CRYOSTASIS |
CRYOSTASIS |
Odnikadiaľ by k nám nemohol prísť tak mrazivý horor ako zo samotného Ruska. Horor, ktorý preverí nie len vaše postrehy, schopnosť dedukcie, ale aj odvahu a bojovného ducha prežiť v tých najhorších podmienkach, aké si dokážete predstaviť. V podmienkach, kedy peniaze ani zlato nemajú žiadnu hodnotu, len teplé oblečenie a akýkoľvek zdroj tepla.
Od začiatku nám bolo sľubované atraktívne prostredie uviaznutého ľadoborca uprostred ničoty. Prostredie, kde teplomer pozná iba hodnotu hlboko pod nulou a kde nielen že nestretnete široko ďaleko ani živú dušu, ale ani žiadny porast, vegetáciu, skrátka žiaden život. Že by nás čakalo chudobné prostredie, prázdne a bez emócií? Ani náhodou! Ľudská fantázia nepozná hraníc a dokazujú to aj autori z Action Forms. Je až zarážajúce, do čoho všetkého sa im podarilo vdýchnuť život, nádej, strach či iné pocity.
|
|
|
Skľučujúce útroby ľadoborca môžu na vás vplývať všelijako. U niekoho spôsobia pocity samoty, u niekoho vyvolajú klaustrofóbiu, ale môže sa stať, že vyvolajú aj pocit beznádeje, bezmocnosti až budete mať chuť všetko vzdať a umrieť niekde na mrazivej podlahe. Ak však v meravejúcom tele ostane aspoň trochu pudu sebazáchovy, vydáte sa na cestu, ktorej koniec je vopred úplne jasný, prežiť. Čoskoro však zistíte, že to skúšali aj námorníci pred vami a aj to, že neuspeli. Nájdete opustené telá skrútené v smrteľných kŕčoch poskytujúc hrozné vyobrazenie posledných sekúnd ich predčasne ukončeného života. Vždy si pomyslíte, čo sa im asi tak mohlo stať, čo zas nevyšlo, prečo ich stihol tak strašný koniec. A v tom zistíte niečo zvláštne, ucítite zvláštne nutkanie, odkryjete svoju schopnosť tieto ich posledné okamihy nielen vidieť, ale aj prežiť, či dokonca ich strašný osud zmeniť!
To vytvára v hrateľnosti akoby dve navzájom previazané úrovne. V jednej prežívate tajomstvom zahalený príbeh z pohľadu polárneho prieskumníka postupne odkrývajúc časti príbehu a snažiac sa prežiť s tým čo má po ruke. A na druhej úrovni prežívate z pohľadu posádky to, čo sa dialo na lodi tesne pred jej skazou, ale aj tesne po nehode, kedy narazila na ľadovú kryhu vďaka arogancii kapitána. Ako to všetko odhalíte? Počas svojej púte narazíte na rôzne odkazy, ale čo je zásadnejšie, vaše vedomie zažije kopec flashbackov, kedy (bez možnosti ovplyvniť) uvidíte na miestach to, čo sa tam dialo ešte pred samotnou katastrofou. Všetky tieto zážitky sa perfektne navzájom časovo prelínajú, dopĺňajú a navzájom ovplyvňujú. Keď si to všetko zrátate, získate perfektný príbeh, ktorý je ešte navyše podávaný niekedy priam až filmovo.
|
|
|
Štýl boja má však už od akčného filmového spracovania ďaleko. Žiadne mohutné výbuchy, neutíchajúce prestrelky či súboje s hordami presíl. Tichý, pomalý postup plný strachu z neznáma, letmé zastavenia kvôli načúvaniu, čo sa deje za najbližším rohom, skúmanie temných rohov a neustále obzeranie sa poza chrbát. Strach budete mať stále a oprávnene. Každý jeden nepriateľ môže byť pre vás tým osudným. Zo začiatku ani nebudete vedieť, kto to na vás útočí, prečo, ani odkiaľ sa tu vlastne vzal, keď všetci sú už predsa dávno po smrti. Ale to vás pri pohľade do ich mŕtvych tvárí nebude zaujímať. Budete okamžite hľadať niečo, čím by ste sa efektívnejšie bránili, pretože vaše premrznuté päste rozhodne nebudú stačiť nadlho. Odtrhnutý kus ventilu či sekera, čokoľvek, čo poslúži na boj zblízka, ktorý aspoň zo začiatku budete podstupovať, či chcete, alebo nie. Totiž ak aj nájdete strelnú zbraň a náboje, bude ich málo a každý si treba šetriť. Ak cih miniete, bude vás to bolieť nielen kvôli márnemu vyplytvaniu, ale aj preto že protivník dostane šancu vám to vrátiť. A buďte si istý, že vám to vráti rád.
Ich inteligencia je veľmi jednoduchá až priamočiara. Čo najskôr vás zabiť. Na jednej strane sa nijako zvlášť nekryjú, ale na strane druhej mieria veľmi dobre, takže kryť sa budete skôr vy. Vo veľa prípadoch stačí jediný zásah a skončíte na ľadovej podlahe. Ak sa vám ale podarilo nájsť predtým zdroj tepla, dostatočne sa zohriať a tým nazbierať potrebné množstvo síl, znesiete viac. Toto životodárne teplo, jediný zdroj energie dobíjate pri čomkoľvek, čo ho sála do zmrznutého priestoru. To však nie je všetko, nestačí sa len zohriať. Pokiaľ možno, treba sa v teple aj čo možno najdlhšie udržiavať. Stačí, že vojdete do chladnej miestnosti a pomaly, ale iste začnete mrznúť, strácať svoju energiu až klesne na kritickú úroveň, kedy ste mimoriadne zraniteľný.
|
|
|
Tieto nevľúdne, až nepriateľské priestory sú spracované mrazivo efektne, až vám aj doma pri monitoroch zostane zima. Všade námraza, nepreniknuteľná tma, ktorú len vďaka príručnej baterke budete odhaľovať, so strachom odkrývať každý jeden kút a jeho nástrahy. Jednoducho neopakovateľná atmosféra dotváraná vynikajúcim technickým spracovaním, desivou hrou tieňa a svetla, ale aj strašidelnými zvukmi. Nečaká vás žiadna hudba rušiaca zlovestné ticho, len miestami mráz naháňajúce šelesty. Jediné, čo by sa dalo spracovaniu vytknúť, je výnimočne zlá optimalizácia.
Či to bude jediná chybička na kráse tohto nádejného titulu, sa dozvieme už čoskoro. Zatiaľ bolo veľa sľubov, ukážok a zatiaľ boli aj všetky potvrdené. Netradičný príbeh zasadený do neopozeraného prostredia, prekvapivé podávanie či vynikajúce technické spracovanie podtrhuje neopakovateľná hrateľnosť. Otázkou pre konečný titul ostáva, či nás dokážu udržať v napätí od začiatku do konca, či zlepšia optimalizáciu, ale hlavne, či dokážete rozlúštiť hádanku ľadoborca a nepridať sa k tým, čo to pred vami nezvládli.
|
|
|
PC
Vývoj: 1C Publishing / CENEGA / Action Forms Štýl: akcia / survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|