FRONTLINES: FUEL OF WAR

FRONTLINES: FUEL OF WAR

7.0

Očakávate od Frontlines skôr dobrý singláč, alebo mulťák? V jednom prípade vás totiž sklameme.

Recenzia na PC verziu

Hrozba, ktorú nám odborníci podsúvali už niekoľko rokov, sa vyplnila. Svetu dochádza ropa. Zásoby čierneho zlata, od ktorého je naša civilizácia bytostne závislá, sa nebezpečne rýchlo zmenšujú, čo prináša pákový efekt na medziľudské i medzinárodné vzťahy. Ľudia majú problém vzdať sa svojho pohodlia, vzdať sa automobilov, klimatizácie, elektriny a ďalších produktov, ktoré doteraz považovali za samozrejmé.

Celá situácia sa stupňuje a keď sa v roku 2014 použije k obrane ropných polí jadrová bomba, má to nedozerné dôsledky. Nie len že sa celý svet začne utápať v anarchii a chaose, ale dve odveky znepriatelené strany jasne deklarujú svoj záujem o posledné ložiská ropy na svete a tento záujem sú ochotné podporiť aj silou. Rusko s Čínou vytvárajú Alianciu červenej hviezdy, USA a UE sa spájajú do Západnej koalície. Kaspická oblasť v centrálnej Ázii sa tak v roku 2024 stane svedkom finálneho stretu v boji o zostávajúce zásoby nerastného bohatstva. Zem sa zafarbí krvou, čiernou krvou.

Frontlines: Fuel of War

V kampani si budete drať nohy...
Frontlines: Fuel of War

... ale tiež sa aj povozíte.
Frontlines: Fuel of War

Stačí jeden šikovný hráč s raketometom :-) a oponenti v MP sa premenia na kopu šrotu.

Jedno treba u Frontlines: Fuel of War uznať. Námet na dej je viac ako zaujímavý a pritom vôbec nie nereálny. Každý z nás vie, že cena barelu ropy v súčasnosti dosahuje nevídaných hodnôt a benzín nám zdražuje aj viackrát za týždeň. Hoci sa prednedávnom v tlači objavila správa, že bolo nájdené obrovské ložisko roby niekde v Mexiku, môže sa stať, že fyzicky sa na ňom začne ťažiť až o desať rokov, a to už môže byť neskoro. Priznajme si to, na rope sme naozaj závislí, každý o nej rozpráva, každý ju potrebuje. Postaviť preto ropu ako hlavného motivátora FPS akcie bolo od Kaos Studios dobrým krokom.

Takže to by sme mali slušný námet, ako si ale autori s takýmto dobrým základným kameňom poradili? Frontlines je od začiatku vývoja definovaný ako multiplayerovo orientovaný titul so silným singleplayerom (Quake Wars či Battlefield). Treba povedať, že druhý sľub bol splnený. Kampaň pre jedného hráča ponúka silný akčný zážitok v koži vojaka Západnej koalície, ktorý sa spolu so svojou jednotkou do bojovej zóny dostal ako jeden z prvých, navyše v sprievode vojnového reportéra. Počas cca 8 hodinového pochodu za ropou prejdete niekoľko ázijských krajín, aby ste sa vo finále dostali až do Moskvy.

SP na rozdiel od konkurencie v tomto žánri nie je vytvorený len jednoduchým nahádzaním botov do MP máp, ale jedná sa o plnohodnotnú samostatnú hru. Budete obsadzovať strategické pozície, ničiť dokumenty, oslobodzovať rukojemníkov, sabotovať továrne a podobne. To všetko v sprievode vašich kolegov, ktorí síce nedisponujú dokonalou umelou inteligenciou, ale pre podčiarknutie atmosféry sa hodia dokonale. Kampani nemožno uprieť dynamiku, adrenalín a poriadnu dávku akcie a hlavne vás naučí používať všetko podstatné vybavenie (techniku i zbrane) a zoznámi vás so systémom frontovej línie, ktorý je základom hry pre viacerých hráčov.

Práve frontová línia mala byť tým, čo Frontlines zásadne odlíši od konkurencie. V jednoduchosti sa dá tento systém predstaviť ako čiara rozdeľujúca mapu na dve časti. Línia väčšinou prechádza cez dva alebo tri kontrolné body a keď sa niektorej z frakcií podarí získať všetky stanovištia na fronte, celá línia sa posunie hlbšie do nepriateľského územia. Takýmto spôsobom treba obsadiť celú mapu (resp. treba znížiť počet súperových tiketov - tu posily, na nulu), pričom vždy sa bojuje len o kontrolné body, ktoré sú na aktuálnej frontovej línii, takže sa nemusíte báť, že vám niekto urobí výsadok do chrbta a že sa celá akcia rozdelí na dve, tri či štyri vzdialené lokality. Frontlines sústreďuje konflikty do oblastí blízko pri sebe, čo zintenzívňuje zážitok a zabraňuje zbytočne dlhým presunom od spawn bodov.

