SSX |
SSX |
Dnes snowboardový svet prišiel o velikána. Opustil nás jeden z najväčších inovátorov, jedinečný jazdec a pohodový spoločník do každého rezortu. Počas svojej 12 ročnej kariéry splnil sny mnohým mladým ľuďom, inšpiroval ich k veľkým veciam a dokonca ich donútil kúpiť výstroj a vyskúšať to naživo. Dnes uvádza EA na trh SSX a herný svet je svedkom vymierania žánru snowboardingových hier. Urobil to Ubisoft so Shaun White Snowboarding, urobila to aj EA. Pozvala šialencov na cestu okolo sveta, ale dostali skipassy iba na veľké hory, snow parky zostali zatvorené.
Shaperi na ratrackoch si môžu spokojne dať pivečko, odzvonilo U-rampám, prekážkovým dráham, vlastne EA dala zbohom absolútne všetkému, čo každý freestyle šport potrebuje k životu a tým sú davy fanúšikov a všetok ten cirkus okolo popierania reality. Kaori, Zoe, Elise, Psymon vyrážajú na palube vrtuľníka zdolať najvyššie hory sveta, aby vrátili značke SSX kredit. A pri písaní prvých stôp na strmých stenách Mont Blancu, Mount Everestu či Kilimadžáre budete sami ako prst.
Svetové turné vychádza z podtitulu, ktorým sa SSX snažila vrátiť na scénu – Deadly Descent. Pokoriť najnebezpečnejšie miesta, na ktorých sa ledva udrží sneh, malo byť výzvou, ku ktorej vedie dlhý tréning. Výsledkom je séria Survival jázd, na ktoré sa musíte špeciálne vybaviť. V noci budete potrebovať čelovku, na ľade zase horolezecký cepín, tu zase krídla, aby ste preleteli z jedného štítu na druhý a v skalnatom teréne zase poriadne chrániče. Napriek snahe vybudovať napätie a adrenalín z boja s mocnou prírodou, tieto eventy skôr vzbudzujú odpor z frustrujúcej stavby tratí ako strach z nebezpečia.
Všetky tieto prvky vnášajú do série, ktorá je postavená na absurdných trikoch a popieraní fyzikálnych zákonov, nebezpečný prvok realizmu. Či už je to kyslík, chrániče alebo šťava pre sonarové okuliare pre vykreslenie terénu v absolútnej hmle, na obrazovke máte merač stavu batérií aj vybavenia a nijako nevylepšujú hrateľnosť. Ubíjajú ju a zo zábavy odstraňujú radosť z jazdenia častými pádmi, skokmi mimo trať, nasneženými stromami alebo skalami simulujúc ťažké podmienky na horskej stene.
Keď nečelíte nočným jazdám, ktoré sú vďaka limitovanému zornému uhlu vykrojeného kuželom baterky, takmer nehrateľné, tak je to padajúca lavína mimo obrazu, pred ktorou unikáte z pohľadu, aký vídate v extrémnych videách. Jazdca sníma kamera v detaile z druhého štítu a vy sa rútite proti obrazu. Nevidíte, čo je napravo, čo je naľavo, aký je hlboký drop, aký má profil terén, len sa máte dostať čo najskôr dolu. Celý stíhací pretek je výsmechom prírody aj nebezpečenstva zo strhnutia lavíny a hra si z toho robí aj dobrý deň - pretek končí tesne pod stenou, kde by jazdca biele peklo zhltlo ako malinu.
Dizajnom tratí sa SSX nemôže pochváliť, prírodné prekážky, diery v ľade, skalnaté útesy a úzke traverzy sú nejazditeľné na prvý i druhýkrát. Môžete vrátiť čas a napraviť chybu, ale nepretáčate celý záznam preteku, iba vašu stopu. Ostatní jazdci si idú svoje. Časté reštarty a prekvapenia na značne rozvetvených tratiach neprospievajú plynulému ponoreniu do sveta, kde to mohlo byť úplne všetko inak. Bežne sa stáva, že skočíte do prázdna, spadnete do jamy, nedoskočíte, nedoletíte alebo sa rozbijete o útes. EA si pre potreby vymodelovania krajiny požičala topografické údaje z NASA a tieto vyšperkovala v štýle SSX popadanými vrakmi lietadiel, zasypanými elektrárňami, zaviatymi výskumnými stanicami, tunelmi, namontovanými zábradliami, kmeňmi stromov a pod.
A tu dochádza k absurdnostiam tipu stromy na štítoch Aljašky vo výške 4000 metrov nad morom, sneh v jaskyni pod horou alebo identické pasáže naskladané za sebou, ktoré sú ako päsť na oko. Kombinácia realizmu s nadupanou arkádou EA nevyšla, ak nezápasíte s učením sa stôp, tak je to ultra presná AI, podľa ktorej by sa dali ciachovať meradlá. Hra vás núti získať zlato, ale ak si vystačíte s bronzom alebo striebrom, nemusíte vôbec hrať. Len pošťuchnete jazdca z vrtuľníku a hra ho dopraví do cieľa bez vašej pomoci sama (nemusíte držať vôbec gamepad). Absurdné je takisto aj preskakovanie eventov, ktoré hra odmení rovnako ako keby ste ich splnili. Korunu všetkým Deadly Descents nasadzuje katastrofálne komiksové rozprávanie príbehu.
Odporúčam túto časť preskočiť a venovať sa tomu, čo je dôležité, a tým je 150 dropov a systém RiderNet. Toto sú dve veci, ktoré na SSX žiaria, bohužiaľ aj tu nájdete preteky postavené na survival eventoch. Mód Explore je zložený iba z dvoch typov jázd – Race a Trick. Ak ste už hrali SSX On Tour, budete doma, pretože stavba je úplne identická, jazdíte buď celú trasu od vrcholu až po úpätie alebo od polovice. Na jednu kvalitnú jazdu existujú dve, ktoré vás vytočia do nepríčetnosti a je jedno, že môžete ukázať Shaunovi Whiteovi, ako sa točí Mc Twist či šialený frontside 2160.
SSX vyniká v trikoch a šialených kúskov, aké v žiadnej inej hre neuvidíte, dokonca sa vám do hudby primixuje aj nezabudnuteľný sample „Tricky“ od Run DMC. Každá z postáv po naplnení merača, ktorý je zdieľaný s boostom, predvádza svoje charakteristické parádičky, vyzúva dosku, točí ju v rukách, žongluje s ňou. Spájanie trikov do jedného komba, úžasné skoky v štýlovom tweaku, jazdenie po kábloch vysokého vedenia, hi-five s pilotom vrtuľníka, odkiaľ sú jazdy komentované a odkiaľ prichádzajú užitočné tipy, na akej strane je tunel a kde sa držať, vystrelí počet bodov do stratosféry. A tu sa k slovu hlási RiderNet, ekvivalent Autologu.
Doporučí vám ďalší event, oznámi, kto vás bodovo precikal, kto zlomil rekord. RiderNet eviduje každý zápis do tabuľky, porovnáva ho a hecuje do lepších výsledkov. V Explore získavate bronzové, strieborné i zlaté medaile, ale body aj za ukážkovú jazdu alebo dokonca ak niekto sa pokúsi zdolať vás výsledok a neuspeje. Body sa sypú aj z Geo Tagov, čo sú malé gule v tvare snehovej vločky, ktoré môžete zanechať v prostredí a čím dlhšie tam zotrvajú, tým viac vám zarobia. Ekonomický systém počíta aj s odomykaním dropov na horách za body, nákup vybavenia, kostýmov nových postáv aj zápisného do globálnych eventov.
Týchto sa môžu účastniť tisíce hráčov, ale žiadneho z nich na trati nestretnete. SSX je postavený na asynchrónnom multiplayeri, takže žiadnemu priateľovi nedáte facku ani ho nezhodíte z dosky, iba ho uvidíte ako ducha, ktorý zanecháva za sebou stopu. Nesúperíte priamo s hráčmi, ale s ich výsledkami, čo je trochu škoda, podobne ako absencia splitscreenu. Globálne eventy sú limitované pravidlami aj podmienkami, rovnako aj custom jazdy. V súťaživom duchu zbierania trofejí sa nesú aj medaily za splnenie rôznych úloh ako trikovanie po určitý čas, prekonanie rýchlosti 200 km/h, získanie 6 miliónov bodov, 25 flipov počas jednej jazdy a pod. Hra robí výbornú prácu, že všetko podrobne eviduje a viete, čo máte urobiť, aby ste získali zlato alebo boli ocenení. SSX sieťovú hru zvláda na jednotku. Ak ste pripojení, otvára sa nová dimenzia hrania, musíte však prekonať vysokú bariéru, ktorou sú príliš otvorené trate a fakt, že na niektorých budete nezmyselne plachtiť vzduchom alebo jazdiť v takej tme, že ani baterka vám nepomôže.
Pri pohľade na SSX zistíte dve veci, že EA kedysi robila špičkové freestylové hry a že nedbá na ich odkaz. Možnosťami orezaná verzia SSX On Tour a funkčne chudobný príbuzný exhibicionistu Skate je na kopci sám a stratený. Návrat nie je veľkolepý ani taký, aký sme si predstavovali. Chybou SSX je, že sa príliš snaží byť štýlová, ale používa k tomu prvky realizmu, ktorá ju vo finálnej jazde zráža na kolená a ťahá dolu ako gravitácia, a tá bola predsa touto sériou popretá. Realita je nudná a SSX reprezentuje to, čo sa stane, ak z hry zoberiete zábavu.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
PS3 Vývoj: EA Sports / EA Czech / EA Canada Štýl: Šport Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|