HARD WEST 2 |
HARD WEST 2 |
V máji sme vám priniesli prvé dojmy, v júni rozhovor s autormi a teraz tu máme recenziu dokončenej hry. Hard West 2 má nových vývojárov, ale zachoval si niektoré mechaniky z originálu z roku 2015. Predovšetkým sa však vracia na divoký západ poznačený okultizmom a démonmi. Je čas nasadiť si kovbojský klobúk a tasiť zbrane.
Dvojka nenadväzuje na dej pôvodnej hry a pod palcom budete mať iné postavy. Univerzum sa v trochu inovovanej forme zachovalo a poskytlo dostatočnú živnú pôdu pre nové dobrodružstvo. Zoznámite sa so štvoricou postáv v pekne akčnom tutoriáli, ktorý je zameraný na prestrelky na koňoch a vo vlaku. A nebude to poslednýkrát v tomto prostredí. Súčasne sa zoznámite so ľstivým protivníkom Mammonom priamo z pekla, ktorý všetkým obráti život na ruby. Preto potom putujete krajinou a snažíte sa opäť vystopovať diabolský vlak. Zloženie postáv je už však trochu iné a postupne ich bude viac. Do bojov síce nasadzujete maximálne štyri, ale v ľubovoľnej kombinácii, čo prináša rôzne variácie schopností a taktiky.
Prirodzeným vodcom skupiny je Gin Carter, ktorému to ide šikovne s koltom a puškou a jeho primárnou schopnosťou je dávka, ktorá zasiahne viac protivníkov a ignoruje ich krytie. Tajuplná Flynn má úžasnú schopnosť vymeniť si miesto s kýmkoľvek z priateľov, ale aj nepriateľov, na ktorých dovidí. Takže sa napríklad teleportuje na strechu budovy a protivník zrazu stojí uprostred ostatných z vašej družiny a je im vydaný napospas. Indián Laughing Deer je dobrý predovšetkým na boj zblízka, ale má aj iné silné stránky. Pridať sa môže aj starý Bill, ktorý už pozná záhrobie, indiánka Cla’Lish či kňaz Lazarus a každý je niečím špecifický.
Jednotlivé osoby majú svoj individuálny priestor na dve zbrane, pár konzumovateľných predmetov - napríklad na liečenie - a ozdobu, ktorá zlepšuje atribúty alebo pridáva iný bonus. Veci rozdeľujete zo spoločného inventára. Postavy majú rôzny počet bodov života, úroveň šťastia, rýchlosť pohybu a presnosť pri mierení. Potom sú to spomínané schopnosti a črty, ktoré sa odomykajú na základe statusu. Čím vyššia lojalita a vernosť postavy, tým viac pozitívnych rysov získava a je nebezpečnejšia v boji. Okrem toho môžete každému prideľovať špeciálne karty, ktoré spravidla získate ako odmenu a zlepšujú vlastnosti a pridávajú ďalšie bonusy.
Spriaznenosť s jednotlivými členmi tímu si budujete pri prechádzaní po mape krajiny a voľbe rozhodnutí v rôznych situáciách. Spravidla to sprevádza písaný dialóg, ktorý zakončíte vaším výberom riešenia. Niekedy je pritom potrebné použiť lano, proviant či iné predmety alebo je podmienkou veľmi blízky vzťah s niektorou vhodnou postavou. Keď majú jednotlivé osoby z družiny na vec rôzne názory, tá, ku ktorej sa napokon prikloníte, dostane bod k lojalite.
V krajine natrafíte na mestečká, kde môžete hodiť reč so šerifom a podľa plagátov hľadáte za peniaze zločincov. Taktiež sa tam dá nakúpiť. Narazíte aj na osídlenia indiánov, jaskyne, farmy a budovy na samote. Všetko sa zobrazuje ako súčasť mapy s potenciálnymi voľbami a rozhovormi. Ako aj nepovinnými úlohami, ktorými si môžete privyrobiť alebo získať informácie navyše. Niekedy pri postupe využijete stopovanie, čiže postupujete po jednotlivých ohniskách, ktoré vám krok za krokom odkrývajú cestu na hľadané miesto. Na mape môžete družine obmieňať výbavu aj liečiť zranenia z bojov pri rozložení ohniska a použití proviantu. Ak žiadny nemáte, potom je možnosť zaplatiť v meste za doktora.
Tým sme sa dostali k alfe a omege hry a tou sú boje. Prebiehajú v ťahovom režime, v detailne spracovaných oblastiach, kde jednotlivé postavy majú v kole po tri akčné body. Spravidla to vystačí na jeden výstrel z revolvera a dodatočný pohyb alebo ranu z pušky, ale väčšinou už bez možného pohybu. Prípadne to stačí na presun a dva útoky zbraňou zblízka. Ešte môžete využiť akcie na liečenie obväzmi, hodenie dynamitu alebo špeciálne schopnosti. Ak vám bodík zostal, môžete sa prikrčiť. Špecifickými prvkami v boji sú faktor šťastia a takzvané Bravado. Body šťastia sa priebežne kumulujú a dajú požiť na istejší zásah v požadovanej chvíli.
Bravado je zresetovanie všetkých akčných bodov postavy, keď niekoho zabije. Ak sa jej podarí v kole postupne eliminovať viac nepriateľov, zakaždým sa jej obnovia body. Sú protivníci, ktorých dáte dolu jednou ranou, no iní ich znesú niekoľko. Dobrou taktikou je načať ich jedným či dvomi parťákmi, doraziť a získať Bravado s najnebezpečnejším z vášho tímu, ktorý tak môže postupovať ďalej. Je to zaujímavá možnosť, ktorá však funguje na úkor toho, že v hre nie je hliadkovací režim overwatch (možno len ako odomknutá špecialita vybranej postavy). Čiže nemôžete ukončiť svoj ťah s tým, že ak vám do rany vlezie nepriateľ počas jeho kola, váš muž zareaguje a vystrelí. Táto možnosť citeľne v hre chýba.
Celkovo boje pôsobia takticky a dá sa tam využívať terén, výškové rozdiely budov, krytie za objektmi, ako aj skvelá možnosť trafiť cieľ z odrazu od trafenej cedule, či iných kovových predmetov a určite aj Bravado. Ale predsa len nie sú úplne dotiahnuté. Hlavne v neskoršej fáze hry si všimnete, že nepriatelia sú odolnejší a vyliezajú vo väčšom počte a ak ich čo najrýchlejšie neodstránite, spôsobia vášmu tímu fatálne zranenia. Niekedy úplne stačí, keď sa okultista trochu priblíži a svojou schopnosťou sa dolieči a súčasne vášmu mužovi vysaje 90 percent života. Najzaujímavejšie pasáže s jazdou na koni a vlakmi sú na pohľad úžasné, ale práve tam sa stretnete s najväčšími komplikáciami pri presunoch a obmedzeniach streľby, napríklad keď vy z vlaku blízkeho jazdca trafiť nemôžete, ale on vás z rovnakého uhla áno.
V bojoch musíte veľmi dobre kalkulovať, prepočítavať a kombinovať akčné body všetkých svojich postáv, aby ste odolali náporu a zostalo vám dosť života na pokračovanie. Dá sa povedať, že to pripomína akési puzzle na bojovom poli. Keď ho v každom kole uspokojivo nevyriešite, škaredo si to odskáčete. Našťastie, hra sa často automaticky ukladá a zachováva si aj sériu predošlých záznamov, takže keď ste v kríze a slepej uličke, dá sa nahrať a pokojne aj vrátiť o niekoľko kôl späť. Avšak postupne to budete robiť čoraz častejšie, pretože nepriatelia silia a vy ťaháte za kratší koniec. A platí to aj na ľahkej obťažnosti, ktorá je spočiatku brnkačka.
Na hru sa dobre pozerá, predovšetkým izometrické boje vyzerajú sympaticky. Sú prehľadné a terén sa dá otáčať. Pohodlne sa to ovláda myškou a klávesmi. Mapa, po ktorej putujete, tiež nevyzerá zle a udalosti a rozhovory sú riešené náčrtmi a obrázkami s textom a voľbami po strane obrazovky. Dopĺňa to decentné ozvučenie. Vytknúť môžeme dlhé nahrávacie časy, hlavne pri opakovaní, kedy sa zrejme zahltí pamäť a proces sa spomalí. Tvorcovia už zmieňovali nápravy v tomto smere, zatiaľ na to čakáme.
Hard West 2 je určite záležitosť, ktorú by priaznivci westernu a taktických hier mali vyskúšať. Predovšetkým úvod dokonale navnadí a očarí, no postupne to môže byť horšie, pretože vyplávajú na povrch rôzne neduhy a nedostatky. Predovšetkým boje by mali byť trochu viac vyladené a lepšie vybalansované. Je škoda, že pozoruhodné mechaniky a nápady nie sú ešte dotiahnuté, hra by kvalitatívne stúpla. Ale veríme, že sa to autorom dodatočne podarí zlepšiť v pripravovanej aktualizácii, kde sa chcú zamerať na nahrávacie časy a úroveň nepriateľov. Každopádne platí, že sa oplatí vysadnúť na koňa a uháňať na divoký a trochu démonický západ v Hard West 2.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Good Shepherd Entertainment / Ice Code Games Štýl: Stratégia / Ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|