Čo prinášajú nové grafické karty RTX 4060 a RTX 4060ti? |
Plánujete upgrade a rozmýšľate nad mainstream kartami pre 1080p alebo 1440p rozlíšenie?
Plánujete upgrade a rozmýšľate nad mainstream kartami pre 1080p alebo 1440p rozlíšenie? Určite sa oplatí ísť rovno do nových kariet a pri Nvidii sa môžete pozrieť po RTX 4060 alebo RTX 4060 ti kartách z novej RTX 40 série. Séria totiž prináša novinky hneď v niekoľkých oblastiach a to ako v lepšom framerate vďaka DLSS3, tak nižšej spotrebe a aj kvalitnejšom streamingu s AV1 kodekom.
Nvidia to pekne zhrnula na videu:
Presnejšie v tejto kategórii kariet teraz sú v ponuke:
- RTX 4060 8GB - od 300 eur, celú ponuku si pozrite tu.
- RTX 4060 ti 8GB - od 400 eur, celú ponuku nájdete tu
- RTX 4060 ti 16GB - už tesne pod 500 eur a nájdete ich tu.
Karty sú cenovo rozdelené presne po sto eurách, kde RTX 4060 je primárne pre 1080p rozlíšenia s cenou od 300 eur, RTX 4060ti už aj pre vyšší framerate v 1080p alebo 1440p. Pričom RTX 4060ti má dve verzie, kde je dostupná 8GB verzia od 400 eur a 16GB verzia od 500 eur. Kde niektoré, hlavne neoptimalizované hry na maxime potrebujú na textúry viac ako 8GB VRAM aj pri týchto nižších rozlíšeniach a pri 16GB verzii tak nemusíte znižovať detaily. Týka sa to len malého počtu hier.
Ale prečo brať novú RTX40 kartu, ak máte staršiu?
Nová séria prišla hlavne s dvomi funkciami a to podporou DLSS3 s frame generation a novým AV1 kodekom a výrazne je nižšia aj spotreba.
DLSS3 a Frame generation
Hlavným ťahákom do novej generácie je DLSS3, ktoré prišlo aj s Frame generation, a teda nielen zvyšovaním rozlíšenia, ale dopĺňaním celých frejmov medzi dva enginom vytvorené zábery. Prakticky tak môže zvyšovať framerate aj dvojnásobne.
Ako funguje Frame generation, to sme si už viackrát písali, Nvidia tam pomocou AI a motion vektorov vytvára podľa dvoch nasledujúcich záberov tretí, ktorý vsunie medzi nich. Znamená to síce malé oneskorenie obrazu, ale to Nvidia rieši zrýchlením odozvy cez Nvidia Reflex. Ten je pri DLSS3 hrách povinný.
Zároveň pri frame generation máte možnosť aktivovať alebo aj neaktivovať samotné DLSS. Ale viac menej nie je dôvod to neurobiť, keďže prvýkrát získate fps pri aktivovaní DLSS a následne ešte pri frame generation.
Tu máme peknú ukážku na Cyberpunku, ktorý beží v plnom path tracingu na najvyšších nastaveniach. Plus porovnanie s framerate na RTX 3060 z minulej generácie, ktorá je mierne pomalšia a hlavne nemá frame generation:
DLSS 3.5
Pri DLSS 3 však Nvidia neskončila a práve predstavila DLSS 3.5, ktoré je tentoraz zamerané na ešte lepšie upscalovanie ray tracingu. Zameriava sa presne naň a umožní renderovaniu vypustiť denoising a postará sa o čo najlepšie vyčistenie a čo najpresnejšiu rekonštrukciu jednotlivých lúčov.
Na Gamescome ukázal zapracovanie na Alan Wake 2, v ktorom veľmi dobre uvidíte ako čistotu ray tracingu, tak aj rýchlejšie reakcie ray tracingu na svetlo:
Popri Alanovi bolo ohlásené DLSS 3.5 aj v Cyberpunku 2077, na ktorý sme sa už pozreli v preview z Gamescomu, ale keďže čoskoro vychádza, budeme ho rozoberať bližšie.
