SONIC FRONTIERS |
SONIC FRONTIERS |
Ježko Sonic teší hráčov svojimi videohrami od roku 1991 a ako maskot vydavateľa Sega je aj kultovou ikonou platformoviek. Aj keď zo začiatku svojej kariery zažíval veľký boom, jeho prechod do tretej dimenzie poznačila nízka kvalita vtedajších titulov plná bugov a nie veľmi potešujúcich nápadov. Keďže tento modrý ježko ešte stále neklesol na cene a so súčasným veľkým filmovým boostom, kde sa revitalizoval aj komik Jim Carrey, k hráčom prichádza hra, ktorá by mala prelomiť kliatbu nekvality a glitchov minulosti.
Sonic Frontiers od štúdia Sonic Team a, samozrejme, pod záštitou vydavateľa Sega ponúka vo svojej prezentácií nielen epické dobrodružstvo a hyper rýchlu akciu, ale hlavne veľký otvorený svet na objavovanie. V každom prípade firma Sega dala fanúšikom pekné sladké sľuby a ja sa nebojím povedať, že boli vskutku naplnené.
Už z úvodného intra hry cítite, že peniaze, ale hlavne práca ľudí za týmto projektom boli investovaní správne. Ako ježko Sonic vpadnete na tajomné ostrovy Starfall a vydáte sa na cestu za tajomstvom pozostatkov starovekej civilizácie sužovanej robotickými hordami. Na svojej ceste za príčinou vášho vpádu zachránite svojich starých, známych priateľov a pomôžete záhadným obyvateľom ostrova ubrániť sa pred kolosálnou mechanizovanou hrozbou, na ktorej vás bude sprevádzať len tajomný hlas bez tela.
Po voľbe z troch obťažností hry dostanete na výber medzi štandardnou rýchlosťou vášho modrého hrdinu a hypersonickou, ktorá je venovaná hlavne old school hráčom s pekne rýchlymi reflexmi. Váš prvý level, ktorý slúži na oboznámenie sa s ovládaním, paradoxne nie je na prvotnom ostrove ,ale v tzv. cyberspace, ktorý pripomína svojím 3D level dizajnom klasické sonicovské úrovne. Keďže ide o typickú konzolovú 3D platformovku je pochopiteľné, že ju budete hrať s ovládačom.
Základný pohyb, super rýchlosť a skoky vám budú jasné a údery zvládnete jedným tlačidlom. Hra je určená pre skoro všetky vekové kategórie, takže základné útoky sú zjednodušené a hra vám automaticky zameria nepriateľov, ktorých zničíte stlačením príslušného tlačidla. Samozrejme po odomknutí lepších útokov si ich neskoršie môžete kombinovať, čo sa vám bude rozhodne hodiť na tuhších nepriateľov a bossov. Vrátili sa staré známe zrýchľujúce platformy, ostnaté pasce, odrážacie pružiny, loopy a zlaté krúžky, ktoré sú formou vášho života. Po dokončení každého cyberspace levelu dostanete ohodnotenie a čas, čo si neskôr môžete vylepšovať.
Vzápätí sa objavíte na prvom z ostrovov Starfall a vaše dobrodružstvo začína. Vašou hlavnou úlohou je zozbierať sériu farebných drahokamov, s ktorými si nielen zhmotníte svojich zdigitalizovaných nepriateľov a získate špeciálne schopnosti, ale pomocou nich sa aj dostanete k hlavným bossom hry. Taktiež musíte na členitom ostrove hľadať ozubené kolieska, ktoré vám odomknú na trónoch cyberspace úrovne a kľúče, z ktorými sa dostanete ku chaos drahokamom. Okrem nich vám z nepriateľov vypadávajú skúsenostné body, za ktoré si dokážete kúpiť špeciálne útoky pre vášho ježka Sonica. Bez silových krúžkov by nešlo ani o Sonic hru a ako forma vášho života bude aj zdrojom vašej rýchlosti. Totiž pri zozbieraní určitého počtu krúžkov sa vám zlepší váš boost šprintu a vy môžete brázdiť svojou super rýchlosťou dlhšie po teréne ostrova.
Tieto veci na vyzbieranie však nedostane zadarmo a nie všetky sa vám budú povaľovať pod nohami. Po niektoré si budete musieť vyskákať na komplikovaných alebo pohyblivých platformách, alebo kvôli nim zlikvidovať náročných nepriateľov, vyriešiť hádanku alebo splniť úlohu od postáv, ktoré stretnete na svojej ceste. Jednotlivé rôznorodé hádanky nie sú veľmi náročné a po pár pokusoch ich zdoláte bez problémov.
Úlohy od vedľajších postáv sú skôr zábavného rázu a oživia vám hrateľnosť. Napr. jednej postavičke musíte zozbierať určitý počet malých zvieratiek, za ktoré vám ponúkne väčšiu rýchlosť alebo väčší počet krúžkov na zbieranie. Síce sa jednotlivé úlohy a výzvy často opakujú, no ich náročnosť sa časom zväčšuje. Zaujímavou novinkou je rybárčenie, ktoré si rozhodne užijú vo forme minihry všetky vekové kategórie. Na platformách a zábradliach strávite asi najviac času, keďže je ich v celej hre pomerne dosť a okrem toho, že ukrývajú potrebné veci, slúžia aj na rýchly presun po ostrove a taktiež sa pomocou nich dostanete k tajným alebo ťažko dostupným miestam.
Členitosť ostrovov a hlavne ich dizajn zaujme asi najviac. I keď celý ostrov je ohraničený útesmi a oceánom, jeho trávnatý, skalnatý a hlavne kopcovitý terén dá zabrať vášmu hlavnému hrdinovi aj so stlačeným boostom rýchlosti. Veľká a detailná mapa ostrovov Starfall sa vám pomaly odomyká po dokončení určitých výziev a vy ako hráč získate väčší prehľad a neskôr aj okamžitý presun. Postupne si prejdete piatimi veľkými ostrovmi s rôznymi typmi prostredí a spoznáte ich faunu a flóru. Tvorcovia nezabudli ani na striedanie dňa a noci a zmeny počasia na slnečné až daždivé. Hlavným zmyslom ich striedania je, že niektoré hádanky či výzvy viete spraviť len v určitej fáze dňa alebo v určenom počasí.
Nepriatelia sú však osobitou výzvou. Aj keď ich dizajn je skôr v robotickom štýle, rôznorodosť útokov, veľkostí a hlavne konceptu celkom prekvapuje. Nájdete tu malých pešiakov, čo zničíte jedným úderom, stredne veľkých útočníkov, ktorých dáte dole len systematickými útokmi a obrovských titanov na ktorých si musíte nájsť špeciálnu stratégiu. K ich lepšiemu zdolaniu vám rozhodne pomôžu špeciálne ťahy, ktoré si nazbieranými bodmi postupne odomknete. Za zmienku stojí prvotný cyloop, s ktorým vytvoríte akýsi chvost, s ktorým keď si obtočíte nepriateľa, uštedrite mu ním peknú ranu. Cyloop slúži aj na odomknutie určitých bonusov na mape a viete ním získať aj na vyše zlaté krúžky.
Neskôr sa dostanete ku špeciálnym kombinovaným útokom alebo aj drvivým pádom, ktoré potom môžete medzi sebou kombinovať nielen proti nepriateľom, ale ich aj použiť v určitých výzvach alebo sa pomocou nich dostať na ťažko dostupné miesta. Pochopiteľne, ako to bolo aj v predošlých hrách, keď vás nepriateľ trafí, vypadnú z vás všetky krúžky. Budete mať len pár sekúnd na ich zozbieranie, aby sa vám vaša obrana čiastočne vrátila. Čo je inak trochu nefér, keďže napr. máte 300 krúžkov a po údere môžete zozbierať niekedy sotva 50 naspäť. Pri náročnejších nepriateľoch je to problematické, keďže ich musíte zničiť na fázy a postupne. Našťastie, sú tu aj efektívne obranné útoky a pri hlavných bossoch sa zmeníte na HyperSonica, čo vám dá čiastočnú nesmrteľnosť.
