorodci, neskôr sa snaží vybudovať samostatne fungujúcu krajinu a držať na uzde konkurenčné frakcie a všetko vrcholí masívnou vojnou o nezávislosť. Od originálu sa odchyľuje viacerými vylepšeniami vrátane prevzatia systému hraníc okolo miest, výberu guvernérov s bonusmi ako vládcov kolónie a výberu typu vlády po osamostatnení, takže namiesto demokracie sa môže bojovať aj za vlastného monarchu.
Civilization V - 2010
Ťažko si predstaviť, že by po Civ 4 prišlo niečo ešte mohutnejšie, a tak Firaxis stočil kormidlo a pre Civilization V nabral nový kurz – plynulosť. Tu však viac než pri iných hrách treba rozlišovať medzi základnou hrou po vydaní v roku 2010 a finálnou podobou s oboma expanziami. Piaty diel totiž pri vydaní nemal žiadne náboženstvá, špionáž a chýbali aj ďalšie mechanizmy. Výmenou za to hra výborne odsýpala a znova otvorila náruč aj úplným nováčikom, ktorí v nej našli jednoduché ovládanie, zoznam pomerne ľahko pochopiteľných mechanizmov a žiadny stres, že by nevedomky opomenuli niektorú dôležitú oblasť rozvoja svojho impéria. Viac priestoru bolo venovaného armáde a so zákazom umiestňovať dve a viac vojenských jednotiek na jedno, teraz už hexagonové, políčko sa otvorila brána k taktickému manévrovaniu podporená prítomnosťou jednotiek schopných strieľať cez niekoľko políčok. Tiež sa objavujú mestské štáty, menenie spoločenského zriadenia je nahradené formovaním obyvateľstva prostredníctvom zásad nakupovaných za body kultúry.
Mnohých menej spokojných skúsených hráčov potešilo vydanie expanzie Gods & Kings s náboženstvami a špionážou, za ktorou ešte nasledovala Brave New World s medzinárodným obchodom, Svetovým kongresom, archeológiou, turizmom i veľdielami. Prirodzene, obidve mali na palube aj nové civilizácie, jednotky, divy sveta, scenáre a ďalší nový obsah.
Civilization Beyond Earth - 2014
Tým je pätica hier hlavnej série kompletná, ale zoznam ešte nie je kompletný. V roku 2014 vyšlo Civilization: Beyond Earth a civkárov vzalo na cudziu planétu. Engine z Civilization V, téma ako u Alpha Centauri, ale vydalo sa vlastnou cestou. Namiesto civilizácií súperili rôzne spoločnosti a spoločenstvá, ktoré sa museli vydať cestou genetického prispôsobenia novej planéte, cestou teraformácie alebo sa spoľahnúť na pokročilé technológie a robotiku, od čoho sa odvíjal výskum nových technológií. Expanzia Rising Tide sa venovala oceánom, artefaktom a diplomacii.
Civilization Revolution - 2008
Dvojdielna spin-off séria Civilization Revolution preniesla súboj civilizácií na konzoly, handheldy i mobilné zariadenia a pod obidvoma dielmi je ako hlavný dizajnér podpísaný samotný Sid Meier. Vrátil sa v nich k základom, k sérii zaujímavých rozhodnutí vedúcim k jednému z víťazstiev, alebo k porážke. Množstvo zmien sa odrazilo od cieľa skrátiť hraciu dobu na pár hodín, pričom Civilization Revolution si od recenzentov odnieslo pomerne pozitívne hodnotenia, mobilnému Civilization Revolution 2 sa darilo horšie.
Civilization VI - 2016
O Civilization VI už Firaxis Games prezradilo, že mestá sa budú rozširovať o špecializované štvrte a rozrastú sa na viac políčok, jednotky rovnakého druhu sa budú môcť zoskupovať do silnejších jednotiek, robotníci budú stavať rýchlejšie a po troch stavbách zmiznú, lídri civilizácií budú mať väčší vplyv na taktiku a ciele umelej inteligencie a výskum bude viac prepojený s činnosťami na mape. Sľubuje, že hra nebude po vydaní tak orezaná, ako bol piaty diel. Viac sa môžeme dozvedieť od vydavateľstva 2K na blížiacej sa E3 a nezabudnite, že séria v septembri oslávi 25. narodeniny.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 307
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >
PC
Vývoj: MicroProse / MPS Labs Štýl: Stratégia / Ťahová | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|