WORLD OF WARCRAFT: LEGION |
WORLD OF WARCRAFT: LEGION |
A vy ešte hrávate toho Warcrafta? Po 12 rokoch je odpoveď súhlasná, hoci vzťah k WoW sa mení. Už to nie sú celoročné seansy. Ani hľadanie nových postáv a štúdium talentov, návrat na obľúbené miesta a nevynechanie ani jedného herného sviatku, ako Halloween či letný festival. No v srdci leží priazeň a na príkazovom riadku tisícky hodín, ktoré sa nedajú zabudnúť. A postavy, ktoré nemôžete opustiť.
WoW už nehrá 12 miliónov hráčov, niektoré mestá sú vyľudnené a letá bývajú rovnako prázdne ako lyžiarske strediská. Ale v Stormwinde sa stále niečo deje, šepká, hľadajú sa nové partie a aj do starého dungeonu si po polhodinke partiu nájdete. Ak nájdete motiváciu hrať, svet vám bude stále imponovať, hoci vanilla éra je fuč a oplakva ju takmer každý. Na obzore je obľúbená hrozba Burning Legion a Gul’Dan si mädlí ruky, aby do Azerothu privolal šíky armád a pritom tu nachádza telo Illidana. Khadgar upaľuje varovať kráľa Varina Wrinna, lebo Légia sa blíži a vy jej budete musieť opäť čeliť.
Po vzore Warlords of Draenor a relatívnom vyčerpaní mytológie pokračuje Blizzard v jej žmýkaní cez alternatívne časové línie a šermuje so známymi postavami v novom nasadení. Ak sledujete pozorne celé dianie, môžete sa pripraviť na nový mišmaš, ak ste skôr novici či už neviete, o čom boli minulé datadisky, budete prekvapení návratom starých známych. Dejové línie zaberajú najmä pre hrateľné pasáže a niektoré cenné momenty, ale Blizzard mal aj lepšie scenáre. Akoby sa objavila chuť čerpať z existujúceho a fungujúceho konceptu (Burning Crusade bol považovaný za silný datadisk) a légia je povolaná v čase najväčšej potreby – vrátiť hráčov do sveta. A oni prídu, hoci skôr pre iné devízy. Je fajn vidieť, že zamotaný príbeh povoláva čoraz častejšie animácie, nahovorené sekvencie a preč sú časy minútovej animácie pri čiernej bráne vo Wrath of the Lich King v nižšom rozlíšení, čo mal byť absolútny bod narácie datadisku. Vyššie rozlíšenie v posledných patchoch, širokouhlé animácie a iné finesy držia WoW v kondícii – nechce byť pozadu kvôli tomu, že engine vznikol na začiatku milénia. Narácia ťažko vymyslí odlišný štýl, ale prechod z kvanta textov na zručne strihané animácie sa cení.
Ak ste vypadli z kola WoW na pár mesiacov či od posledného datadisku, po inštalácii nového patchu vás prekvapia opäť raz prerobené talenty a celkový prístup k povolaniam. Po rokoch vypadli často používané kúzla či údery, zatiaľ čo hra prináša najmä remaky iných. Zmenila sa grafika, animácie pre postavy a pribudlo pár nových kombinácií. Každé povolanie bude vnímať zmeny inak: Paladin prišiel o silné finálne ťahy, mág je relatívne spokojný, no šepká niečo o menšom počte kúziel, tatkov warrior po prvotnom prekvapení hrá, ako by sa nič nedialo, no iný hromží. Čím dlhší čas trávite v Legion, tým viac vnímate odlišný prístup k povolaniam a ich dosah na herné dianie.
Každé povolanie navyše motivuje reťaz vlastných úloh. Takzvané Order Halls vás dávajú dokopy a po rokoch konečne nachádzajú zmysel v štýle povolaní: prečo by nemohli spojiť sily rovnakí? Dostanete vlastný brloh a výborné je, že sa môžete vrátiť do starého sveta plniť úlohy či odvracať skryté hrozby. Mních má prácu v Pandarii, iní pôjdu do Dalaranu a my, paladini sme v Eastern Plaguelands (vždy ma tam čosi ťahalo, ale získať tam centrálu...). Reťaze venované povolaniu sú jednou z najlepších noviniek WoW, pretože posilňujú aj sociálny aspekt. Popri neznámych skupinách či osvedčených spolkoch máte motiváciu spolčovať sa aj s iným druhom – a hre celkom prirodzeným. Doteraz boli povolania využité najmä v bludiskách a PvP, teraz majú väčší význam aj pri vlastnej interakcii.
