Čo ukázalo Gray Zone Warfare v early access? |
České Madfinger štúdio práve skúsilo prejsť z mobilných hier na niečo väčšie.
České Madfinger štúdio práve skúsilo prejsť z mobilných hier na niečo väčšie. Na PC totiž vydalo svoju vojnovú taktickú akciu Gray Zone Warfare v early access a môžeme povedať, že je to veľmi skorý early access. Ešte skorší ako nedávno vydaná Vivat Slovakia. Je tam ešte veľa chýb, len úvodný obsah, ale už nám ukazuje základ, na ktorom sa bude dať stavať.
Čo vlastne ponúka?
Samotný základ hry je veľmi podobný Arma Reforged s nádychom Tarkova alebo podobných lootovacích hier. Tu čakajte jedno veľké otvorené prostredie, snahu o zameranie na reálnosť, ale rovno aj možnosť hrať PvE, ale aj PvPvE režimy. Môžete si tak vybrať, aký zážitok chcete. Oba režimy môžete hrať sami alebo v squade s inými hráčmi.
V hre sa dostávate na Lamang Island ako zástupca jednej z troch súkromných vojenských organizácií, ktoré sem prišli pre zvláštne udalosti. Tú si vyberáte na začiatku a rovnako si na začiatku hry vyberiete vzhľad vašej postavy. Následne už vám táto postava a aj organizácia zostáva navždy. Zároveň máte aj svoje vybavenie, ktoré si s postavou nechávate, či už ste v PvE alebo PvPvE režimy.
Totiž vybavenie je základom tejto hry. Pri vytvorení postavy dostávate svoju nádielku vecí a peňazí, s ktorými musíte prežiť a skúsiť ďalej zarábať a expandovať svoj arzenál. V najlacnejšej verzii hry máte 10 tisíc dolárov. Ak si kúpite vyššie edície hry, získate viac peňazí, ako aj ďalšie balíky vybavenia, ale hlavne aj viac miesta na odkladanie vecí (upgrady na tieto edície sa dajú dokúpiť ako DLC). To je dôležité, aby ste si mohli ukladať zásoby a neriskovali, že o ne prídete po smrti. V hre následne zarábate peniaze za misie a za predávanie lootu. Za peniaze si kupujete ďalšie a eventuálne lepšie vybavenie.
Hrateľnosť
Po začatí hry sa dostávate do svojho kempu. Každá spoločnosť má svoj kemp na inej strane mapy a každý má iné misie vo svojom okolí. Na misie tu máte vaše kontakty, Vendorov, pre ktorých môžete splniť určite úlohy a s ktorými aj obchodujete. Minimálne teraz zo začiatku sú to dosť nezáživné misie, ako niečo doniesť, niečo vyčistiť alebo skontrolovať. Nie je to pozitívne pre vtiahnutie hráčov hry.
K tomu nič vám tu miesto misie neoznačí, máte síce lokality, ale musíte ho manuálne hľadať na mape napríklad podľa súradníc a následne v tej oblasti hľadať danú budovu. Nie je to zlý prístup vzhľadom na snahu o vyššiu náročnosť, aj keď toto je možno prehnané, keďže máte súradnice a aj digitálnu mapu, pokojne to tam mohlo byť vyznačené.
Mimochodom, toto všetko vybavíte len vo vašom hlavnom menu, tieto kontakty nie sú priamo vo vašom kempe alebo na mape. Všetko je v menu. Zároveň tieto misie sú zatiaľ jediná ponuka hry.
Keď si jednu alebo viac misií vyberiete, môžete sa vybrať na mapu, na ktorú sa dostanete cez odvoz AI helikoptérou. Zároveň je to zatiaľ jediný spôsob prepravy. Možno je to škoda vzhľadom na veľkosť mapy. Vozidlá by tu boli veľmi užitočné. Síce na mape sú, ale nemôžete do nich nastúpiť a ani ich ovládať. Keď sa následne dostávate do neďalekého mestečka, už sa môžete realizovať. Musíte v ňom nájsť ciele svojich misií a prestrieľať sa cez miestne nepriateľské hliadky. Respektíve v rámci možností sa im vyhýbať, keďže boje môžu byť drsné.
Tu musíte vedieť, že aj tu ide o snahu o realizmus a teda žiadne automatické liečenie, po zranení si musíte ranu zaviazať, ak ste stratili veľa krvi, dať si transfúziu alebo lieky. Hlavne si sledujte objem krvi, ale zároveň vaša postava má aj parameter ožiarenia, intoxikácie, hydratácie a aj váhu, ktorú môže odniesť K tomu čakajte aj zdravotné veci ako zadýchavanie sa, vyčerpanie, bolesť hlavy a rôzne indikácie, ktoré vás budú rôzne obmedzovať. Je to v tejto oblasti dosť hlboké. Všetko toto riešite na obrazovke inventára a tu je aj manažment zbraní a zásobníkov. Ako nosnosť, tak aj miesto v batohoch je obmedzené, a tak musíte taktizovať aj so zásobami a aj zásobníkmi. Popritom ide ideálne aj zbierať loot, ktorý následne môžete predať.
Manažment vecí je dobre vyriešený, samotná akcia až tak nie. Povedal by som, že je príliš strnulá, príliš neprehľadná a príliš statické držanie zbrane a aj neprehľadné priblíženie zbrane nie sú ideálne. V zásade väčšinou strieľate na miniatúrnych nepriateľov ďaleko od vás. Pritom ani nevidíte, či ste ich zasiahli, keďže sú bez výraznejších reakcií. Niekedy ich dáte dole na prvý raz, niekedy na desať rán. Ťažko určiť, ako ste ho zasiahli alebo či ste ho zasiahli. Určite je tam snaha o realizmus, ale stále je to strnulé a neprehľadné.
