RYSE: SON OF ROME |
RYSE: SON OF ROME |
Nie je vylodenie na plážach starej Británie ako vylodenie na plážach starej Británie. Zem stoná pod nohami inváznych vojsk, burácajúci príliv zmýva krv z tiel rímskych vojakov, nebo rozčesávajú ohnivé gule katapultov a vzduch je plný šípov divoko bubnujúcich na štíty šíku, ktorý má na povel Marius Titus, hlavný hrdina akcie Ryse: Son of Rome.
Cevat Yerli, prezident nemeckého štúdia Crytek, sa na scénu díva snáď po stýkrát. Namiesto krvavého divadla vidí drôtený model scény renderovanej jedným shaderom kvôli homogénnosti, díva sa na ústrednú postavu zloženú zo 150 000 polygónov a 200 kĺbov. Vidí Deep Skinning, Performace Capture, simuláciu látky, refrakciu svetla a to všetko v rozlíšení 1080p a snímkovaní 60 fps.
Crytek je štúdio hnané technológiami - Ryse: Son of Rome reprezentuje prvú vzorku novej generácie CryEnginu a je pokusom o dvihnutie latky sekačiek. “Nechceme Ryse radiť bok po boku s God of War,” odmieta Yerli akúkoľvek príbuznosť s extrémne brutálnou akciou z produkcie Sony Santa Monica. “Našim cieľom je zachytenie intenzity súboja na blízko a emócií bojovníkov,” vysvetľuje základnú filozofiu súbojového systému postaveného na princípe Šesť stôp - Šesť palcov.
Čo to znamená v skutočnosti, môžete vidieť v krátkej gameplay ukážke premietnutej počas E3 konferencie Microsoftu. Bojovať budete iba na vzdialenosť ruky dospelého muža predĺženej sečnou zbraňou. Vo výsledku sa boj odohráva tesne pred vami a je vďaka tomu surovejší. “Čokoľvek urobíte, bude vyzerať úžasne,” hovorí Yerli spokojne v kresle a dáva signál Jamesovi Goddardovi, expertovi cez súboje, ktorý bojovú mechaniku popisuje slovami “Casual mastery”.
Do rúk môže vziať ovládač aj úplný nováčik a začne robiť veľké veci, lenže pri mydlení tlačidiel nenadväzujú plynulo na seba údery, je rozbitá defenzíva a môžete sa rozlúčiť aj s tým, že kombo bude ukončené efektnými dorážačkami. “Táto mechanika má svoj zmysel,” vysvetľuje Yerli. “Dianie na obrazovke vyzerá výborne aj vtedy, ak Ryse hrá človek, čo bežne nehráva hry.”
Správnym načasovaním Marius dokáže odraziť výpad, vyviesť nepriateľa, ktorému čelí z rovnováhy, štítom paralyzovať útok zľava, švihom meča sa vrátiť k otrasenému barbarovi, podťať mu nohy a prepichnúť mu krk zozadu. Udržanie komba vedie nielen k vyššiemu skóre, ale predovšetkým k brutálnejším finišom. Vo finálnej hre ich má byť na stovku, pričom ide iba o dorážačky v priamej konfrontácii. V Ryse budú ešte tzv. enviromental killy, ktoré dovolia využiť prostredie vo svoj prospech. “Čas na zubársku prehliadku,” uchopí Goddard jedného z vojakov a rozmláti mu tvár o múr.
Finiše podľa Yerliho majú byť odmenami za progres a plynulosť aj za cenu toho, že ide o prosté quick time eventy. Dôraz je kladený na načasovanie a na najvyšších obtiažnostiach dokonca symboly zmiznú a musíte si zapamätať, ktoré tlačidlo, čo robí. Ryse: Son of Rome pôsobí počas celej prezentácie ako akcia na koľajniciach.
“Akonáhle hra zistí, že sa deje niečo zaujímavé, automaticky vytvorí klip a uploadne ho na cloud.” Yerli automatizovaný proces vytvárania gameplay videí považuje za jednu z najväčších predností. Ryse má zatiaľ najlepšie integrovanú funkciu zdieľania, porovnávania výsledkov a manipulovania s hrou cez mobilné zariadenia spomedzi predstavených hier na E3. “Keď hľadáte video návod na YouTube, chvíľu trvá, kým nájdete správny klip a ten pretočíte ku kritickému momentu, kde ste sa zasekli.” V Ryse ho okamžite vidíte na časovej osi, kde okrem výkonov vašich priateľov máte okamžitý prehľad o tom, kto koľko bodov získal aj to, kde sa presne v hre nachádzate a koľko ste splnili achievementov.
Sociálne funkcie sú synchronizované okamžite do Companion App, cez ktorú sa bude dať meniť výzbroj hrdinu aj ho vylepšovať a to aj vtedy, keď nie ste práve na cestách. Na tablete môžete aj počas hrania sledovať, koľko percent vám chýba do konca kapitoly alebo sa prehrabávať pohodlne v menu. Aplikácia Ryse bude k dispozícii pre Windows 8, iOS aj Android.
“Na Ryse sme pracovali ešte predtým, než vôbec Microsoft začal uvažovať o Xbox One,” otvára tému, kedy došlo k nápadu urobiť sekačku Yerli. “Bolo to niekedy pred šiestimi rokmi,” dodáva. Pre potreby hry boli vytvorené vlastné nástroje, ktoré autorom umožnili zachytiť aj tie najmenšie pohyby na tvárach postáv a spúšťať komplexné simulácie. Obrovská investícia do technológií priniesla svoje ovocie, časti brnenia do seba zapadajú bez kolízií, látka dopadá na lýtka postavy a roztrhaná plachta sa realisticky vzpiera vetru.
Yerli je pyšný na CryEngine a špeciálne na Performance Capture, čo je technika snímania pohybov, hlasu aj tváre hercov súčasne. Použil ju James Cameron vo filme Avatar a expertom na ňu sú aj v Naughty Dog. Crytek ju však nerezervoval iba pre cut-scény, ale používa ju celoplošne aj na snímanie súbojov.
Ryse: Son of Rome v pohybe vyzerá úžasne, len je na pomery hack’n’slash ako spomalený film. Je to možno dojem z precízne nalinajkovanej prezentácie z tretej misie, ktorá z pláže vedie do vnútra pevnosti, kde je obsadený katapult a uvoľnená cesta pre Rimanov alebo pozostatok pôvodného návrhu hry pre Kinect. Marius Titus je prototypom hrdinu skúšaného osudom poháňaného pomstou za vyhladenie jeho rodiny, ale za svoje výkony vďačí predovšetkým technológii, ktorou je Crytek posadnutý.
“Poviem to takto, bude presne taký, aký očakávate,” odmieta Yerli konkretizovať, aký bude multiplayer, ktorého existenciu prezradila položka v menu. “Budeme o ňom hovoriť neskôr.” V tlačovej správe sa môžete už teraz dočítať, že vstúpite s priateľmi do Kolosea a budete čeliť nepriateľom už túto zimu.
Ryse: Son of Rome je jedným z launch titulov Xbox One.