RYSE: SON OF ROME (PC) |
RYSE: SON OF ROME (PC) |
Crytek dlhé roky pracoval na titule, v ktorom chcel oživiť Rímsku ríšu a priniesť niečo nové, s iným herným štýlom ako imá Far Cry a Crysis séria. Tvorcovia zo začiatku skúšali využiť Kinect, ale nakoniec pri prechode na Xbox One uprednostnili klasický štýl ovládania. Na štart novej konzoly priniesli najkrajší nextgen titul, ktorý má aj teraz po roku čo povedať konkurencii a to aj na PC, kam práve prichádza.
Crytek sa tento rok boril vo finančných problémoch, ktoré sa ledva podarilo zastaviť a aj to nevieme, s akými dôsledkami. V každom prípade za to sčasti mohlo rozhodnutie ohľadom Ryse - presnejšie jeho pokračovania. Microsoft chcel dvojku, ale len za cenu odkúpenia značky Tej sa však Crytek odmietol vzdať a tak ostal bez veľkého sponzora. Stratil UK štúdio, Homefront značku a jediné čo mu ostalo vo vývoji, boli free 2 play hry. Našťastie, exkluzivita na Xbox One Ryse vypršala a tak možno práve teraz máme od Cryteku posledný štandardný titul - PC verziu Ryse: Son of Rome. Totiž Crytek stále verí, že free 2 play tituly sú ten správny smer.
Ryse na PC plne kopíruje Xbox One verziu hry a pripája aj obsah všetkých DLC. Pridáva aj špecifické úpravy v ovládaní a malé vylepšenia grafiky a všetko beží veľmi pekne vyladené, ale viac od toho nečakajte. Žiadne vylepšenia hrateľnosti a ani doplnky k tomu, čo vývojári nestihli pôvodne dokončiť (napríklad veci ako používanie lukov alebo ďalších zbraní, ktoré sú dosť nápadne rozhádzané po leveloch, ale použiť ich nemôžete). Hra končí presne ako hodnotenie pôvodnej verzie.
Stredobodom hry je Marius Titus, veliteľ rímskej légie, ktorý sa ocitá na svojej osudovej výprave krížom cez Rímsku ríšu. Po napadnutí Ríma barbarmi je jeho rodina zavraždená a jediným životným cieľom sa stáva pomsta. Pomsta vedená neznámou duchovnou bytosťou, ktorá Titusovi naznačuje jeho poslanie a osud. Aj keď sa zdá, že za všetko môžu barbari z ďalekej Británie, nebude to tak. Aby Marius zistil pravdu, bude musieť na vlastnej koži prežiť legendu Damokla. Hrdinu, ktorý povstal z mŕtvych.
Počas svojej výpravy prejde Marius rozmanité lokality, od slnečného Ríma, ktorý sa ocitá pod útokom, cez vylodenie na plážach Británie, až po Čierny les, kam sa ešte nedostala civilizácia. Všade na vás čakajú nepriatelia, či už celé armády, ktoré zdoláte pomocou vlastných vojsk s podporou rôznych jednotiek, alebo samostatné nájazdy protivníkov, s ktorými si hrdina musí poradiť sám, iba so svojim mečom a štítom.
A útoky armád si skutočne užijete. Do boja sa vydate s masami rímskych vojakov, občas využijete formáciu korytnačky a kryjete sa pred ostreľovaním, inokedy preberáte stacionárne kuše na likvidovanie prichádzajúcich nepriateľov. Alebo zoberiete oštepy a hádžete ich do protivníkov a k tomu môžete dať pokyn na lukostreleckú paľbu na nepriateľov. Celé to vytvára veľmi peknú dobovú atmosféru, ale len dovtedy, kým nemusíte bojovať telo na telo, meč proti meču, čo je nakoniec základ bojov a zároveň najväčší problém hry.
Crytek sa akoby snažil vytvoriť hardcore boje, v ktorých je dôležité načasovanie bránenia, útoku a úskokov, čo vôbec nie je zlý základ. Skutočne sa treba snažiť, sledovať nepriateľov, využívať časované kombá, ale zatiaľ čo základ a koncept nie je zlý, samotná realizácia zastala niekde v strede. Síce sa viete pekne brániť a útočiť a vizuálne boje pôsobia skutočne dobre a rozmanito, keď sa však na vás pustí desať protivníkov, celé sa to zvrhne na kombináciu útok-obrana, obrana-útok,rozrazenie a to aj 40-krát zaradom, kým všetkých nezlikvidujete. Odolnosť nepriateľov je totiž pri takomto štýle boja až príliš prehnaná a tak súboje často upadnú do prílišného stereotypu.
