História značky Total War |
Viac než 14 rokov a 17 titulov top série stratégií
Total War: Rome II, ktorý vyšiel tento rok, je už ôsmym plnohodnotným dielom Total War série od Creative Asembly a hoci sa séria behom trinástich rokov nevyhla mnohým zmenám, pár základných znakov série stále prežilo. Hlavným znakom je kombinácia Real-time bojov a ťahového manažmentu ríše. Neodmysliteľný je aj dôraz na historické prostredie a neustále sa skrášľujúci vizuál a dôveryhodnejšie animácie kráčajú ruku v ruke so zvyšujúcim sa maximálnym počtom jednotiek na bojiskách a dnes vám prinášame pár slov ku každému dielu aj každému väčšiemu balíčku s dodatočným obsahom do niektorej z hier:
Shogun: Total War - jún 2000
(1530 až 1600 n.l.)
Už prvá hra si zakladala na dvoch základných elementoch celej série - krásny real-timeový zážitok z bojov, v ktorých sa ocitáme v roli generála a možnosť vžiť sa prostredníctvom ťahového režimu na veľkej strategickej mape do úlohy vládcu klanu a teda hlavného stratéga. Nechýbali ani ďalšie dôležité znaky série, ako snaha o kompromis medzi historickou autentickosťou a príťažlivým spracovaním, dôležitosť ekonomiky, diplomacie, vývoja technológií a civilnej infraštruktúry. Séria začala v stredovekom Japonsku, počas krutých ale zároveň vznešených bojov o pozíciu Šóguna.
7 hrateľných frakcií
- metacritic 8.4
Shogun: Total War - The Mongol Invasion - august 2001
(1274 až 1324 n.l.)
Prvá Total War expanzia ponúkla boje medzi Kublai Khanom a, v tejto dobe najväčším, japonským klanom Hojo. Mongoli dosiahli brehy Japonska aby obsadili aj tento kúsok ázijskej zeme. The Mongol Invasion ako prvá ponúkla editor multiplayerových máp.
- 2 hrateľné frakcie
Medieval: Total War - august 2002
(1088 až 1453 n.l.)
Vymenením samurajov za rytierov sa Total War séria dostala zo stredovekého Japonska do stredovekej Európy, pričom hlbšie prepracovala asi každý aspekt hry. Dostali sme väčšiu mapu, viac jednotiek, viac frakcií a možnosť dostať počas hrania na obrazovku naraz až 10 000 jednotiek, čím si hra udržala náskok svetelných rokov pred dobovou konkurenciou. Zároveň do hry pribudli vlastnosti pre generálov a vďaka tomu hra dostala aj RPG zložku a mnohí hráči si k titulu našli cestu vďaka ľahšiemu zorientovaniu sa v historií a geografií Európy než Japonska.
- 14 hrateľných frakcií
- metacritic 8.8
Medieval: Total War - Viking Invasion - január 2003
(793 až 1066 n.l.)
Po vzore Mongolov pre Shoguna, dostal Medieval svojich Vikingov, ktorí prišli zmeniť svet a prevalcovať zaužívané bojové taktiky. Jeden z najväčších nájazdov v histórií je síce spracovaný na menšej mape než bola pôvodná, čo ale na druhú stranu prinieslo vyššiu cenu strategicky postaveným regiónom. Vikingovia zaviedli tiež možnosť rozmiestniť svoje jednotky pred bojom priamo do terénu.
- 25 hrateľných frakcií
- metacritic 8.4
Rome: Total War - september 2004
(270 p.n.l. až 14 n.l.)
Po presunutí do klasickej éry zažil ďalší diel Total Waru poriadny úspech a definitívne sa zaradil medzi najjasnejšie hviezdy hráčskeho neba. Rome priniesol skutočne rozmanité frakcie - od pokrokových Rimanov, cez divokých Skýtov a prastarých Egypťanov až po vznešených Parthov a jednotky od legionárov, cez hoptilov, obrnených katafraktov a bojových vozov až po vojnové slony. Okrem toho si môžeme do sýtosti užiť politickú rivalitu troch najväčších rímskych frakcií. Navyše zmeny, napríklad výstavba, na mape kampane sa odteraz prejavujú aj na taktických bojových mapách.
