WORLD OF WARCRAFT (BETATEST) |
WORLD OF WARCRAFT (BETATEST) |
Online hry sú v zahraničí veľmi populárnou zábavou. U nás kvôli stále nevyhovujúcim podmienkam sú skôr okrajovou záležitosťou. Ale situácia sa pomaly zlepšuje. Zdá sa, že virtuálne svety, do ktorých sa dá vstúpiť len prostredníctvom internetu, sa čoskoro stanú bežne dostupnou záležitosťou aj u nás. Najmä ak sa objavia zaujímavé tituly, ktoré nebudú potrebovať mesačné poplatky, bežne vyžadované pri tomto druhu zábavy. Už teraz sú dostupné produkty, ktoré si môžete vychutnať bez finančnej záťaže. Legendárna hra Ultima Online má už svoje najlepšie časy za sebou. Keďže záujem o túto hitovku rapídne poklesol, skupina nadšencov presadila jej bezplatné šírenie a hranie na česko-slovenských serveroch.
Z ďalších voľne prístupných MMORPG spomeniem Ragnarok Online a Rubies of Eventide. Verím tomu, že v blízkej budúcnosti bude tento príklad nasledovať viac online titulov. Ale ak si budete chcieť vychutnať jagavé klenoty súčasnosti, platbe sa určite nevyhnete. A poviem vám, že do niektorých titulov sa investovať naozaj oplatí, pretože vďaka nim spoznáte herný raj a prežijete nirvánu. A medzi tými najlepšími z najlepších bude o pár mesiacov aj MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) World of Wacraft.
Tituly od Blizzard Entertainment určite netreba predstavovať. A iste netreba ani prízvukovať, že sa jedná o špičkové produkty v hernej oblasti. Zdá sa, že predstavitelia významnej firmy pochopili, že budúcnosť sa spája s Online zábavou. A tak spravili jednoduchý, ale geniálny ťah. Použili notoricky známy a populárny svet Warcraftu a pretvorili ho do online podoby. Zdá sa, že programátori môžu byť spokojní. Nedávno úspešne skončil betatest na Americkom kontinente a v súčasnej dobe sa už naplno testuje v Európe. A keďže mám to šťastie poznať sa osobne s jedným z oficiálnych testerov, môžem vám zo sprostredkovaných, ale aj vlastných skúseností prezradiť, čo veľkolepý World of Warcraft prináša.
|
|
|
Novovytvorený svet bude na skalných priaznivcov Warcraftu pôsobiť veľmi povedome a dôverne. Stretnete sa tu s mnohými známymi osobnosťami, miestami a legendami, ktoré sa objavili hlavne v treťom pokračovaní hry. Dá sa povedať, že tam, kde sa skončila kampaň Frozen Throne, začína príbeh postáv žijúcich v online svete. Dokonca aj grafika nápadne pripomína Warcraft III, takže fanúšikovia sa tu budú cítiť naozaj ako doma.
V úvode hry si vytvárate charakter, prostredníctvom ktorého budete spoznávať virtuálnu Zem. Postavy sú rozdelené do dvoch základných skupín. Prvú predstavuje Aliancia a Proti nej stojí Horda. Výber je naozaj ťažký, pretože k dispozícii je až osem výrazne odlišných rás!
Alianca - rasy
Ľudia (Humans) - hlavné mesto ľudí Stormwind, prežilo inváziu orkov počas Prvej vojny. V Druhej vojne sa ľudia spoločne s Alianciou pokúsili opätovne získať stratenú domovinu Azeroth. Nasledovala veľká expanzia, ale po invázii Planúcich légií zostalo mesto Stormwind jedinou baštou ľudskej civilizácie. Ľudia sú odvážni a hrdí bojovníci, ktorí so cťou odolávajú temným mocnostiam.
Trpaslíci (Dwarves) - sídlom týchto vzrastom malých, ale húževnatých bytostí je mesto Ironforge. Nachádza sa v krajine večne pokrytej snehom, v pohorí Khaz Modan. Tieto dobromyseľné bytosti sú kedykoľvek ochotné v boji podporiť svojich priateľov a Alianciu. Ich veľkou túžbou je odhaliť a preskúmať skryté dedičstvo po bájnych Titanoch, ktorí údajne rasu trpaslíkov stvorili z kameňa.