Frontlines: Fuel of War


Multiplayer by aj vďaka takémuto celkom šikovnému „zhusťovaču“ akcie mal fungovať ako dobre namazaný stroj. S pribúdajúcim počtom odohraných hodín ale začnete zisťovať, že v krajine Frontlines je niečo zhnilé a to niečo poriadne smrdí. Tým niečím je motivácia, resp. jej absolútny nedostatok. Hra vás žiadnym spôsobom nemotivuje do ďalších zápasov, neexistuje nič také, ako trvalé povyšovanie alebo postupné odomykanie lepších hi-tech hračiek. Už v prípade Quake Wars (recenzia) sme to kritizovali, a tam sa aspoň dlhodobo ukladali štatistiky a zvyšovala sa hodnosť. Frontlines v tomto smere neponúka nič! Iste, v rámci jedného kola môžete svoju špecializáciu upgradovať až trojnásobne, ale po ukončení hry začínate so všetkým od nuly!

Aby som bol konkrétny, čo sa týka povolaní a špecializácií, zvolili si tvorcovia hry štýl voľných kombinácií, tzn. akúkoľvek zbraň (ľahký a ťažký guľomet, raketomet, sniperka, SMG, brokajda) s akýmkoľvek povolaním (pozemná podpora, EMP technik, technik sond, letecká podpora – citeľne chýba medik). Práve povolania určujú druh špeciálnej výbavy. Napríklad základný EMP technik disponuje iba rušičkou radaru, po získaní vyššej hodnosti (zabíjaním súpera) sa mu sprístupní EMP raketa a na treťom levely dokáže obsluhovať EMP generátor. Technik sond môže na prvej úrovni ovládať malý prieskumný vrtuľník schopný sebadeštrukcie, na dvojke mu pribudne výbušnina na kolieskach a ak sa v rámci jednej hry dostatočne vyexpí, dostane sa až k RC vrtuľníku s raketometom.

Akonáhle však zápas skončí, o všetky vylepšenia prídete. Nápad s ľubovoľnou kombináciou netreba celkom pochovať, napríklad skrížením snajpera s technikom sond totiž dostávate univerzálneho vojaka schopného z diaľky sa postarať o nepriateľskú pechotu, prípadne narobiť súperovej obrnenej divízii starosti svojimi sondami. Sondy sú mimochodom naozaj hojne používaným gadgetom, nie je nič uspokojujúcejšie ako ležať v „pohodlí“ zákopu a vysielať na nepriateľov svojich na diaľku navádzaných miláčikov.

Absencia motivácie nie je jediným problémom MP. V hre pre viacerých hráčov tiež úplne chýba nejaká taktika či stratégia. Ponúkané vytváranie družstiev (squadov) nikto nevyužíva, komunikácia medzi hráčmi je na bode mrazu a o spoločných postupoch nemôže byť ani reči. Chýba veliteľ, ktorý by po vzore Battlefieldu usmerňoval útoky, prípadne sa staral o nejakú komplexnú stratégiu. Aj keď je akcia nahustená vďaka systému frontovej línie, stáva sa, že hráči úplne bezhlavo útočia/bránia tam, kde to vôbec nie je vzhľadom na situáciu na bojisku potrebné.

Vojaci, vozidlá, zbrane, vyzerajú na jednej strane veľmi podobne ako súčasné vybavenie armád, na druhej strane je však vidieť isté odchýlky vďaka zasadenia do blízkej budúcnosti. Základom arzenálu oboch znepriatelených strán (za komančov sa dá hrať len v MP) sú klasické projektilové zbrane. Ako jedna, tak i druhá frakcia posiela do boja vojakov ozbrojených ťažkými či ľahkými guľometmi, sniperkami, brokovnicami alebo raketometmi. Pripočítajte si k tomu pištole, granáty, míny a výbušniny a dostanete celkom slušnú predstavu o základnom vybavení. Bohužiaľ, medzi výzbrojou červenej hviezdy a Západnej koalície sú len kozmetické rozdiely, to isté sa týka tiež ich vozového parku. V podstate je teda úplne jedno (až na diaľkovo ovládané sondy), za ktorú stranu hráte – platia rovnaké postupy a stratégie a to nie je práve najlepšia vizitka.

Frontlines: Fuel of War

Nočné misie nesmú chýbať.
Frontlines: Fuel of War

Do konca ostáva už len pár tiketov, pardon, posíl.
Frontlines: Fuel of War

Sonda sa blíži k nič netušiacemu nepriateľovi.

