BIOSHOCK 2 |
BIOSHOCK 2 |
Rapture. Niet krajšieho miesta na Zemi, ktoré by sa mu rovnalo. Niet toho, kto by bol taký pochábeľ, aby sa sem vydal dobrovoľne a zočil neuskutočniteľný plán teraz v troskách, rúhanie a úpadok ľudského života na vlastné oči. Nik, a predsa je volanie mocnejšie. Rapture sa k nám opäť prihovára, aby sme sa ponorili pod hladinu oceánu a vstúpili do zidealizovaného sveta a šliapali po utopistickej spoločnosti neúspešného architekta Andrewa Ryana. Aj desať rokov po udalostiach v Bioshock ten sen stále žije. Hlboko na morskom dne. V Rapture.
Vrátiť sa na miesta, ktoré vyvolávali tak čistú eufóriu, že sa hovorilo minimálne o revolúcii v žánri FPS a renesancii, postráda úvodné čaro neobjaveného. Rapture, ako katalyzátor desivej atmosféry z neznáma, pôsobí na tých, ktorí absolvovali pád lietadla a ostýchavý zostup majákom, menej intenzívne. Je to samotným mestom, ktoré svoj vzostup zažilo pred dvoma rokmi a i keď sa kolaborácia vývojárskych štúdií 2K snažila vyvarovať podobným lokalitám a využívania presklenených koridorov, je tak známe, že siahlo po rovnakom technickom spracovaní a recyklovalo schému cestovania a objavovania nových lokalít, pričom vás nimi sprevádza hlas vo vysielačke.
Rapture aj v Bioshock 2 dokáže rozprávať úchvatný príbeh, ktorý má opäť moc chytiť a nepustiť, aj keď silu zvratu „Would you kindly,“ jednoducho nedokáže zopakovať. Identická štruktúra a šokujúce momenty spolu s podávaním príbehu a pozadia cez početné audio denníky vás donúti prehľadať každý jeden kút a to nie preto, aby ste sa dozvedeli o spoločnosti Sinclair Solutions, testoch, či únosoch detí, nie, ale preto, aby ste vôbec prežili. Lootovanie mŕtvol, skríň, vybavenia laboratórií, kufrov, hackovanie automatov a trezorov je potrebné pre prežitie. Rapture sa za tých 10 rokov zmenilo a spoločnosť plazmidmi postihnutých pomätencov teraz nazvaná familiárne Family je kontrolovaná novým zloduchom, opozíciou v čele so Sofiou Lamb, matróny všetkých Malých sestier (Little Sister).
Neveriaci tu už nie sú viac vítaní
Scenár Bioshock 2 vás zavedie do známeho sveta, ktorý preskúmate v kompletne nových kulisách, no rovnako vybudovaných v charakteristickom architektonickom slohu Art Deco. Po dramatickom úvode sa prebúdzate v tele jedného z prvých prototypov Big Daddy, ktorému bola nasilu odňatá chránenkyňa Eleanor. Malá sestrička v nebezpečnom Rapture nedokáže prežiť sama bez pomoci osobného bodyguarda, čo je impulzom postaviť sa na nohy, oprášiť vrták a začať sa predierať desiatkami splicerov k svojej milovanej.
Ovládať Big Daddyho bolo logickým krokom od konca predchodcu. Kontrolovať najsilnejšieho obyvateľa Rapture bolo nielen lákavé, ale zároveň mimoriadne uspokojivé pre jeho úžasnú výdrž a silu. Big Daddy však v Bioshock 2 je až na druhom mieste potravinového reťazca. Na vrchole tróni Big Sister, dospelá verzia Malej sestričky. Jej štíhle telo jej dovoľuje bleskový presun aj v komplikovaných priestoroch a rýchle reflexy zase prejsť z defenzívneho postoja, počas ktorého na vás hádže suť, do krutej ofenzívy.
Big Sister je obeťou experimentu (podobne ako vaša postava), zjaví sa vždy vtedy, keď zachránite Malú sestričku. Všetko na vôkol utíchne a blížiaci sa paralyzujúci ryk vám rozmaže perspektívu. Byť pripravený nebolo nikdy tak dôležité ako práve v súbojoch s ňou. Pričom ani štandardná zostava splicerov, teleportujúcich sa nepriateľov alebo mafiánov vyzbrojených samopalmi vám nedá v skupinkách nič zadarmo. Pokiaľ nemáte všetky plazmidy a zbrane upgradované na maximum, môže každý stret so svorkami poľujúcich po látke Adam skončiť smrteľne.
Tempo hrateľnosti sa s nemotornou hlavnou postavou pozmenilo. So schopnosťou zobrať Malú sestričku na plecia a stopovať mŕtvoly, ktoré ešte majú v sebe Adam na nákup plazmidov a pasívnych tonikov, dostáva priestor mnohonásobné prechádzanie lokalít a vytrvalostné skúšky prežitia. Sestrička je bezbranná počas zberu a vy ju musíte brániť pre útočiacimi skupinami nepriateľov. Jej záchrana alebo smrť po vytiahnutí vzácnej látky je opäť vo vašich rukách. Ak ju utratíte, získate viac Adam, no morálka niekedy nepustí ubližovať im.
Dnes sa stretneš s mužom, ktorý sa nebojí smrti
Chrániť sestričky sa postupom stáva čoraz ťažšie, čelíte silnejším vlnám a príde aj na derivát Big Daddyho a hromotĺka s obrovskou výdržou a silným úderom. Čoraz viac si začnete uvedomovať silu samotného prostredia a začnete klásť míny, pasce, privolávať lietajúce drony, manipulovať s bezpečnostnými systémami a pod. V Bioshock nikdy neplatilo - čím lepšia zbraň, tým väčšie šance na prežitie. Munícia je drahá, v automatoch je jej ako šafranu a ak ju vyplytváte, ďalší boj je bez pozorného prehľadávania o to ťažší. Nikdy to však nie je také, aby ste sa ocitli v bezvýchodiskovej situácii.
Môžete s ťažkou harpúnou priklincovať nepriateľov, po nabití výbušných šípov potom počkať, kým ich horiaci projektil odtlačí od vás a potom ich doraziť napríklad elektrizujúcimi nábojmi z brokovnice. Po novom môžete naraz páliť plazmidy a strieľať. Sila postavy dovoľuje nosiť ťažké zbrane tak ladne ako samopal, nehovoriac o brutálnom rozbehu s vrtákom a nitovačke s unikátnou schopnosťou klásť pasce. Spôsobov ako víťazne vyjsť z prestreliek a početných súbojov je neúrekom. V závislosti od upgradovaných schopností a zbraní sa dajú vytvoriť skutočne elegantné riešenia, pri ktorých si nemusíte zašpiniť ruky.
Počarujete najsilnejšieho nepriateľa a keď sa zvyšok svorky sústredí len naňho, aktivujete neviditeľnosť, hodíte medzi skupinku zopár mín, telekinézou výbušný sud, potom vypustíte zopár riadených striel a keď sa dym rozplynie, pozbierate nové zásoby. V tomto je Bioshock unikátny aj po druhýkrát, dokáže stále ponúkať priestor pre riešenia silno závislé na vašich aktívnych a pasívnych upgradoch. A vzhľadom na to, že všetky zbrane ani plazmidy sa vám nepodarí vylepšiť na maximum, chuť vrátiť sa a na vyššej obtiažnosti absolvovať celú hru znova, je o to väčšia.
To platí aj o pasívnych tonikoch, ktoré modifikujú výzbroj a ovplyvňujú schopnosti ako skrátenie hackovania, zlepšenia cien v automatoch, zpevnenie brnenia alebo ohnivý efekt pri útoku na blízko. No a potom je tu ešte niekoľko typov munície do každej zbrane a fotoaparát, pomocou ktorého môžete jednotlivé typy nepriateľov bližšie skúmať a zvyšovať tak spôsobovaný damage. V Bioshock 2 je úplnou novinkou hackovanie na diaľku so špeciálnou zbraňou, zmenila sa dokonca aj minihra, v ktorej musíte zastaviť ručičku na zelených poliach.
Všetci sme jedna rodina
No a potom je tu multiplayer pre 6 – 10 hráčov, kde sa dynamika bojov dramaticky mení. Nový komponent vyvíjaný pod dohľadom Digital Extremes je sviežim prídavkom hry, aj keď by sa bez neho obišla. Chopíte sa jedného zo splicerov ešte pred vypuknutím občianskej vojny a testujete nové zbrane Sinclair Solutions. A keďže sa v multiplayeri udiala výmena hlavnej postavy, muselo sa to podpísať zásadne pod zbraňový arzenál, k dispozícii máte aj mínomet, samopal, hasák a revolver. Vo vlastnom apartmáne si môžete zostaviť vlastné kity (kombináciu plazmidov, tonikov, upgradov a dvojice zbraní) a pred respawnom ich šikovne vymieňať.
Zostava módov nevybočuje zo zabehnutého štandardu, nájdete tu: DM, TDM, Last Man Standing, CTF (tu Capture the Sister), či boje o teritóriá Turf War. Zaujímavým režimom je Adam Grab, kde víťazí hráč, ktorý najdlhšie drží na rukách malú sestričku. V každom z nich sa na mape objavuje oblek Big Daddyho, ak ho vezmete, meníte sa na silného oponenta a expy utešene rastú aj vďaka nitovačke, vrhaniu granátov a omračujúcemu úderu. S postupom na vyšší rank si odomykáte zbraňový arzenál, plazmidy, ale aj challenge pridávajúce rôzne upgrady, čo zvyšuje motiváciu neustále sa zapájať do zápasov. Jediná výhrada smeruje na matchmaking, ktorý nefunguje a aj ako nováčik čelíte silným oponentom. V MP sa musíte preto obracať.
Od pôvodného, cenami ovenčeného hitu sa pobyt v Rapture zásadne nezmenil. Nový pohľad na udalosti po občianskej vojne, ktoré premenili mesto na ruiny, je však rovnako lákavý ako po prvýkrát. Prostredie má tendencie vyvolávať pocity úzkosti a úžasu, podvodný svet je nebezpečnejší a agresívnejší ako predtým. Bioshock 2 kráča v šľapajách predchodcu v topánkach Big Daddyho. Kto by tomu duneniu odolal?
RECENZIE HRÁČOV |
10
|
7.0
|
9.0
LIFE28
23.2.2010
Rapture, idealistické mesto pod vodou, kedysi oplývajúce krásou a ele...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Take 2 / CENEGA / 2K Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|