- 11 hrateľných frakcií
- sector hodnotenie 9.2,
- metacritic 9.2
Rome: Total War - Barbarian Invasion - september 2005
(363 až 476 n.l.)
Aj Rome dostalo svoju inváziu. Tento raz sa jednalo o Barbarian Invasion a tri storočia po tom čo sme skončili s budovaním rímskej ríše, sa vraciame aby sme sa stali svedkami jeho rozpadu. Húni a veľké germánske kmene sa tlačia na západ a na juh, ich hordy sa nedajú spočítať a vypálením ich miest takmer ničoho nedosiahnete. Úspešne ukončiť túto kampaň v roli Rimana je naozaj náročné a okrem kočovníkov a ekonomických problémov na nás číhali aj náboženské problémy - vzostup Kresťanstva, Paganismu a Zoroastrianismu. Tu si prvýkrát vychutnávame nočné boje.
10 hrateľných frakcií
- metacritic 8.2
Rome: Total War - Alexander - jún 2006
(336 až 286 p.n.l.)
Po tom čo si to mongolský Kublai Khan a klan Hojo rozdali v Mongol Invasion, Creative Asembly reinkarnovali súboj dvoch frakcií v datadisku k Rome, nazvanom jednoducho Alexander. Tento raz sa vydávame do čias pred rímskou expanziou a na čele helenistickej armády sa pokúsime pokoriť Peržanov. Bojov sa dá v tomto datadisku užiť dostatok, zato diplomacia samozrejme chýba. S Alexandrom prišla aj másívna podpora modov a spravila z Rome jeden z najmodovanejších dielov celej série.
- 1 hrateľná frakcia
- sector hodnotenie 6.0
- metacritic 7.9
Medieval II: Total War - november 2006
(1080 až 1530 n.l.)
Počas pár rokov si Total War séria získala množstvo priaznivcov a vývojový tím zasa nadobudol množstvo skúseností, ktoré sa rozhodol zveľadiť v prvom remakeu. V návrate do stredovekej Európy už napríklad nepochodovali armády klonov, ale CA prvýkrát implementovala niekoľko rôznych tvárí pre vojakov v jednotke, ako aj napríklad rôzne sfarbenie koní kavalérie, čím hra drasticky nabrala na realistickosti a radosťou je už aj sledovať rôzne súbojové animácie.
- 17 hrateľných frakcií
- sector hodnotenie 8.5
- metacritic 8.8
Medieval II: Total War - Kingdoms - august 2007
(1174 až 1721 n.l.)
K Medievalu II neodmysliteľne patrí jeden z najlepších datadiskov aký kedy uzrel svetlo sveta a to nie len vrámci TW série. Kingdoms priniesol hneď štyri nové strategické mapy a na každej z nich niekoľko hrateľných frakcií. V Kingdoms je možné zažiť zednocovanie Veľkej Británie, križiacke výpravy, násilnú kresťanizáciu severnej Európy, aj konflikty Európanov a Indiánov v Severnej a strednej Amerike. Hracia doba nie je vyčísliteľná a na Medieval II s datadiskom Kingdoms vznikli tie najznámešie mody, z ktorých niektoré sú živé ešte aj dnes.
- 23 hrateľných frakcií
- sector hodnotenie 8.0
- metacritic 8.5
Empire: Total War - marec 2009
(1700 až 1799 n.l.)
