LLAMASOFT: THE JEFF MINTER STORY |
LLAMASOFT: THE JEFF MINTER STORY |
Niekedy v decembri som bol s Pavlom Dobrovským v Prahe a keďže práve vydal svoju knihu „50 let videoher“, rovno som si jeden kus zobral. Síce už takéto knihy neprinášajú veľa informácií, ktoré by som nevedel, ale mám rád Pavlov štýl písania a v zbierke to vyzerá dobre. Na stránkach nájdete kopu informácií o historicky dôležitých hrách, k nim nechýbajú obrázky, ale niečo tomu chýba – pohyb. Ten zase ponúkajú dokumenty ako High Score, kde však môže trochu chýbať hĺbka informácií oproti knihe a zase tam nie je interaktivita. Tú vám ponúknu len hry, ale tie často vychádzajú bez kontextu, keď sú v rôznych retro kolekciách. Dokonalým pohľadom do hernej histórie Gold Master séria od Digital Eclipse, ktorá dostáva svoju druhú časť - Llamasoft: The Jeff Minter Story.
Prvá časť sa síce volala Making of Karateka, ale v skutočnosti bola o Jordanovi Mechnerovi, tvorcovi Prince of Persia. Aj keď teda neprišla až úplne po Princa. Aj tu názov trochu klame a to v tom, že tu síce dostanete obrovskú porciu rôznych materiálov, ale nie je to kompletný príbeh Jeffa Mintera. Síce vás zoberie do jeho detstva a predstaví jeho začiatky, jeho príbeh tu končí niekedy na Atari Jaguar. Pritom Minter stále robí hry, len minulý rok vydal Akka Arrh a teraz niekedy vychádza jej VR verzia.
Ale kto je vlastne ten Jeff Minter a prečo by ste mali poznať jeho príbeh? Možno ste počuli, že id Soft bol považovaný za akési prvé hviezdy herného biznisu, no ono to nie je úplne pravda. Všetci sú legendy a v Amerike boli za hviezdy, ale Európa mala jednu hviezdu ešte pred nimi. A práve to bol Jeff Minter. Akurát nebol nejakou Rockstar, skôr bol hipík. Ale inak ten hviezdny status spĺňa – bol pod hrami podpísaný, ešte keď sa to nenosilo. A hry mali jeho meno, nie názov štúdia. Mal kopy fanúšikov, boli s ním rozhovory v časopisoch, dokonca tam neskôr dostal aj vlastné okienka. A to bolo ešte v 80. rokoch.
Minter ale nebol obyčajný vývojár, akých sú tisíce. A ak si z tohto interaktívneho dokumentu niečo zoberiete, je to práve toto. Minter nikdy nebol programátor, nemal vzdelanie, ale naučil sa to sám doma na kolene. Dokonca ešte pred dvadsiatkou. Navyše to dokazuje, že sám život píše najlepšie príbehy, lebo v zásade je smutné to, ako sa Minter dostal ku hrám, ale vďakabohu za to, lebo následne sa výrazne podpísal pod to, ako vyzeral anglický herný priemysel v 80. rokov. To všetko vám tento dokument detailne popíše, budete počuť samotného Mintera a aj ďalších. Prejdete si jeho súkromnou históriou, Llamasoftom a aj tým, prečo vlastne Jeffa tak uchvátila lama.
Už som spomenul, že dokument rámcuje Jeffov príbeh detstvom na jednej strane a Tempestom na druhej. To medzi tým však nie je nejaký jednoliaty celok a obsah je tematicky rozdelený na niekoľko častí. Dalo by sa povedať, že čiastočne podľa dekád, ale nie je tomu úplne tak. Skôr vzhľadom na to, čo Jeff produkoval. Pričom v každej z týchto štyroch častí vystupujú rovnaké prvky, ktoré pretínajú celý jeho život – zvieratá, automaty, psychedélia a podobne. Je tu toho naozaj veľa a aj keď bol Jeff na jednej strane jednoduchý človek, pod povrchom sa toho skrýva naozaj veľa.
Ak máte radi hry, dozviete sa o nich naozaj veľa. Príbeh totiž začína v 70. rokoch, jeho ťažisko je v 80. rokoch a akési vyvrcholenie v 90. rokoch, aj keď teda nájdete tu aj úplne čerstvé materiály z Jeffovej súčasnosti. Rozsah je tak naozaj obrovský a aj keď je pravda, že sa takmer celá táto dokumentárna kolekcia viaže na Anglicko, nedá sa povedať, že by nerezonovala v nostalgikoch u nás. Ak ešte stále uroníte nostalgickú slzu pri pohľade na Commodore 64, Atari ST či ZX Spectrum, tu sa budete môcť poriadne hlboko ponoriť do spomienok.
A čo tu teda vlastne je? dalo by sa povedať, že všetko. Aký druh materiálu si len dokážete predstaviť, taký tu je. v každej etape Jeffovho príbehu je niekoľko video sekvencií. Je tu veľa jeho súkromných fotiek, ktoré vám lepšie ilustrujú, kto Jeff bol a je. je tu obrovská hromada naskenovaných počmáraných stránok zo zošitov, kde si písal dizajnové nápady a aj časti kódu. Je tu doplnených veľa jeho vlastných myšlienok, ktoré dotvárajú kontext toho všetkého. No a nechýbajú hry. a tých tu teda je obrovská kopa. K nim aj manuály.