Chýbať samozrejme nesmú rôzne vozidlá a letecké jednotky. Pomalé a ťažko obrnené tanky, rýchle jeepy, APC-čka, mobilné AA zariadenia, vrtuľníky ba i stíhačky – to všetko vám Frontlines na bojisku ponúkne, no väčšina techniky nie je ničím zaujímavá a častokrát sa stáva, že ju hráči radšej nechajú tak a vydajú sa do boja po svojich. Výnimkou sú snáď len helikoptéry a lietadlá, o ktoré je permanentný záujem a na ich respawn sa čaká v „poradovníku“.

K problémom na úrovni základných herných mechanizmov sa pridávajú aj technické nedostatky a rôzne ďalšie chybičky. Server browser je hocičo iné, len nie použiteľný, 8 dostupných MP máp už na prvý pohľad dáva jasne najavo, že s rôznorodosťou máp to nebude extra ružové a treba sa pripraviť na klasické scenáre (otvorená pláň, zničené mesto, dedinka s vlakovým depom). Pri vezení sa vo vozidle nie je nikde na HUDe zobrazené natočenie veže voči základu vozidla, čo neprispieva k jednoduchosti ovládania. Mimochodom, v hre nie je možné nastaviť invertovanie myšky pri ovládaní vozidiel a sond (pritom pre vojakov a letecké jednotky to nastaviť ide), čo bol pre mňa slušný problém, až kým som nevygúglil, že sa nastavenie dá obísť priamym zásahom do konfiguračného súboru!

Po tejto zmene však začal zameriavací kríž nepríjemne poskakovať, čo si vyžiadalo ďalšie gúglenie, prerábanie konfigurákov a výsledok aj tak nebol 100 %-ný. O grafickú stránku hry sa stará Unreal Engine 3, čo znamená, že ak máte zodpovedajúco výkonný hardvér, môžete sa tešiť na výbornú grafiku. Pozor však na občasné „zneviditeľnovanie“ hráčov (viď. obrázok), resp. prebáranie sa do textúr. Pochvalu si zaslúži čiastočná zničiteľnosť prostredia, a tiež plná česká jazyková lokalizácia, vrátane relatívne slušného dabingu. Ako vždy, aj tentokrát CD Projekt obohatil štandardnú verziu hry bonusmi, okrem inštalačných DVD (hra sa inštaluje z dvoch diskov) a manuálu v balení nájdete aj knižočku s artworkami a CD so soundtrackom.

Na záver ostalo treba vyriešiť len poslednú dilemu. Je Frontlines lepší alebo horší ako ostatné podobné hry na trhu? Odpoveďou môžeme zapísať aj vo forme matematického vzorca: Frontlines < Quake Wars < Battlefield. Čím Fuel of War môže zaujať, je s pomedzi ostatných MP strieľačiek asi najlepší singleplayer, diaľkovo ovládané sondy a poteší aj česká lokalizácia. Sú to však iba osamotené ostrovčeky v mori nedostatkov. Nedotiahnutý multiplayer, problémy technického charakteru, nemotivujúce hranie, zlé ovládanie a ďalšie chyby zaplavia ostrovy pozitív ako 100 ročná voda a jediné, čo po nich ostane, je priemerná, obyčajná hra.
Frontlines: Fuel of War

Do boja sa netreba rútiť bezhlavo (alebo tiež grafický bug).


Frontlines: Fuel of War

O lietadlá je veľký záujem, pre ich pokojné odfotenie som si radšej založil vlastnú hru :-).


Frontlines: Fuel of War

Ruská výbušnina na kolieskach si poradí aj s takýmto tankom.



napísal je2ry 21.5.2008
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
7.0
Ohodnotiť
FRONTLINES: FUEL OF WAR
+ slušný singleplayer
+ sondy
- nemotivujúci multiplayer
- chýba taktika a stratégia
- problémy s ovládaním
- ďalšie chyby (dúfajme, že väčšinu odstránia patche)
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Intel Pentium 2.8HT alebo AMD Athlon 2800+, 1 GB RAM, GF 6800GT alebo ATI X800XT
Doporučená konfigurácia: Intel Core2 E6400 (2,13 GHz) alebo AMD X2 5000+, 1,5 GB RAM, GF 8600GTS alebo ATI X2600


RECENZIE HRÁČOV
Frontlines: Fuel of War
7.9
SEPHIRON    18.2.2009
Všemožných variací 2. světové války jsme na poli FPS měli (a stále máme) bezpočet. Úspěch Call of Du...prečítať celé
Frontlines: Fuel of War
7.8
AKEER14    29.7.2008
Už je to tu. Ropa dochádza a už jej ostalo len malé množstvo. A preto nastala tretia svetová vojna.K...prečítať celé
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Kaos studios / CD Projekt / THQ
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  január 2008
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (28)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28204)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk