TOTAL WAR: SHOGUN 2 |
TOTAL WAR: SHOGUN 2 |
Ako všetci vieme, Japonsko momentálne čelí najtvrdším skúškam prírody. Zhodou okolností tu máme novú Total War hru, ktorá sa vracia do minulosti tejto ťažko skúšanej krajiny. Stratégiu v znamení samurajov, ktorá pripomína nezlomnosť a silného ducha obyvateľov japonských ostrovov. Oblečte si slávnostný odev, čaká vás audiencia u samotného šogúna.
Total War sériu určite netreba nikomu predstavovať, jedná sa pravdepodobne o najkomplexnejšiu kolekciu historických stratégií pre PC. Nie každý však stál pri zrode tejto už kultovej záležitosti a nie všetci hrali prvého šogúna, ktorý to všetko začal. Možno aj to bol dôvod, prečo sa tvorcovia rozhodli pre návrat do feudálneho Japonska. Shogun 2 oprášil obsah svojho predchodcu a doplnil nové prvky, ku ktorým sa vývojári dopracovali dlhoročnými skúsenosťami. Výsledok máme na stole, teda na pevnom disku, kde si japonský vládca vyhradil poriadne veľa miesta. Stojí to však za to.
Herné režimy pre jednotlivca neprekvapia. Samostatné historické bitky, boje na základe hráčmi zvolených parametrov a kampaň. Systém kampane je rovnaký, ako vo všetkých Total War tituloch. Hráč si vyberie frakciu a musí dobyť stanovený počet území v krátkom, dlhom a tentoraz aj mega ťažení. Medzi kľúčovými lokalitami je aj Kjóto, kde čaká najtvrdší boj so silami šogunátu. Na výber je pestrý sortiment klanov, pričom každý má určité predispozície a individuálne bonusy. Hráčov čaká dlhodobý proces zjednocovania krajiny pod svojim velením.
Kampaň tradične tvoria dve zložky: strategická mapa s ťahovým režimom a bojiská s bitkami v reálnom čase. Základom úspechu je zvládnutie manažmentu na vydarenej makete Japonska. Krajina je rozdelená na sektory, ktoré sa získavajú dobytím miest v ich centre. Mestá sú zdrojom príjmov z daní, ktoré sa teraz nastavujú spoločne pre všetky privlastnené územia. Výstavbou ciest, úžitkových a armádnych budov sa rozvíja obchod, získavajú potraviny a vojenské jednotky. Vyváženie týchto zložiek je dôležité na správne fungovanie veľmoci. Vysoké dane a hlad môžu vyvolať rebélie, ktoré je potom treba potlačiť zbraňami. Priveľa vojska znamená vysoké finančné náklady na údržbu. Málo ozbrojencov zas predstavuje vyššie riziko, že provincie podľahnú nepriateľom. Hoci má ťaženie jasne daný primárny cieľ, sprevádzajú ho doplnkové misie. Napríklad v stanovenom limite treba dosiahnuť určitý objav, obsadiť územie alebo zavraždiť významného generála. Vládcovi za odmenu narastie prestíž a krajina získa krátkodobé bonusy, ktoré zvyšujú prosperitu.
Pri rozvoji veľmoci zohrávajú úlohu majstrovské umenia. Sú to vlastne vetvené technológie, ktorých vývojom hráč získa rôzne vylepšenia, odomkne prístup k novým jednotkám a budovám. Sú to vylepšenia v hospodárstve, ale aj vojenskej oblasti a neraz je ťažké rozhodnúť sa, čo uprednostniť. Farmy s vyššou úrodou, nové formácie pre vojská, väčší dostrel lukostrelcov, rýchlejší transport loďami, oddanejší generáli, čo z toho si vybrať skôr? Technológie sa študujú postupne, po jednej a vždy vyžadujú určitý počet kôl na osvojenie.
Ruka v ruke s ekonomikou kráča diplomacia. Dohody o otvorení obchodných ciest poriadne zvýšia príjmy krajiny. Uzatvorenie spojenectva so silným partnerom prispieva k posilneniu moci. Rovnako ako dohodnutie sobáša s následníkmi rodov. AI spojenci vás niekedy až prekvapivo efektívne podporujú. Zvlášť som to ocenil vo chvíli, kedy sa proti mne spikli takmer všetky frakcie, verné starému šogunátu. Zostal mi jediný, ale mocný spojenec, ktorý úspešne uzemňoval oponentov a stihol aj pribehnúť na pomoc mojim ohrozeným mestám. Diplomacia je cesta k uzmiereniu, ale aj spôsob, ako vymáhať od rivalov peniaze a územia. Možností pri jednaniach je mnoho a šikovný hráč s nimi dosiahne veľké úspechy.
