CENTIPEDE: RECHARGED |
CENTIPEDE: RECHARGED |
Je síce pravda, že Atari už dávno nie je to, čo kedysi, ale v očiach nostalgikov má stále značka svoj cveng. Ani nie tak kvôli tomu, čo prináša teraz (Atari VCS zatiaľ veľký úspech nezaznamenala), ale najmä kvôli spomienkam na minulosť. Legendárne značky ako Missile Command, Yars' Revenge, Breakout, Adventure, Joust a mnohé ďalšie máme mnohá späté s hodinami a hodinami zábavy kedysi dávno v detstve. Preto niektorí z nás hneď zbystria pozornosť, keď sa nejaká z legendárnych značiek vracia. Dnes totiž nikdy neviete, kedy motyka vystrelí a možno sa konečne aj tomu Atari zadarí a prinesie znovuzrodenie klasiky, na aké čakáme.
No a teraz sa zdá, že si v modernom Atari obľúbili neóny a ich estetiku. Po vlažnom, ale na mobiloch aj celkom slušnom Missile Command: Recharged tu totiž máme novinku Centipede: Recharged. Ako už podnázov hovorí, hra pokračuje v nastúpenom trende a s moderným spracovaním Missile Command má veľa spoločného. Je tu však aj jeden veľký rozdiel medzi hrami. Kým Missile Command bol vytvorený hlavne pre mobily a neskôr portovaný inde, nová Centipede je vytvorená pre PC a konzoly. Síce s hrou určite uvažovali o VCS exkluzivite, nakoniec sme sa jej ale dočkali na všetkých platformách.
Priniesť takéto klasiky do modernej podoby nie je nič jednoduché. Pôvodná hra oslávila v júni 40 rokov od svojho vydania, takže je už naozaj stará. Tým pádom je na mieste otázka, či má zmysel pôvodný koncept nejako modernizovať. Mohla by totiž z toho vzniknúť úplne nová hra, ktorá s pôvodnou už nemá veľa spoločného. Možno aj preto sa vývojári zo štúdia Adamvision Studios rozhodli nechať koncept hrateľnosti úplne pôvodný a skúsiť modernizovať to ostatné okolo neho. Puristom nepôjdu proti srsti a predsa len má pôvodná jednoduchá hrateľnosť stále niečo do seba.
Koncept sa tak v jadre nemení, čo je asi aj dobre. Ak si tak porovnáte originál a túto novú hru, hrajú sa veľmi podobne. Vy ovládate drobný Bug Blaster v spodnej časti obrazovky a pred vami je rozsiahla herná plocha posiata hubami a rôznymi inými prekážkami. Z hornej časti obrazovky sa na vás rúti stonožka zložená z niekoľkých článkov. Vždy, keď narazí do nejakej prekážky, zmení smer, prípadne aj klesne nižšie a priblíži sa k vám. Vy túto stonožku musíte zlikvidovať, ale má to jeden háčik. Keď ju trafíte napríklad v strede, rozdelí sa na dve časti a každá sa pohybuje nezávisle, čo vám komplikuje situáciu. Ideálne je tak stonožky likvidovať odzadu alebo triafať hlavu.
Hlava vám totiž dá najviac bodov, ale zase riskujete, že ju netrafíte a stonožku rozdelíte. Ak vám po hernej ploche behá viacero stonožiek na rôznych úrovniach, už to začína byť problém. Navyše sa zlikvidovaný kus stonožky premení na ďalší hríb, takže z neho vzniká prekážka, od ktorej sa zostávajúce stonožky môžu odrážať. Nesmiete tak hrať úplne bezhlavo, inak si spôsobíte veľa problémov, ale to vám časom prejde do krvi. Hríby síce dokážete zlikvidovať, ale trvá to relatívne dlho, keďže si to žiada až 4 výstrely. Útočia na vás ale aj iné príšerky, zhora padajú blchy, po hernej ploche skáču pavúky a prechádzajú ňou aj škorpióny. Každá príšerka pre vás predstavuje inú hrozbu, s ktorou sa musíte vyrovnať.
Tí starší z vás si asi všimli, že som opísal princípy hrania pôvodnej hry z roku 1981. Ale tie isté princípy vlastne platia aj pre Recharged v roku 2021. Dobrou správou je, že to stále relatívne dobre funguje. Na také rýchle nenáročné hranie je nová Centipede fajn hrou. Chcete si len na pár minút zastrieľať na Switchi medzi dvoma zastávkami MHD? Poslúži vám veľmi dobre. Akcia je relatívne rýchla, konceptom jednoduchá, ale, ako som už spomenul, nie bezhlavá. Hra tak vie ponúknuť výzvu a zábavu. No našťastie nezostalo len pri tom a pribudlo aj niekoľko nových prvkov, ktoré klasickú hrateľnosť ozvláštňujú.