Noční Elfovia (Night Elves) - prvá rasa, ktorá obývala tento svet. Už 10 000 rokov pred obdobím prvého Warcraftu tieto temné a nesmrteľné bytosti študovali mágiu a uvoľnili ju do sveta. Spôsobili vojnu medzi dvomi rasami Titánov. S ich mocou súvisí vpád Planúcich légií do sveta. Hoci túto hrozbu úspešne odvrátili, prišli pri tom o domovinu, ktorá sa prepadla do oceánu. Potom dlho žili utiahnuto v posvätnej hore Hijal. Po tisíckach rokov vyšli na povrch a po prvýkrát uzavreli spojenectvo s inými rasami, aby spoločne chránili Azeroth. Je to ušľachtilá a trochu povýšenecká rasa vo vzťahu k iným. Elfovia využívajú sily prírody, ako aj temnú mágiu, ale zvyčajne na dobré účely.
Gnómovia (Gnomes) - sú to vzdialení príbuzní trpaslíkov. Žijú nablízku a vďaka nim sa úspešne rozvinula v krajine technika a nové konštrukčné vynálezy. Pomohli Aliancii v Druhej vojne, ale odmietli bojovať proti Planúcim légiám. Tento krok Alianciu zaskočil, takže si neskôr držala od gnómov odstup. Maličkí gnómovia zostali osamotení a preto počas barbarskej invázie prišli o svoje sídlo Gnomeregan. V súčasnosti žijú v mestách trpaslíkov, prispievajú k rozvoju krajiny a očakávajú pre seba lepšiu budúcnosť.
Horda - rasy
Orkovia (Orcs) - mohutní a drsní orkovia žijú v nehostinnom svete Draenoru. Ich hlavné mesto je Orgrimmar. K ľudskej rase obývajúcej Stormwind sa dostali cez dimenzionálnu bránu známu, ako Dark Portal a viedli tu krvilačné vojny. Neskôr sa z nich stala kultivovaná rasa známa šamanskými praktikami. Bohužiaľ sa orkovia dostali pod nekalý vplyv Planúcich légií. Zo zaslepených nájazdníkov sa stala hŕstka prenasledovaných štvancov. Až pod vedením odvážneho šamana menom Thrall, orkovia opäť získali stratenú silu a česť. Teraz už nebojujú kvôli nadvláde nad svetom, ale bijú sa za svoje práva a slobodu.
Trolovia (Trolls) - žijú vo väčších počtoch na ostrovoch v oblasti South Seas. Nenávidia iné rasy a uznávajú temné praktiky. Keď sa klan Temný oštep dostal do vyhnanstva a prežil len vďaka pomoci orkského vodcu Thralla, ochotne sa pripojil k Horde. Teraz spriatelení trolovia žijú poblíž orkských sídiel v osade nazvanej po ich veľkom vodcovi Sen'jin Village a v okolí ostrovov Echo Isles.
Nemŕtvi (Undead) - časť nemŕtvych, ktorí sa vymanili spod vplyvu Lich Kinga sa rozhodla ísť vlastnou cestou. Táto skupina ničiteľov a nájazdníkov bola známa, ako Forsaken. Viedla ich kráľovná, temná víla banshee Sylvanas Windrunner. Táto banda založila na ruinách bývalého hlavného mesta Lordaeronu svoje nové sídlo Undercity. Nenávistné kreatúry žijúce v podzemí sa pripojili k Horde len kvôli vlastným záujmom. Aby podnikali útoky na ľudí a získali spojenca proti Lich kingovi.
Taureni (Tauren) - mohutné kreatúry s rohami obývajúce oblasť Kalimdoru s hlavným sídlom Thunder Bluff. Napriek obrovskej sile a násilnému výzoru sú to skôr mierumilovné tvory. Spojili sa s orkami v boji proti Planúcim légiám a potom zotrvali v Horde. Podobne, ako ich spoločníci so zelenou pokožkou, zachovávajú rodové tradície a majú ušľachtilý pôvod.
