DRAGON QUEST VIII |
DRAGON QUEST VIII |
Dragon Quest VIII ste zrejme na rozdiel od iných dielov už kedysi hrali a je dosť možné, že to bol váš prvý DQ zážitok. Ak sa vám pred dekádou zapísal do pamäti, čaká vás pekná cesta naprieč nostalgiou i JRPG žánrom. Na druhej strane na 3DS verziu môžu naskočiť aj nováčikovia alebo tí, čo PS2 nemali a sú vyznávači Nintendo handheldov. Pre nich bude DQ VIII krásny test, či hry (ne)starnú a čo dokážu ponúknuť po tucte rokov. Je to opäť jedno hutné, 100-hodinové dobrodružstvo, ktorému 3DS forma s okamžitým zaklápaním sadla.
Prerušovanie hry nespomínam náhodou. Ako každá PlayStation megalomanská hra drankajúca od hráča priepustky na desiatky hodín či nekonečných večerov, aj Dragon Quest VIII mal v PS2 verzii pasáže, kedy ste putovali, bojovali a bod na uloženie pozície bol v nedohľadne. Bolo to poctivé hranie, no platilo, že na polhodinu sa ani neoplatilo hru spustiť, zatiaľ čo 3DS verzia tento luxus núka. Chcete si dopriať iba súboj a potom sa vzdialiť? Nie je problém. Nehovoriac o tom, že 3DS verzia prišla aj s inými vylepšeniami – preč sú náhodne generované súboje z prvých generácií PlayStation a nahradila ich už alternatíva ísť do akcie podľa ľubovôle. Stačí sa dobre porozhliadnuť po mape – kto chce, vrazí do nepriateľa a bojuje, zatiaľ čo bojko, rojko či uponáhľaný zdrhá do mesta, aby si dal rundu v obchode alebo sa pomodlil v kostole. Pozorní hráči si všimnú jemné rozšírenia deja, dialógy na inom mieste či dve nové postavy, ktoré rozhodne nie sú kópiou existujúcich a zapadnú do koloritu. Daň za prenosnú verziu prichádza iba pri soundtracku, kde syntetizátory nahradili mocný orchester.
Napriek tomu je Dragon Quest VIII vylepšenou verziou originálu a jeho možnosť rozbiť hranie na isté frakcie a nemusieť hrať iba v dlhých maratónoch, ale po menších dúškoch, má príťažlivosť. Optimálne pre tých, čo budú hrať znova alebo aj vyťažených hráčov dnešnej generácie, ktorí si nájdu ledva polhodinku. Zhutnené súboje núkajú ešte jeden citeľný benefit – dvojnásobnú rýchlosť, čím odpadá čakanie...
Potulky začínajú, starý dobrý kamoš Smile Slime už čaká na boj.
|
Paleta nepriateľov i úderov je zhodne bohatá.
|
A nechýbajú ani mystické animácie, kedy neviete, čo nastane.
|
To neznamená, že DQ VIII prišiel o kus staromódneho čara, veď už jeho PS2 verzia prišla s novými prvkami, no v jadre ostala klasickou JRPG sériou zo 16-bitovej éry. Práve naopak, DQ VIII je staručká RPG z pohľadu náplne, tempa a štruktúry úloh. Dáva si načas, o čom svedčí nielen celková dĺžka, ale aj tempo prvých hodín, kedy sa veľa nedeje, stále sa učíte mechanizmy a čakáte na prvého slima.
Príbeh je kvalitne podaný. Má jasne navrhnuté postavy na strane zla (Dhoulmagus so silnou zbraňou) i dobra, kde sa objaví titulný prekliaty kráľ s dcérou na potulkách. Dej sledujete z pohľadu svojho hrdinu a jeho kamoša Yangusa (perfektný búchač so sekerou a top charakterom), plus sú tu kráľovskí známi a dvojica s vlastným dôvodom na putovanie i pomstu Dhoulmagovi – Jessica sa prišla porátať za brata a Angelo za brata opáta. Na príbehu nie je silný priebeh (celkom plynulý, silné momenty, solídny finiš), ale práve paleta charakterov. Osmička Dragon Quest má azda najlepšiu partiu. Interakcie postáv sú výborné, prekliatia originálne, aj snaha o milostné pletky, vnútorné motivácie, priateľstvá či rozbroje. Pamätná púť je presne to, čo líši DQ VIII od iných hier, ktoré môžu mať pestrejší svet, väčšie lokality či nebodaj dlhšiu hraciu dobu (hoci takých bude málinko). Celkovému pocitu nahráva body aj výborný dabing, ktorý si zobral rozličné anglické dialekty a výborne zhmotňuje náturu jednotlivých postáv. Chváliť treba celkovú snahu o lokalizáciu, pri megalomanských projektoch tohto typu sa cení viacnásobne.
