Čo prinášajú RTX 4070, RTX 4080 a RTX 4090 grafiky? Ktorú si vybrať? |
Ak plánujete kúpu grafickej karty a chcete ísť do vyššej kategórie, RTX 40 séria pre vás má peknú ponuku kariet.
Ak plánujete kúpu grafickej karty a chcete ísť do vyššej kategórie, RTX 40 séria pre vás má peknú ponuku kariet. Minule sme sa pozreli na nižšie spektrum Nvidia RTX 40 grafík, teraz sa pozrieme vyššie do oblasti RTX 4070 až RTX 4090.
Tieto vyššie karty kupujete, ak chcete 1440p alebo 4K rozlíšenia a samozrejme čím vyššie vo verzii grafiky pôjdete, tým vyšší framerate dostanete.
V tejto vyššej kategórii teraz máte teraz v ponuke:
- RTX 4070 12GB - od 620 eur, ponuku si pozrite tu.
- RTX 4070 ti 12GB - od 820 eur, ponuku nájdete tu
- RTX 4080 16GB - od 1200 eur, celú ponuku nájdete tu.
- RTX 4090 24GB - od 1700 eur, celá ponuka je tu.
Je to už vyššia cenová kategória ako RTX 4060, a pomerom cenu a výkonu sa oplatí hlavne vyberať medzi RTX 4070 verziami, alebo RTX 4080. RTX 4090 je už pre tých, ktorí chcú maximum, čo aktuálne grafiky ponúkajú a to aj za cenu vyššej ceny.
Ale prečo brať novú RTX40 kartu ak máte staršiu?
Už sme si výhody RTX kariet zhŕňali pri predchádzajúcom články a je to samozrejme:
- Vyšší framerate: ešte vyšší výkon, násobený spojením s DLSS3 a frame generation
- Nižšia spotreba: nový čip s nižšou spotrebou
- Kvalitnejší streaming vďaka AV1 kodeku
- Ďalšie bonusové funkcie ako Reflex alebo RTX IO
- Podpora nie len hier, ale aj aplikácii ako v renderingu tak aj AI spracovaní
Plus samozrejme aj nové DLSS 3.5, ktoré v spojení s Frame generation ponúkne najlepší obraz a najvyšší výkon.
Zároveň toto všetko platí aj notebookové čipy, ktoré rovnako ponúkajú všetky funkcie, ktoré majú desktopové karty.
Ale čo je vlastne DLSS 3.5?
Totiž DLSS 3.5 je nová funkcia Nvidie, ktorú firma ohlásila na Gamescome a práve s vydaním Cyberpunku 2077 updatu 2.0 ju spustila a pridáva novú funkciu k DLSS3 a frame generation. Novou funkciou je rekonštrukcia raytracingu. Znamená to, že DLSS 3.5 verzie je zameraná práve na hry s raytracingom.
Môžeme si ešte spomenúť na cestu DLSS funkcie, ktorá bola pôvodne zameraná na urýchlenie renderingu obrazu pre ray tracing, ale postupne sa z nej stalo sa z nej oveľa viac. DLSS bola len základná a veľmi obmedzená funkcia ktorá predviedla ako vie AI upscalovať obraz do vysokej kvality, ale zároveň ju ešte obmedzovalo rozlíšenie a aj pomery strán. Následne ju však DLSS 2 naplno rozbehlo a ukázalo plný potenciál AI upscalingu, pričom nie len pre ray tracing, ale napríklad aj pre ostatné hry, ktorým tak môže zvýšiť framerate bez straty kvality obrazu. DLSS 3 tomu minulý rok pridalo frame generation, pridávajúce ďalšie obrazy do hry a ešte zvyšujúce framerate aby to teraz ešte zlepšili DLSS 3.5.
Samotná funkcia sledovania lúčov totiž robí presne to, čo hovorí sleduje a rekonštruuje raytracingové lúče a aj ich pohyb v ďalších frejmoch. Dokáže tak teraz presnejšie rekonštruovať obraz do vyššej kvality.
Ale nie len to. DLSS 3.5 umožňuje vývojárom zrušiť denoiser v engine na ray tracing a plne ho nahradí. Totiž aj to musí spraviť, keďže odšumenie znižuje kvalitu a detaily a práve tieto detaily nová funkcia zachováva. Sama sa postará o odšumenie a nemusí tak upscalovať už raz rozmazaný obraz.
Samozrejme je to pre funkciu náročnejšie, ale len z hľadiska učenia sa ako má takýto obraz spracovať. Nvidia hovorí, že DLSS 3.5 trénuje na 5-násobnom množstve dát proti DLSS 3. Pridávajú sa totiž dodatočné dáta, dodatočné vrstvy obrazu, ktoré analyzuje samostatne a učiť sa musí aj rôzne raytracing efekty. Funkcia je cvičená aj na dobré a zlé temporálne prvky a sama tak dopredu opravuje problémy, ktoré môžu vzniknúť.
