GRAVEN |
GRAVEN |
Keď rozprávame o praotcoch žánru FPS, hovoríme hlavne o hrách Wolfenstein 3D a Doom. Obe pre základy tohto žánru spravili najviac, priniesli revolúciu a ich význam dokladá aj to, že založili značky, ktoré sú dodnes živé. Kultových FPS tú v týchto počiatkoch ale bolo viac a každá z nich prakticky priniesla niečo, na čom sa stavia dodnes. A kým Wolf a Doom položili základy sci-fi akcií, v roku 1994 prišla hra, ktorá položila základy fantasy akcií, z ktorých mnohí čerpajú dnes. Heretic od Raven Software, aj keď vychádzal z Dooma, je taktiež legendou a odkazuje naň aj boomer shooter novinka Graven.
Za hrou stojí dánske štúdio Slipgate Ironworks, predtým známe ako Interceptor Entertainment. To začalo s fanúšikovským remakom Duke Nukem 3D a neskôr prešlo na Rise of the Triad, Bombshell, Kingpin: Reloaded alebo Wrath: Aeon of Ruin, takže má v tejto sfére naozaj obrovské skúsenosti a na hre to je aj vidno. Graven je kombináciou retro vizuálu a hrateľnosti, ale s modernými prvkami a obrovskej miery skúseností vývojárov. Nad tým všetkým sa navyše týči výrazná inšpirácia Hexenom. Pritom je hra zatiaľ stále dostupná len v Early Access verzii.
Graven už z obrázkov naokolo kričí, že je to Hexenovica ako remeň, buduje si však vlastnú identitu. Chopíte sa v nej postavy kňaza ortogonálneho rádu, ktorý si svojimi činmi narobil v ráde poriadne problémy. Počas úvodných scén sa ocitáte na lodi, kde stretávate neznámeho prievozníka. Dostávate základné informácie o tom, kto ste a kam idete. Zisťujete tiež detaily o adoptívnej dcére vášho kňaza. Na záver vašej plavby dostanete od prievozníka trošku nekonkrétne inštrukcie a aj knihu spolu s palicou, ktoré sa vám údajne zídu.
Hra naozaj pripomína klasické akcie tým, ako keby príbeh úplne odsunula na vedľajšiu koľaj, ale nie je to tak úplne pravda. Je síce pravda, že je rozprávaný len veľmi vágne a minimálne teda v Early Access verzii sa ani veľmi neposúva, no zároveň sú tu náznaky toho, že je tu aj niečo viac. Možno sa aj sami seba začnete pýtať, či je vaša postava vlastne živá, prečo je na tomto mieste a podobne. Viete len to, že ste na mieste, ktoré čelí útoku nemŕtvych a rôznych iných monštier, je zasiahnuté morom a všadeprítomnou temnotou. Jediný, kto s tým dokáže niečo spraviť, ste vy.
Prichádzate do mesta, pri jeho bráne vás čaká úradník, ktorý vás oboznámi so situáciou a zároveň vás požiada o pomoc. Aktuálnej situácii nepomáha to, že nefunguje kanalizácia, takže sa ulicami šíri zápach a smrť. Pomohlo by, keby ste sa vydali do tunelov pod mestom a odstránili veci, ktoré to blokujú. Ako asi tušíte, blokujú to mŕtve telá a pomedzi ne narazíte aj na nejaké tie nemŕtve. Takže sa vyzbrojíte palicou a pokúsite sa ich ňou umlátiť. Keďže je Graven fantasy hrou, palica neskôr samozrejme nadobudne aj iné schopnosti, na zatiaľ si musíte vystačiť s tým, že nepriateľov budete tĺcť hlava-nehlava.
Pomocou výbušných súdov a kúzla na zapaľovanie predmetov vyriešite situáciu v kanáloch a môžete sa vrátiť späť do mesta, kde sa vám otvára cesta ďalej. Môžete skúmať jeho ulice, no veľa tam toho nenájdete. Sú plné mŕtvych a zavretých domov, ale môžete aspoň odpočúvať dialógy NPC a poučiť sa tak viac o svete, v ktorom sa nachádzate. Taktiež tu nájdete vázy, krčahy, džbány alebo sudy, kedy sa vo vás prebudí Link, zistíte, že ste zjavne v Zelda hre, a začnete to všetko rozbíjať. Nepadajú vám z toho síce rupie, ale zlato, mana, život či dokonca munícia pre vaše zbrane. Všetko veci, ktoré pri hraní budete veľmi potrebovať.
Ako som už písal vyššie, v Graven začínate hranie s palicou a knihou. Oba sú to magické predmety. Do knihy si postupne odomykáte kúzla, napríklad na zoslanie bleskov (čo dobre poslúži na znehybnenie nepriateľov) alebo na zapálenie predmetov. Aby ste mohli kúzliť, potrebujete manu, ktorú môžete zbierať zo zničiteľných predmetov v hre, prípadne niečo môže padnúť z nepriateľov alebo to môže byť len tak niekde pohodené. Mana sa navyše delí podľa konkrétnych kúziel, takže manu na ohnivé nemôžete použiť na zoslanie bleskov. Nemôžete tak kúzliť bezhlavo. Zvlášť, keď niekedy potrebujete mágiu na prekonanie prekážok.
Palica taktiež poslúži na kúzla, ale trošku iné. Napríklad si tak otvoríte inak nedostupné dvere. Ale z úvodu ňou budete hlavne bojovať, neskôr k nej pribudnú ďalšie a už lepšie použiteľné zbrane. Pomocou meča si oveľa jednoduchšie poradíte s rôznymi nepriateľmi, no musíte si ich najskôr pustiť k telu, čo je v prípade niektorých typov nepriateľov už trochu problém. Nájdete tu však aj zbrane na väčšiu vzdialenosť, pričom zodpovedajú téme – kuša, variácia na brokovnicu a podobne. Je to celkom pekná paleta a munície tu nie sú priehrštia, takže aj tu musíte presne mieriť a používať hlavu – svoju, ale aj hlavu nepriateľov.
Na tých si musíte dávať pozor prakticky všade. Najviac ich proti vám bude stáť na zemi, no hrozí vám útok aj zo vzduchu a ak si v hre pôjdete zaplávať, čo musíte relatívne často, aj tam vás čaká ďalšia zubatá hrozba. Akurát je tu problémom variabilita nepriateľov. Minimálne teda v Early Access verzii, kde tých typov nie je veľa a rýchlo sa opozerajú. Osobne som už neskôr ani nemal veľmi chuť s nimi bojovať a radšej som okolo nich vždy prebehol. Hra to vďaka rozsiahlym prostrediam umožňuje.
Mesto je vlastne akýmsi centrálnym hubom, kam sa vraciate po splnení úloh a potom odtiaľ vyrážate ďalej. Svet sa pritom mení, respektíve niektoré jeho časti, ktoré svojím hraním ovplyvňujete. V meste dostávate ďalšie úlohy a tiež tu za peniaze môžete vylepšovať svoje zbrane a možnosti ako u kováča, tak aj u alchymistu. Problém mám trochu so štruktúrou hry, ktorá sa ukladá vždy práve v meste. Ak potrebujete hru vypnúť počas úlohy, vráti vás do mesta, zresetuje progres a respawnuje nepriateľov. Je to o to väčší problém, ak vám hra padne či zamrzne. To sa tu stále občas stáva a vy tak môžete stratiť kus progresu, bohužiaľ nie vlastnou vinou. Navyše má celkovo hra ešte relatívne dosť nepríjemných bugov a glitchov.
Graficky Graven pekne napodobňuje éru raných polygónových 3D hier, obsahuje však aj moderné prvky a pekné efekty. Grafika je tak síce stará, ale má svoj štýl, temné zasadenie a občas aj peknú hororovú atmosféru. Akurát to trochu ťahá dole variabilita prostredia, ktorá nie je práve najširšia a postupne sa to zlieva. Rovnako aj zvuk sa snaží napodobniť druhú polovicu 90. rokov a darí sa mu to. Vhodne hru dopĺňajú ambientné ruchy a hudba pekne zvýrazňuje atmosféru. Nie je to niečo, čo by vám utkvelo v pamäti, ale pri hraní samotnom to funguje dosť dobre.
S Graven je to zatiaľ ťažké. Potenciál tu rozhodne je a uvidíme, ako ho časom autori budú využívať. Aktuálne Early Access verzia nemá veľa obsahu a celé to prebehnete za nejaké 3-4 hodiny, záleží na tom, ako detailne budete skúmať herné prostredie. Ako som už vyššie písal, stále sú tu chyby a updaty do hry pribúdajú veľmi pomaly, takže sa s kazmi musíte doteraz trápiť. Mrznutie, fyzika alebo AI glitche ťahajú dojem dole. Samotná hrateľnosť môže byť zábavná, ale pôsobí trochu nevybrúsene. Rôzne menšie alebo väčšie detaily je nutné vyladiť, aby ste si hru viac užili. To isté platí aj pre levely, nepriateľov a prakticky každý ďalší aspekt hry. Ak sa autori budú hre naďalej a hlavne pravidelne venovať, budú počúvať spätnú väzbu komunity a postupne hru rozšíria a vylepšia, je tu potenciál na niečo veľmi zaujímavé.
PC
Vývoj: 3D Realms / Slipgate Ironworks Štýl: Akcia
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|