Nie vždy sa však dá staviť len na účinok slov a férové dohody. Na špinavú prácu, ale aj dohľad nad provinciami, sú určení agenti. Zabíjanie nepriateľských lídrov, poškodzovanie budov v mestách či otvorenie brán do sídla protivníka pred bojom, má na starosti ninja. Ten si však musí dávať pozor pred bedlivým okom strážcu metsuke, ktorý sa uplatní aj pri podplácaní. O duchovnú potravu obyvateľov sa starajú mnísi. Agenti, rovnako ako generáli a členovia rodu, sa rozvíjajú, získavajú skúsenosti a schopnosti. K tomu slúžia skúsenostné body. Nové možnosti závisia od úrovne postavy. Hráč si ich vyberá z rozvetveného stromu zručností. Priebežne sa objavujú aj doplnkové voľby, ktoré pridávajú bonusy navyše. Agentom sa zvyšuje pravdepodobnosť úspechu pri vykonávaní úkonov a znižuje šanca na ich odhalenie. Generálom a lídrom sa zvyšuje vplyv pri velení vojska, zdokonaľujú parametre osobnej stráže a celková prestíž. RPG vývoj mení anonymné postavy na dôležitých pobočníkov s individuálnou osobnosťou. Preto strata každého skúseného agenta alebo veliteľa poriadne zabolí.
Korením a soľou hry sú boje. Masívne, epické s tisíckami jednotiek, ktoré sa ovládajú na úrovni vojenských oddielov. Na bojisko sa hráč presunie pri obliehaní alebo keď sa na mape stretnú dve znepriatelené vojská, reprezentované figúrkami s vlajkou, teda ak účastník nezvolí automatický výsledok. Obvykle sa začína rozmiestnením vojsk na štartovnom území, nasledujú presuny jednotiek, zmeny formácií, stret s nepriateľskými armádami, zbabelý útek alebo prenasledovanie zdecimovaných protivníkov. Kalkuluje sa s morálkou aj únavou bojovníkov. Bojová zložka hry doznala najvýraznejšie vylepšenia. Ovládanie sa o niečo zjednodušilo, výrazne sa zlepšila úroveň AI. Počítačom ovládaní protivníci, hlavne na vyššej obtiažnosti, reagujú dostatočne pohotovo a prispôsobujú sa taktike hráča. Jednotky prechádzajú cez brody. Niekedy môžu ovládnuť budovy v teréne, ktoré pridajú užitočné bonusy. Pri dobýjaní hradov si vystačíte aj bez obliehacích zbraní a nie je potrebný žiadny čas na prípravu. Pešiaci hádžu zápalné predmety na brány a veže a cez múry jednoducho prelezú. Z diaľky ich môžu podporiť obliehacie zbrane, katapulty či neskôr delá. Za zmienku stojí možnosť jazdy kedykoľvek zosadnúť a opäť nasadnúť na kone. Jazdné jednotky tak majú viac taktických možností. Môžu sa lepšie ubrániť v lese alebo kým je súper zamestnaný hlavným vojom, urobiť obchvat a preliezť nepriateľské hradby na nečakanom mieste.
Pripravte sa na totálnu vojnu...
Spestrením bojov sú špeciálne jednotky. Lukostrelci sú síce fajn, ale vojaci s puškami privezenými z Európy predstavujú veľké nebezpečenstvo. Takisto ninjovia, ktorí v hre nie sú už len v úlohe agentov. Maskovaní bojovníci sú na bojisku neviditeľní, ideálni na prekvapivé výpady mečom aj zaskočenie súperov vrhacími výbušninami. Cieľom v boji je porazenie nepriateľskej armády. Pri obliehaní treba obsadiť centrálny bod sídla a optimálne je prevziať pod kontrolu aj brány a obranné veže, keď pri nich jednotky chvíľu zotrvajú. Po úspešnom obliehaní víťaz ovládne mesto aj okolie. Môže zvoliť nenásilnú okupáciu, alebo plienenie s veľkým jednorazovým obnosom, ale pohoršenými obyvateľmi v poškodenom sídle. Je aj možnosť urobiť z porazenej provincie vazala. Potom zostáva samostatná, ale podlieha vplyvu dobyvateľa.
Rozšírili sa aj možnosti lodí a námorných bojov. Na mape sa rozvinul biznis pomocou obchodných plavidiel. Na bojisku, čiže na morskej hladine, sa kolíše bohatý sortiment lodí. Sú medzi nimi ľahké loďky s ohnivými šípmi, ale aj nemotorné kolosy, ktoré sa hodia na zachytenie nepriateľa s následným súbojom posádok zoči-voči. Po kontakte s Európanmi pribudnú aj koráby vyzbrojené delami. Zaujímavosťou je loď, ktorá na hladinu kladie nebezpečné míny. Námorné sily môžu asistovať aj pri pozemnom boji, keď sa odohráva na pobreží, blízko oceánu. Napriek tomu sa na bojisku, hlavne na zemi, ešte nájdu veci, ktoré treba vyladiť. Stalo sa mi, že pri obliehaní v najväčších bitkách posily nepriateľa neboli aktívne a iba postávali. Jednotky na diaľku majú rovnaký dostrel, keď stoja na kopci, aj keď sú na rovine. Nepriateľ sa síce zadychčí, kým ich dosiahne mečom na vyvýšenine, ale to je jediný vplyv terénu. Keď berieme do úvahy, aké rôzne parametre sú zohľadnené v boji, podcenenie fyziky pri streľbe je zarážajúce.
Pozoruhodné sú možnosti hry viacerých hráčov. Shogun 2 obsahuje obľúbenú multiplayerovú kampaň, rovnako aj osvedčenú možnosť zastúpiť AI na bojisku pri ťažení v singleplayeri. Novinkou je inovatívny režim s avatarom. Jedná sa o komplexný systém, ktorý je silnou motiváciou pri hraní multiplayeru. Hráč si vytvorí vládcu, avatara, ktorý ale nie je len virtuálnou postavičkou v pozadí. Pri sieťových bojoch sa líder v sprievode bodyguardov osobne ukáže na bojisku. Vyzerá tak, ako si ho hráč upraví a navyše sa zdokonaľuje spolu so svojou jazdou. A to formou skúsenostných bodov za pokroky v multiplayeri. V menu avatara sa viacnásobne dajú zlepšovať útoky, pridať do výzbroje luky, zdokonaliť obrana a mnoho ďalšieho.
Úspechy a pokrok v sieťovej hre vyjadrujú aj dobyté územia na mape Japonska. Maketa je rozdelená na niekoľko desiatok sektorov a každý ponúka nejaký bonus alebo novú jednotku. Hráč posúva figúrku vojaka na územie, o ktoré má záujem. Na prepojenie vzdialenejších sektorov slúži námorná cesta s vyobrazením lode, ktorá sa tiež dá posúvať. Po výbere území si treba zvoliť ľubovoľný režim multiplayeru. Môže to byť boj jeden na jedného, tímové bitky, obliehanie, námorné boje alebo záskok za AI v kampani iného hráča. Po vyhľadaní protihráčov a víťazstve sa odomkne a privlastní sektor aj časť námornej cesty, o ktoré mal hráč záujem. Vo väčšine týchto režimov bojuje avatarova garda a ľubovoľné jednotky z dostupného sortimentu. Ostrieľané oddiely sa stávajú veteránmi, hráč im môže vylepšiť parametre, upraviť vzhľad a nasadiť do ďalších bojov. Aby toho nebolo málo, v avatar režime sa sprístupňujú ešte voliteľné globálne črty a sety brnení. Skrátka lahôdka.
Grafika hry je kvalitná. Terén na bojisku vyzerá slušne, ako aj stromy a doplnkové objekty. Postavy jednotiek pri priblížení pekne ukazujú detaily výstroje, navyše majú rôzne animácie pohybu, čo pri ich množstve treba oceniť. Bojujúca masa už nepôsobí sterilne ako banda robotov a v spleti tiel si všimnete rôzne správanie jednotlivých postavičiek. Po rozprášenej jazde zostávajú vyplašené kone, ktoré utekajú z miesta šarvátky, poškodené lode zahaľuje dym a vo vode sú zbytky nešťastnej posádky. A predstavte si to s plnou podporou DX11. Aj na strategickú mapu sa pozerá dobre a pôsobí živo, navyše sa dá otáčať podľa potreby. Špionážne akcie ninju, uvedenie nových druhov jednotiek a kľúčové udalosti sprevádzajú známe krátke videá, ktoré sa spúšťajú v malom okne uprostred mapy. Osobitý štýl hry umocňujú maľované doplnky a karty jednotiek v orientálnom štýle, ako aj dobová hudba. Boje s početnými jednotkami vyžadujú výkonný počítač, ale ak výrazne uberiete pri nastaveniach, hra pobeží aj na slabšej zostave.
Pri hraní preview hry som bol skeptický, pretože okrem grafiky neukázala prakticky nič nové. Plná verzia Shogun 2: Total War však predviedla skutočnú moc šogúna. Hoci režim kampane doznal len kozmetické úpravy, pokrok na bojisku je výrazný a multiplayer osviežujúci, ako skok po saune do bazéna. V dohľadnej dobe šogúna nikto neohrozí a my jeho vládu podporujeme štedrým hodnotením.
RECENZIE HRÁČOV |
9.5
MANTOR
9.4.2011
Nasledujúci text bude silne zaujatý , nadmieru subjektívny a bude obsahovať ...prečítať celé
|
PC
Vývoj: SEGA / Comgad / Creative Assembly Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|