Zmeny nájdete aj v iných oblastiach, najmä je cítiť inšpiráciu z iného sveta pri levelovaní. Dostanete klasicky nový kontinent – The Broken Isles sú dobre rozdelené na odlišné zóny, nemôžete v nich od začiatku lietať (čo je plus) a objavovanie má svoje čaro, hoci nie sú graficky úžasne odlišné od zón na iných kontinentoch. Ťažko vybrať kút sveta na demonštráciu, prečo sú The Broken Isles iné – esteticky sa Blizzard vyčerpal a varíruje magické lesy či farebné palety. Aj pri levelovaní zo 100 na 110, čo je pre mnohých prvý veľký cieľ, čaká veľká zmena – krajiny nemajú fixné levely, po štarte si môžete vybrať, kam pôjdete a level nepriateľov bude rásť s vami. Ten systém sa nedá ošialiť v štýle „táto krajina nie je pre malé levely, prídem sem silný“. Ak sa vám nepodarí zdolať niečo na leveli 103 a myslíte si, že ako 108-ke vám to pôjde lepšie, budete veľmi prekvapení, že okolití nepriatelia sa na vás pripravujú so silnejším statusom. Systém podporuje nelineárnu cestu hráčom naprieč Broken Isles a súčasne prináša kontroverzný moment. Niektorým zvyknutým sa nebude páčiť, lebo preferujú istú postupnosť danú v hre. Iným bude imponovať, lebo si sami vyberú kam ísť a ak eventuálne nabehnú do Broken Isles už na leveli 110, väčšina datadisku ich bude čakať na tej istej úrovni.
Ale levelovanie tu nekončí; po rokoch nabral WoW inšpiráciu z Diabla III a prináša ďalšie levely i postup vďaka novým artefakt zbraniam i levelom. Artefakt zbrane sú výborná novinka, ktorá síce na jednej strane dá mnohým hráčom podobnú šabľu či bakuľu, ale po kliknutí na ňu sa objavuje odlišný vývojový strom suplujúci ďalší rozvoj talentov (keďže tie končia na leveli 100). Vďaka nemu máte novú motiváciu hrať ďalej aj po dosiahnutí 110. A navyše sa vám v príkazovom riadku objaví žltý pásik signalizujúci postup na artefakt úroveň. Čiastočne mi to pripomína paragon levely v Diablo III po dosiahnutí 60. levelu. Blizzard si je vedomý, že levelovanie je to najcennejšie, čo pri postave sledujete (aj výzbroj a jej level), takže skĺbil dva systémy do jedného cez artefakt zbraň a silu.
Funguje to zatiaľ výborne a aj po šiestich týždňoch je stále kam postupovať. Zatiaľ čo zvýšenie levelu zo 100 na 110 zvládnete cca za 35-50 hodín herného času, potom vás čaká hutná porcia end-game obsahu, ktorej môžete venovať ďalšie desiatky hodín či celú jeseň. Otázne je, ako vás bude baviť, no systém je dostatočne robustný a dáva množstvo volieb. Po absolvovaní všetkého esenciálneho obsahu v zónach čaká stále prepracovaný systém. Na výber máte stále kopu možností, netreba sa sústrediť iba na dungeony a raidy. Niekto bude vymetať všetky časti krajiny a levelovať artefakt zbraň. Iný hráč dá prednosť všemožným World Questom, ktoré sú roztrúsené po Broken Isles a núkajú odmeny. Ďalší sa predsa len vydá po lepšej výzbroji, jedna zbraň nie je všetko. Mnohé end-game úlohy nesú časový limit, takže niekedy ani nestíhate plniť všetky. Niektoré sa znova objavujú, iné nie, všetko je na vás. Tento systém výborne nahráva všetkým na 110. leveli, aby nemuseli iba čakať na skupinu do bludiska či nájazdu, ale stále mali čo robiť. A je to určite zábavnejšia a klasická náplň ako zveľaďovať garrison...