Postava má síce možnosť postupného vylepšovania parametrov a to v každej oblasti bojov, bránenia, sily, ale nikdy to nedotiahne na takú úroveň, aby sa súboje stali menej repetitívnymi. Je veľká škoda, že s tým autori niečo neurobili, keď mali prakticky rok času.
Samotnou kampaňou sa prebojujete približne za 8-9 hodín. Tento čas môžete predĺžiť ďalšími prechádzaniami na vyšších obtiažnostiach a zbieraním skrytých predmetov v leveloch s už vylepšenou postavou. Ale ak si chcete zážitok z Rímskej ríše rozšíriť aj po dokončení hry, je lepšie využiť gladiátorský mód, ktorý môžete hrať ako jednotlivec alebo s priateľom v kooperácii. Hra vás vtedy postaví do gladiátorských arén, ktoré v štýle divadla simulujú divákom veľké boje. A v tomto prípade to bude doslova divadlo. Arény sa totiž dynamicky menia a môže sa z nich stať prakticky čokoľvek. Veľké stĺpy a plošiny sa vysúvajú zo zeme, tvoria kulisy v boji a tie náležite obsadzujú nepriatelia. Vy máte na bojisku vždy niekoľko úloh, ktoré musíte splniť a vyhrať celý boj.
Boje v aréne sú tvrdšie ako samotná kampaň a zároveň sa z nich vytráca repetitívnosť, navyše hĺbku pridáva neustále vylepšovanie postavy lepšími zbraňami a vybavení. Nakoniec PC verzia má v hre aj príjemný bonus a to Nanosuit, bez ktorého žiadny pravý gladiátor do arény nevlezie.
Graficky je hra priam dokonalá. Ak niečo momentálne bez pochyby má najlepšiu grafiku, tak je to určite Ryse. Hra ponúka ako nádherné scenérie, tak aj rozsiahle prostredia, masívne boje s armádami vojakov a nakoniec aj rozmanitosť prostredí, od slnečného Ríma až po temné Anglicko. Všetko má svoju atmosféru a zmieta sa v ohni. Hra jednoducho graficky exceluje a nie je ani extrémne náročná. Na starej GTX580 nemala problém bežať na plných detailoch pri 30 fps, síce len bez vsyncu, ale napriek tomu je to dobrý výkon na takú grafiku ako ponúka. Crytek k tomu úplne zbytočne v nastaveniach obmedzil užívateľov kvalitou textúr a ak nemáte 2GB, nenastavíte si ani high, nie to ešte very high kde treba 3GB. Pritom, ak si ich nastavíte ručne v konfiguračnom súbore, nemáte problém ani na 1.25 GB grafike spustiť very high textúry bez nejakého väčšieho trhania pri dočítavaní textúr. Môžeme konštatovať, že v poslednej dobe tie nároky na grafickú pamäť vyzerajú ako marketingový ťah.
Vizuál príjemne dopĺňajú prestrihové scény, ktoré hlavne na tvárach postáv ukazujú kvalitu CryEnginu. Rovnako je veľmi dobre zvládnutý dabing a samozrejme, aj animácie. Po technologickej stránke hre ťažko niečo vytknúť, možno len z herného hľadiska týkajúceho sa hlavne bojov, kde si to priam pýta viac typov nepriateľov, aspoň vizuálne odlišných.
Čo sa týka ovládania, to Crytek na klávesnicu a myš zvládol preportovať bez problémov a kombo systém s dvomi tlačidlami presne sadne na myš. Plus ak chcete, môžete koliesko používať ako blok. Je však škoda, že z nevysvetliteľných dôvodov nedal Crytek možnosť predefinovať si klávesy a vybrať si môžete len z troch predvolených nastavení, pričom len jedno je so šípkami.
Ryse: Son of Rome je veľkolepou výpravou do histórie Rímskej ríše, s pôsobivou prechádzkou krížom cez bojiská oživené príbehom legendy Damokla, ale žiaľ, s nevyladenými bojmi. Tie napriek celému roku času Crytek nedopracoval. Pritom možno len stačilo pridať novú obtiažnosť a upraviť v nej nastavenie odolnosti nepriateľov a celé by sa to hralo úplne inak. Nedá sa povedať, že v aktuálnom stave sa Ryse hrá vyslovene zle, ale nie každého baví repetitívne udierať desaťkrát do jedného vojaka. Ostatné časti hry to ako-tak vyvažujú a arénový mód s dynamickými scenériami je čerešňou na torte. Son of Rome sa určite oplatí zahrať, minimálne pre atmosféru čias Rímskej ríše.