Starších fanúšikov ježka Sonica určite potešia cyberspace levely, ktoré sú slúžia hlavne ako hyper výzvy a retro nostalgia. Síce sú plne renderované, ale niektoré sa odohrávajú v 2.5 dimenzií a pripomínajú Sonicové začiatky. Pozadia cyberspace úrovní sú pekne živé a samotné trate, ktoré musí Sonic zvládnuť, sú level od levelu komplikovanejšie, ľahko tam natrafíte na ostnatú pascu alebo vypadnete mimo trate.
Kamera, okrem 2.5D levelov, vás stále berie z pohľadu tretej osoby a čím idete rýchlejšie, tým sa viac vzďaľuje a tým vám dáva väčší prehľad o prostredí, v ktorom sa práve nachádzate. Mínusom je len to, keď ste blízko nejakej budovy, stromu alebo inej väčšej steny, kamera sa vášmu hráčovi nevie prispôsobiť a hráč tak uvidí len múr alebo sa ocitne mimo prostredia. Ukladanie pozície je automatické, ale zväčša to býva na miestach na mape, kde nájdete výzvy, úlohy alebo cyberspace levely.
Aj keď Sonic ako postavička je viac jednoducho animovaný protagonista, jeho grafický dizajn, ako aj ako dizajn vedľajších postáv je na vysokej úrovni či už počas hrania, alebo v samotných prestrihových scénach. Jednotlivé videá mohli byť trocha zaujímavejšie, keďže skôr slúžia na jednoduché opisovanie príbehu a deja hry či samotných úloh, sú však dobre spracované a nájdete v nich aj nejaký ten humor.
Jednotlivé ostrovy, cyberspace úrovne, ako aj ich fauna a flóra sú graficky a dizajnovo zvládnuté zo všetkých elementov hry najlepšie. Zmysel pre detail sa tvorcom rozhodne vytknúť nedá a je jedno, či ide o striedanie dňa a noci, počasie v rôznom teréne, v techno elementoch, skalách, piesku alebo vozovky. Všetko je v AAA kvalite, ako aj prehľadný HUD počas hrania.
Samotné ovládanie je citlivé a zaručuje príjemnú hrateľnosť. Na niektoré Sonicové ťahy, ako je behanie po stene alebo kombinovanie útokov, si budete musieť chvíľu zvykať, ale keď strávite počas nahrávania nejaký ten čas v tréningovej miestnosti, budú vám pripadať aj zložitejšie ťahy ľahké. Hudobná zložka atmosféricky vypĺňa každú tematiku jednotlivých levelov a prostredí a okrem ambientných melódií si vychutnáte aj techno tancovačky v cyberspace. Prekvapilo ma, že tvorcovia sa nebáli ani metalových žánrov hudby, takže fanúšikov tvrdších pesničiek poteší metalcore počas súbojov s gigantickými bossmi.
Sonic Frontiers si síce nemôže pýtať najvyššiu známku pri hodnotení, ale rozhodne nie je od nej ďaleko. Ide po dlhom čase o výbornú, vizuálne veľmi peknú, ale hlavne zábavnú hru, ktorá vám zaručí minimálne 12 hodín hrania, plno výziev, úloh, minihier, rôznorodých nepriateľov a bossov a taktiež veľké ostrovy na objavovanie. Osobne si myslím, že hráči odpustia hre Sonic Frontiers aj tých zopár nájdených chýb.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Sega / Sega Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|