Najlepšie hry, ktoré nikdy nedostali pokračovanie |
Svojho času nové značky, ktoré ná pred rokmi zaujali natoľko, že do dnes dúfame v pokračovanie. O aké hry ide a prečo sme sa pokračovaní stále nedočkali?
V dnešnej dobe sme zvyknutí na veľa pokračovaní rôznych herných sérií, ktoré sa k nám vracajú, dá sa povedať každý rok (napadlo aj vám ako prvé Call of Duty?). O to viac medzi nimi mnohých dokáže upútať nová, zaujímavá značka, ktorú hráči ešte nikdy predtým nevideli, resp. nehrali. Najlepšie taká, ktorá má skvelý potenciál aj do budúcnosti. Nie každá hra síce pokračovanie potrebuje a často sa ho obávame v prípade, že jej prvý diel nasadil latku skutočne vysoko. No stále sú tu hry, ktoré sme si tak povediac zamilovali, majú aj už spomínaný potenciál do budúcna, no doteraz nedostali pokračovanie.
To zamrzí najmä vtedy, keď si človek spomenie na skvelé pokračovania najznámejších značiek, medzi ktoré bez pochýb patria napr. Assassin's Creed 2, Mass Effect 2, Uncharted 2, F.E.A.R. 2 alebo Dead Space 2. Samozrejme určite existuje oveľa viac hier, ktoré by mohli viesť k skutočne veľkým a vydareným pokračovaniam. Prečo sme sa ich potom nedočkali?
Nuž buď sa prvé diely nepredávali tak dobre, ako by si to ich tvorcovia želali, vývojári sa chcú už radšej venovať iným projektom, alebo sú autorské práva na značku niekde v zabudnutí a nikto sa nestará o to, aby o tieto práva proste zabojoval. Dnes sa pozrieme na tie najlepšie hry, ktoré u nás hráčov (aj tých z redakcie) zabodovali a nejeden z nás by si želal, aby ich tvorcovia zapracovali na pokračovaní.
The Saboteur (2009) [recenzia]
Začneme rovno s vydareným kúskom od Pandemic Studios, ktoré pracovalo pod vedením Electronic Arts. Mnohí z nás si doteraz spomíname na skvelé oživenie žánru akčných adventúr, ktorým prekvapil práve The Saboteur. Hra ponúkla skutočne rozľahlé otvorené mesto v období druhej svetovej vojny, veľmi pekný umelecký štýl, zábavnú hrateľnosť, stealth a rozmanité úlohy. Niečo také tu ešte nikdy predtým nebolo a preto je doteraz naozaj nepochopiteľné prečo EA, ktoré teraz zúfalo túži po tom, aby mohlo konkurovať akčným hrám typu Assassin’s Creed alebo GTA, neprinesie sabotéra späť v jeho pokračovaní. Toto pokračovanie by totiž malo všetky predpoklady na to, aby sa z neho zrodila naozaj veľká a kvalitná hra. Podľa posledných informácií vieme, že Pandemic skutočne na pokračovaní pracovali, no plány im skrížila finančná kríza, ktorá mala za následok to, že štúdio bolo zatvorené a projekt bol poslaný k ľadu, kde vlastne leží doteraz.
Alan Wake (2010) [recenzia]
Štúdio Remedy predtým známe najmä sériou Max Payne, sa odhodlalo hráčom v roku 2010 priniesť úplne novú značku s názvom Alan Wake. Výborný príbeh o spisovateľovi, ktorý balansuje medzi fikciou a skutočnosťou zaujal mnohých hráčov. Okrem neho sme boli svedkami unikátneho súbojového systému, desivej atmosféry a najmä uveriteľnosti všetkého, čo sme v hre videli. Napriek pozitívnej kritike z mnohých radov sme sa už 6 rokov pokračovania nedočkali. Remedy po DLC radšej dali prednosť partnerstvu s Microsoftom, ktorým sa zrodila nová IP s názvom Quantum Break. Došlo k tomu náhodou, keď ľudia v štúdiu experimentovali s fyzikou a pokusmi s časom v hrách. Čo a týka pokračovania Remedy je mu otvorené, no aktuálne vieme, že pracuje na 2 projektoch a ani jedným z nich nie je Alan Wake 2, či inak pomenovaný Wake - ov sequel. Tiež vieme, že by sa Remedy radi presadili na poli online hier, takže nám za ďalším príbehom Alana Wakea zostáva len čakať.