Navyše artefakt systém priamo ráta s tým, že vás nenechá iba putovať samých, vo väčšej miere kladie dôraz na spolčovanie do skupín, hľadanie artefakt predmetov či receptov alebo výlet do bludísk. Nevyhnete sa im úplne – čaká ich osem, štyri máte prístupné hneď, jeden na leveli 105 a tri na 110. Je to solídne rozložený systém, ktorý tiež prispôsobuje levely a má fajn rozložené obťažnosti. Práve na bludiskách si cením dizajn, je o stupeň vyššie ako pri krajinách a Eye of Azshara či Halls of Valor si vás získajú. Keď už budete po zuby ozbrojení a dostatočne prebádate osmičku, otvoria sa vám ďalšie dva v meste Suramar; tie sú k dispozícii iba pre obťažnosti mythic a mythic+. Apropo, mythic+ je nová obťažnosť, ktorá prináša nové pravidlá a odmeny, opäť sa bude pachtiť aj po reputácii.
S nájazdmi je to ťažšie. Aj mesiac po vydaní datadisku máme k dispozícii zatiaľ iba dva a celkový level predmetov je zatiaľ dosť nízky na vstup do ďalších. Pri kalendári raidov a padaní predmetov budeme čakať azda ďalší mesiac, kým sa sprístupnia. Bojujeme so cťou, ale na posúdenie celkového dizajnu je zatiaľ skoro. Náročnosti sú vybalansované, ale niektoré momenty dosť náročné, minimálne do konca roka sa budú naháňať fialové či iné vzácne predmety.
Medzi bojovou vravou, úlohami a bludiskami si treba nájsť čas aj na tréning profesií, ktoré sa tiež zmenili k lepšiemu a naháňanie vyšších levelov si pýta čas. Najmä sú prepojené s úlohami a často vás pošlú aj do bludísk po predmety či recepty. Opäť platí, že každá má iné odmeny: zatiaľ čo machri mágovia si celkom pochvaľujú, kolegovia tkáči a kováči nie sú nadšení – materiálov je málo, progres pomalý. Ale stále platí, že ako žrút času fungujú a niekoľko večerov sme už strávili iba s profesiami.
Napokon tu máme nové hrdinské povolanie – demon hunter začína na 98. leveli, z trojice línií sa dá nasmerovať iba do úlohy tanka alebo damage. Niektoré schopnosti demon huntera sú impresívne, ako napríklad rýchle útoky, možnosť meniť sa na démona či silný lúč šľahajúci do oponentov. Určite sa oplatí skúsiť aspoň pre výborný dynamický štart s Illidanom a vynikajúci obsah. Samotnej hre za demon huntera som venoval zatiaľ asi 10 hodín a viem si ho predstaviť ako doplňujúcu postavu. V tomto smere sa pocity rovnajú death knightovi. Opäť jeden akčne zameraný charakter s dobrými vlastnosťami a ako druhá postava na serveri pre prelúskanie datadisku dobrá. Na hlavné postavy jej však čosi chýba...
Zatiaľ sme sa nevenovali v hojnej miere PvP obsahu, ale z odskúšaných Battlegrounds či Arenas zíva jeden podstatný neduh – slabé padajúce predmety a tým pádom aj motivácia tráviť tam čas. Iste, honor points ako nová mena má čosi do seba a naháňanie levelu 50 (všímate si, ďalší systém pre level-up popri hlavnom leveli a artefakt sile) bude určite PvP veteránom imponovať, ale väčšina si ho zrejme odloží na neskôr a najprv bude lúskať zóny, úlohy, profesie a bludiská.
Aj po šiestich týždňoch je azda trochu skoro na vyrieknutie ortieľa nad WoW: Legion. A najmä máme v redakcii kostlivca v skrini v podobe 9.0 pre Warlords of Draenor, čo bola s odstupom času vysoká známka. Warlords mali výborný obsah na mesiac-dva, no potom sa zrútili do grindovania garrisonu, pričom autori ignorovali nový obsah takmer rok. Pri Legion je hlavná porcia rovnako dobrá a herné systémy sľubujú, že by mohol byť trvanlivejší. Patch 7.1 sľubuje prerobený Karazhan s bludiskom pre 5 osôb, na ktorý sa nesmierne tešíme a pokiaľ bude takých prekvapení viac, môže byť WoW: Legion lepšia trvalka. Únava na hre sa však prejavuje, a preto o pol bodu menej.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Blizzard / Blizzard Štýl: MMO / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|