Zvláštna AI tomu nepomáha. Správa sa pomaly, veľmi rada len stojí a strieľa na vás, niekedy si vás nevšimne, niekedy zase počujete streľby z niektorej susednej ulice, kde si jeden z nepriateľov zjavne myslí, že vás ma na muške, ale zrejme strieľa niekde do steny. Plus niekedy sa nepriatelia hodia do T-pose a zvláštne blikajú (toto možno včerajší patch fixol, neviem isto, ale dnes som to nevidel).
Zároveň ak hráte v tíme, môže vás hocikedy zabiť aj spoluhráč a zobrať vám váš loot bez toho, aby bol potrestaný. Práve naopak, dostane odmenu a to vaše veci. Kým nepríde nejaká penalizácia, zostáva dávať si pozor, s kým hráte. Platí to však aj opačne a ak vás naštvú, môžete si ich skúsiť následne nájsť a skúsiť ich zabiť a svoj loot si zobrať a aj niečo navyše. Samozrejme, ak hráte PvPvE aj proti ďalším hráčom a objavia sa okolo vás, budete pre nich terčom a oni vašim.
Technická stránka
Technická stránka je ďalšia časť, ktorú je potrebné dopracovať. Hra je na Unreal engine 5 a niektoré veci sú pôsobivé, ale veľa je nedotiahnutých. Treba povedať, že na to, že je to prvá takto veľká hra od Madfingeru, spravili slušne rozsiahlu mapu. Aj keď prostredie sa mi zdalo slabšie a monotematické. Zrejme je to lokalitou a prírodou tam, ale keď v okolí vidíte veľmi podobné stromy, zdá sa to neprirodzené a umelé, rovnako tráva nevyzerá ideálne. Dá sa na to zvyknúť, ale niečo tomu chýba. Vegetácia je však aspoň dynamická a to ako na váš pohyb, tak aj na vietor helikoptéry, na ktorý reaguje. Aspoň niečo je v hre viac dynamické.
Tu treba povedať, že Unreal engine 5 má pekne vyriešené LOD a prídavky a zmeny vegetácie vidieť len minimálne. Čo Unreal Engine 5 zjavne nemá vychytané a autori to musia sledovať, je spomínané T-posovanie postáv, rôzne blikania alebo strata textúr tváre alebo iných vecí na postave už aj v titulnom menu (zrejme si mi tam hra nenačítala vybranú tvár a oblečenie a už navždy budem bez tváre, rovnako aj niektoré postavy hráčov v hre sú bez tváre).
Samotný framerate je taký rozmanitý, u mňa nie nevyhnutne zlý. RTX 4080 dáva hra v 4K okolo 60 fps s DLSS na Quality, k tomu sa dá zapnúť aj DLSS3 a zvýšiť to na okolo 80 fps. Miestami som mal pády framerate a záseky, ale viac mi obraz trhal pre sieťové pripojenie.
Sieťová časť hry je totiž mierne nekonzistentná, niekedy sa mi dalo pripojiť, niekedy nedalo. Často mi hra aj po úvodnom plynulom chode začala postupne sekať a postava skákať v priestore pre synchronizácie so serverom. Plus sú tam ešte padania hry. Síce priamo počas hry mi to nepadlo, ale viackrát mi hra padla počas nahrávania a to aj viackrát za sebou. Možno aj preto mi najnovšie úplne vyčistilo postavu od vecí a stratil som všetky veci a aj aktívne misie. Ale je to early access, a teda s technickou nedotiahnutosťou treba rátať.
Je to dobré?
Zatiaľ je to citeľne ešte len taký základ early access ponuky, kde autori teraz môžu začať pracovať na doťahovaní. Osobne by som povedal, že mohli ešte počkať, ale zrejme chceli využiť situáciu okolo Tarkova, a tak to rovno spustili. Teraz bude dôležité zafixovať najväčšie problémy a následne sa venovať zlepšovaniu hrateľnosti a obsahu. Základ sám o sebe nie je zlý, len to treba dopracovať.
Osobne by som prijal hlavne vylepšenú dynamiku bojov, zlepšenie AI, zlepšenie prírody, ale hlavne pridanie vozidiel. Plus možno aj zlepšiť prehľadnosť celého systému misií.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové výpredaje spustené 33
- Postavu Ciri bude v The Witcher 4 hrať Ciara Berkeley 93
- Far Cry 7 je v príprave, príde aj Far Cry extrakčná akcia 77
- Diablo 4 je zadarmo na zahranie až do nového roka 69
- RECENZIA: The Thing: Remastered 20
- Nvidia zrejme pripravuje neurálne renderovanie do RTX 50 grafík 82
- RTX 5060 Ti má dostať 16GB pamäte, ale RTX 5060 zostane pri 8GB 133
- Stalker 2 dostal veľký patch 1.1, vylepšuje A-life 112
- EA spustilo odmeny pre predplatiteľov EA Play a Xbox Game Pass Ultimate 16
- Steam spustil zimný výpredaj a hlasovanie o hru roka 61 zobraziť viac článkov >
PC
Vývoj: Madfinger games / Madfinger games Štýl: Akcia / Multiplayer | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|