Nerobme si plané nádeje. Karty v multiplayer FPS segmente sú pevne rozdané. Battlefield, Unreal Tournament, Quake Wars, Team Fortress II a Call Of Duty 4 (spolu s Halo 3 či Warhawk) v ňom kraľujú mocnou rukou a je málo pravdepodobné, že by situáciu v tejto skupine dokázal nejaký nový titul zmeniť. Jedine, že by za ním stál niekto naozaj dobrý. Tu prichádza na rad Frontlines: Fuel of War, keďže jeho tvorcami sú ľudia z Kaos Studios. A Kaos Studios je štúdio, ktoré vzniklo z dizajnérov zodpovedných za mega populárny Battlefield mód Desert Combat.
Píše sa rok 2024, svet je v hlbokej energetickej kríze. Jej príčinou je absolútny nedostatok ropy a počiatočné napätie medzi národmi prerástlo do konfliktu o posledné zvyšky zásob čierneho zlata. Proti sebe stoja armády Red Star Alliance a Western Coalition. Červení reprezentujú alianciu Číny a Ruska, zvyšok sveta je zjednotený v západnej koalícii. Po tom, ako sa objavili správy, že sa pri Kaspickom mori našli bohaté ložiská ropy, obe koalície vysielajú do oblasti svoje ozbrojené zložky, a v tomto okamihu nastupuje na scénu hráč. Ako člen divízie Stray Dog, patriacej pod Wester Coalition, budete v singleplayerovej časti plniť príkazy svojich veliteľov a pokúsite sa zvyšky zásob získať pre svoju stranu.
Nepáčili sa vám skripty v CoD 4? Tak mám pre vás dobrú správu. Frontlines má pre vás nachystanú poriadnu dávku slobody. Bude záležať len na vás, ako sa s cieľom misie popasujete, ktorú úlohu splníte ako prvú, ako pri tom budete postupovať, prípadne ktorou cestou sa vydáte. Sloboda a nelinearita má byť hlavným ťahúňom hry, tvorcovia si navyše pripravili niekoľko ďalších vychytávok.
Móda strieľačiek s osamoteným hrdinom už dávno pominula a preto sa aj na mierne futuristických bojiskách Frontlines nebudete musieť spoliehať len na seba. Do akcie s vami pôjdu počítačom riadení spolubojovníci, ktorých síce nebudete môcť priamo ovládať, ale Kaos Studios sľubuje, že hranie s nimi bude napriek tomu zážitok. V misiách budete plniť rôzne obranné a útočné úlohy, ktorých postupnosť nebude vždy na pevno stanovené, takže vyššie opisovaný pocit slobody by mal byť naozaj "hmatateľný". Bohužiaľ, môj osobný dojem je, že celý singleplayer bude jednoducho len súboj o checkpointy s botmi na multiplayerových mapách; zážitok teda bude veľmi pripomínať singláč z Battlefieldu či Quake Wars.
Dúfam, že sa mýlim a že sa v tomto smere dočkáme pozitívneho prekvapenia. Ak nie, nebudú síce skripty a predpripravené situácie „kaziť“ (o tom by sme mohli diskutovať dlhšie) zážitok, o to nezáživnejšia a nudnejšia však bude kampaň pre jedného hráča. Mimochodom, tá má ponúknuť 10 hodín intenzívneho hrania, no a v prípade, že sa rozhodnete otestovať nelineárnosť titulu, treba sa prichystať cca 30 hodín voľného času.
Kaos Studios pri všetkých prezentáciách vychvaľujú do nebies skôr kvality hry pre viacerých hráčov. Samotný fakt, že v PC verzii sa proti sebe postaví až 64 hráčov (v konzolových verziách to bude 32 virtuálnych vojakov), sľubuje masívne bitky na veľkých plochách s množstvom prudkých ozbrojených stretov, vysokým tempom a ďalšími parametrami, ktoré by mali zaručiť vyplavovanie masívnych dávok adrenalínu. Sľub by mal byť do bodky vyplnený a oproti existujúcim FSP-kám sa pripravuje niekoľko zmien (či to budú zmeny naozaj zásadné, alebo len kozmetické, ukáže až čas).
Asi tou najväčšou bude pridanie frontovej línie (už viete, podľa čoho hra dostala hra svoj názov) ako zásadného taktického a strategického elementu. Zatiaľ čo obsadzovanie kontrolných bodov (ako také) ostane v nezmenenej forme a zmení sa strategická dostupnosť týchto lokalít. Zatiaľ čo v toľko spomínanom Battlefielde ste sa mohli prešmyknúť medzi nepriateľmi a obsadiť spawnovací bod ďaleko za nepriateľskými líniami, tu to možné nebude. Bojovať sa bude vždy iba v blízkosti frontu, čo má dopomôcť hlavne k zvýšenej dynamike. Prvé ohlasy hovoria, že od respawnu po zapojenie sa do nejakej prestrelky v hre ubehne cca 15 sekúnd, čo by naozaj eliminovalo potrebu dlhých presunov. Hoci majú byť mapy naozaj veľké a rozsiahle, nebudete nútení sa terigať niekoľko minút, aby vás potom z úkrytu zabil jedným výstrelom sniper. Vo Frontlines jednoducho budete vždy uprostred diania.
Zatiaľ čo od BF si požičali Kaosáci system obsadzovania checkpointov, z QW odpozerali rôzne doplnkové úlohy. Ak obsadíte nepriateľskú zbrojnicu, dostanete sa k lepšej výzbroji, ak sa radšej rozhodnete zaútočiť na AA opevnenie, vaše letecké jednotky sa budú vo vzduchu cítiť o veľa slobodnejšie. Keď už spomíname letecké jednotky, povedzme si niečo o dostupnej technike. 60 kúskov znie sľubne, ovšem toto číslo je súčtom vozidiel i zbraní. Napriek tomu sa môžeme tešiť na relatívne slušnú ponuku techniky. Všetko to budú viac či menej upravené armádne zariadenia, ktoré poznáme zo súčasnosti. Rusáci sa vydajú do boja na tanku T119, v útočnej helikoptére K-55, ápecéčku BZ 110, stíhači Su-48 a transportnej helikoptére Mi-11, ďalej na ľahkom džípe, mobilnom AA vozidle a v komplikovaných situáciách pomôže ťažké delostrelectvo. Proti tejto smršti sa postaví bojový kolos M1B, lietadlo FA-40 Stalker, vrtuľník AH 67 Mohawk, transport M4 Powell a ďalšie armádne výdobytky západného sveta.
Zbrane a vybavenie predstavujú ďalšie ozvláštnenie, ktorým môže Frontlines preraziť. Tvorcovia totiž mysleli na tých, ktorí chcú hrať napríklad za antitanka, ale nie sú spokojní so slabou ponúknutou primárnou zbraňou, ako to býva v podobných hrách. Preto je systém výberu povolania zúžený na výber zbraní a vašu sekundárnu špecializáciu si zvolíte bez obmedzení, pričom každú špecializáciu je možné skombinovať s akýmikoľvek zbraňami. Z Quake Wars „opajcnutý“ systém dovoľuje každej špecializácii, aby sa vďaka získaným experience bodom (za plnenie cieľov, za zabitých nepriateľov atď.) dostala postupne až na tretiu úroveň, pričom sa samozrejme odomknú nové bonusy. Ukončenie zápasu ale znamená aj stratu všetkých expov, takže zabudnite na nejaké dlhodobejšie vylepšovanie svojho obľúbeného vojaka.
Priblížme si jednotlivé špecializácie:
Ground Support – základ armády, dobrý v obrane proti vozidlám i pechote
Level 1 – dokáže opravovať vozidlá a vybavenie
Level 2 – možnosť postaviť stacionárny mortar/minigun (v závislosti od zvolenej koalície)
Level 3 – možnosť postaviť stacionárny rail gun/sentry gun
Air Support – privolávanie leteckých útokov
Level 1 – Air Strike
Level 2 – kobercový nálet
Level 3 – zavolanie masívnej vzdušnej podpory/napalmová bomba.
Drone Technician – k dispozícii má malé ovládateľné roboty (drony). Od ich používania bude závisieť výsledok nejednej bitky a práve táto špecializácia s nimi bude narábať najčastejšie
Level 1 – malý letecký/pozemný robot určený na prieskum
Level 2 – robot vybavený strelnou zbraňou/výbušninami C4
Level 3 – drona s raketami.
Countermeasures – špión ukrytý pred nepriateľskými skenermi, používa rôzne dômyselné prístroje, resp. chráni svoj tím pred nepriateľskou elektronikou
Level 1 – rušenie Air Strike, používanie EMP granátov proti dronám, odkláňanie navádzaných rakiet, stealth pohyb po bojisku
Level 2 – elektronická raketa určená na dočasné vyradenie nepriateľskej techniky z boja
Level 3 – obranná veža konštantne vysielajúca rušivý elektromagnetický pulz.
K technickému spracovaniu, konkrétne ku grafike, mám iba tri slová. Unreal Engine 3. Viac myslím dodávať netreba. Kvalitná fyzika nesmie chýbať, zničiteľnosť niektorých vybraných objektov poteší, ale na Battlefield Bad Company to asi stačiť nebude. Často prezentovanou vlastnosťou je aj realisticky spracovaný zvuk, konkrétne jeho rýchlosť. Keď niečo od vás vybuchne vo väčšej vzdialenosti, tak ako v skutočnosti sa k vám zvuk dostane až s určitým oneskorením. Všetko toto si budete môcť ľahko prispôsobiť na svoj obraz pomocou plnohodnotného editora levelov, ktorý sa stane vítanou pomôckou pre tých, ktorých 8 oficiálnych multiplayerových máp začne nudiť.
Nechcem byť zlým prorokom, ale Frontlines: Fuel of War na vrcholné rebríčky popularity zrejme nedosiahne. Časť trhu, pre ktorý je titul určený, je značne presýtený a v podstate neexistuje veľa dôvodov, prečo by mali hráči investovať svoje peniaze do ďalšej podobne orientovanej multiplayerovej FPS-ky. Zavážiť môže kvalitný singleplayer, ale to si overíme, až keď keď si bojisko budúcnosti vyskúšame na vlastnej koži. Dátum narukovania do armády je stanovený na 15. februára.