Trochu sa zmenili možnosti vášho pohybu, keď máte v spodnej časti obrazovky výrazne oddelenú časť, po ktorej sa môžete voľne pohybovať, no mimo ňu sa nedostanete. Musíte si dávať pozor na to, aby sa do tejto časti hernej plochy nedostali stonožky, lebo tu sa už mení ich vzor pohybovania, takže vám dokážu narobiť oveľa väčšie problémy. Predsa len tu stačí jeden dotyk s vašim Bug Blasterom a môžete ísť odznova. No a taktiež v tejto časti hernej plochy chodia mravce (kliešte alebo niečo také), z ktorých po zničení vypadne nejaký power-up.
Správne, Recharged pridáva power-upy, ktoré vám dočasne pomôžu aj v zdanlivo bezvýchodiskových situáciách, kedy máte hernú plochu zahltenú hríbmi a proti vám niekoľko stonožiek. Tento power-upový hmyz vás dokáže pri kontakte tiež zničiť, tak si musíte dať pozor, aby ste ich naozaj zasiahli. No a potom je to už len na náhode, čo vám spadne. Môže to byť rýchlejšia streľba, roztrojene striel, silnejšie strely vybuchujúce pri dopade, naozaj silný lúč ničiaci všetko v ceste a ešte pár ďalších. neraz padne vhod aj duch, čo je vlastne pasívny power-up. Aktivujete ho už zobratím a z hernej plochy vyženie všetky nepriateľské jednotky. Ponuka power-upov je pomerne pestrá a dobre obmieňajú hrateľnosť, pričom padajú náhodne, takže sa nedá spoliehať na to, že vám zrazu príde nejaká záchrana. Musíte hrať s tým, čo máte.
Aj napriek nadčasovosti pôvodného konceptu a vhodne zvoleným novinkám je tu ale otázka životnosti hry. Ono to síce baví, ale hlavný herný režim dlho nevydrží. Je stále o tom istom a prakticky sa len snažíte dostať vyššie v celosvetových tabuľkách. Časom sa to nijako nemení, stále hráte to isté a jediné osvieženie tu spočíva v lokálnej kooperácii, takže si k hraniu môžete sadnúť dvaja a tým to končí. V tej MHD to stačí a zabaví, ale nie som si úplne istý, že by som hru chcel hrať mesiac každý deň.
Tento problém sa čiastočne snažia vyriešiť nové výzvy. Pribudol tu totiž režim Challenges, ktorý taktiež môžete hrať aj lokálne vo dvojici, taktiež obsahuje online tabuľky, v ktorých môžete prekonávať súperov, no hlavne výraznejšie mení pravidlá. Celkovo je tu 30 výziev, čo síce vyzerá ako vysoké číslo, no ak vás hra chytí, za dva večery je po nich. Aj tak ale zabavia a prinášajú tak potrebnú obmenu konceptu – zrazu musíte likvidovať len istý typ nepriateľov a nič iné, prípadne nesmiete ničiť zelené hríby, lebo pre vás okamžite hra končí. Sú tu rôzne obmedzenia a limity, ktoré hru robia ťažšou. Až mi je ľúto, že tu nie je nejaký náhodný generátor ďalších výziev, ktoré by tak mohli byť nekonečné a len by vyberal náhodné rôzne kombinácie z niektorých už napríklad hotových výziev.
Graficky je to naozaj jednoduché a ak by celá hra nebola ladená do neónovej grafiky, tak by tu snáď ani nebol veľký rozdiel oproti 40 rokov starému originálu. Ale vyzerá to pomerne dobre, najmä ak ste fanúšikmi takejto neónovej estetiky. Hudba je jednoduchá a veľa jej tu nie je. Pri hraní však pôsobí dobre a nie rušivo. K vizuálnemu stvárneniu a aj samotnej hrateľnosti sadne dobre.
Nie som si úplne istý, či si Centipede: Recharged nájde väčšie množstvo fanúšikov, ale rozhodne to nie je zlá hra. Len je pre istý okruh ľudí a pravdepodobne ani tým nevydrží dlho. Hrateľnosť je stále zábavná, aj keď z pohľadu konceptu jednoduchá a nie veľmi trvanlivá. Nové prvky to vhodne dopĺňajú a nenarúšajú klasiku, ktorú sme si kedysi zamilovali, pričom nové výzvy tomu dodávajú aj viac hĺbky a predlžujú čas, ktorý s hrou strávite. Ibaže je to celé možno aj trochu málo. Zvlášť, keď hra na rozdiel od Missile Command: Recharded na mobiloch nie je zadarmo, prípadne za symbolické 2 eurá, čo hra stojí inde.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Atari / Adamvision Studios Štýl: Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|