Spellcross (1997)
Ide o starú, dokonca domácu klasiku, ktorá pochádza od talentovaných vývojárov zo štúdia Cauldron. Mnoho ľudí ju už pravdepodobne nepozná, no svojho času išlo o skutočne vydarenú hru, ktorá dobila srdcia tisícok fanúšikov v Európe. Vývojári priniesli príbeh na prelome tisícročí, kedy ľudstvo postihla vlna katastrof a Zem ovládla temnota, s ktorou prišli orkovia, nemŕtvy, harpye a ďalšie fantasy tvory. V poslednej chvíli sa rodí Aliancia Zeme, ktorej úlohou je všetko dať znovu do poriadku. Hráči prevzali úlohu veliteľa tejto aliancie Johna Alexandra, ktorý na jej čele bojuje o prežitie Zeme. Celkovo bola hra zmesou dobrej zábavy v žánre stratégií, ktorá priniesla skutočnú výzvu a v roku 2000 potešila aj českým dabingom. Či sa pokračovania niekedy dočkáme je otázne, nakoľko tvorcovia presedlali na úplne iný žáner.
Bulletstorm (2011) [recenzia]
Ďalšia nádejná značka pod krídlami EA. Tento krát však ide o žáner fps, kde už dlhý čas prevažujú najmä vojnové hry. Bulletstorm si ale razilo cestu iným spôsobom a hráčov vrhlo do neľútostného mimozemského sveta avšak s tým, že nešlo o vážny a napínavý príbeh, práve naopak. Hra ponúkla humor, odľahčenú atmosféru a oldchoolovú hrateľnosť, čo bola dohromady naozaj skvelá kombinácia vecí, ktoré vás v hre potešili najmä po náročnom dni, kedy ste si pri hre chceli odpočinúť a len tak sa zabaviť. Okrem toho tu boli prítomné epické výhľady, rôznorodé prostredia, dobrý systém odmien, bullet - time a zaujímavé popravy nepriateľov. Za hru sú zodpovední vývojári z poľského štúdia People Can Fly (v spolupráci s Epic Games). Tí sa na dlhší čas odmlčali a ich posledným projektom bol Gears of War: Judgment. Minulý rok však oznámili, že sa vracajú, tiež priznávajú, že im v DNA kolujú AAA strieľačky a chcú priniesť novú hru. Takže uvidíme, čo sa z toho napokon zrodí.
The Last of Us (2013) [recenzia]
Naozaj výnimočná a svojimi kvalitami prekypujúca PlayStation exkluzivita od štúdia Naughty Dog, ktorou sa Sony rozlúčilo s minulou generáciou ich konzoly PlayStation 3. Príbeh Joela a Ellie bol silný, pútavý a dokázal strhnúť milióny hráčov, ktorí sa ponorili do sveta plného hubovej nákazy, aby sa pokúsili prežiť a nájsť nádej pre celé ľudstvo. Titul sa skutočne dá považovať za klenot medzi videohrami a od jeho uvedenia zatiaľ ubehli 3 roky. Duo Bruce Straley a Neil Druckmann (zodpovedné za túto hru), však muselo po vyhadzove Amy Henning z ND prebrať práce na štvrtom pokračovaní Uncharted čo je hlavným dôvodom toho, prečo sme sa pokračovania ešte nedočkali. Na rozdiel od iných spomenutých hier v tomto článku sú však tvorcovia pokračovaniu naklonení a dokonca viac krát povedali, že potom, čo dokončia Uncharted 4 vrátane všetkých DLC, by sa chceli vrhnúť práve na sequel k The Last of Us. Možno budeme počuť ohlásenie už o pár dní. Zostáva im držať palce, aby priniesli minimálne také kvalitné pokračovanie akým bol prvý diel.
