ACT OF WAR: DIRECT ACTION |
ACT OF WAR: DIRECT ACTION |
Zdá sa, že tento rok čaká na milovníkov stratégií bohatá nádielka hier. Už v prvých mesiacoch sa objavilo niekoľko nadpriemerných RTS, ktoré sú hodné pozornosti. Za všetky spomeniem aspoň zaujímavý ruský projekt Star Wolves (recenzia) a trochu rozporuplné pokračovanie legendy The Settlers: Heritage of Kings (recenzia). Pod najnovší prírastok do rodiny stratégií Act of War sa podpísala renomovaná firma ATARI, ktorá zastrešuje prevažne kvalitné projekty. Na titul som sa vrhol ako orol na zajaca a po intenzívnom hraní, vám môžem podrobne zreferovať, ako celý projekt dopadol.
Od hry môžete čakať zaujímavú kombináciu štýlu C&C Red Alert a C&C Generals. Teda akčnú stratégiu s filmovými prestrihmi a kvalitnou grafikou. Dej hry je podobne ako Generals situovaný do blízkej (možno reálnej) budúcnosti. Vo svete vyčíňajú teroristické organizácie a podnikajú čoraz odvážnejšie útoky. Už to však nie sú iba ojedinelé atentáty alebo únosy. Konflikt totiž prerástol do otvorenej vojny. A to je čas pre vás, odvážneho veliteľa, ktorý povedie americkú armádu a špeciálne komando do boja, aby zabránil totálnemu chaosu a nastolil poriadok. Osud celého sveta leží vo vašich rukách. Budete na to mať tridsaťtri rôznorodých misií, každú s niekoľkými primárnymi a sekundárnymi úlohami.
|
|
|
Prvé misie sa odohrávajú vo Veľkej Británii a to priamo v centre Londýna, odkiaľ sa boje presunú do okolia USA. Nasledujú potýčky v púštnych oblastiach Egypta a aj ťažký konflikt na území Ruska. Boje sa často odohrávajú priamo na detailne prepracovaných uliciach svetových miest. Tu väčšinou preberiete pechotu a ľahšie jednotky, ktoré môžu zaujať výhodné pozície vo vnútri budov, v parkoch alebo za rozmanitými objektami a ľahšie tak čeliť väčšinou samovražedným útokom teroristov. Na otvorených priestranstvách (v púštiach) pri útokoch proti základniam teroristov sa naopak presadia predovšetkým tanky, bojové vozidlá alebo letecké nálety. Počas napínavých bojov navštívite aj slávne miesta a pamätihodnosti, ako je Buckinghamský palác alebo známy most Golden Gate v San Franciscu. Určite nikoho neprekvapí, že finále sa odohráva v blízkosti Bieleho Domu. "Amíci“ sú už skrátka takí... (a terroristi samozrejme tiež).
Mapy a krajiny sú veľmi rozsiahle. Poskytujú dostatočné možnosti pre realizáciu viacerých misií, ktoré na seba vhodne nadväzujú. Hráč sa postupne oboznamuje so situáciou a dynamicky napreduje. Napríklad najprv zabezpečíte primárnu oblasť. Po eliminovaní nepriateľských hliadok postavíte základňu a s novými pozemnými jednotkami zlikvidujete súperovu protileteckú obranu. Potom pomocou bombardérov dorazíte nepriateľskú základňu a prevezmete plnú kontrolu na danom území. Po každom úspešnom kroku sa hra automaticky uloží, takže sa naplno a bez zbytočných stresov môžete venovať bojovej situácii.
Dej príbehu, popis stanovených úloh a zaujímavé momenty v hre sú doplnené kvalitnými videosekvenciami. Niekedy sú to celoplošné zábery, inokedy sa vám priamo počas akcie otvorí malé okno v hornej časti obrazovky a zhliadnete niekoľkosekundovú filmovú pasáž približujúcu aktuálny postup vašich vojakov alebo nepriateľov. Medzi misiami sú často aj niekoľkominútové filmované zábery vťahujúce vás do konfliktu. Niekedy sú to briefingy na veliteľstve a niekedy prekvapivo rozsiahle bojové akcie. Hoci herci, ktorí sa objavujú vo väčšine záberov asi sotva dostanú Oskara, celková úroveň filmových doplnkov je na slušnej úrovni a výrazne zlepšuje atmosféru. Množstvo videosekvencií v duchu starej dobre série C&C Red Alert je skrátka výrazným plusom projektu.
Základom každej armády je predovšetkým pechota a ťažká technika. No tá tu nie je najdôležitejšia. Act of War je totiž jedna z mála hier, kde pešiaci nie sú len do počtu, ale zohrávajú naozaj dôležitú úlohu. Vojaci v budovách dokážu dlho vzdorovať nepriateľom a sú hrozbou aj pre ťažké tanky. V neposlednom rade nepriateľskí vojaci výrazne zvyšujú hráčove príjmy. Často sa stáva, že sa porazení súperi dobrovoľne vzdajú a keď ich vaši vojaci zajmú, vyinkasujete slušnú sumu, ktorá okamžite pribudne na vaše konto. Totiž práve peniaze sú základom hry a často je zajímanie jediný spôsob, ako peniaze získať. Našťastie väčšinou v mestách nájdete úžitkové budovy, najmä banky, z ktorých môžete po obsadení cucať peniaze, alebo ak ste v exteriéroch, dostanete aj štandardný spôsob príjmov a to ťažbu a spracovanie oleja pomocou ložísk a rafinérií.
|
|
|
Bojové a podporné jednotky najčastejšie získate z vojenských budov a základní, ktoré postavíte v krajine (za peniaze). Jedná sa o klasický systém, keď si posily kupujete za stanovenú čiastku v určených objektoch. V Act of War je to akýsi poplatok za transport, pretože väčšinu vojska, najmä vozidlá, sem priváža letecká doprava. Pozemné jednotky, predovšetkým pechota, môžu využívať výhody terénu a tým získavajú určitý bonus. Napríklad komando číhajúce medzi stromami spôsobí dvojnásobné poškodenie a nepriateľ ho ťažko identifikuje. Všetky jednotky získavajú skúsenosti, na vyššej úrovni majú vyššiu hodnosť, viac bodov života a lepšie bojové vlastnosti.
Letectvo a vzdušné sily sa dajú rozdeliť do dvoch kategórií. Vrtuľníky, či už útočné alebo liečiteľské, sa dajú ovládať podobne, ako pozemné vojská označením a určením polohy myšou. Rakety, stíhačky a ostatné lietadlá sa ovládajú nepriamo. Objednajú sa za peniaze z vojenskej leteckej základne alebo lietadlovej lode a hráč len určí cieľ ich náletu. To znamená, že po vybraní bombardéra a nepriateľskej pozície, lietadlo opustí základňu, na určenom mieste zhodí nálože a vráti sa späť.
Okrem vydarenej kampane s voľbou obtiažnosti, hra poskytuje aj ďalšie možnosti. Pre jednotlivca sú tu samostatné mapy, prípadne si môžete zopakovať kapitoly z absolvovanej kampane. Multiplayer umožňuje hráčovi viesť ťaženie proti živým protivníkom, ale k dispozícii sú aj AI oponenti so slušnou inteligenciou. Zatiaľ čo v kampani ovládate dve bojové strany - US Army a Task Force Talon, tu si môžete zahrať aj za opozičnú stranu Consortium. V ponuke je bohatý sortiment máp pre dvoch až ôsmich hráčov. Sieťová hra nemá mnoho nastavení a možných úprav, napriek tomu považujem multiplayer za vydarený a atraktívny. Otázne je, ako si ho obľúbia hráči, ale predpoklady k tomu sú.
Dizajn a grafika hry je na veľmi vysokej úrovni. Pekne modelované 3D mestá a krajinky môžu byť zdevastované efektnými výbuchmi či nárazmi. Solídne navrhnuté ťažké jednotky valcujú prekážky, čo im stoja v ceste a elegantné domy menia na ruiny. Ranení pešiaci krívajú a po priblížení vojaka bez problémov rozoznáte, že v rukách drží M16 alebo ostreľovačku. Nechýba rotácia mapy, kvalitné ozvučenie a hudba. Čerešničkou na torte sú už spomínané videosekvencie. Mňa osobne potešilo aj bezproblémové prepnutie z hry na plochu Windows a automatické prepnutie do okna pri takejto manipulácii. Maličkosť, ale poteší. Čo však menej poteší, sú hardvérové nároky. CPU Pentium 1500 MHz, 256MB RAM, 64MB grafická karta a 6GB miesta na pevnom disku je naozaj minimum. Ak si však chcete hru skutočne vychutnať, určite potrebujete viac pamäte a lepšiu grafiku.
|
|
|
Act of War: Direct Action je veľmi vydarená stratégia, ktorú by určite nemal minúť žiadny milovník RTS. Svojim celkovým spracovaním, dejom a hrateľnosťou mi výrazne pripomína C&C: Generals. Aj bohatý sortiment videosekvencií vo mne oživuje spomienky hlavne na staršie tituly z legendárnej série. Myslím, že by nikto nebol urazený, keby bol titul vydaný pod hlavičkou C&C, pretože táto stratégia sa vydarila nad očakávanie dobre. Verte mi, keď sa pustíte do hry, budete mať problém sa od nej odtrhnúť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Atari / sevenM / Eugen Systems Štýl: stratégia / realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|