Phil Harrison, ktorý pracoval v Sony aj Microsofte hodnotí aktuálny vývoj na trhu |
Jeden z mála skutočne povolaných ľudí, sa vyjadruje k vylepšeným konzolám, exkluzivitám, VR, E3 konferenciám a ďalším veciam, týkajúcich sa súperenia Sony a Microsoftu.
Phil Harrison je jedným z tých, ktorí vidia veci zo špeciálnej perspektívy. Nie preto, že je vysoký ako hráč NBA, ale preto, že pôsobil na vysokých postoch pri PlayStation a Xboxe. V spoločnosti Sony strávil 15 rokov, kde viedol PlayStation konferencie, prednášal a určoval smer tejto konzoly. Neskôr pracoval 3 roky v úlohe šéfa Xboxu pre Európu. Je teda jedným z mála, ktorí pracovali na oboch stranách konkurencie.
V najnovšom rozhovore prezradil, čo si myslí o aktuálnom smerovaní Sony a Microsoftu. Hneď na úvod reaguje na aktuálne konzoly PS4 Pro a Xbox One X. Počas Harrisonových dní v Sony bola PlayStation menšia, štíhlejšia a lacnejšia.
„Je to nový prístup k obchodnému modelu. Predtým ste udržali platformu rovnakú a aby ste sa dostali k novému publiku, dramaticky ste znížili jej cenu. Teraz sa udržuje cena rovnaká, ale nové publikum chcú osloviť zvyšovaním výkonnosti. Nie je jasné, ako bude tento obchodný model prijatý a či povedie k zdvojnásobeniu hráčskej základne, akú sme mohli vidieť za éry PlayStation 2. Nie som si však istý, že tu uvidíme rovnako dramatický nárast,“ hovorí Harrison.
Dodáva, že obe však zostali vo svojom obmedzenom core a hardcore publiku. Jediný, kto rozširuje svoju základňu mimo tohto publika je Nintendo so Switch, ktoré má šancu získať masy a bude zaujímavé sledovať, ako sa vyvinie do 3-4 rokoch.
Harrison bol prezidentom Sony Worldwide Studios, keď v roku 2008 odišiel a túto pozíciu získal Shawn Layden. Tieto celosvetové štúdiá sú súčasťou siete Sony, ktorá vytvára first-party tituly. Sám Harrison položil základy exkluzívnych hier, kde stál napríklad pri zrode Little Big Planet. Rovnaké kroky sa snažil podniknúť aj v Microsofte s ich Microsoft Studios pre Xbox. Prečo vidíme menej first party Xbox titulov?
Podľa neho first party tituly sú pre Sony a Microsoft rovnaká výzva. Náklady na vývoj však začali dramaticky stúpať a jediná možnosť ako zarobiť je vydať hru na viacerých platformách. Tradičný obchodný first party model, pri ktorom sa hra vydáva ako exkluzivita, je z ekonomického hľadiska veľmi ťažký. Nehovorí, že nefunguje, ale v mnohých prípadoch nefunguje dnes tak dobre ako kedysi. Zároveň už exkluzivity nemajú taký dopad.
Harrison okrem toho nebol žiadnou pasívnou osobnosťou, ale mnohokrát stál na pódiu E3 či Gamescomu. O samotných konferenciách hovorí nasledovné:
„To, čo vidíte na pódiu je výsledkom mesiacov a mesiacov príprav a procesov rôznych úprav. Chcete nastaviť určitú úroveň očakávaní a vzrušenia pre vašu platformu. Chcete ukázať najlepšie veci, ktoré máte, ale nechcete vyhodiť z rukáva všetky svoje tromfy naraz. Celé je to neuveriteľne ťažké, pretože chcete urobiť najlepšiu prácu a neprezentujete len ľuďom z fachu, ale tisícom ďalších fanúšikov, ktorí sú pre vás neuveriteľne dôležití.“
Podľa Harrisona vyhrať "bitku" v tlačovej konferencii nebolo niečo, čo ste mohli v Sony alebo Microsofte vnútorne pocítiť. Nad týmto sa vždy smial, ale chápal, že médiá prichádzajú s touto rutinou každý rok, pretože chcú vyvolať senzáciu. Z akože "vyhratia" E3 nikto nič z dlhodobého hľadiska nezíska. Doležitý na E3 je hlavne spätný ohlas na hry a interview po konferencii.
Okrem toho má Phil Harrison veľký záujem o virtuálnu a rozšírenú realitu, do ktorej rád investuje. Tu sa otvára téma, či naňho viac zapôsobilo PlayStation VR alebo Hololens:
„Sony je horúcou spoločnosťou na VR chodníku. Keď sa pozrieme na kombinovanú silu (VR a AR) spoločností Sony, Microsoft, Facebook, Google, Samsung alebo Apple, uvidíte tonu výpočtovej a finančnej energie a Sony by malo byť v tomto smere priekopníkom. Ale neverím tomu, že akékoľvek VR zariadenie na trhu bude víťaziť u hráčov odteraz po dobu 10 rokov. Nemyslím, že akýkoľvek dnešný VR prístroj bude súčasťou 10 ročnej generácie.“
Harrison je presvedčený, že všetky VR zariadenia sa musia zmeniť predtým, než sa stanú rozšírené a dostanú sa do hlavného prúdu zákazníkov, teda stanú sa mainstreamové. Nehovoriac o nastaveniach, priestore v miestnostiach a o tom, ako fungujú. Musí sa zlepšiť najmä hardvér. Väčšina technológií v náhlavných súpravách dneška je takpovediac štandardných z "police". Ďalšia vlna bude mať zrejme podľa Harrisona špeciálne komponenty - CPU a GPU na mieru.
„Je pravdepodobné, aj keď to nie je nijako dokázané, že tu vznikne masová trhová neochota nosiť na hlave ponorné zariadenie. Niektorým ľuďom sa jednoducho nepáči myšlienka úplného izolovania od vonkajšieho sveta. Preto verím, že viac ľudí sa bude postupne zaujímať o rozšírenú realitu, kde stále vidíte a počujete svoje okolie, môžete stále komunikovať s reálnymi ľuďmi, ktorí sú doplnení o ďalšie údaje. Práve toto považujem za konečný cieľ,“ dodáva šéf minulej éry Phil Harrison.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 323
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >