Čo ukázal Portal with RTX?

pridal saver 23.12.2022 o 17:59 pod hry
Čo ukázal Portal with RTX?


Nová generácia grafických kariet priniesla aj viac výkonu a Nvidia to ukazuje na Portal with RTX, prakticky ray tracingovom remastri Portalu.

V ňom presnejšie ukazujú hneď dve veci a to ako ray tracing s niekoľkými odrazmi, tak jednoduchosť portovania starších hier na ray tracing cez ich RTX Remix nástroj. Ten totiž umožňuje zobrať starú hru, upraviť ju a prekonvertovať na ray tracingový rendering. Presne to spravila samotná Nvidia aj s Portalom.

Čo ukázal Portal with RTX?

 

Ako to funguje?

Cez RTX Remix vytvorila Nvidia aj Portal with RTX. Teda upravuje pôvodný Portal, ale pridáva mu nový rendering cez plný ray tracing (funguje to ako emulácia, kde sa DX9 hra presmeruje na ray tracing). Teda žiadne spájanie rasterizácie a ray tracingu, ale celý ray tracovaný obraz. Už to Nvidia predtým spravila pri Quake 2 alebo Minecrafte, ale tu ide ešte ďalej. Pribúdajú ako nové lepšie efekty, tak aj viacnásobné odrazy. To síce znamená vyššiu záťaž, ale na to sa už Nvidia v RTX 40 generácii pripravila a ponúkla ako zvýšený výkon výpočtov odrazov lúčov, tak pridáva aj DLSS 3. 

Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?

DLSS 3 totiž oproti DLSS 2 dostalo funkciu Frame generation, a teda popri zvyšovaní rozlíšenia dokáže ešte aj medzi dvomi frejmami vygenerovať ďalší. Zvýši to framerate ešte viac. To v tejto hre je to približne o 60% pri 4k rozlíšení.

Čo sa týka funkcií grafiky, oproti Quake a Minecraftu pribudli ďalšie funkcie a to:

  • NVIDIA RTX Direct Illumination (RTXDI) - umožňuje neobmedzený počet svetelných zdrojov, ktoré vrhajú pathtracované svetlo a tiene

  • NVIDIA Reservoir Spatio - Temporal Importance Resampling Global Illumination (ReSTIR GI) vylepšuje nepriame svetlo, umožňuje tak aj zaliatie scény svetlom a správne osvietenie tmavých rohov. Zároveň funguje lepšie ako ray tracované globálne nastavenie a vylepšuje efektivitu ray tracingového odšumovača.

  • NVIDIA Real-Time Denoisers (NRD) - nová spatio-temporálna ray tracingová odšumovacia knižnica, ktorá asistuje v konvertovaní ray tracovaného výstupu v reálnom čase s vysokým výkonom a kvalitou  

 

Vizuál

Samotný obraz hry je tak teraz plne renderovaný so všetkými svetlami a tieňmi, hra tak po tejto stránke vyzerá parádne. A to aj vďaka upraveným materiálom alebo objektom, ktoré môžu autori cez Remix v hre buď automaticky, alebo manuálne upraviť. 

Čo ukázal Portal with RTX?

Totiž štandardné textúry, ktoré mal pôvodný Portal, boli len ploché textúry bez definície typu odleskov, a preto je potrebné ich zmeniť, aby svetlo vedelo, ako sa má odrážať. To zaisťuje PBR rendering. Vďaka nemu fyzikálne postavené materiály odrazia svetlo tak, ako majú a veľmi dobre vyniknú v ray tracingu. Budete vidieť všetky záhyby, detaily a hneď rozpoznáte o aký materiál ide.

Konkrétne v Portale veľmi veľkú zmenu v zobrazení hry robí aj realtimeové svetlo a tiene. Source engine niečo také nemal a teraz bude nasvietenie plne dynamické s reálnymi tieňmi a dokonca aj portálové okná budú prenášať svetlo z pôvodného zdroja (zároveň je každý pohľad do portálu renderovaný v plnom rozlíšení aj pri opakovaniach). Pridajú sa aj malé svetlá, ktoré ožarujú svoje okolie, tlačidlá už teraz vyžarujú svetlo a sú v rôznych farbách. Ukážu sa plochy s odrazmi svetla, či už kovové steny alebo lesklé podlahy. Veľmi pekne prostredia oživia dynamické tiene. Nakoniec veľa pôvodne len jednoduchých 2D objektov bolo teraz vymenených za 3D a prakticky všetky objekty sú vylepšené o ďalšie polygóny. Niektoré veci pritom premixovali aj z Portalu 2. Nvidia na tom, aby sa dodržal pôvodný umelecký zámer, spolupracovala s Valve.

 

Ray tracingové efekty a Easter Eggy

Základ hry síce je rovnaký, ale Nvidia si pre efekty a sily ray tracingu pridala vlastné kocky do hry, ktoré viete v hre odomknúť a vymeniť ich za štandardnú kocku. Napríklad je tu kocka so šošovkou, ktorá upraví prechod svetla ňou, alebo aj priesvitná kocka s kameňom, prípadne rôzne žiariace kocky a rovno aj RTX kocka v podobe grafiky aj s novým konektorom. Každá kocka tak ukazuje iné ray tracing efekty. 

Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?

Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?
 

Ak by ste si ich chceli aktivovať tak:

  • physicallybased  – Ice
  • fullypathtraced  – Lens
  • omniversekit  – Camera
  • directillumination  – Digital Skull
  • cavejohnson – Iso-Wheatly
  • jensen  – Iso-Voyager
  • blackmesa  – Iso-Black-Mesa
  • 40series = Storage Cube – RTX
  • caroline = Companion Cube – Pillow
  • themoreyoubuythemoreyousave = Companion Cube – Ceramic
  • deliciousandmoist = Companion Cube – Wood
  • bridge = Companion Cube – Digital

(zadávajú sa v Alt+X -> rozšírené nastavenia -> About naspodu)

 

Aký je výkon?

Samotný ray tracing je náročný a náležite tomu je na hru potrebný výkon. Samozrejme, základ je RTX karta, tu síce Nvidia odporúča minimum RTX 3060, ale so zníženým ray tracingom a nízkym nastavením DLSS to viete rozbehnúť aj na RTX 2060 karte.

Tu je však ray tracing náročnejší ako pri predchádzajúcich Minecraft RTX a Quake RTX konverziách, keďže sú tu navyše spomínané efekty a viac odrazov svetla. A hlavne preto pri nižších kartách treba detaily znížiť. Viete nastaviť počet minimálnych odrazov svetla od 0 po 1 a počet maximálnych odrazov od 1 až po 8. Budete tak vidieť odrazy v odrazoch a zároveň tiene sú pri viacerých odrazoch tmavšie a presnejšie. Pri minimálnych nastaveniach na slabších kartách však veľa nestratíte a hra stále vyzerá dobre.

Čo ukázal Portal with RTX?

Samotný výkon na RTX 4080 je v 4K bez DLSS okolo 13-15 fps s tým, že hra zaplnila prakticky celú 16GB pamäť. Samozrejme, ray tracing sa v plnom rozlíšení nerieši a aj preto tu je DLSS. To má teraz ako DLSS nastavenie so zvyšovaním rozlíšenia, tak nové DLSS 3 možnosti s frame generation. Ak zapnete klasické DLSS 2, získate v hre pri 4K 50-60 fps so zaplnením pamäte približne na 8GB. Ak ešte pridáte aj generovanie frejmov, bude to 80-90 fps. Je to výrazný nárast a veľmi pekná plynulosť. Paradoxne plný ray tracing je tu rýchlejší ako čiastočný vo Witcher 3, kde je zapracovanie výrazne nezoptimalizované.

Pri slabších kartách si pokojne nastavte ultra performance DLSS, miestnosti sú totiž jednoduché a AI to bude vedieť pekne doplniť.

 

Nastavenia cez RTX Remix

Hra má na jednej strane svoje pôvodné nastavenia, v ktorých meníte hlavne rozlíšenie a základné displejové záležitosti. Grafické nastavenia si môžete dať na maximum, ale väčšinu z nich si RTX Remix prepíše cez svoje nastavenia. Tie v RTX Remix hrách dostávajú aj vlastné menu. V Portale sa otvára cez Alt+X, kde ponúkne možnosti nastavenia ray tracingu a textúr a ďalších detailov.

Čo ukázal Portal with RTX?

Tu viete nastaviť ako kvalitu DLSS a aj DLSS 3, tak upraviť spomínaný počet odrazov lúčov, aby ste ušetrili výkon, ako aj kvalitu textúr, motion blur a niektoré efekty. Zároveň sa z tohto menu viete dostať sa aj do obšírneho vývojárskeho menu, v ktorých viete ísť ešte do hlbších nastavení samotného ray tracingu.

Čo ukázal Portal with RTX?

 

Aká je kvalita obrazu?

Kvalita obrazu je samozrejme parádna. Je to veľmi čisté, veľmi dobre nasvietené a vyzerá to ako remaster Portalu. Svetlá a tiene sú dynamické a celé to teraz oživujú. Jediný detail, ktorý nebol úplne dotiahnutý, je rozlíšenie textúr, ktoré mohlo byť aj vyššie. Sú síce nové, ale viac z nich nie je v 4K rozlíšení a pri blízkom pohľade to vidieť. Na druhej strane nové textúry teraz pekne reagujú na svetlo, tiene a odrazy. Napríklad na stene s jamkami sa v každej z nich odráža svetlo podľa aktuálnej pozície svetla.

Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?

(prvý obrázok ukazuje pôvodné textúry a nasvietenie, ďalšie sú už s RTX updatom)

Zároveň jeden detail, ktorý by sa mohol odstrániť a to to, že pri DLSS 3 nie je aktivovaný V-sync, ktorý sa nedá zapnúť a ak nemáte Gsync monitor, môže vám obraz trhať. 

Keď sme pri DLSS3, to, ako viete, vytvára ďalšie frejmy medzi frejmami cez AI. Karta rozanalyzuje oba frejmy a podľa motion vektorov upraví obraz, ktorý je medzi nimi. Zvláda to prekvapivo dobre a hlavne rýchlo. Aj ak niečo nezvládne dokonale pretvoriť, prakticky to neuvidíte, keďže je len doplnený frejm medzi dvomi natívnymi obrazmi, a teda sa stratí. Pri Portale to tento systém nemá zložíte, keďže miestnosti sú viac menej jednoduché.

Aj keď ak máte zapnutý motion blur, už sa systém zapotí. Motion blur totiž vytvára pri pohybe rozmazania, ktoré systém ťažšie sleduje. Ale zároveň aj pri rýchlych pohyboch myšou systém nemusí vedieť odsledovať, kam vlastne dané objekty zmizli. A niekedy do neodhadne. Nevidíte to, ale viete to odhaliť, ak si nagrabujete video a hľadáte tieto frejmy alebo sa trafíte a screenshotnete len daný medzifrejm. 

Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?
Čo ukázal Portal with RTX?

Obrázky ukazujú štandardný pohľad, obraz pri pohybe s motion blurom a DLSS3 frejm s chybami. 

 

A čo vlastne umožňuje RTX Remix?

RTX Remix je utilita pre moderov, ale eventuálne aj pre autorov starších hier, ktorí si ich chcú jednoducho vylepšiť o ray tracing. Remix umožní DX9 hry preportovať na vlastný rendering, a teda napojí sa na základ hry a pridá svoju emulačnú vrstvu. Prakticky celá pôvodná hra bude bežať v pozadí, ale následne sa na to napája Remix, ktorý podľa rozhodnutia autora pridá dynamické svetlá, vymenia textúry za kvalitnejšie alebo aj kvalitnejšie objekty. Aj tu v Portale autori upravili prakticky všetko. 

Čo ukázal Portal with RTX?

Napriek všetkým týmto upraveniam sú v Remixe autori modov obmedzovaní samotnými možnosťami daného enginu. Je to len doplnok na upravenie daného vizuálu, nezasahuje do scriptov. Na scripty je potrebné už spraviť štandardne mody.

 

Akú grafickú kartu na Portal With RTX potrebujete?

Spomínali sme minimum RTX2060, ale ak si budete chcieť užiť Portal with RTX vo vysokom rozlíšení a aj vysokom framerate vďaka DLSS 3, ideálne je už ísť po RTX 40 kartách. V tejto sérii zatiaľ vyšli RTX 4090, ktoré sa hneď rozpredali, ale nasledovali ich mierne lacnejšie a tiež vysoko výkonné RTX 4080 grafiky. RTX 4080 sú aj reálne dostupné a môžete si ich kúpiť na  na alza.cz alebo alza.sk.

Čo ukázal Portal with RTX?





Páči sa mi!






PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Valve / Valve
Štýl: Akcia
Dátum vydania:  október 2007
 8.12. 2022 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29898)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk