GOLDEN LAP |
GOLDEN LAP |
Bežne by som o takomto čase (čas písania recenzie, nie je publikovania, keďže toto je kúsok, ktorý si môže počkať dlhšie) štartoval ani neviem koľkú sezónu v novom Football Manager, kde by som so Žilinou predvádzal, ako sa má bojovať v Lige majstrov. Žiadne bezduché výkony, kde súper slovenský tím valcuje nielen na trávniku, ale aj na tribúnach (bol som doteraz na všetkých domácich zápasoch Slovana). Treba do toho dať srdce, nechať dušu aj kopačky na trávniku. Prehra samotná nie je problém. Problémom je, ako tá prehra vyzerá. Ale osud to to chcel inak a Sports Interactive tento ročník odložil na budúci rok. Takže som siahol po manažmente v ďalšom svojom obľúbenom športe.
Golden Lap nie je len takou nejako manažmentovkou F1. Nechce súperiť napríklad s F1 Manager. A ani nemôže. Toto je dielo drobného indie tímu, nemá žiadne licencie a ani prepracovanú prezentáciu. Je to naozaj simplexná záležitosť, teda aspoň na pohľadu. Čím teda chce zaujať? Tým, že sa zameriava na éru 70. rokov v kráľovnej motoršportu. To so sebou prináša nielen hromadu „kartáčov“ pod nosom, ale aj špecifický obsah a výzvy. Napríklad vám tu môže bežne jazdec v priebehu sezóny zomrieť.
Táto éra bola v F1 naozaj divoká, zrodili sa v nej legendy, niektoré bohužiaľ aj zomreli. Bola to éra, kedy jazdci nastupovali na štartový rošt a nevedeli, či sa po 70 kolách vrátia živí. Bolo to takmer tak nebezpečné ako vyskytovanie sa pri otvorených oknách v jednej nemenovanej krajine. No to nie je jediná výzva, ktorej tu budete čeliť. Vás jazdec to napríklad môže trochu prehnať na párty a na štarte nebude úplne vo svojej koži. Vo formulách síce nedávali nikomu fúkať, ale aj tak to pre vás predstavuje problém.
To však možno trochu predbieham. Golden Lap stavia na jednoduchosti. Ak by som bol len formulový fanúšik a nehral by som žiadne športové manažmentovky, stále by som do tejto hry dokázal vkĺznuť neuveriteľne ľahko. Ako som už spomínal, nenájdete tu žiadne prehnanú prezentáciu. Vlastne tu nenájdete prezentáciu. Po pár logách štúdia a vydavateľa už ste rovno v menu, štartujete kariéru. Alebo rýchle preteky, čo je možno fajn na to, aby ste si oťukali základné princípy hry. Žiadne iné režimy tu nenájdete a áno, je to naozaj málo. Možno nejaké výzvy by to chcelo alebo čokoľvek na spestrenie. Lebo takto vám hra nevydrží na veľmi dlho, ale k tomu sa ešte dostanem.
Už som spomínal, že hra nemá oficiálnu licenciu. To však autorom nebránilo v tom, aby ťažili zo skutočnej histórie F1. Napríklad je tu jeden tím, ktorý sa síce nevolá Ferrari, ale je to jasné Ferrari. NO a podobne tu nájdete viaceré tímy. To isté platí aj pre pretekárske trate, ktoré nie sú licencované, ale je tu jedna, ktorá trochu pripomína istý chrám rýchlosti v Taliansku. Nečakajte tu však mená, ktoré by boli len skomoleninami mien ako McLaren, Fittipaldi, Andretti či Lauda. Všetkých jazdcov a aj ich unikátne štatistiky si tu vytvorili autori sami.
No a teraz, keď už viete, do čoho idete, tak si v kariére vyberiete jeden z 10 tímov a následne prichádza rad na draft dvojice jazdcov, mechanika a pretekového inžiniera. Celý váš tím sa tak skladá len zo 4 ľudí. To je na 70. roky skoro realistické. Ale zase to ilustruje, ako veľmi hra zjednodušuje skutočný šport pre to, aby vás čo najskôr dostala k samotnému hraniu. Nemôžete si však vybrať kohokoľvek. Musíte počítať s tým, že máte istý rozpočet a tieto osoby niečo stoja. Začínate dajme tomu so stovkou vo vrecku a len za tímovú jednotku dáte cez štvrtinu rozpočtu. Tak viete, že pri dvojke treba trochu šetriť. A aj mechanik a inžinier nemusia byť nudne obaja najdrahší.
