KIRBY STAR ALLIES |
KIRBY STAR ALLIES |
Mario a Link majú svoj prvý pokus na Switchi už za sebou, a tak teraz prichádza rad na ďalšie známe postavičky Nintenda. Hybridná konzola začala svoj druhý rok na trhu a to si žiada ďalšie mená, takže v poradovníku je Yoshi, Kirby a v podobe remastera aj Donkey Kong. Opičiak je ďaleko, zelený dráčik ešte ďalej, no tá nafukovacia ružová guľka v našej konzole už vystrája nejaký ten týždeň a aj keď vychádza až o dva dni, recenziu sme vám mohli priniesť už dnes. A ako môžete vidieť na hodnotení, Kirbymu to opäť vyšlo.
Super Mario Odyssey aj Breath of The Wild sa niesli v duchu zmeny zaužívaných postupov a otvorenia sa novým možnostiam. Tie hráčom umožnili hrať presne takým štýlom, aký im najviac vyhovoval. A podpísalo sa to aj na výsledných známkach. A aj keď mal Kirby doteraz mnoho rôznych podôb a skúšal to už v rozličných formách, je trochu škoda, že v prípade Kirby Star Allies autori z HAL Laboratory rezignovali na podobnú snahu hru úplne zmeniť a priniesť niečo v sérii doteraz nevidené. Novinky tu sú, nie je ich málo, no hrateľnosť vychádza z princípov známych ešte z roku 1992.
Kirby je tak stále rovnaká ružová guľka, v ktorej sa skrýva viac, než sa na prvý pohľad zdá. Hlavne má stále ťah, ktorý by mu závidel nejeden minister, takže na jeden nádych dokáže nasať aj celého nepriateľa. Potom stačí len stlačiť šípku dole a schopnosť vášho nepriateľa je razom vaša. Toto je presne spôsob, ktorým sa séria vždy unikátne stavala k zbieraniu schopností a teraz ho autori posunuli ešte o kúsok ďalej, no k tomu sa dostaneme neskôr. Podobne ako v tejto oblasti aj v iných totiž hra prináša veci, ktoré ju ťahajú o niečo vyššie, no stále sú povedomé a ak sériu poznáte, nová hra len stavia na tom, čo viac ako 25 rokov funguje.
Napríklad príbeh je stále rovnako jednoduchý, nenásilný a vlastne by tu v konečnom dôsledku ani nemusel byť , no konečne aspoň začne budovať dojem nejakej dôležitosti a niečoho veľkolepejšieho. Hra totiž začína temne aj roztomilo zároveň. Svet zasiahne niekoľko temných sŕdc, ktoré narušia pokojnú atmosféru a razom sa musíte opäť vydať do boja. Žiadny Meta Knight a ani kráľ Dedede teraz nie sú hlavným zdrojom zla. To pochádza z ďalekého vesmíru a zatiaľ sa skrýva pod rúškom tajomstva. Tieto srdcia sú zdrojom moci, ktorá dokáže zničiť svet a zároveň v ňom ovplyvňujú postavičky, ktoré proti vám razom stoja.
Samotné hranie však začína ako vždy predtým. Kirby sa vydáva na cestu v rozprávkovo dizajnovanej krajine, kde je zdanlivo všetko v najlepšom poriadku. Teda až na to, že preskočíte najbližší kopček a už na vás útočí prvý nepriateľ. Síce veľa neplechy nenapácha, ale predsa len si naňho musíte dať pozor a ideálne je, čo najskôr ho zhltnúť. Idete chvíľku ďalej a hra vám predstaví novinku. Volá sa Star Allies a celá je o spojencoch. Aj keď sa možno na prvý pohľad postavička oproti vám javí ako nepriateľ, stačí nad hlavu zobrať srdiečko a presne ho po nej hodiť. V tom momente sa postaví na vašu stranu a k dispozícii máte aj jej schopnosti a vlastnosti. Hodíte srdiečko po ohnivom panákovi? Teraz je váš. Ako postupujete prvým levelom, objaví sa tretí a štvrtý nepriateľ, a zrazu sú aj tí vašimi spojencami.
Ovládania spoločníkov sa v prvom rade chopí umelá inteligencia a tá je veľkým prekvapením hry. Možno už máte čo-to nahraté v Kirby hrách, no toto je prvá na Switch, už nejakú dobu sme tu Kirbyho nemali a predsa len sú tu nejaké novinky, takže vám chvíľku trvá, kým sa do hry dokonale dostanete. Umelá inteligencia však dovtedy nemá problém postarať sa o to, aby hra nebola príliš komplikovaná. Vie sa pekne postarať o nepriateľov, ustrážiť si život a ak je treba, tak aj vyriešiť nejakú situáciu. Napríklad sú na scéne 4 delá a do nich musí vaša štvorica nasadnúť a nechať sa vystreliť. Ten ohnivý AI parťák ale naskakuje ako posledný, aby sa postaral o zápalnú šnúru.
A podobných momentov je v hre veľa, len závisí od toho, aké postavičky máte vo svojom (maximálne) štvorčlennom komande. Ak z nejakého dôvodu nechcete hrať vo štvorici, väčšinu hry ani nemusíte. Niekedy stačí aj dvojica, napríklad, keď sa level rozdelí a každý ide svojou cestou, ale navzájom si pomáhate pri postupe. Alebo budete hrať osamote a po spolubojovníkoch siahnete len v momentoch, kedy si to hra vyžaduje. Pomocníkov ocenia zvlášť tí mladší z vás a v mnohých ohľadoch je zrejmé, že hra cieli aj na mladšie publikum.
V prvom rade je však tento systém o kooperácii. Je pravdou, že trojicu spolubojovníkov môže prebrať AI a bude sa jej dariť, no nevyrovná sa to pocitu, keď si pred TV rozdelíte ovládače (stačia aj Joy-Cony) a hráte spolu. Pokojne môžete hrať dvaja, traja aj štyria. Ak niekto chýba, doplní to opäť umelá inteligencia, keď bude treba. Krásne organická kooperácia je to, čo ťahá hru hore nad ostatné Kirby hry z posledných rokov. A zároveň to z nej robí skvelú rodinnú zábavu a jeden z najlepších titulov pre celú rodinu za veľmi dlhú dobu. Rodičia a deti si môžu hru užívať spoločne, každého z nich zabaví, každého inak a nikoho vlastne nebude frustrovať. Ku kooperácii patria aj rôzne úkony, ako je spolupráca, vzájomné oživovanie a podobne.
Len jeden, ten prvý hráč, dokáže hrať ako Kirby a využívať jeho schopnosti so všetkým, čo k nim patrí. Teda nasávanie vzduchu, hltanie nepriateľov, hltanie hviezd a útoky s nimi a podobne. Ostatní hráči (AI) preberajú len formu nepriateľov a tú môžu meniť podľa toho, kto im príde pod ruky. Môžu tak prebrať jednu z ďalších 27 foriem a to je už slušná variabilita. Tie sa sprístupňujú tým, ako postupujete kampaňou, odomykáte si nové svety a nové prostredia, pre ktoré sú niektorí nepriatelia typickí. Líšia sa v prvom rade elementmi – oheň, voda, elektrina a iné. No taktiež zbraňami, ktoré využívajú v boji.
Silným prvkom je tu následne kombinácia hráčov, čo sa týka elementov a zbraní. Jeden z hráčov môže v hre zdvihnúť ruku a to je pre ostatných znakom k tomu, že sa môžu skombinovať. Ten so zdvihnutou rukou môže mať napríklad meč a ak ho doplní ohnivý, tak vznikne kombinácia s ohnivým mečom, čo poskytne nové možnosti a aj útoky. Takýto hráč dokáže naraz odseknúť bombu a rovno jej zapáliť šnúru jedným šmahom, čo reprezentuje hádanky, ktorým v hre budete čeliť. Je to o kombinácii dvoch schopností, ktoré vás dostanú niekam, kam sa inak dostať nedá – prekonáte prekážky či nepriateľov.
Je to niečo, čo sme v sérii už nejakú dobu nevideli a navyše môžu takto vznikať aj špeciálne útoky a schopnosti, ktoré môžete použiť jednorázovo po spojení. Aj tak ale mnoho z postáv má celkom slušnú zásobu rôznych pohybov a útokov, ktoré musíte zvládnuť. Nestáva sa často, aby ste v skákačke našli move list ako v niektorých bojovkách. Plus tu nájdete špecialitky, ako je postava šéfkuchára Kawasaki. Keď ide do tuhého a máte dostatok energie, môžete spustiť schopnosť varenia a rozhádzať okolo seba predmety, ktoré spoluhráčom doplnia život. Podobných postavičiek je tu naozaj veľa a hra je o tom, čo s nimi dokážete. Postavy sa tiež vedia spájať do špeciálnych formácií, ktoré im pomôžu prekonať ďalšie prekážky.
Takto sa dostanete napríklad do nedostupných častí levelov, kde na vás čaká vypínač a k ho stlačíte, odomknete si na mape sveta skrytý level, čo je taká Nintendo klasika. Čo sa týka zbierania dodatočných predmetov, v tejto hre sú to puzzle kúsky, ktoré spolu tvoria obrazy. Vyzbierať ich všetky nie je až také náročné, no musíte si dávať pozor na to, aby vám neunikli žiadne skryté dvere a mali ste vždy po ruke vhodné schopnosti na to, aby ste tam vyriešili úlohu.
Tu a tam vám niečo unikne, no nie je problém potom to dohnať, prípadne zopakovať, keďže hra naozaj nie je náročná a aj bossov v nej (aspoň v trojici) vyriešite pomerne hladko. To je pochopiteľné, keďže sa zameriava na všetky vekové kategórie. Čo je však horšie, samotná príbehová časť je krátka. Nie je to stohodinová Zelda a ani Mario, ktorý dokáže ponúknuť desiatky hodín. Za nejakých 6-7 hodín budete mať za sebou aj viac ako 70% hry a celý príbeh, čo je dosť málo. Treba však uznať, že záverečný boss sa autorom podaril a to je moment, kedy hra prekoná vaše predstavy a prinesie zážitok, ktorý od nej nečakáte.
Nebol by to však Kirby, keby by okrem hlavnej náplne neponúkol aj vedľajšie režimy a minihry. Dve z nich máte sprístupnené hneď. V Chop Champs súperí štvorica hráčov o to, kto zrúbe čo najviac zo stromu a pritom sa vyhne húseniciam. Jednoduchá minihra, no zabaví, navyše má pekne zapracované pohybové ovládanie. Star Slam Heroes je zas o reflexoch a presnosti, keď máte v baseballovom štýle odpíliť meteor ďalej ako súperi, čo je klasický štýl Kirby minihier. Po prejdení príbehu si odomknete dvojicu režimov – The Ultimate Choice je vlastne variáciou Boss Rush režimu pre jedného až štyroch, kde chcete dosiahnuť čo najlepší čas. Guest Star je time attack režim s tým istým cieľom, ibaže plníte bežné levely a žiadny z hráčov nemôže byť Kirby.
Kirby Star Allies je prvá veľká exkluzívna hra priamo od Nintenda v tomto roku a rozhodne nesklamala. Je pravdou, že minulý rok spoločnosť nastavila latku vysoko a Kirby ju nepreskočil, lebo sa až príliš bál experimentovať. Hrateľnosť je vydarená, od hry sa veľmi ťažko odchádza bez ohľadu na vek, no posledný boss ukazuje, že by jej prospela aj zmena. Navyše je vo svojej príbehovej kampani krátka, aj keď to vynahrádzajú dodatočné režimy a minihry. Navyše je veľmi pekná a skvele sa počúva, odkaz na minulosť série funguje na výbornú. Skúseným borcom možno bude pripadať jednoduchá, no je to jedna z najlepších rodinných hier za dlhú dobu. Ak sa náhodou stále neviete rozhodnúť, k dispozícii je demo, ktoré vám hru najlepšie predstaví.