Po úspechu Medieval II sa autori ale nedali na cestu motania sa v kruhu prípravou ďalších remakov, ale nadviazali tam, kde stredovek končil. Empire nám predstavil dobu európskeho imperializmu, začíname s americkou vojnou o nezávislosť a prostredníctvom vývoja technológií, ktoré nabralo na dôležitosti, sa prepracuvávame až na pokraj priemyselnej revolúcie. CA prinieslo pre túto epochu jedinečné riešenie strategickej mapy. Tú rozdelili na tri regióny, Európu, Severnú Ameriku a Indiu, ktoré zostali oddelené, ale medzi ktorými bolo možné cestovať a obsadzovať dôležité prístavy v okolí. V strategickej časti je potrebné riešiť už aj politiku vlastnej frakcie, meniť vlády ale aj celé štátne zriadenie. Viacerých hráčov sklamala nízka variabilita jednotiek medzi frakciami, kde takmer každý vojak musel byť ozbrojený mušketou alebo jazdeckou šabľou, čo zodpovedalo histórií, ale na druhej strane obmedzilo taktické možnosti na bojisku. Veľkou revolúciou bolo zakomponovanie námorných bitiek, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou Total War.
- 11 hrateľných frakcií
- sector hodnotenie 8.5
- metacritic 9.0
Empire: Total War - The Warpath Campaign - október 2009
(1784 až 1828 n.l.)
Ak opäť neodoláme téme utláčania amerických indiánov, je tu Warpath, kde sa v úlohe náčelníkov niekoľkých kmeňov môžeme postaviť Európanom na odpor, alebo využiť nastalý zmätok k napadnutiu svojich susedov.
5 hrateľných frakcií
Napoleon: Total War - február 2010
(1778 až 1812 n.l.)
Napoleon Bonaparte je rovnako ako Alexander Veľký považovaný za najväčšieho vojenského vodcu svojej doby, preto Total War titul s jeho menom nikoho nemohol prekvapiť. Prekvapením ale bolo, že Napoleon: Total War vyšiel ako samostatný diel série. Kampaň je rozdelená na tri strategické mapy, pričom až tá tretia je veľká, pomerne otvorená mapa aké poznáme z predchádzajúcich dielov a môžeme si na nej zahrať aj za ostatné veľmoci. Ostatne pretláčanie sa veľmocí Francúzska, Veľkej Británie, Rakúsko-Uhorska, Pruska a Ruska je hlavným motívom celej hry. Keďže sa dostávame za rok 1800, na scénu prichádza pár nových technológií nedostupných v Empire.
- 5 hrateľných frakcií
- sector hodnotenie 8.5
- metacritic 8.1
Napoleon: Total War - The Peninsular Campaign - máj 2010
(1811 až 1814 n.l.)
DLC rozpráva príbeh Josepha, staršieho brata Napoleona Bonaparte, ktorý sa stretol s vojvodom Wellingtonom. Wellington so svojou armádou vyrazil z Portugalska a prekročil španielske hranice aby vyrval Španielsko z moci Bonapartovcov. K dispozícií sú teda iba Francúzi, Briti a španielske jednotky bojujúce za nezávislosť od Francúzska.
- 3 hrateľné frakcie
- metacritic 7.5
Total War: Shogun 2 - marec 2011
(1545 až 1600 n.l.)
Dohady o tom či sa séria odváži posunúť ešte ďalej od napoleónskych bojov až k 1. svetovej vojne ukončilo ohlásenie remaku Shoguna. CA neodmietlo ukázať čo všetko sa za viac než dekádu tvorenia TW hier naučilo a prinieslo titul ktorý má väčšiu variáciu bojových typov, osobnejší prístup k jednotkám a generálom a ďalšie vylepšenia interface. Technologický strom sa vetví na majstrovstvá, ktorými si hráč môže odomknúť prístup k novým jednotkám aj budovám. Samozrejme oproti prvému Shogunovi pribudli aj námorné boje, pokým pozemné boje dosiahli epických rozmerov.
- 8 hrateľných frakcií
- sector hodnotenie 9.5
- metacritic 9.0
Total War: Shogun 2 - Rise of the Samurai - november 2011
(1180 až 1185 n.l.)
Genpei. Preniesli sme sa o pár storočí pred udalosti Shoguna 2, aby sme na vlastnej koži zažili vzostup samurajov a ustanovenie prvého shogunátu. Datadisk ponúkol priamejší vývoj udalostí, avšak nemenej zábavný ani menej brutálny zážitok než základná hra.
- 6 hrateľných frakcií
- metacritic 8.4
Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai - marec 2012
(1864 až 1869 n.l.)
Ako prvý datadisk k Shogun 2 priniesol vzostup samurajov, tak sa druhý podľa správnosti venuje ich pádu. Do Japonska dorazili Európania a klany hromadne opúšťajú staré spôsoby a prijímajú kresťanstvo výmenou za pušný prach, železnice a lode poháňané parou. Vy vediete svoj klan a vy sa máte rozhodnúť ktorá cesta je správna. Pôjdete s dobou alebo sa pokúsite ochrániť Japonsko od zhubných vonkajších vplyvov? Tak či onak, nové technológie vás prinútia prekopať svoje bojové taktiky od základov.
- 6 hrateľných frakcií
- sector hodnotenie 8.5
- metacritic 8.6
Total War: Rome II - september 2013
(272 p.n.l. až 28 n.l.)
Len nedávno do série pribudol tretí remake - Rome II. Samozrejme v ňom hráči museli nájsť všetky ikonické prvky prvého Rome, vrátane rozmanitých frakcií, ktoré sa ešte stále postupne odomykajú. Oproti mierne konzervatívnejšiemu druhému Shogunovi prináša druhý Rome viac nových prvkov. Manažment najväčších miest nahradil manažment celých regiónov, hra obsahuje obrovné množstvo frakcií a k víťazstvu nevedie už len cesta meča a ohňa ale, možno po vzore Civilization série, aj obchodné a kultúrne víťazstvo. Bohužiaľ najmladší prírastok tejto skvelej a jedinečnej série k hráčom prišiel v len veľmi ťažko hrateľnej forme a bola potrebná kanonáda patchov aby hra nadobudla potrebnú kvalitu.
Hra začala s 8 hrateľnými frakciami, ale ako sa v posledných rokoch stalo zvykom, niekoľko frakcií pribudl free updatami a ďalšie v rámci platených DLC. Momentálne sa počítadlo zastavilo na rovnej dvadsiatke frakcií. Nezabúdajte že u starších dielov je pomerne jednoduchá možnosť ako si otvoriť viac frakcií než uvádzajú oficiálne čísla.
- sector hodnotenie 8.5
- metacritic 7.6
Okrem hlavnej strategickej línie má séria aj dva spin-offy a tretí sa práve pripravuje. Spartan: Total Warrior z roku 2005 vydaný pre PS2, Xbox a GameCube je hack and slash akciou, pokým Total War Battles: Shogun bola vydaná na iOS, Android a Windows v roku 2012 využíva kombináciu bojov na hexagonových poliach s menežmentom výstavby. K tomu pripravovaná free to play Total War: Arena je práve v beta testovaní.
Všetci držíme tímu Creative Asembly palce aby vytrvali a priniesli aj k Total War: Rome II jeden, ale radšej dva plnohodnotné datadisky a mnoho ďalších kvalitných sequelov.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové výpredaje spustené 32
- Postavu Ciri bude v The Witcher 4 hrať Ciara Berkeley 93
- Far Cry 7 je v príprave, príde aj Far Cry extrakčná akcia 77
- RECENZIA: The Thing: Remastered 20
- Nvidia zrejme pripravuje neurálne renderovanie do RTX 50 grafík 82
- Testy novej Intel Arc B580 grafiky ukazujú výkon nad RTX 4060 71
- Diablo 4 je zadarmo na zahranie až do nového roka 62
- RTX 5060 Ti má dostať 16GB pamäte, ale RTX 5060 zostane pri 8GB 133
- Stalker 2 dostal veľký patch 1.1, vylepšuje A-life 112
- EA spustilo odmeny pre predplatiteľov EA Play a Xbox Game Pass Ultimate 16 zobraziť viac článkov >