Motorhead (1998)
Vedeli ste, že slávne DICE – autori Battlefield série a StarWars Battlefront začínali pôvodne s racingovkami? Práve Motorhead je jednou z nich. Hra svojho času kládla dôraz na vizuálnu kvalitu a realistické riadenie áut, pričom bola prvou hrou od DICE, ktorá prekonala hranicu milión predaných kusov. Motorhead sa okrem iného stalo vizuálnou dominantou svojej doby, kedy peknú grafiku dopĺňala aj snímková frekvencia 60fps. Hru si obľúbilo mnoho vášnivých hráčov racingoviek a tak je na mieste otázka, prečo sme sa stále nedočkali pokračovania. Nuž, na pokračovaní sa aj pracovalo ešte v roku 2002, avšak vývoj hry bol neskôr zrušený, pričom jej plánované vydanie bolo nastavené na rok 2003. DICE sa však v súčasnosti sústredia na žáner fps a tak je naozaj otázne či sa ešte niekedy vrátia ku svojim koreňom a uvidíme od nich racingovku, ktorá nám všetkým vyrazí dych. Slabnúca séria Need for Speed od EA by im k úspechu celkom nahrávala.
Grim Fandango (1998)
Adeventúra, ktorú vyvíjalo štúdio Lucas Arts sa môže pochváliť tým, že si ju vo svete zamilovalo naozaj veľa hráčov. Hra ponúkla rôzne prvky a jej základ spojil na prvý pohľad nesúrodné elementy neo - noirovej detektívky a aztéckej mytológie. Hlavným hrdinom bol agent Manny Calavera, ktorý bol tak trochu mŕtvy. No dobre, tak trochu viac. Jeho posmrtným poslaním sa stalo to, aby sa staral o ďalších nebožtíkov a priradzoval im adekvátnu cestu k večnému odpočinku, ktorá však závisela od ich životných zásluh. Celý príbeh ale zamotá svätica Mercedes „Meche“ Colomar, ktorej sa aj napriek tomu nepripisujú zásluhy, ktoré by mali. Manny sa teda púšťa do vyšetrovania, aby tomu celému prišiel na kĺb. Hra dodnes nedostala pokračovanie, avšak tvorcovia jej fanúšikom potešili aspoň remastrom, ktorý vydali minulý rok. Vzhľadom na tento remaster sa tvorca hry Tim Schafer vyjadril, že čo sa týka pokračovania Manny odišiel na večný odpočinok a museli by ho odtiaľ vrátiť späť. Momentálne si však nie je istý, či by dokázal na koniec hry nadviazať a vytvoriť uspokojujúci príbeh. V závere ale tiež dodal nádejnú hlášku – nikdy nehovor nikdy.
Minecraft (2009) [recenzia]
Pre mnohých ľudí je Minecraft synonymum videohier pričom sú názoru, že nehráte videohry, ale hráte proste Minecraft a tým to hasne. Hra sa vo svete teší veľkej popularite, no aj napriek tomu 5 rokov po jej vydaní sa fanúšikovia stále nedočkali pokračovania, resp. regulérneho nástupcu. Tu je na mieste otázka, či to Minecraft vôbec potrebuje, nakoľko do hry stále pribúda nový obsah a aj napriek staršiemu dátumu vydania si zachováva veľmi dobrú podporu, pričom je portovaná takmer na všetko, čo má displej a procesor. Ambiciózne a duchovné pokračovanie však bolo oznámené v roku 2012, no neskôr sa dočkalo zrušenia a hlavný vývojár Markus Persson oznámil, že sa chce venovať menším projektom. Aspoň malou náplasťou pre fanúšikov je to, že nás v najbližších rokoch čaká Minecraft film (aj keď ktovie ako dopadne).
