Gamescom 2024: S šéfom Stormgate nielen o budúcnosti hry, ale aj RTS žánru ako takého |
Na Gamescome som mal možnosť si zahrať stratégiu Stormgate rovno s šéfom a produkčným riaditeľom štúdia Frost Giant. Túto príležitosť som využil na príjemný pokec o hre aj RTS žánri ako takom.
Keď Blizzard skončil s RTS, pre mnohých to bola obrovská rana. Nielen pre fanúšikov. Firma do žánru už nechcela tlačiť peniaze, takže sa aj í najskúsenejší vývojári zobrali a išli inam. Časť z nich založila Frost Giant Studios a pracovali na stratégii Stormgate. DNA Starcraftu je tam znateľná, ale s hrou skúšajú niečo iné, niečo nové a niečo, čo im dovoľuje výrazne menší budget. Hra na Gamescome nechýbala a ja som si ju tam šiel zahrať. Ale to môžete aj sami, na Steame už vyšla v Early Access a až tak neboduje. Dôležitejšie je, že som sa pri tom hraní rozprával s Timom Mortenom, ktorý vedie vývoj tejto hry. Porozprávali sme sa o tom, čo vyšlo, čo nevyšlo, ako to plánujú napraviť a či vlastne RTS žáner má nejakú žiarivú budúcnosť pred sebou.
Najskôr sme si spolu zhodnotili stav, ktorý možno na prvý pohľad nevyzerá až tak dobre, ale vzniká viacero nápaditých hier, za ktorými je skupina skúsených tvorcov. Rôzni vydavatelia si totiž rozchytali skúsených veteránov a teraz skúšajú priniesť niečo iné. Tim niektoré z tých hier už skúšal a sám priznáva, že sú dobre. Asi najväčšia pripravovaná RTS je BattleAces od Tencentu, ktorý do hry pumpuje slušné peniaze. Slipgate Ironworks už dlhšie pripravujú Tempest Rising v štýle Command & Conquer, no a dobre vyzerá aj ZeroSpace, ktorá chce byť trochu ako Starcraft, ale s AA rozpočtom. Tim vypichol aj IMMORTAL: Gates of Pyre a hovorí, že aktuálne zažívame obrodu RTS žánru. Jedným dychom ale dodáva, že to sú všetko menšie tímy, žiaden Blizzard, EA a veľkí vydavatelia.
Zaujímavé však je, že Tim tieto všetky hry nevníma ako konkurenciu: „Vo všetkých týchto štúdiách máme priateľov. Nesnažíme sa s nimi súperiť. Veríme, že ak ktorákoľvek z týchto hier uspeje, bude to skvelé pre RTS ako žáner a podarí sa nám ho ďalej udržať“. Prirovnáva to k ére RTS hier kedysi, keď boli naraz veľmi populárne série ako C&C, Warcraft, Starcraft, Age of Empires alebo Total Annihilation. Každá z nich bola trochu iná a aj teraz je každá z týchto hier iná. Takže dúfa, že budú rovnako a spoločne úspešní aj teraz.
Ale ako sa teda snažia so Stormgate osloviť aj nových hráčov? Podľa Tima to je šírkou ponuky. Majú režim pre strategických puristov v podobe 1v1. Ale s ostatnými režimami sa snažia cieliť aj na nováčikov. Nájdete tam hrdinov s unikátnymi schopnosťami (na ktorých sa môžete sústrediť v kooperácii) alebo AI asistenta v podobe BuddyBota. Taktiež sú tu mnohé úpravy v ovládaní aj rozhraní, ktoré to majú celé spríjemniť z pohľadu používateľa (napríklad v podobe veliteľských kariet). No a vo veľkom sa spoliehajú na kooperáciu, ktorú chcú mať v celej hre, takže neskôr príde aj do kampane a v októbri sa dočkáme 3v3 online režimu, kde môžete tiež hrať s priateľmi: „Myslím, že všetky tieto vylepšenia používateľského prostredia pomáhajú, ale viac ako čokoľvek iné je najlepšie mať priateľa, ktorý vás vtiahne do hry.“
Tima som sa tiež musel spýtať na to, kde čerpali inšpiráciu, či len chceli priniesť opäť niečo v štýle Blizzardu alebo čerpali aj z iných zdrojov: „Hra je niekde na polceste medzi Warcraftom a Starcraftom, ale s novými elementmi pridanými do mixu. Viac ako čokoľvek iné sme chceli vylepšiť základný koncept, nie zahodiť všetko, čo sme robili predtým. Je to vlastne ľúbostný list blizzardovským RTS.“ Podľa neho je tretina hry to isté, čo poznáme. Ďalšia tretina je obmena známych prvkov a posledná zase niečo úplne iné. Vedia, že to úplne nevyšlo a cenia si spätnú väzbu hráčov. Zároveň má ale Tim dojem, že hráči očakávali niečo iné. Niečo, čo Stormgate nikdy nemal byť – Starcraft 3. Stále sú ale nezávislý a malý tím bez veľkého rozpočtu. Fanúšikov ale počúvajú a dúfa, že si hráči uvedomia, že s hrou skúšajú niečo iné a raz sa dostanú na úroveň úspechu, akú mal Starcraft.
Hru som si vyskúšal, bavila ma, s Timom sme sa rozprávali o ich plánoch a aj o spätnej väzbe, ale hlavne aj o stave trhu a RTS žánru ako takého. Kým sme sa rozlúčili, chcel som s nim vyriešiť ešte jednu dôležitú tému. Myslí si, že sa ešte niekedy dočkáme záujmu veľkých vydavateľov o tvorbu AAA RTS hier? Podľa neho tu je šanca: „Myslím si, že ak jeden alebo viac z týchto nezávislých titulov skutočne prerazí, mohlo by to pre veľkých vydavateľov vytvoriť obchodný dôvod na vytvorenie novej RTS. Aby som bol spravodlivý, Microsoft stále buduje Age of Empires, takže je jedným z mála veľkých vydavateľov, ktorí sa stále venujú tomuto žánru. Sme veľkými fanúšikmi tímu World's Edge v Microsofte, sú to spriaznené duše.
Ale áno, budovanie RTS je spojené s veľmi vysokou technickou latkou. Vysoké počty jednotiek si vyžadujú množstvo dodatočného technologického vývoja, ktorý sa pri enginoch ako Unreal alebo Unity nedá len tak vyložiť z krabice. Takže pri vytváraní nových hier RTS existuje bariéra - vybudovanie tejto základnej technológie je nákladné. Rád by som videl návrat do éry RTS hier z polovice 90. rokov, aj s FMV sekvenciami a podobne. Tím, ktorý stojí za hrou Tempest Rising, sa snaží zachytiť trochu z tónu Command & Conquer, hoci ide skôr o CG ako o live action videá. Tešíme sa zo všetkých RTS hier, ktoré vychádzajú.“
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 265
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 94
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >
PC
Vývoj: Frost Giant Štýl: Stratégia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|