Šéf českého štúdia BadFly sa pri Dead Effect 2 vyhrážal recenzentom, už sa ospravedlňuje |
Chcel len upozorniť na to, že titul je port z mobilov a nemal by sa hodnotiť ako konkurencia AAA hier, mierne to však prehnal.
CEO českého štúdia BadFly, ktoré je zodpovedné za nedávno vydanú sci - fi hororovú strieľačku Dead Effect 2, bol pristihnutý pri tom, ako adresuje vyhrážky herným webom v snahe vyhnúť sa negatívnym recenziám. Hra vyšla minulý rok na Steame, minulý týždeň na Xbox One a včera na PS4 s tým, že práve jej vydanie na konzoly spôsobilo túto vlnu rozruchu.
Počas štandardného promovania hry riaditeľ štúdia Lubomír Dykast odosielal emaily herným webom s tým, že im ponúkal kódy na recenzovanie. V týchto emailoch Dykast upozorňoval na fakt, že sú malé štúdio, ktoré nie je domovom veľkých AAA hier. Preto by boli radi, ak by sa v recenziách bral ohľad aj na tento fakt. Výňatok tejto časti emailu znie takto:
„Dovoľte mi spomenúť ešte jednu vec. Ide o indie hru, ktorá je však často bohužiaľ porovnávaná s veľkorozpočtovými hrami, čo veľmi poškodzuje jej dobré meno v ratingoch. Prosím, vezmite do úvahy aj skutočnosť, že táto hra bola vytvorená malým tímom vývojárov, ktorí sa snažili len o to, aby vytvorili dobrú strieľačku. Bohužiaľ, celý rad novinárov mal od hry aj iné, oveľa väčšie očakávania, čo je v konečnom dôsledku pre nás, ako aj pre našu hru veľmi škodlivé.“
Na tomto postupe zatiaľ nie je nič neočakávané až na to, že tieto emaily obsahovali aj hrozbu. Problémom bol konkrétne záver emailu, v ktorom sa Dykast vyhráža pre prípad, že by mala byť recenzia na ich hru príliš negatívna. Záver emailu znie teda takto:
„Tiež pracujeme na niekoľkých ďalších hrách, ktoré sú určite veľmi zaujímavé. Ak však vaša recenzia alebo dojmy k Dead Effect 2 budú príliš negatívne, nedostanete od nás už žiadne kľúče na hry, ktoré prinesieme v budúcnosti.“
Hrozba je teda jasná. V prípade, že by akýkoľvek herný web ohodnotil Dead Effect 2 príliš negatívne, BadFly ho ihneď pripnú na svoju čiernu listinu a nebudú s ním v budúcnosti pri svojich hrách počítať vo forme kľúčov. Akonáhle sa však celá táto kauza prevalila na svetlo, BadFly priznali, že to pokašľali. Autor pôvodného článku Shawn Petraschuk, ktorý o hrozbe v emaile informoval, totiž dostal krátko po vydaní svojho článku email od zástupcu BadFly, kde už celú situáciu ľutujú:
„Išlo nám o to dať najavo, že sa o naše hry skutočne staráme. Pri ich tvorbe vytvárame náš sen a naozaj chceme, aby sa to podarilo. Zmyslom nášho posolstva v týchto emailoch bolo len to, aby ste nás videli ako to, čím sme - malé indie štúdio.“
BadFly teda skutočne ľutujú celú situáciu. Hneď na to reagoval Eurogamer, ktorý celú kauzu zverejnil s tým, že ich chápe a autor článku nechcel štúdio zrujnovať ani zničiť. Išlo mu však len o to, aby upozornil, že tieto typy komunikácií a podobné ultimáta sú zlé. Celý tento incident však vyvolal aj okamžitú a prudkú reakciu PR spoločnosti Game Promoter, ktorá s BadFly spolupracovala na komunikácií s verejnosťou.
Game Promoter hneď po prevalení týchto emailov uviedol, že túto reakciu vývojára nebudú tolerovať. Netušili, že sa niečo také deje a tiež vyhlásili, že nebudú podporovať ani budúce hry od BadFly.
„Pred našim vyhlásením sme sa s vedením BadFly mali porozprávať. Vývojári si totiž naozaj vzali k srdcu kritiku z médií, pozorne načúvali ku každej reakcii a svoj prístup zmenili. BadFly sa zaviazali k tomu, že budú ponúkať kľúče k svojim budúcim hrám bez ohľadu na to, ako dopadne ich aktuálny projekt v recenziách.“
Aktuálne vyhlásenie k celému incidentu si pripravilo aj BadFly, ktoré chce veci uviesť ešte raz na pravú mieru:
„Tvoríme B - triedu hororových fps strieľačiek. Tvoríme ju schválne, pretože ju milujeme! Stretli sme sa však s názormi, ktoré naše hry porovnávali s veľkými projektami ako Left4Dead alebo Mass Effect, následkom čoho nám dali nízke hodnotenie. Je smutné, že sú tu recenzenti - trollovia, ktorí píšu do recenzií svoje skreslené názory.
Posledná časť nášho emailu bola teda adresovaná im. Skúste si predstaviť našu situáciu. Nedali by ste ďalší voľný kľúč k vašej hre v budúcnosti človeku, ktorý zničil vašu hru vo svojej recenzii bez jediného pádneho dôvodu. Prípadné negatívne recenzie môžu mať veľký vplyv na štúdiá, akým sme aj my, a to najmä v prípade, že sú recenzie zverejnené ešte pred oficiálnym vydaním.
Nebudeme zadržiavať kľúče k našim budúcim hrám kvôli negatívnym recenziám v prípade, že budú tieto recenzie realistické a poctivé. Zmyslom nášho posolstva bolo len to, aby nás videli len ako to, čím sme - malé indie štúdio. Chceli by sme tiež poukázať na to, že sme hneď po uvážení zmenili text našich emailov pre recenzentov ešte skôr, než sa táto situácia s prvou verziou emailov prevalila. Druhá verzia emailov už vetu o tom, že v prípade negatívnych recenzií nebudeme posielať konkrétnym webom kľúče k našim budúcim hrám, neobsahovala. Áno, sami sme zistili, že táto komunikácia nie je vhodná. Je nepríjemná a prestali sme ju používať. “
Môžeme k tomu dodať, že BadFly nie je v tomto samé, a podobný štýl komunikácie sa čas od času vyskytuje u malých a aj veľkých vydavateľov.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 322
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >
Mobil
PC Vývoj: BadFly Interactive Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|