Limbo (2010) [recenzia]
2.5D plošinovka Limbo doslova valcovala u mnohých hráčov aj kritikov, ktorí ju označujú za majstrovské dielo. Už na prvý pohľad Limbo zaujalo svojim umeleckým štýlom a originálnymi nápadmi, v neistom svete prekážok. V prípade pokračovania sme tu mali určité náznaky nejaký ten rok po vydaní. Nádej však zhatila hra Inside, ktorú Playdead vydali v roku 2015. Tú mnohí považujú za duchovného nástupcu Limba, aj keď by sa dalo povedať, že ide skôr o pestovanie mena štúdia, než o rozšírenie značky Limbo. Tu v prípade priameho pokračovania nie sú známe žiadne informácie.
Singularity (2010) [recenzia]
Rok 2010 bol pomerne bohatý na nové značky, ktoré sa doteraz nedočkali pokračovaní. Jednou z nich je bez pochýb aj skutočne vydarená fps akcia Singularity, ktorú majú na svedomí vývojári z Raven Software (Soldier of Fortune, Wolfenstein). Hra bola vtedy milým prekvapením, ktoré zaujalo atmosférou, manipuláciou s časom, dynamikou bojov a skvelou hrateľnosťou. Fanúšikovia fps žánru boli jednoznačne nadšení a tak sa pýtame, kde je pokračovanie? Nuž, nádeje naň ožili viac krát s tým, že prvé náznaky tu boli už rok po vydaní hry a teda v roku 2011. Práve vtedy totiž Raven Software hľadali do svojho tímu posilu na pracovnú pozíciu, ktorá mohla mať súvis so sequelom Singularity. Najviac však mnohých zburcoval post na Twitteri vývojárov ešte minulý rok, kde sme videli cover Singularity s komentárom „We're going back.“ Neskôr sa ale ukázalo, že je tento teaser iba oslavou 25. výročia Raven Software. Napriek tomu môžeme viesť polemiky o tom, prečo Raven použili na túto príležitosť práve hru Singularity a nevybrali niečo iné? Žeby sa pokračovanie o ktorom od tej doby nemáme žiadne správy skutočne chystalo?
SPORE (2008) [recenzia]
Electronic Arts si na propagácii SPORE dali svojho času skutočne záležať. Vyzeralo to tak, že sa rodí nádejná, nová značka, ktorá sa dočká nejedného pokračovania. Hru bolo ťažké zaradiť jednoznačne do jedného žánru to jej ale nebránilo, aby oslovila mnohých hráčov. Tí si pochvaľovali herné mechaniky, originalitu a možnosti, kde ste si mohli vytvárať svoje vlastné príšerky resp. editovať prakticky skoro všetko. K tomu si prirátajte bohatý obsah a náplň hry, ktorá vás tak skoro neomrzí a už tu máme adepta na začatie kvalitnej hernej série. To sa však nestalo. Za hru sú zodpovední vývojári zo štúdia Maxis (The Sims, SinCity...), ktoré EA nechalo z nepochopiteľných príčin zavrieť. Ich poslednou hrou bolo Darkspore, ktoré využívalo niektoré elementy z hry o ktorej sa tu celý čas bavíme. Maxis je teda minulosťou, servery hry SPORE už dávno vypnuté a žiadna zmienka či náznak toho, že by značka niekedy mohla pokračovať.
Pizza Tycoon (1994)
Ani staručké Pizza Tycoon sa pokračovania už pravdepodobne nikdy nedočká. Hra sa sústredila na manažéra pizza reštaurácie v rôznych mestách Európy a USA. Hráči si tak mohli vybrať viac ako 30 rozdielnych postáv, aby vytvorili svoju vlastnú pizzu. No tiež súťažili vo varení a upravovali svoju reštauráciu či kuchyňu. Zaujímavosťou však je, že okrem toho mohli hráči využívať aj miestnu mafiu na to, aby sabotovali konkurenciu a získali peniaze z trestnej činnosti. Hre nechýbal zmysel pre humor, pekná kreslená grafika či animované tváre známych osobností ako Richard Nixon, Ronald Reagan alebo Lenin. Aj keď titul nasledovali dve hry, ktoré by sa dali považovať za remaky, priameho pokračovania sa už nedočkáme, nakoľko štúdio Software 2000 zodpovedné za hru zbankrotovalo v roku 2002 a ja som z nepochopiteľných príčin práve dostal chuť na pizzu.
L.A. Noire (2011) [recenzia]
Rockstar v roku 2011 vydal interaktívnu detektívnu drámu, ktorá mala všetko vrátane ohromujúceho, miestami až realistického vizuálu (najmä tváre), skvelý príbeh, atmosféru 40. rokov a výnimočný soundtrack, kde ste si mohli vyskúšať, aké je byť vyšetrovateľom. Možné plány na pokračovanie však narazili už v auguste 2011, kedy bolo štúdio Team Bondi zodpovedné za vývoj, spolu so svojim duševným vlastníctvom predané multimediálnej produkčnej firme Kennedy Miller Mitchell. V marci 2013 však prevádzkový riaditeľ Take Two uviedol, že spoločnosť má vo vývoji rozsiahlu ponuku neoznámených titulov a tiež to, že značka L.A. Noire je pre nich stále dôležitá. Rockstar sa však do vydávania hier nehrnie po hlave ako konkurencia a tak je možné, že s pokračovaním na základe týchto slov niekedy vyrukujú.
Death Rally (1996)
Prvá hra legendárneho štúdia Remedy Entertainment, ktorú robili ešte v čase, kedy toto štúdio tvorilo 5 ľudí, ktorí pracovali v pivnici jedného zo zakladateľov. Divoký vývoj a rok práce však priniesli ovocie v podobe tejto hry, ktorá aj napriek neskúsenosti tvorcov dosiahla ohromný úspech. Vývojári čakali 30 tisícové predaje, no hra po vydaní bez problémov pokorila hranicu 100 tisíc, pričom si hráči toto spojenie akcie a rally naozaj obľúbili. Súčasťou bol aj upgrade systém, príjemná grafika a rôznorodé levely. S rozvojom štúdia však Remedy na svoje korene zrejme pozabudlo a začali sa venovať väčším projektom, čo malo za následok zrodenie legendárnej série Max Payne. Aj napriek tomu by sme si však pokračovanie Death Rally želali, nakoľko tu dnes podobnú žánrovku nemáme, pričom by si určite našla svojich fanúšikov.
BLACK (2006) [recenzia]
Zase kvalitný, nový titul a zase EA? No verili by ste tomu? Štúdio Criterion, ktoré je známe predovšetkým značkou Burnout a pokazením, ehm teda vytvorením dvoch dielov Need for Speed, v roku 2006 prinieslo skutočne intenzívnu akčnú fps, pri ktorej zaplesali srdcia všetkých milovníkov zbraní, výbušnej akcie a nebezpečenstva. To čo sme vtedy videli boli vlastne presne zhmotnené naše predstavy o tom, ako má vyzerať poriadna akčná fps. Bohatý arzenál zbraní, intenzita akcie, špičková audiovizuálna stránka a zničiteľné prostredie boli zárukou úspechu. Prečo teda hra nepokračovala? BLACK 2 bolo vo vývoji, dokonca sme sa dočkali aj concept artu, no predprodukcia bola zastavená po 6 mesiacoch, keď sa kľúčoví členovia EA a Criterionu nedokázali zhodnúť na smerovaní hry. Následkom tohto sporu opustil hru vedúci dizajnér Stuart Black s tým, že spustil vývoj duchovného nástupcu BLACK s názvom Bodycount (2011). EA ohlásilo novú generáciu BLACK ešte v novembri 2006, ale od tej doby sme o pokračovaní nepočuli už ani slovo. Skvelé EA, len tak ďalej...