Po voľbe rasy nasleduje výber povolania. Celkovo je v hre až deväť druhov povolaní, ale každá rasa má limitované možnosti výberu. Je tu palatín, zlodej, kňaz, lovec, černokňažník, druid, bojovník, šaman a mág. Jednotlivé povolania sa viac alebo menej výrazne líšia a majú unikátne schopnosti a slabosti. Napr. šaman je duchovný vodca, ktorý ovláda prírodné živly, ovláda rôzne útočné kúzla, ale dokáže aj liečiť zranenia. Jeho ochranné totemy dodávajú silu a pomoc všetkým spriateleným postavám. Môže sa transformovať do podoby vlka, používa koženú výstroj a limitovaný výber zbraní. Šamanom sa môže stať ork, troll a tauren.
Pre porovnanie palatín je bojovník svetla, ktorý hravo zvládne jednoručné aj obojručné zbrane a odeje sa do krúžkového aj plátového brnenia. Používa špeciálne útoky a podporné aury. Toto povolenie môže zastávať človek a trpaslík.
|
|
|
Rasy sú koncentrované na troch veľkých kontinentoch. Trolovia, orkovia a taureni obývajú Kalimdor. Nemŕtvi sa udomácnili na Lordaerone a Aliancia zdieľa Azeroth. Rozdelenie je účelové. Pri bežnej hre sa postavy jednej strany nemôžu vzájomne napádať a podnikať proti sebe útoky. Ale môžu sa postaviť proti opozičným silám (výnimkou je dohodnutý duel, s ktorým musia súhlasiť obaja konfliktní hráči). No kým získate postavu schopnú preniknúť na iný kontinent, váš charakter musí získať mnoho skúseností a schopností. A aj v takom prípade sa treba mať na pozore pred strážami s veľmi vysokou úrovňou, ktoré ochraňujú mestá. Vďaka tomuto systému majú hráči dostatok priestoru a relatívne bezpečie potrebné na rozvoj svojej postavy.
V tomto období sa plnia začiatočnícke a mierne pokročilé úlohy. Tie vám zadávajú, najčastejšie priamo v mestách, rôzni učitelia a obchodníci. Poznáte ich podľa výkričníka, ktorý im svieti nad hlavou. Osoby súvisiace so zadanými úlohami majú nad sebou zobrazený otáznik. Môžete súčasne prijať až dvadsať rôznych questov a ich splnenie obvykle nie je časovo limitované. Ak sú pre vás úlohy už neatraktívne, jednoducho ich vymažete zo zoznamu. Odmenou za splnenie zadanej požiadavky sú cenné skúsenosti a užitočná vec. Často máte na výber z niekoľkých predmetov. V neposlednom rade sa vám zvýši, alebo zníži popularita u určitej rasy, či spoločenstva v krajine.
Úvodné misie sú naozaj skromné. Treba zabiť určitý počet zvierat alebo priniesť stratený náhrdelník z neďalekej jaskyne. Neskôr vás čakajú tvrdé skúšky, v ktorých obstojíte len s pomocou iných hráčov. Náročnosť úloh odhadnete podľa farby. Žlto vyznačené úlohy sú pomerne nenáročné, oranžové vám už dajú zabrať, červené sa hodia už pre skupinu hráčov atď. Spojenectvá sa dajú uzatvoriť kedykoľvek a kdekoľvek. Stačí keď hráčovi pošlete pozvanie a on súhlasí. Presviedčanie zjednoduší vhodná konverzácia alebo pomoc, ktorú poskytnete v pravej chvíli. Keď iný hráč bojuje s medveďom a vy mu priebežne dopĺňate život, určite bude voči vám zdvorilý. A možno si od radosti aj zatancuje alebo pošle bozk. Áno priatelia, aj takéto veci dokážu postavičky nového Warcraftu. Skupina spriaznených hráčov môže založiť guildu. Za založenie takéhoto spoločenstva sa platí neveľký poplatok a musí združovať minimálne desať členov. Upozorňujem, že je to naozaj symbolická suma, nie extrémna čiastka ako napr. v Ultime, kde boli so založením spoločenstva spojené obrovské finančné problémy. Spriatelené postavy spoločne zdieľajú úlohy, delia si skúsenosti a zisk. Keď sa objaví predmet, o ktorý má záujem viacero spoločníkov, nasleduje pomyselný hod kociek, ktorý rozhodne o majiteľovi.
Predmety najčastejšie získate so zabitého nepriateľa. Ukladajú sa do kožených vrecúšok s limitovaným inventárom. V úvode hry máte k dipozícii jeden vak, celkovo ich môžete mať až päť. Postavu vystrojíte jednoduchým presunom predmetu do patričného okienka v menu charaktera. Nadbytočné predmety predáte v mestách obchodníkom, tu si môžete aj opraviť poškodenú výzbroj a výstroj. Dokonca sa môžete naučiť nové zručnosti a kúzla, ktoré potom vhodne uplatníte. Napr. ak si trpaslík kúpi čakan, naučí sa ťažiť a kuť, má o výbavu dobre postarané. V krajine nájde nálezisko rudy, vykope ju a vyhľadá hutu. Tu z prinesených surovín ukuje novú zbraň alebo brnenie. Platí sa medenákmi, striebrom a neskôr zlatom. Nové kúzla a schopnosti súvisiace s vašim povolaním sa kupujú u patričných majstrov. Keď máte príslušnú sumu a požadovanú úroveň, inovácia je vaša.
Cestu do vzdialených lokácií si niekedy môžete skrátiť najatím prepravného prostriedku. Let na grifinovi je naozaj nevšedná skúsenosť. Po dovŕšení štyridsiatej úrovne sa môžete naučiť jazdiť na vybranom zvierati a zakúpiť ho do svojho vlastníctva. Na výber nie sú len kone alebo vlky ale napríklad aj raptory, ktoré sú veľkými miláčikmi trollov.
|
|
|
Boj, tak ako všetko v hre, funguje na jednoduchom princípe a ovláda sa myšou. Ak chcete bojovať, použiť kúzlo alebo vystreliť šíp, označíte obeť a aktivujete vybranú položku. V krátkom časovom okamihu postava zaútočí alebo po krátkodobej aktivácii zošle kúzlo. Väčšinu kúziel nesmiete používať v behu a počas aktivácie môžu byť blokované priamym útokom súpera.
Smrť postavy nie je žiadna tragédia. Skúsenosti zostávajú, ibaže vás čaká "putovanie s duchom“. Po skonaní charakteru sa vaša duša objaví v najbližšom meste. Musíte vyhľadať miesto vašej smrti a tam znovu prevezmete svoje fyzické telo. Keďže mŕtvolu iné postavy nevidia, nemôžu vás ani okradnúť a všetko, čo ste vlastnili vám zostáva. Ak máte šťastie, nemusíte blúdiť a hľadať svoje pozostatky. Ak niektorá z postáv pri mieste úmrtia má schopnosť oživiť, môže vás okamžite priviesť späť k životu.
Pre tých, ktorí sa neuspokoja len s počítačovými protivníkmi a už v začiatkoch chcú bojovať a porovnávať si sily s inými hráčmi, odporúčam vytvoriť postavu na PvP serveri. Player versus player, alebo hráč proti hráčovi, je mód v ktorom môžete bez výzvy a postihu útočiť na ktorýkoľvek charakter. Je to nepopierateľne zaujímavý mód, ale riskantný. Nikdy neviete, kedy prídete o krk. Inak má tento mód podobné zázemie a priebeh, ako hra samotná.
Priatelia, ponúkol som vám skromný náhľad do rozsiahleho a ambiciózneho sveta World of Warcraft. Čoskoro ho budete môcť vyskúšať aj na vlastnej koži. Ak máte kvalitný prístup k internetu, dostatok voľného času a finančných prostriedkov, nemali by ste váhať, keď sa na trhu objaví finálny produkt. Táto silne návyková záležitosť vás zavedie do krajiny fantázie a hrdinských bojov, spoznáte množstvo rôznorodých bytostí a za väčšinou z nich sa bude skrývať nevyspytateľný človek, nie predvídateľné AI. A práve v tom spočíva sila online hier a popri prepracovanej krajine a príbehu je to dominanta úžasného sveta World of Warcraft.
PC
Vývoj: Blizzard / Blizzard Štýl: MMO / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|