MINER WARS 2081 |
MINER WARS 2081 |
Píše sa rok 2081 a Zem neexistuje už 10 rokov. V nekonečnej čiernote vesmíru sú ľudia len slabo vyzbrojení pre kolonizáciu a ich vesmírna technológia je v plienkach. Ľudskú rasu sa podarilo zachrániť len na niekoľkých, skôr založených, ťažobných kolóniách. Našej rasy zostalo sotva zopár stoviek tisíc. A potom vypukla vojna.
Prvý československý kozmonaut práve dolietal na mojom disku svoju poslednú misiu a musím už na začiatku skonštatovať, že jeho celkový let sa niesol s ťažkou horko-kyslou príchuťou. Vesmírne dobrodružstvo má na svedomí československý tím a svoju niekoľkoročnú prácu nezúročil podľa dnešných štandardov práve najlepšie.
Miner Wars 2081 je proklamovaný ako vesmírny simulátor so šiestimi stupňami slobody letu. Ak sa vám páčil Descent, tak ste doma. Stratu orientácie obmedzuje navigačná čiara, s ktorou sa takmer nikde nestratíte a v bojoch vám pomáhajú brat Marcus a jeho kontakt Tarja, medzi ktorými to iskrí aj v rádiu.
Príbeh, akokoľvek jednoducho podaný len cez takúto komunikáciu v rádiu, je rozprávaný zaujímavo a krúti sa okolo neznámych mimozemských artefaktov. Tie sa snažia okrem vás získať aj iné frakcie ako Rusi, Čina, Templári či nemecká Štvrtá ríša. V príbehu je niekoľko pekných zvratov a prekvapení a všetko je doplnené profesionálnym dabingom. Na profi úrovni sú aj zvukové efekty a orchestrálna hudba, no tá je trocha v úzadí.
Do svojho raketoplánu nainštalujete niekoľko druhov guľometov, odpaľovačov rakiet, brokovníc, holografických klamlivých cieľov, mín a iných výbušnín, ale disponujete aj nakladacím priestorom na všetku muníciu a vyťažený materiál. Obrovský vesmír, ktorí pre vás autori pripravili, pôsobí monumentálne, obzvlášť niektoré miesta s asteroidmi sú krásne, no len do momentu, kedy sa priblížite k nejakej základni a zistíte, že použité textúry sú v nízkom rozlíšení a všetky objekty až na výnimky pravouhlé. To nás privádza k tomu horšiemu, čo Miner Wars 2081 ponúka.
Je nestabilná. Padá pri loadingoch, počas misií, pri reštarte checkpointu, niekedy vytuhne už po spustení. Ak by som mal želanie za každý pád hry ako za padajúcu hviezdu, tak ich bude viac ako mal džin z Aladinovej lampy. Pri jednej misii mi padla dovedna dvanásť krát, než som prišiel na to, že ho vyvolá akékoľvek priblíženie k obranným vežiam, ktoré ma mali chrániť. Verím, že túto nestabilitu v Keen Software House vyriešia, no v aktuálnej podobe akékoľvek nové spustenie plnilo môj merač zúrivosti viac a viac. O to viac, keď hra po nahratí zahlásila, že môj profil sa stále používa a musím čakať 90 sekúnd, aby sa bolo možné prihlásiť. Ak dvadsať sekúnd hráte do ďalšieho pádu hry a následne minútu a pol čakáte na login... no nič, medzitým môžete surfovať alebo vyškrabávať suché z nosa.
Ďalším problémom je tutoriál. Takmer žiadny nie je. Tých zopár rád, ktoré sa vypíšu počas prvej misie v bojoch, sa tratia v rádiokomunikačnom šume, pretože od radosti neviete, čo skôr sledovať. Už vôbec sa nedozviete základné princípy, že na palube musíte mať lekárničky, opravárenské kufre, palivo a kyslík, pretože tie sa neustále odčerpávajú a z inventára sa dopĺňajú automaticky, alebo že vaša materská loď Sapho slúži na odkladanie nájdených vecí. Interface vyzerá totiž ako každý iný obchodník, len ceny chýbajú. Lenže ak mi to nikto nepovie alebo sa to stratí v rušnej komunikácii a bojoch, tak je niečo zle.
Jeden by povedal, že v hre Miner Wars 2081 sa bude ťažiť a v skutočnosti tomu tak aj je, no tento prvok bol tak odsunutý do úzadia, že sa mohla volať aj Supply Wars, pretože zásoby syslíte viac ako ťažíte. V príbehovej časti je prvok ťažby použitý myslím len raz. Môžete síce ťažiť podľa ľubovôle, no stratený čas prerátaný na peniaze zarobené touto činnosťou sú neadekvátne. Oplatí sa viac zbierať zásoby munície zo škatúľ pri všetkých misiách a následne predať tie. Najhoršie je, že ani po dohratí celého príbehu a predaní všetkého naškrečkovaného si nemôžete dovoliť kúpiť lepšiu loď ako tú, ktorú máte na začiatku. Jedna z lepších (možno najlepšia, neviem) stála okolo 2 miliónov, ja som sa dostal len na 300 tisíc. Najsmutnejšie ale bolo, že novú loď v podstate nemáte dôvod kupovať. Smelo si vystačíte aj s tou základnou. Raz si síce sadnete aj do lode štvrtej ríše, ale jedna lastovička leto nerobí. Autormi vychvaľované plne zničiteľné prostredie je maximálne zbytočné a len predlžuje loadingy. Ak už ste v nejakej základni, tak sa toho veľa zničiť nedá a samotný zničiteľný asteroid radšej obletíte, ako by ste ho mali pracne rozvŕtať.
Tak obrovský vesmír s takým množstvom lokalít by stál za to, aby bol využitý, no na nejaký sandbox alebo bočné misie zabudnite. Do mnohých častí síce môžete letieť, no čakajú na vás akurát nekonečné zástupy respawnujúcich sa útočníkov a zopár debničiek na vykradnutie. Čo takto rôzne volania o pomoc, vybíjanie pirátov za odmenu alebo len primitívne kuriérske misie? Ak mám len tak zabíjať haldy pirátov, aby som vykradol dve debničky s muníciou, pričom som minul dvadsať, tak nemám záujem. Monetizácia, odmena, princíp, motivácia a dôvod je to, čo v Miner Wars chýba.
Hru trápi aj DRM ochrana v podobe neustáleho online pripojenia. Hráčom sa nepáči a s častým padaním a následným 90 sekundovým čakaním ani mne. Musíte byť online, aby sa k vám v singleplayeri niekto mohol pridať do co-opu (asi inšpirácia Diablom 3)? Počas mojej trinásť hodinovej plavby vesmírom tak neučinila jedna živá duša. Alebo kvôli Deathmatchu? Ten nikto nehrá. Alebo tak autori učinili, aby sa hra nepirátila? Ak áno, tak mám pre nich dobrú správu. Nepirátila by sa ani bez always online. Nie je na to veľa dôvodov.
Miner Wars 2081 je ako nevybrúsený diamant. Obalený skalou a tri kilometre pod povrchom. Bude stáť pravdepodobne veľa úsilia, než ho niekto vydoluje, vyčistí a obrúsi. Ak sa to autorom s ďalšími patchmi podarí, tak hermetickú prilbu (klobúk) dolu za úsilie a peniaze do toho vložené. Miner Wars 2081 klame telom, že by mohla patriť medzi tie najväčšie tituly, no na obrovské firmy s miliónovými rozpočtami malinkatý československý tím nemá ľudí ani peniaze, čo sa prejavuje na veľkom počte nedorobkov, chýbajúcom obsahu, nie veľmi dobrej optimalizácii a hlavne nestabilite. Možno nabudúce chlapi, našliapnuté máte dobre, len nabudúce skúste menej megalomansky.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox 360 Slovenské hry Vývoj: Keen Software House / Keen Software House Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|