Je to síce príbeh jedného človeka, ale zároveň aj príbeh herného biznisu ako takého. Ak vás herná história zaujíma a nezažili ste tieto éry, musíte po tomto dokumente skočiť. Hej, Jeff je svojský, hry sú psychedelické, plné zvieratiek a podobne. Ale na pozadí toho vidíte, ako sa hry vyvíjali. Vyvíjali sa ako médium, ako forma umenia, vyvíjali sa ich výrazové prostriedky a aj technologické možnosti. Niektoré hry si tu môžete zahrať v niekoľkých verziách podľa platformy a práve tam môžete vidieť, aký obrovský skok sa kedysi mohol udiať z jedného roka na druhý.
Áno, z dnešného pohľadu vám to neraz môže pripadať skoro rovnaké, ale v skutočnosti vo veľkom rástlo rozlíšenie, možnosti vykresľovania, výkon (a hladkosť pohybu), zvukové možnosti a ďalšie. Už len z tohto dôvodu je dôležité si takéto kolekcia uchovávať. Nehovoriac o tom, že niektoré tie hry sú naozaj stále zábavné. A teda nie je to len Tempest 2000, ale aj ďalšie, ktoré pekne odolali zubu času. Vidieť ale budete napríklad aj to, ako sa menili manuály z jednej stránky nejakého letáku na 79 stranovú knihu.
To všetko si môžete vyskúšať vo viac ako 40 tituloch, ktoré v tejto kolekcii sú. Ako som už napísal, neraz je to tá istá hra vo viacerých verziách, ale aj tam sú rozdiely obrovské. V začiatkoch badať ako Jeffa inšpirovali automaty a chcel len napodobniť niečo, čo jeho samého bavilo. Postupne začal do svojich hier vkladať viac samého seba, až vznikli hry, ktoré sú slovami ťažko popísateľné, to musíte vidieť. Okrem klasických hier sú tam aj Jeffove light synthesizery, ktoré si môžete vyskúšať od raných až po niektoré pokročilejšie.
Kvalita emulácie je dobrá, pritom sa tu naozaj emuluje obrovský zástup rôznych platforiem. Problém ale vidím v ponuke. Minter spravil haldu skvelých hier a dodnes ich robí. Skončiť Tempestom 2000 z roku 1994 je málo. Chýbajú ďalšie verzie Tempestu, chýba Defender 2000, chýba Gridrunner Revolution a hlavne Neon a Space Giraffe z Xbox 360. Prečo? Prečo chýba také množstvo dôležitých titulov, keď toto má byť životný príbeh Jeffa Mintera. Chápal by som, ak tu nie je stále relatívne čerstvá Akka Arrh, ale tu nie je ani len 10 rokov starý TxK. Máte z toho trochu pocit podvodu. Akoby to bola len prvá časť a ten zvyšok bude niekedy nabudúce. Ale nebude. Tie hry tu nespoznáte, niektoré sú spomenuté len paragraficky. To je obrovská škoda.
Nemôžete si ich síce zahrať, ale aspoň ten Neon, Space Giraffe a Gridrunner Revolution si môžete pozrieť vo videu, kde vám o nich porozprávajú iní. Tie video sekvencie sú skôr kratšie, ale zato je ich viac. Skôr sú to také 5-minútové jednohubky, aby ste vedeli kolekciu dať kedykoľvek bokom. Ak by sa ale spočítali, vznikne z toho jeden pomerne dlhý a obsahovo sýty dokument, ktorým vás sprevádza nielen samotný Minter, ale aj britskí herní novinári. Asi najvýraznejším menom je Gary Whitta (scenárista pôvodnej Prey hry a Rogue One filmu).
Technická stránka sa tu veľmi hodnotiť nedá, respektíve nie nejako globálne. Ale ako som už písal, emulácia rôznych systémov je veľmi dobrá. Musím pochváliť aj štruktúru samotného dokumentu. Môžete postupovať chronologicky tak, ako to bolo zmýšľané, ale taktiež môžete rovno skočiť len na hry, zoraďovať si ich podľa rôznych kritérií, dôkladne si prezerať rendery kaziet s hrami a podobne. Kolekcia má vlastný prehrávač na video a obsahuje aj anglické titulky. Akurát mám pocit, že je občas trochu rozladená synchronizácia medzi audiom a videom a to ma rušilo.
Len nech v Digital Eclipse pokračujú v podobných interaktívnych dokumentoch. Žeriem ich. Hry hrám už 30 rokov, zbieram ich, hlbšie ich študujem a rád sa stretávam s ich tvorcami. Llamasoft: The Jeff Minter Story je tak presne niečo pre mňa. Ale nie som si istý, či je aj pre bežných hráčov. Pravdepodobne nie. A aj tých fanúšikov môže trochu otráviť fakt, že z obrovskej a plodnej kariéry Jeffa Mintera je tu vlastne len krátky výsek, ktorý nepokrýva ani celých prvých 20 rokov. Takže si síce sami môžete vyskúšať mnohé dôležité hry Jeffa Mintera, ale nezahráte si tie najlepšie, ktoré začali prichádzať až v neskorších rokoch. A to je obrovská škoda.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Digital Eclipse Štýl: Kompilácia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|