Táto funkcia ide aj na starších kartách ako RTX40, ale tiež je ju ideálne spojiť s frame generation pre čo najlepší výkon, keďže je tvorená pre ray tracing a ten je už sám o sebe náročný.
Nvidia Reflex
Plus samozrejme k tomu v kartách dostanete aj podporu Nvidia Reflex, čo je zrýchlenie odozvy, ktoré vo všetkých DLSS3 hrách je automaticky, ale dostáva sa aj do stále viac DLSS2 hier. Zaisťuje to, aby bola odozva od vášho ovládania čo najrýchlejšia, a teda čo najrýchlejšie prevedená do hry.
Ale nevyhnutne nemusíte Reflex používať s ray tracingom, firmy ho dávajú do multiplayeroviek pre čo najrýchlejšie reakcie. Bližšie sme si zrýchlenie Reflexu analyzovali na Overwatch 2.
RTX IO
K tomu sa pridáva aj podpora RTX IO, čo je nový systém nahrávania spolupracujúci s DirectStorage a zaisťujúci, aby sa pri nahrávaní textúr nezaťažoval procesor. Síce to zatiaľ nie je masívnejšie aplikované v hrách, ale postupne sa to rozbehne.
Testovali sme to už pri vydaní Portal Prelude. Má to zapracované aj Ratchet & Clank, ale nie dobre a viditeľne sa s tým firmy ešte musia naučiť pracovať.
AV1 kodek
Nakoniec AV1 kodek zaisťuje hlavne lepšiu kvalitu obrazu pre streaming, keďže je modernejší a s nižším bitrate, dokáže zaistiť ostrejší obraz. Kodek síce pri štarte generácie nebol ešte podporovaný v streamovacích aplikáciách, ale teraz ho už väčšina natívne podpore. Zároveň AV1 kodek môže snímať aj gameplay a nakoniec podporujú ho aj grafické aplikácie a export videí tak bude rýchlejší a výsledok kvalitnejší.
Ale aký majú výkon samotné karty na RTX 4060 a RTX 4060ti?
Čo sa týka výkonu, základná RTX 4060 je dobre výkonom nastavená na svoju cenu a ponúkne menej náročné hry okolo 80-100fps, náročnejšie skôr bližšie k 60 fps v 1080p. Ale s DLSS pôjde framerate vyššie a s frame generation ešte vyššie. Vďaka tomu viete dobre fungovať aj na týchto základných kartách s ray tracingom.
Nvidia to zhrnula na svojom videu:
Pekným príkladom na RTX 4060 je aktuálny Starfield, čo je náročnejšia hra a kde autori nezapracovali DLSS, ale modmi sa tam už dostalo a napríklad pri RTX 3060 máte výkon okolo 50 fps na maxime (v meste), ale na RTX 4060 je síce skok menší, ale približne 60 fps s DLSS a ak zapnete aj frame generation, hneď ste už nad 80 fps.
A čo RTX 4060ti?
Ak chcete ísť o kategóriu vyššie s výkonom, môžete sa orientovať na RTX 4060ti, tá je približne o 30% výkonnejšia ako základná RTX 4060 a zároveň je dobrým kompromisom oproti vyššej a drahšej RTX 4070. Dostanete tu vysoký 1080p výkon už nad 100 fps už a slušný 1440p výkon nad 60 fps.
Tu už len ostáva rozhodnúť sa, či vám stačí 8GB pamäte a v niektorých neoptimalizovaných hrách znížite nastavenia, alebo zoberiete 16GB verziu a budete fungovať bez problémov.
Zhrnutie
Ak to zhrnieme, nová generácia vám ponúkne vďaka DLSS a Framegeneration vyšší framerate, nižšiu spotrebu a zároveň Nvidia vylepšuje aj ďalšie časti kariet ako spomínaný AV1 kodek, pridané je RTX IO, nechýba Reflex a uvidíme, čo všetko nám Nvidia ešte v tejto generácii predstaví.
Mimochodom, z nových portov hier na ray tracing Nvidia spolu s modermi pripravuje aj Half-Life 2 RTX, ten sme už videli na Gamescome a zhrnuli sme z neho dojmy.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 292
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 97
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >