DIRT 3 |
DIRT 3 |
Rally od Codemasters našla novú tvár, po usporiadaní rozlúčkového festivalu pre zosnulú legendu Colin McRae prevzal štafetu internetový fenomén, zakladateľ DC, rally jazdec, všestranný talent uznávaný po celom svete. Ken Block jazdí na Forde, gumy zásadne neprezúva, ale vyzúva za jazdy a Codemasters naňho namierili mimoriadne silný reflektor. Aby som nezabudol, Ken je Američan. Viete, čo to pre DiRT znamená, nie?
Frajerská, exhibicionistická disciplína Gymkhana s možnosťou uploadovať výkony priamo na YouTube má jasný cieľ. Nahradiť obyčajný foto mód a všetky tie parády, čo predvádza pán Block, replikovať, pretože to mladá generácia bude robiť od okamihu, čo DC otvorí sponzorované ihrisko postavené na dvore dnes už nefunkčnej elektrárne v Londýne. Na krk vám hodí 80-ku úloh zameraných na drifty, rozbíjanie krabíc, šmýkanie sa okolo bágra so spustenou radlicou, skoky, šialené rýchlosti cez otvorené kontajnery a iné celkom bežné a normálne veci, aké každý deň robíte za volantom 700-koňového sériovo vyrábaného vozu, na ktorom vydržia pneumatiky nanajvýš päť minút.
Gymkhana je efektná, divoká disciplína, ktorá vyžaduje presnosť a trpezlivosť. Pravdu povediac, vaše výsledky nikdy nebudú také, aby ste sa s nimi pochválili, aj keď moderátor povzbudivo hovorí, že ste to zabili a záznam „rocks“. Priznám sa, na Gymkhanu alebo drift sa radšej pozriem, ako sa trápiť a dlhé minúty sa snažiť omotať Subaru okolo stĺpa. Čo rozhodne nekvitujem, že tieto disciplíny sú v DiRT 3 najskôr doplnkové challenge, no po prechode do vyšších súťaží, sú povinné.
Strata osobnosti
Ak bola DiRT 2 americká, trojka je čistý patriot, chýba už len v menu plápolajúca vlajka alebo trikolóra. DiRT 3 sa zbavuje festivalového šatu a vsádza na svetové turné v duchu zbierania reputácie, ktorá zastupuje bodové ohodnotenie vašich výkonov a zbierate ju kvôli levelom. Žiadna ucelená kampaň alebo stúpanie v rebríku, len jazdy s cieľom dostať sa za pódiové umiestnenia na super šampionát a zhrabnúť zlato. DiRT 3 nie je rally, ide o off-road racing s mimoriadne širokým záberom a bohatými freestyle disciplínami.
Takisto nie je vybavená licenciou WRC, čo by nevadilo, pretože autori vypočuli náreky fanúšikov a nasadili do hry vrtochy počasia, zmenu dennej doby a etapy na snehu. Dôvod na jasot? Určite. Ale nie príliš hlasitý. Žiadnu z tratí predchodcu tu nenájdete, napriek tomu vám budú pripadať familiárne. A tak Keňa pripomenie rozpečené prostredia Maroka s bránami, rýchlymi prejazdmi medzi chatrčami, jazda do kopca po serpentínach zase Čínu. Freestylová trať Smelter smrdí po londýnskom okruhu a pod. Variabilita a diametrálna rozdielnosť podnebia exotiky so Stredomorím nahradila fádnosť, ktorá v spojení so snehom v Nórsku a Aspene budí dojem jednotvárnosti stavby všetkých tratí.
Trate jednoducho nemajú identitu a ani po desiatke hodín si neviem vybaviť žiadnu, zato z dvojky si z fleku viem v duchu zajazdiť každú zásadnú etapu. V DiRT 3 má každá niekoľko variánt s rôznymi svetelnými podmienkami (západ slnka, noc) alebo počasím (dážď, sneženie). Nutno poznamenať, že počasie má zásadný vplyv na výkony a jazdu. V noci aj na snehu je jazda opatrná, kužele svetla opisujú iba bezprostredné okolie auta, pri hustom lejaku alebo snežení je znížená aj viditeľnosť a pri jasnej oblohe sa plynový pedál doslova žmýka. Počasie tu nie je iba na efekt. V mnohom za to môže samotný dizajn tratí s kanálmi na krajnici, klopením, zúženým profilom po bokoch so skalami, ale aj jazdný model, ktorý berie väčší ohľad na váhu, náhon kolies aj výkon auta, čo v reále znamená mimoriadne autentický zážitok z jazdy aj rýchlosti a prehĺbenie rozdielov medzi jednotlivými vozmi. Model na pomedzí simulátoru a arkády si môžete povylepšovať asistentami, oproti predchodcovi je náročnejší, ale zase nie natoľko, aby autá neskrotil aj začiatočník.
Máme tu nejaký Block
V garáži DiRT 3 došlo k príjemným zmenám, zaparkované sú tu rally vozy zo 60, 70, 80 rokov, cez moderné, až po modely, ktoré jazdia WRC. Codemasters tieto štedré počty nevyužíva pre vytvorenie špeciálnych retro eventov ani neusporadúva Svetovú tour šitú na mieru ostrej B triede, namiesto toho, vám dáva občas na výber, v akej triede chcete tú ktorú etapu odjazdiť. Kampaň tak tvorí len zmes súťaží, turnajov, etáp a šampionátov. A čo je najhoršie, medailové pozície sú bodované identicky bez ohľadu na triedu, výber obtiažnosti či počet zapnutých asistentov.
Snaha o zatraktívnenie každého preteku rôznymi úlohami previazanými na sponzorov sa míňa účinkom a trpí tým predovšetkým vozový park. Čo nový sponzor, to nové auto pre každú disciplínu a vyššie odmeny za challenge. Čiže ak máte prefrčať trať s časom pod 1:30, neurobíte do na Forde, pretože vám dá povedzme iba polovicu bodov reputácie čo Subaru. Sponzori tu zastupujú okato product placement, ekonomický systém vôbec neprofituje a hráča vôbec nič nenúti používať papierovo slabšie autá, ale vyberať si vždy iba to najnovšie. Z DiRT 3 úplne vypadla personalizácia, žiaden tuning, úprava pre iné disciplíny. Od oleja sa rozhodne neumažete jemným ladením tesne pred pretekom, kde sa dá nastaviť výška podvozku, skrátiť radenie rýchlostných stupňov prevodovky alebo mäkkosť podvozku.
DiRT 3 má všetko, čo predchodca, v kampani sa jazdí klasická rally, okruhový Rally Cross so siedmymi súpermi a to ako za volantom bugín, rally špeciálov aj pickupov, časovky Trailblazer, ale aj súťaže v drifte a adrenalínové preteky Head to Head. Na jednej trati štartuje dvojica áut (každé z iného miesta) a meria sa čas. Čo je na tom najlepšie, že sa jazdí v u-rampe, cez budovy, trate sú vyšperkované skokmi, tunelmi. Vidieť, že Codemasters sa venovali najviac freestylovým disciplínam, ktoré rozširujú po novom už aj zimné X-Games a svetové poháre zamerané iba na jednu z kategórií, čiže si vo finále zahráte každú variantu etapu rally v každom z prostredí, než získate zlato. Kampani však za polovicou dochádza duch, počiatočnú výdatnosť nahrádza nepríjemné opakovanie pretekov napriek tomu, že pôsobí mohutnejším dojmom ako v prípade DiRT 2.
Každý jeden z režimov sa dá hrať v online i offline multiplayeri na delenej obrazovke. Pomerne rýchlo sa dajú vytvoriť celé šampionáty z piatich etáp, zmeniť pravidlá, nastaviť limity, agresiu AI. Všetko je jednoduché a jasné a to aj vďaka prezentácii, čistému dizajnu menu, ktoré je fantastické. Všetky tie parádičky, nájazdy kamery na zvolené driftujúce auto s možnosťou korekcie kamery a zoomu, majú tienistú stránku a tou je dĺžka loadingov. Prvý dojem je mimoriadne silný, ale neskôr začnú byť otravné. Po informačnej stránke by sme tu takisto našli niekoľko chybičiek krásy, ako chýbajúca dĺžka etapy, schovaný výsledok challengu alebo absentujúci údaj o vašom predošlom traťovom rekorde.
DiRT 3 ohuruje nielen front endom, ale aj kvalitným spracovaním tratí, výbornou prácou so svetlom a doteraz najbohatším prostredím na detaily v racingoch, čo sa podpisuje pod menej polygónov na autách. Ani pri vysokých rýchlostiach nedochádza k spomaľovaniu, hra využíva väčšieho počtu particle efektov, faktu, že slnko dokáže oslepiť a iné grafické finesy, ako aj rozvírený prach, sneh či striekajúcu vodu. DiRT 3 patrí k najkrajším racingom, aké si dnes môžete dopriať a nezabudlo sa ani na čistý zvuk vo formáte DTS.
DiRT3 patrí k špičke vo svojej triede a Ken Block je právom tvárou tohto freestylového eventu. Codemasters vsadili na vizuálnu atraktívnosť a adrenalínové disciplíny, ktoré v spojení s moderným pojatím pôsobia sviežo. Ak by sa pridalo viac tratí a vyladil ekonomický systém, mali by sme tu neprekonateľný off-road racing, ale ani takto ho nemožno nedoporučiť. Berte ho, kým je ešte horúci.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Codemasters / Conquest / Codemasters Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|