UNRAVEL TWO |
UNRAVEL TWO |
Tohtoročná E3 bola skromná na nečakané prekvapenia a tie naozajstné by sme spočítali snáď na prstoch jednej ruky. Jedným z najväčších je však titul Unravel Two. Pokračovanie vydarenej 2.5D platformovky od EA a Coldweed bolo po úspechu pôvodnej hry takmer isté, no asi nikto neočakával, že EA hru rovno po oznámení aj vydá. Predtým sme o nej nepočuli, nepredchádzala tomu žiadna reklamná kampaň. Hra jednoducho vyšla počas EA Play konferencie a o to príjemnejšie boli tie prvé chvíľky s ňou.
Už samotné oznámenie nám naznačilo najväčšie zmeny, no určite každý hráč pôvodnej hry predpokladal, že nadviaže na svojho predchodcu, no to nie je tak celkom pravda. Základ zostal bez väčších zmien – nádherné, zväčša prírodné prostredie je dejiskom putovania malej vlnenej postavičky, ktorá má pred sebou nespočet jednoduchších aj zložitejších prekážok, pričom s ich prekonaním musíte pomôcť vy – hráči. Samotné putovanie je však rozdielne, iné ako v prvej hre, ako tematicky, tak aj náplňou a povedal by som, že aj obťažnosťou.
Nová hra je o budovaní puta medzi hráčmi. V tejto oblasti nadväzuje tam, kde sme mohli vidieť napríklad nedávny A Way Out. V EA zjavne veria intímnym kooperatívnym zážitkom, ktoré jednak rozprávajú svoj vlastný príbeh, no taktiež sú o príbehu hrania dvoch hráčov. Avšak aj príbeh v Unravel Two je o putách – o takých, ktoré sa pretrhajú, aj o takých, ktoré si budujeme. Je o strate, o nádeji, o ceste. A to všetko sa vám odvíja priamo pred očami na pozadí vášho hrania, kedy zbierate dôležité životné momenty na obrázkoch. V podaní príbehu hra vyniká, chytí vás za srdce a pritom netlačí na žiadne emócie a naozaj prebieha vlastne len na pozadí vášho hrania, pričom doň aktívne až tak nezasahujete.
Veľa z toho, čo hra robí a ukazuje, je alegória. Ale veľmi rýchlo si uvedomíte, čo ňou chceli autori dosiahnuť, či je to už príbeh, pozadie, alebo aj samotná hrateľnosť. Začínate totiž na rozbúrenom mori, kde sa ocitá Yarny. Je to úplne nová postava, nie ten z predchádzajúcej hry. Okrem zmeneného dizajnu je to však stále tá istá známa postavičky z klbka vlny. Problém však je, že počas tejto búrky vypadne z lode a pretrhne sa aj jeho vlákno vlny. Pomocnú ruku mu však podá ďalší Yarny, keď ho vyplaví na pevninu. Teraz sú obe postavy späté svojou vlnou a len spoločne dokážu prejsť celú túto púť.
Unravel Two je kooperatívna hra, ktorú dokážete hrať aj osamote. Záleží len na tom, či si k nej niekoho pozvete, alebo sa rozhodnete hrať ako vlk samotár. V hrateľnosti ako takej sa ale nič nemení. Neustále, aj keď hráte sami, sú na obrazovke dve postavičky. Akurát máte možnosť spojiť ich do jednej, kedy vlna splynie a vytvorí jedinú osôbku, ktorú ovládate. Kedykoľvek, keď postavy budete potrebovať rozdeliť, stačí len stlačiť tlačidlo. A budete to robiť často. Jedine spolupráca je cestou k postupu vpred a prekonaniu prekážok.
S novou hrou sa však v štúdiu Coldwood chceli priblížiť širšiemu publiku. Chceli, aby si každý mohol prejsť túto púť, či už ste dospelí, alebo deti; skúsení, alebo s hrami len začínate. Možno to niektorých z vás nepoteší, ale dvojka je podstatne jednoduchšia ako jednotka. Môže za to najmä zmena smeru, ktorým sa autori vydali. Nájdete tu menej logických hádaniek a viac platformových pasáží. Inými slovami: hra je menej o uvažovaní, viac o skákaní. To automaticky neznamená, že by ste tu a tam nepohli rozumom, no v porovnaní s predchodcom je riešenie všetkých prekážok vždy rovno pred vaším nosom a navyše ho ani nemusíte dlho hľadať, stačí mať len otvorené oči. Hra je často aj o správnom načasovaní a presne vymeraných skokoch.
Ďalší spôsob ako autori hru dokážu otvoriť novému publiku, je aj samotná kooperácia. Postavičky musia navzájom spolupracovať tak, aby sa dostali na nedostupné miesta. Zväčša jedna z nich pracuje viac ako druhá a to otvára priestor pre rodinné hranie, kedy si môžete pokojne sadnúť so svojou ratolesťou a kvalitne spolu stráviť čas pri zaujímavej hre, no zároveň sa nemusíte báť toho, že by hra dieťa frustrovala náročnými prekážkami. Jednoducho ich prekonáte vy a dieťaťu pomôžete tým, že ho napríklad vytiahnete hore cez prekážku, či mu dáte inú jednoduchšiu časť. Koniec koncov, aj samotná hra je o deťoch a náladách, takže sa snaží zábavnou a prístupnou hrateľnosťou bojovať proti zlej nálade.
Poslednou a dosť unikátnou možnosťou ako hru aj deťom a nováčikom sprístupniť, sú rôzne drobné detaily, ktoré tu autori zakomponovali. Keď máte na obrazovke dve postavičky, skúste ich na malú chvíľku nechať len tak a nič nerobte – jedna z nich vám napríklad ukáže na miesto, kam by ste sa mali pozrieť. Ak sa zaseknete, postavička vám sama naznačí riešenie problému. Ak ich necháte ešte dlhšie zaháľať, môže si tá neaktívna len tak sadnúť a sledovať tú druhú. Naozaj sa autori pohrali s tým, aby vyšperkovali roztomilý dojem z hry aj v podobných maličkostiach a to sa taktiež ráta. A ak by ste si ani tak nevedeli poradiť so zaseknutím, tak tu nájdete aj priamo nápovedy v troch krokoch, od pomerne vágnej k veľmi konkrétnej.
Teraz nemusíte riešiť dĺžku vlny ako v prvej časti, tým pádom sa jednoduchšie dostanete aj na horšie dostupné miesta, kde sú skryté drobné zberateľné bonusy. Ale o to viac sa budete hojdať, používať predmety a okrem lesných prostredí tu na vás čaká aj továreň plná mechanických prekážok, ktoré musíte prekonať, čo do hry prinesie opäť niečo nové. Dokonca hra tu a tam operuje aj s temnými nepriateľmi, pred ktorými môžete len utekať, keďže váš Yarny nemá žiadne prostriedky na to, aby sa bránil. Má len svoju vlnu, ktorú dokáže hádzať, priväzovať, skákať na nej a ťahať ju. Časom dostanete aj dvojskok a tiež objavíte nové miesta, na ktorých sa dá hojdať.
Pôvodná Unravel hra nebola dlhá, no ani krátka. Na takúto platformovku bolo tých 7-8 hodín akurát a navyše ste potom mohli dobiehať to, čo sa vám pri prvom hraní nepodarilo vyzbierať. Zjednodušenie a aj zmena v dvojke sa však odrazili na tom, že je hra kratšia zhruba o polovicu, teda jej prejdenie vám na prvý raz zaberie približne 4 hodiny, ktoré strávite v siedmich leveloch, čo vás prevedú príbehom a rôznymi prostrediami. A to je trochu málo, pričom tohto pocitu sa nezbavíte. Na druhej strane za hru dáte dvacku, čo nie je vôbec zlé.
Navyše čo autori neponúkli v kampani, to sa snažia kompenzovať pridanou hodnotou v podobe ďalšieho obsahu a znovuhrateľnosti. Levely si môžete zahrať znovu, aby ste vyzbierali všetky skryté iskry. Ale to nie je až také veľké lákadlo. Oveľa väčším sú časovky, keďže jednotlivé levely majú tiež stanovenú trojicu a podľa toho, aký výsledný čas dosiahnete, budete odmenení medailou. Ak patríte k tým, ktorí radi precikajú ostatných, môžete sa tu realizovať.
No to najdôležitejšie sú špeciálne výzvy v samostatných leveloch. Tie už nie sú také veľké a sústredia sa len jednu obrazovku, na ktorej je prakticky všetko – problém, jeho riešenie a aj váš cieľ. K dispozícii máte obe Yarny postavičky a je len na vás, aby ste prekonali nové nástrahy. Tieto výzvy v hre plnia hneď niekoľko úloh. Jednak predlžujú hrateľnosť, no taktiež ponúkajú vyššiu náročnosť, ktorá vám môže chýbať v základnej hre. No taktiež po úspešnom zdolaní týchto levelov získate nového Yarnyho.
Challenge levelov je tu celkovo 20 a to znamená 20 rôznych Yarny postavičiek, medzi ktorými nechýba aj tá z pôvodnej hry. V úvode máte len dve postavy – dve farby, dva typy tela. Túto ponuku si ale postupným prechádzaním výziev rozširujete a potom je už len na vás, ako si svoju postavičku upravíte. Farby, hlavy, oči a telá môžete ľubovoľne kombinovať tak, aby ste si vytvorili postavičku, ktorá vám bude čo najlepšie vyhovovať. Takéto možnosti úprav sú ďalším plusom a opäť zaujmú najmä deti, ktoré si môžu vytvoriť vlastného Yarnyho.
Čo sa týka audiovizuálneho spracovania, tak si nie som istý, či sa od predchádzajúcej časti hra veľmi posunula vpred, no to vôbec nevadí. Je prekrásna. Kombinuje rozprávkový vizuál so snahou o realizmus pri spracovaní herného prostredia. Teda presne ako originál, no pridáva nejaké to prostredie navyše. Skvele tým autori napodobnili dojem z fotografií, na ktorých „pózujú“ milované hračky z detstva. Navyše je tento krásny art štýl doplnený aj skvelým soundtrackom, ktorý presne vystihuje každú situáciu a jej náladu. Ak treba pridať tempo, hudba je rýchlejšia, skvele zvýrazňuje nebezpečenstvo, no tiež sprostredkuje pokoj.
Unravel Two nepokračuje v stopách svojho predchodcu, no odbočí z nich, aby si razila vlastnú cestu. Cestu ku kooperácii, spoločnému zážitku a aj prístupnosti. Prináša to so sebou veci, ktoré vám až tak voňať nebudú, najmä krátku hernú dobu a výrazný pokles náročnosti. No kooperácia hre neuveriteľne pristane a pôsobí tu prirodzene, pričom hrateľnosť je jej šitá presne na mieru. A čo vám autori nedopriali v príbehovej časti, to si môžete dopriať v samostatných výzvach, ktoré si postupne sprístupňujete. Nemôžem priamo povedať, či je hra lepšia ako predchodca, alebo nie. V niečom áno, v čomsi zas nie, je ale rozhodne iná a stále veľmi kvalitná.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: EA / Coldwood Interactive Štýl: Arkáda / Logická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|