Postavy sa, prirodzene, vyvíjajú pre účely boja. To zahrňuje zvyšovanie levelov, sledovanie povolaní a vývojových stromov, kde získavate schopnosti pre zbrane či atribúty – každá postava má pritom aj vlastný, čím sa líši od ostatných a pozýva na žonglovanie v akcii. Vývoj postáv je spätý s jednotlivými časťami sveta a veteráni ľahko odhalia, že duo nováčikov prinieslo svieži závan i nové možností do boja, nie iba variácie z iných hrdinov. Oproti iným častiam v sérii je rozvoj partie jednoduchší a priamočiary, stále však ponúka dostatočné možnosti pre taktizovanie až po level 99.
Dragon Quest hry majú z estetického hľadiska relatívne podobné svety na rozdiel od Final Fantasy, ktoré sa často vydáva do nevídaných ér či časových rámcov. Je to kvalitná fantasy klasika, kde sa aj nachádzajú očakávané lokality: dedinky, kostoly, jaskyne, široké pláne i úzke cestičky. Fascinácia v objavovaní sveta je posilňovaná nielen tradičným hľadaním debničiek, ale aj inováciou v podobe fotenia vybraných miest, inštaláciou modrých dební (ich obsah sa denne mení) či návratom na minulé miesta, kde sa zrazu odblokujú nové zákutia vďaka cestovaniu vzduchom a na mori. Prekutrať sa dá prakticky každá lokalita a keď sa už výborne cítite v partii, prečo by ste sa nevrátili na obľúbené miesta. Vandrovanie z dedín do bludísk, konverzácia či skúšanie aj ľahkých úloh sa vyplatí, nič nie je zbytočné – občas príde zaujímavý predmet, inokedy napínavý súboj. Náplň úloh je zrejmá, väčšinou ide boj či prevláčanie predmetov, no aj s nimi si užijete kopec zábavy. Systém inventára je vylepšený, fajnšmejkri sa môžu pripraviť na alchýmiu a rôzne kombá v hrnci – šmelinári budú v siedmom nebi.
Mnohí sa tešia na súbojový systém. Je kvalitný, ťahový, bez náhodných prepadov, so silnými parťákmi, čo sa výborne dopĺňajú. Na opačnej strane ikonickí nepriatelia i bossovia. Medzi nimi stovky ťahov, ktoré si vychutnávate a môžu byť pomalé ako kedysi, či rýchlejšie ako na dnešné pomery. Variabilita súbojov je vysoká naprieč celou hrou. Nechýbajú ľahšie súboje a potrebné grindovačky i nejeden stop, keď vás prekvapí boss alebo držka, čo fúka nepríjemné útoky, je imúnna voči niektorým elementom a ak si zaumieni, že vás pošle do najbližšieho kostola po zgegnutí s polovičnou kešovicou, bude tak. No môžete sa vrátiť so znalosťami späť a pekne jej to vrátiť – iné postavy, iné údery či odlišné kúzla. Rovnako vás môže prekvapiť aj nejedno bludisko, keď tam vtrhnete nepripravení, bez poriadnych zásob. Dragon Quest VIII nie je najťažšia, ale ani najľahšia JRPG, drží si svoj zlatý stred, výzvy i mierne chvíle. Čo znamená, že má výborne vybalansovanú obťažnosť. A to sa rozhodne cení.
Dragon Quest VIII nie je zlomový diel série, ale výborné vyvrcholenie dlhoročnej snahy o rozsiahly svet a parádny zážitok. Vďaka vynikajúcej partii, príbehu a svetu máme motiváciu neustále bojovať, grindovať, aj plniť vedľajšie úlohy. Čas ubieha rapídne, no postavy sa vylepšujú, vzťahy utužujú a má zmysel hrať až do finále. 3DS verzia je kvalitným obohatením série, grafika i hudba kvalitatívne málinko klesli, no kompenzácia v podobe nových postáv, fragmentu príbehu, nových úloh či rýchlejších a nie náhodných súbojov je veľké plus. Je to klasika ako remeň, berie roky osvedčené prvky série i JRPG, no dokáže ich podať v peknej cellshade grafike (bez 3D) a miešať prvky v obdivuhodnom mixe. Je to stará dobrá vec s malými inováciami a jeden z najlepších dielové série. Dlhočizná púť s parádnymi postavami v magickom svete. Málokto ju doručí tak spoľahlivo a intenzívne ako ikonický Dragon Quest.
RECENZIE HRÁČOV |
PS2
Vývoj: Square Enix / Level5 Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|