Prečo? Lebo sezóna je dlhá, autá sa začnú opotrebovávať a ak si chcete zaistiť čo najlepšie umiestnenia, musíte myslieť aj na ich opravy. Nedajbože sa vám jazdec v daždivej kvalifikácii vyseká a môžete vyrábať nové auto. Kde naň potom zoberiete? No a je tu aj ten aspekt, že tu jazdci zomierajú po nehodách. Oveľa častejšie ako v skutočnosti, takže za sezónu môžete mať aj 6-8 smrťákov (pre porovnanie, v 70. rokoch mala najviac obetí sezóna 1970, kedy zomreli traja jazdci). Celkovo však hra má strašne nevybalansované nehody a niektoré preteky strávite polovicu času pod žltými vlajkami. Viacnásobné červené vlajky v pretekoch tiež nie sú ničím výnimočným. Takže sa oplatí šetriť.
Golden Lap sa snaží všetko čo najviac zrýchliť a sprístupniť každému. To znamená, že aj pretekársky víkend je extrémne rýchla záležitosť, kde máte len kvalifikáciu a následne preteky. Žiadne tréningy a podobne. Len tie chľastačky sa dejú na pozadí, takže vám tu a tam hra pred pretekmi zahlási, že to inžinier prehnal. Super, teším sa. V kvalifikácii manuálne vysielate jazdcov na trať, nastavujete im pneumatiky a snažíte sa vyklikať si čo najlepšie nastavenie auta. Je to veda, ale systém je jednoduchý – založený na bodoch, ktoré prideľujete v troch oblastiach. Bohužiaľ hra tieto veci nevie úplne vysvetliť, takže na to idete metódou pokus-omyl.
Dobre sa umiestnite, pripravíte si čo najvhodnejšie gumy vzhľadom na svoju stratégiu a predpoveď počasia a idete na trať. Tam reagujete na dianie, zvolávate vozy do boxov, nastavujete im tempo, čo však ovplyvňuje spotrebu paliva a aj pneumatík, takže musíte dbať aj na to. No a nechýba štipka tímovej réžie. Čo by to bolo bez multi 21, všakže? Taktiež si musíte dávať pozor na priľnavosť a to, či je na trati voda (a koľko). Je v tom kusisko stratégie, ale je to jednoduché, aby to pochopil každý. Trochu škoda, že sa časom stratégia stane predvídateľná a ak máte dobrý tím s dobrými jazdcami, víťazstvá získate pomerne jednoduché. Alebo aspoň pozíciu na „bedni“. Umelá inteligencia napríklad málokedy ide len na jednu zastávku v boxoch. So slabšími tímami sa ale zase poriadne zapotíte, aby ste čosi dosiahli. A získané peniažky investujete do áut.
Nakoniec o tom to celé je - dobre odjazdiť, získať odmenu, dobre investovať, aby ste mohli odjazdiť ešte lepšie, viac investovať a takto dookola. Stále sa pohybujete v malých číslach, aby bola hra jednoduchá a prehľadná. Ak si chcete prilepšiť, môžete kývnuť na špeciálnu zmluvu nejakému sponzorovi. Ten od vás môže chcieť isté umiestnenie, ale napríklad aj podmienku, že každý jazdec odjazdí preteky na inej zmesi. Týchto unikátnych podmienok ale nie je práve najviac a čoskoro sa začnú opakovať. Ale aspoň budete vedieť, čo si vybrať, aby ste ľahko prišli k peniazom.
Audiovizuálne spracovanie je rovnako minimalistické ako herný koncept. Zbytočne by ste tu čakali pohľady na trať, jazdcov, monoposty a podobne. Celé je to v krásne minimalistickom 2D a aj počas pretekov na trať nazeráte len z vtáčej perspektívy. Pripomína to športové manažmentovky dôb dávno minulých a prirástlo mi to k srdcu. Pozerá sa na to dobre, je to rýchle a pravdepodobne by to rozbehala aj priemerne inteligentná rýchlovarná kanvica. Zvuk je tiež jednoduchý, nájdete tu pár synťákových melódií a zvukový efekty monopostov, počasia a vysielačky. Ale stačí to, nesťažujem sa.
Vlastne mi to pripomína trochu Czech Soccer Manager, na ktorom som bol kedysi asi aj závislý a strávil som tam tisícky hodín. Ale tu ich nestrávim. Je to až príliš jednoduché. Za jeden večer (také 3 hodiny hrania) dokážete odjazdiť dve celé sezóny. Trochu poklikáte, sledujete guľôčky naháňajúce sa po trati, zase poklikáte a takto dookola. Chcelo by to časom niečo komplexnejšie. Napríklad možnosť vytvoriť si vlastný tím. Alebo vyjednávanie s jazdcami. V hre sa totiž po sezóne štartové pole resetuje a všetci jazdci sú bez zmluvy. Máte veľa peňazí, aj keď ste skončili na poslednom mieste? Šampión s vami bez problémov podpíše zmluvu. Ja viem, je to indie hra a stojí pár drobných, ale aj tak by som chcel niečo komplexnejšie. Čo tu mám robiť po 10-20 hodinách, keď už po 2 sa to celé opakuje dookola?
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Funselektor / Strelka Games Štýl: Managementová / Šport
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|