Dante's Inferno (2010) [recenzia]
Keď sem zase napíšem, že za nepokračovanie už piatej spomenutej hry môže zase EA, asi by ste mi ani neverili. Bohužiaľ je tomu tak a tentokrát si to odniesol hit štúdia VISCERAL GAMES. Danteho Inferno by sa dalo považovať aj za konkurenta pre legendárnu sériu God of War alebo možno za jej klon s tým rozdielom, že hráč v jeho ťažení nemieril hore na Olymp ale dole, do najhlbšieho pekla. Aj keď išlo skôr o kópiu God of War treba uznať, že to bola podarená kópia, ktorá mala potenciál do budúcnosti na nejedno pokračovanie, len to chcelo trochu viac nakopnúť kreativitu autorov a odtrhnúť sa od porovnávania s GoW. Hra končila cliffhangerom a tak mnoho ľudí špekulovalo, resp. očakávalo pokračovanie. Napriek tomu však VISCERAL GAMES žiadne pokračovanie neplánovali. Nádej skrsla v roku 2011, kedy Joshua Rubin oznámil, že si ho EA najala z dôvodu, aby napísal pokračovanie. Doteraz sme o ňom nepočuli ani zmienku, čo znamená, že projekt pravdepodobne zostal niekde zmrazený podobne, ako predchádzajúce zmienené hry od EA. Náplasťou na to je aspoň fakt, že VISCERAL GAMES priniesli kvalitné, druhé pokračovanie značky Dead Space a aktuálne pracujú na zatiaľ neznámom, ale nádejnom Star Wars projekte, ktorý vedie ostrieľaná Amy Henning (Uncharted séria).
Redneck Rampage (1997)
Ďalšia hra od EA...ale nie, robím si srandu. Pamätáte si ešte na Redneck Rampage? Išlo o fps strieľačku, ktorá vyšla v roku 1997 a priniesli nám ju talentovaní Xatrix Entertainment. Príbeh sa točil okolo dvoch bratov vo fiktívnom meste Hickston, ktoré čelilo invázii mimozemšťanov. Vašou úlohou bolo zachrániť cenné prasa, ktoré vám títo votrelci z vesmíru uniesli. Hra priniesla rozmanité miesta, rôznorodých mužských aj ženských mimozemšťanov, bossov a predovšetkým zábavu, ktorá je vždy pri hrách prvoradá. Mnohí by si preto radi zahrali pokračovanie resp. aspoň kvalitný reboot v novom šate, pri ktorom by sa zabavili aspoň z polovice tak dobre ako kedysi tu. Štúdio Xantrix však bolo odkúpené Activisionom v roku 2002, pričom je odvtedy vedené ako Gray Matter Interactive Studios. Istý čas sa špekulovalo, že na pokračovaní pracuje Blizzard, no tieto správy sa už niekoľko rokov nepotvrdili a tak nie je jasné, či sa bratia Leonard a Bubba niekedy na naše monitory vrátia.
Hier, ktoré si zaslúžia pokračovanie je skutočne naozaj veľa a tak je ťažké, ba až nemožné spomenúť všetky. Niekedy je naozaj smutné ako najväčšie herné spoločnosti zahodia skvelý potenciál novej značky a tiež to, ako sa na kľúčových rozhodnutiach podieľa neschopný manažment, ktorý o hrách nemá ani páru. O to viac však poteší to, keď z nenazdajky príde oznámenie pokračovania hry, na ktoré sme veľmi dlho čakali, ako sa to napríklad stalo nedávno u Red Dead Redemption 2.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 344
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 84
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75 zobraziť viac článkov >