Interview: Prečo sa vlastne Wargaming púšťa do experimentov, aj keď nemusia vyjsť? |
Alex Bobko nám prezradil, v čom spočívajú špeciálne projekty Wargamingu a prečo sa do nich vlastne púšťajú.
Wargaming neznamená len World of Tanks a taktiež nepredstavuje len rôzne herné značky, no často sa púšťa aj do rôznych experimentov, o ktorých ste možno doteraz ani nepočuli. Aj preto sme si v rámci 4C konferencie odchytili niekoho, kto nám porozprával o tom, v čom špeciálne projekty spočívajú a prečo sa do nich vlastne púšťajú, keď z toho automaticky nemusia byť peniaze. Na naše otázky nám odpovedal Alexander Bobko.
Mohol by si sa nám stručne predstaviť?
Volám sa Alex Bobko a vediem oddelenie špeciálnych projektov vo Wargamingu.
Čo je vlastne cieľom oddelenia špeciálnych projektov?
Sústredíme sa na experimentovanie s novými technológiami, novými médiami, čo sú v týchto dňoch určite virtuálna a rozšírená realita. Hľadáme, aké potenciálne aplikácie tieto technológie môžu ponúknuť v blízkej budúcnosti, keďže, povedal by som, že každý týždeň herný priemysel čelí novému updatu. Nedávno napríklad Oculus predstavil Oculus Qust, vývojári tiež začali dostávať Magic Leap a majú s tým niečo spraviť. Pointou je, že vlastne nikto nevie, kam sa to ďalej posunie.
Už pri príprave svojej prednášky som sa snažil spomenúť si na nejaké úspešné AR projekty a nenapadol mi stále žiadny okrem Pokémon Go, čo je ale stále viac o Pokémonoch a menej o AR. Stále sa tak v oblasti komerčného úspechu nestalo nič významné pre technológiu, významný bol skôr tiež hardvér, v tomto prípade iPhone, kde sa hralo. Som si istý, že Apple vývojári nevedeli ani polovicu z toho, s čím prišla vývojárska komunita o tom, ako to využiť, ako využiť technológiu, ako využiť hardvér. Preto teraz žijeme v zaujímavej dobe, kedy sa môže stať čokoľvek, ale nikto nevie, čo presne. Preto je cieľom mňa a môjho tímu objaviť nové moria a spôsob interakcie.
Mnoho z týchto projektov sa však nikdy nedočká vydania, takže prečo to vlastne robíte? Len experimentujete?
Dôležité je, že projekty, ktoré robíme, prichádzajú v správny čas. Napríklad, keď sme tento rok vydali World of Tanks AR Experience, prišli sme naozaj v ten pravý čas, pretože najmä Google Play bolo hladné po AR obsahu. Vydali novú platformu a chceli, aby na nej niečo bolo. Chceli, aby ju ľudia vyskúšali a získali skúsenosti. Preto bolo dôležité prísť v správny čas a získali sme skúsenosti, ako ľudia interagujú s AR, aké dlhé by to malo byť, na čo sa ľudia sústredia, ako by malo fungovať zdieľanie na sociálnych sieťach. Zaujímavé je, že aj keď sme predviedli náš Sturmtiger experience na Microsoft HoloLens a na konci akcie sa niektoré zariadenia vybili a nefungovali, ľudia aj tak za nami prichádzali, len aby si ich nasadili na hlavu, len aby si to vyskúšali a spravili selfie. Ľudia teda chceli svetu ukázať, ako interagujú so značkami, to je naša reality, nehľadáme tu nové cesty. To je spôsob, akým chcú naši hráči konzumovať nový obsah, ako chcú interagovať s novou technológiou. Pre nás je to z jednej strany snaha experimentovať a interne v tejto oblasti získať znalosti, no z druhej strany priniesť niečo komunite, s čím sa môže hrať.
Čo sú podľa teba osobne zmysluplné spôsoby, ako by sa mohli World of Tanks/Warplanes/Warships rozrásť o VR a AR?
Kľúčovým bodom je relevancia produktu a relevancia publika. Nechceme len pridávať gimmicky. Vieme, že naša hra je o vzdelaní, historických komponentoch, a preto blízko spolupracujeme s múzeami, aby sme rozšírili ich kolekciu pomocou rozšírenej reality, ako sme napríklad už skôr predviedli s World of Tanks AR Experience. Nedávno sme tiež vydali World of Tanks AR Spectate, čo hráčom umožní na našich eventoch sledovať záznamy zápasov World of Tanks v rozšírenej realite. Taktiež sme požili historický uhol pri partnerstve s History Channel pri oslave 75. výročia najväčšej tankovej bitky v histórii, ktorá sa odohrala v Kursku. Pretvorili sme to a vydal sme to na ich FB stránke, aby sa publikum dozvedelo viac o tomto kúsku histórie. Využíva to však World of Tanks engine World of Tanks technológiu, takže sme použili našu technológiu na zachovanie dejín v určitom rozsahu.
To je ale všetko minulosť. Na čo sa pozeráte v budúcich projektoch?
Pozerali sme sa na World of Tanks AR Spectate a jednou z možných oblasti uplatnenia je napríklad spoločné prezeranie hier a ako s tým ľudia môžu pracovať. Predstavte si napríklad hráčov v klane sledujúcich hru, ako sa takto pripravujú na svoj ďalší zápas, plánujú taktiku a podobne. To sú však len naše nápady a zatiaľ nie realizácia, nakoľko tu v prvom rade ešte nie je technológia na to. Je to ako keď na autosalóne vidíte koncepty. Na ich základe viete, kam priemysel a výrobca smerujú a podobné je to aj s našimi experimentmi. Premýšľame nad tým, ako by sa to dalo použiť, ale nie som si istý, kedy tieto veci môžu prísť do praxe.
Ktorá technológia podľa teba bude v budúcnosti tou najlepšou pre takéto projekty? Niečo štandardné, či skôr viac špecifické, ako napríklad HoloLens?
Vlastne akákoľvek, keď sa dostaneme do 5G sveta. Pretože teraz, už len aby sme dostali takúto kvalitu obrazu, tak musíme použiť lokálny rendering. V budúcnosti ale tieto veci môže riešiť cloud a poslať obraz na akékoľvek zariadenie. Určite budeme mať zariadenia, ktoré nebudú potrebovať využitie rúk. Microsoft HoloLens a Magic Leap ešte neumožňujú takúto kvalitu zatiaľ, ale isto prídu možno menej geeky zariadenia, ktoré sa budú dať nosiť.
Myslíš si, že je teda dôležité, aby sa už na tieto prvé zariadenia chytili ľudia, aby sme mohli dostať vylepšené v ďalšej generácii?
Áno, rozhodne. Je dobré získať spätnú väzbu nielen od vývojárov, ale od všetkých hráčov. Napríklad aj táto konferencia, 4C, na ktorej sme teraz, je dobrou príležitosťou, aby si to vyskúšali aj významní ľudia v biznise, vypočuli si prednášky a podobne. Myslím si, že to namieša dobrý kokteil v hlavách týchto ľudí, ktorí môžu prísť so zaujímavými nápadmi.
Ďakujem za rozhovor.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 403
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 87
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 22
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- Prichádza aj remaster Tomb Raider: Legend trilógie 28 zobraziť viac článkov >