Bryan Catanzaro z Nvidie nám to celé aj vysvetľuje vo videu. A čo je zaujímavé samotná funkcia rekonštrukcie lúčov vie ešte zvýšiť framerate hry aj oproti základnej verzii DLSS. Totiž autori môžu vypnúť denoiser a nechať nech sa o to DLSS postará. Získa to trochu času naviac a teda môže zvýšiť framerate:
Táto funkcia ide aj na starších kartách ako RTX40, ale tiež je ju ideálne spojiť s frame generation, pre čo najlepší výkon. Cyberpunk tam ukazuje s frame generation približne 40% zvýšenie výkonu oproti DLSS2 a navyše ešte k tomu DLSS 3.5 s rekonštrukciou lúčov pridáva ďalších 8% výkonu.
Zároveň Cyberpunk 2077 je prvou hrou, ktorá dostáva DLSS 3.5 a to práve teraz s updatom 2.0. Užiť si tak budete môcť ešte dokonalejší raytracing. Už tak ho mal Cyberpunk prakticky dokonalý s plným zapracovaným ray tracingu na celý obraz a teraz sa obraz ešte vyčistí a zaostrí.
Zároveň Cyberpunk nebude jedinou hrou, ktorá prináša túto funkciu. Čoskoro príde aj Alan Wake II, ktorý tiež ponúkne ako plný ray tracing, tak aj jeho rekonštrukciu cez DLSS 3.5. Prvé ukážky vyzerajú veľmi dobre.
Tým to samozrejme nekončí a nasledovať budú ďalšie hry, k tomu Nvidia updatne aj svoj Portal RTX na DLSS 3.5. Ten už je dlhšie v plnom ray tracingu cez RTX Remix funkciu a môžeme čakať, že DLSS 3.5 príde aj pre všetky RTX Remix hry, vrátane pripravovaného Half Life 2 RTX.
Samozrejme nové funkcie sú super, a tieto nové RTX 40 karty vám umožnia hrať nové hry naplno s plným raytracingom, ale pozrime sa na akej úrovni výkonu jednotlivé karty budú a na aké rozlíšenia sa hodia:
RTX 4070 12GB
Základná grafika s týchto vyšších grafík, ktorá už sama o sebe ponúkne veľmi dobré 1440p hranie a má prakticky najlepší pomer ceny a ponuky. Má dostatočných 12GB pamäte a ponúkne na 1440p okolo 100-120fps základ pre hry. Samozrejme náročnejšie hry pôjdu skôr okolo 80 fps. Na tejto karte je však veľmi príjemná spotreba, ktorá je okolo 200W pri hraní.
RTX 4070 ti 12GB
Ak chcete viac, RTX 4070 Ti verzia ponúkne približne 25-30% výkonu naviac a zoberie vás do 144fps oblasti v 1440p. Ak si priplatíte budete tak s framerate vyššie a zároveň vám grafika vydrží viac rokov. Eventuálne tu už môžete hrať aj v 4K, kde pôjdete s prehľadom nad 60 fps. Spotreba tu ide hore na takmer 300W.
RTX 4080 16GB
Ideálna karta s hľadiska výkonu je samozrejme RTX 4080, tá ponúkne ako vysoký framerate pre 1440p, tak veľmi dobrý chod aj v 4K. Ste tu približne výkonovo o ďalších 20-30% nad RTX 4070ti. Plus je tu 16GB pamäte, ktorá sa veľmi zíde pri hraní v 4K s plnými raytracingovými nastaveniami. Cyberpunk 2077 to teraz aj ukazuje. Spotreba je tu decentných 320W, približne o 30W menej ako RTX 3080 zároveň, ale zároveň aj s vyšším výkonom.
RTX 4090 24GB
Ak chcete ísť na istotu a nevyhnutne neriešite financie s RTX 4090 dostanete kartu ktorá vydrží dlhé roky. Určite nebude mať problém s pamäťou, keďže jej má 24GB a ani s výkonom, ktorého je dostatok. Aj keď na rozdiel od nižších kariet tu taktovanie spraví svoje a spotreba ide výrazne vyššie. Pri hraní je to okolo 420W, ale stále menej ako RTX 3090Ti z minulej generácie, ktorá mala cez 520W.
Porovnanie výkonu všetkých kariet v jednom videu:
Ak teda plánujete meniť kartu, určite RTX 40 je veľmi dobrá cesta hlavne pre nové funkcie, ktoré ešte zvyšujú framerate v hrách. Samozrejme ak chcete aspoň 1440p je ideálne ísť do spomínaných vyšší kariet. Frame Generation a DLSS 3.5 tomu ešte pomôžu. Plus uvidíme, aké funkcie ešte Nvidia túto generáciu predstaví, keďže ich neustále sype z rukáva.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 269
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 94
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >