Vyskúšali sme si slovenskú novinku Preserve, pozrite si videá z hrania |
Radi pri hrách relaxujete, ale zároveň si chcete rozhýbať mozgové závity? Preserve je v tomto dokonalá hra.
Bitmap Galaxy možno nepatrí medzi najznámejšie slovenské štúdiá, ale tento malý tím má rozhodne kvalitu, čo ukázal aj vo svojej zábavnej 2D platformovke YesterMorrow. V trochu podobnom štýle sa niesla ešte 2D roguelite platformovka RandoMine, ale novinka Preserve sa už nesie v úplne odlišnom duchu. Hra je o udržiavaní prírodnej rovnováhy v prostredí, ktoré vlastne sami budujete v niekoľkých režimoch. Vašou úlohou je vybudovať harmonický ekosystém formou kariet, ktoré používate na nehostinné prostredia. Dbať musíte na symbiózu a harmóniu druhov.
Hra je tak skôr relaxačným zážitkom, čomu zodpovedá nielen náplň, ale aj audiovizuálne spracovanie s príjemnou low-poly grafikou a ešte príjemnejšou hudbou. Ale musíte počítať aj s tým, že ju nedokážete hrať bez toho, aby ste pri tom trochu pohli hlavou. Ale nebojte sa, nebude to bolieť. Nie je to nejaká náročná puzzle záležitosť. Musíte akurát pochopiť jej jednoduché princípy a potom obmedzenia toho, ako dokážete využívať jednotlivé polia a čo vám umožňuje expanziu. Potom sa stačí už len pozerať na tabuľku, aby ste vedeli, čo vám prinesie čo najviac bodov.
Preserve ponúka trojicu biotopov - základným je jednoduchý les, ale časom si odomknete zasnežené Alpy a aj karibský biotop s oceánom. Táto trojica sa nelíši len vizuálne, ale aj kartami, ktoré budete mať k dispozícii. Každý biotop je totiž typický inou faunou a flórou. To znamená, že každý prichádza aj s vlastnými výzvami, ktoré musíte prekonať. A kým v lesoch môžete budovať napríklad levanduľové polia, v Alpách vás čakajú iné veci.
Ako sa to vlastne hrá? To vám najlepšie ilustrujú videá v tomto článku. Prvé je zo štandardného režimu, ktorý prináša isté limitácie v tom, čo vám dovolí robiť. Druhé zase z Puzzle režimu, kde máte konkrétnu úlohu, ktorú musíte splniť. Princíp je jednoduchý - pred vami sú políčka so suchou zemou, ktoré musíte zaliať a potom tam môžete pestovať nejaké veci. To záleží od toho, aké zvieratá musíte umiestniť. Políčka musia nadväzovať, aby ste vytvorili plochu, kde dokáže žiť nejaké stvorenie. Základ sú tri políčka vedľa seba, následne už musíte vytvárať zložitejšie reťazce.
Takže napríklad polejete suchú zem, vysadíte levanduľové polia a môžete tam umiestniť roj včiel. Zároveň v tomto type flóre môže žiť aj iný živočích, takže ak pole rozšírite, môžete tam umiestniť srnku alebo niečo iné. Hra inak boduje živočích rovnakého druhu a inak variabilitu, takže ak musíte dosiahnuť nejaké skóre, musíte sa pozerať aj na to. Hranie je ale pomerne intuitívne a rýchlo si ho osvojíte. Vidno, že je to cielené aj na casual hráčov, všetko pochopíte bez slov. Aj keď teda s rozhraním by sa ešte dalo pohrať, aby to bolo o niečo intuitívnejšie.
Je tu hneď niekoľko režimov. V štandardnom začínate s malou mapou a postupne si ju rozširujete novými časťami, ktoré môžete rotovať a pomôcť si tak v raste svojho sveta. Ide o to, aby ste získali čo najvyššie skóre v rámci určitých pravidiel a limitov. Nedokážete rásť donekonečna a karty vám pribudnú vždy so ziskom určitého počtu bodov. Puzzle režim má pevne dané karty a aj mapku. Je len na vás, ako s tým budete pracovať, aby ste dosiahli potrebný počet bodov. No a potom je tu ešte kreatívny sandboxový režim, kde si len tvoríte svet bez obmedzení. Keďže hra vyzerá naozaj pekne, je tu aj foto režim, aby ste mohli zachytiť krásne momentky svojho malého harmonického sveta.
Už som spomenul, že audiovizuálne je to veľmi podarené. Výhodou tiež je, že je hra veľmi nenáročná a hral som ju na notebooku so 7. generáciou Core i5, takže na naozaj zastaranom stroji. Aj tak ale hra bežala úplne hladko, mohol som pekne zoomovať, pohybovať kamerou a podobne bez jediného trhnutia. V tejto verzii však stále boli nejaké tie menšie glitche. Napríklad zvieratká po umiestnení vydávajú zvuk, ale srnka znie ako ovca. Taktiež zvieratká často prechádzajú cez objekty ako stromy či skaly, ale to je malá chyba, keďže si ju všimnete až po prizoomovaní. Nájdete tu slovenčinu, ale v deme na vás občas vyskočí aj v anglický text, takže asi nie sú ešte preložené všetky časti hry.
No a vlastne to je asi najdôležitejšia správa dnešného dňa. Preserve dostáva demo, kde si hru sami môžete vyskúšať, čo vám rozhodne odporúčam. Je to príjemný herný zážitok, ktorý síce trochu čerpá napríklad z Terra Nil, ale ide si vlastnou cestou. Hry by sme sa na PC mali dostať niekedy v lete v Early Access a aj keď to zatiaľ nebolo potvrdené, určite by bolo fajn, ak by niekedy neskôr vyšli aj iné verzie.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 291
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 95
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >
PC
Slovenské hry Vývoj: Grindstone / Bitmap Galaxy Štýl: Logická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|