CAVERNS OF MARS: RECHARGED |
CAVERNS OF MARS: RECHARGED |
Atari už dávno stratilo jagavý lesk svojej značky, na ktorý dnes už spomínajú len pamätníci. Ale stále je tu, stále sa snaží a stále má obrovský katalóg značiek, ktoré môže pripomenúť tým starším a predstaviť tým mladším. Robí to formou nových neónových Recharged verzií, ktoré sú niečo ako remaky. Berú klasickú hrateľnosť, jadro nechávajú a ostatné modernizujú. K tomu pridajú príjemné a moderné audiovizuálne spracovanie, ktoré je navyše jednotné pre celú Recharged sériu, takže hry dokážete ľahko identifikovať a ak sa vám niektorá páči, možno sa vrhnúť aj na ďalšie.
Takto sme tu už mali Asteroids, Missile Command, Centipede, Yars, Breakout a iné legendárne značky. Tie najväčšie kulty ale Atari pomalý dochádzajú a firma tak prechádza na možno menej známe, ale stále populárne značky. Pritom oživuje také, ktorých koncept bol nadčasový a má šancu fungovať aj v dnešnej dobe. Na to Atari vsádza aj s novinkou Caverns of Mars: Recharged, ktorá si za základ berie pôvodnú hru z roku 1981. Tá vyšla na 8-bitové Atari počítače (a možno sa tak k nej niektorí z vás aj dostali) a bola to vertikálne rolovaná strieľačka založená na veľmi jednoduchom, ale zábavnom koncepte.
Na nejaký príbeh sa tu tentoraz nehrá. Ten bol síce v podobných Atari klasikách vždy len minimalistický, ale tu je priam žiadny. Dôležité je vedieť, že ovládate loď, ktorá postupne klesá dole neprebádanými jaskyňami na Marse. Vašou úlohou je dostať sa čo najnižšie a to za prekonávania rôznych nástrah, ktoré tam na vás čakajú. Jaskyne na Marse totiž nie sú tak úplne neobývané a čakajú tam na vás stovky rôznych nepriateľov, prekážok, pascí a ďalších nástrah, s ktorými sa musíte porátať. Nie vždy to bude o akcii, niekedy bude stačiť jednoducho sa im vyhnúť. Jaskyne sú členité, niekedy sa môžete vybrať dobrou cestou, inokedy zlou.
Základný princíp je postavený na tom, že vaša loď klesá sama. Ťahá vás totiž dole gravitácia a dalo by sa povedať, že aj to je jedna z prekážok. Zároveň je to aj jedna z pomôcok. Jednoducho sa nechajte unášať silou gravitácie a správne reagujte na tvar jaskýň, ktorý sa pod vami formuje. Ak vám ide o čas, takto dole zbehnete najrýchlejšie. Bez problémov dokážete manipulovať loďou do strán, ale nedokážete ísť hore. Svoj pád tak nedokážete úplne presne ovládať. Dokážete ho však spomaliť, na čo slúži vaša zbraň.
Strieľate len smerom kolmo dole, ale to vám zároveň umožňuje spomaliť váš pád. Streľba tu tak nie je len prostriedkom akcie, ale aj riadenia vašej lode. Ak treba, môžete spomaliť, aby ste sa dobre vošli do úzkych jaskýň. Prípadne spomalíte v prípade, keď potrebujete naozaj dobre manévrovať. Hra vás jednoducho chytí, ale tie tiež byť poriadne náročná, keď pred vás postaví sériu úzkych a kľukatých chodieb. Do tých vám ešte nasype pasce a nepriateľov a o zábavu (a občas aj frustráciu) máte postarané. Často budete levely opakovať a naozaj sa hru musíte dobre naučiť, ak sa chcete dostať čo najďalej.
V jaskyniach Marsu budete čeliť rôznym podobám nepriateľov a pascí a naozaj ich tu budú stovky z každého druhú. Budú tu míny a celé mínové polia. Budú tu tiež nepriateľské lode, ktoré vás dokážu sledovať. Budú tu rôzne energetické bariéry a iné prekážky. To všetko dokážete zničiť, stačí len dobre trafiť. Zbraň tiež dokážete využiť na to, aby ste si vytvorili cestu terénom. Ale pozor, spravidla spravíte menšie diery ako je vaša loď, takže sa poriadne otlčiete, ak nebudete opatrní. Navyše nie je dobré po všetkom len strieľať, keďže zbraň má limitovaný zásobník. Dokážete si síce muníciu dopĺňať, ale nikdy neviete, kde je najbližší orb s ňou. A bez munície nedokážete spomaliť svoj pád, takže pravdepodobne skončíte v stene niektorej z jaskýň.
Na to, ako je princíp hry starý a jednoduchý, naozaj nie je úplne bezhlavý. Nemôžete len padať, nemôžete len strieľať. Musíte hrať s rozumom a možno si aj radšej ušetriť nejakú muníciu, ako nemať žiadnu. V hre vám dokážu pomôcť aj power-upy, ktorých je tu niekoľko druhov a menia vašu zbraň, avšak len dočasne. Môžete tak projekty zmeniť na jeden silný lúč, ktorý zničí všetko kolmo dole. To sa hodí, ak si chcete raziť jednu cestu. Môžete strely rozptýliť do strán, čo pomôže oproti viacerým nepriateľom či prekážkam. Akurát ten život si neviete dopĺňať, takže každý zásah a každé ťuknutie do stien jaskýň zabolí.
A tých ťuknutí teda bude pomerne dosť, kým sa hru dosť dobre nenaučíte. Ovládanie totiž môže pôsobiť trochu neohrabane, prípadne sú tu zle nastavené kolízne zóny, neviem. Každopádne raz za čas sa vám stane aj ťukanec, ktorý by sa stať nemal. Respektíve ho aspoň nevidíte. Buď mohla mať hra oveľa responzívnejšie a presné ovládanie, aby ste sa dokázali presne pohybovať v kľukatých chodbách jaskýň, alebo mohla byť zase trochu benevolentnejšia a nebrať také dotyky so stenami, ktoré ani poriadne nevidíte.
Hra má dva hlavné režimy. V Arcade je to automatová klasika – idete z levelu do levelu a snažíte sa dostať čo najďalej. Je už len na vašej šikovnosti, ako ďaleko to bude a koľko bodov nahrabete. Po každom leveli máte na výber upgrady a tie sa postupne kumulujú, prípadne nahrádzajú. Hra tak chce pri každom prechádzaní pôsobiť sviežo. Okrem toho sú tu aj desiatky misií s predpísaným cieľom. Tento režim majú všetky Recharged hry, ale tu je trochu problém s tým, že sú misie málo variabilné a chýbajú tu pestrejšie ciele. V zásade stačí len v každom prostredí prejsť až na dno jaskyne. Chcelo by to viac variácií – zničiť všetkých nepriateľov, nepoužívať zbraň, stihnúť to v časovom limite a podobne.
Nehráte samozrejme len kvôli zábave zo samotného hrania. Podobne ako v iných Recharged hrách aj tu je to hlavne o online tabuľkách, kde ide o to, aby ste sa dostali pred ostatných hráčov z celého sveta. Alebo len pred priateľov. Rovnako aj predchádzajúce Recharged hry obsahovali lokálnu kooperáciu pre dvojicu hráčov a tu taktiež nechýba. Môžete tak jaskyňami Marsu padať spoločne, čo zase len pridáva na zábave a obmieňa hrateľnosť. Hlavne tým, že kooperácia mení koncept – jeden hráč lieta a druhý strieľa, pričom je loď rozdelená na dva oddelené drony. Je to zaujímavá variácia na tento chytľavý koncept.
Grafické spracovanie je podobné ako v ostatných Recharged hrách, aj keď možno trochu menej neónové. Stále je však jednoduché, no pekné. Stavia na výrazných farbách a kontrastoch, aby ste sa v prostredí dobre orientovali a nestrácali sa v prekombinovaných efektoch. Ale vyzerá to dobre, hýbe sa to dobre. Navyše to aj dobre znie. Efekty sú síce pomerne minimalistické, ale hudba je veľmi dobrá. Respektíve už tak štandardne dobrá, keďže pre všetky Recharged hry robí hudbu Megan McDuffee. Aj tu sa nesie v energickej synthwave vlne, čo hre veľmi pristane.
Ak ste hrali niektorú z predchádzajúcich hier, viete, čo môžete očakávať od Caverns of Mars: Recharged. Jednoduchý koncept, ktorý ale stále funguje aj po 40 rokoch. Dostanete tak zábavnú hrateľnosť, príjemné audiovizuálne spracovanie, nápaditú kooperáciu a nejaké tie hodiny, ktoré s hrou strávite. Skvele sa tu ukazuje, že na zábavu nepotrebujete milión Áčiek pred označením hry. Aj takáto „drobnosť“ dokáže zabaviť a rozhodne to nebudú vyhodené peniaze.