HISTÓRIA WORLD OF WARCRAFT |
HISTÓRIA WORLD OF WARCRAFT |
Blizzard na Gamescome 2015 oznámil príchod World of Warcraft: Legion, už šiestej expanzie pre azda najpopulárnejšiu MMORPG na svete. Preto sme si povedali, že by bolo vhodné trochu si zaspomínať a mať históriu kultového online sveta zhrnutú pekne v kocke. A najlepší spôsob ako zabudnúť, že o WoW-ku už snáď všetci všetko vieme, je navodiť si atmosféru končiacej jesene v roku 2004.
Je 8. november, pred pár dňami vyšlo Grand Theft Auto: San Andreas, zajtra sa odohrajú prvé zápasy v Halo 2, Valve o pár dní vydá Half-Life 2 a na Sectore ste si mohli prečítať článok s dojmami z beta-testu World of Warcraft a poučnú diskusiu pod ním:
„To sa bude hrat iba po internete?Nebude to mat daky normalny singleplayer?"
Sookar
„Inak k rychlosti internetu... ja mam internet (garantovany) 4.6kbps a Warcraft III hram po nete a bez lagov."
Blizzard
„Dobre to bude, ale Star Wars Galaxies to neporazi... teda aspon v mojom srdci."
Hosty
„Zdá sa, že virtuálne svety, do ktorých sa dá vstúpiť len prostredníctvom internetu, sa čoskoro stanú bežne dostupnou záležitosťou aj u nás."
saver
Saver sa vo svojom odhade, samozrejme, nemýlil. Ale nenechajte sa popliesť, World of Warcraft zďaleka nebola prvá MMORPG, čo je častý omyl mladších hráčov. Blizzard iba spravil MMORPG, ktorú chceli hrať milióny hráčov, a to vrátane tých, ktorí sa dovtedy o tento žáner nezaujímali. A ako aj priznal jeden zo spoluzakladateľov spoločnosti, to je to, čo šlo Blizzardu vždy najlepšie. Nestál pri zrode akčných RPG ani real-time stratégií, ale hry Diablo, Warcraft i Starcraft boli plynulejšie, ľahšie pochopiteľné a prístupnejšie bežnému hráčovi než dobová konkurencia. A to isté sa dá teraz povedať aj o MOBA Heroes of the Storm či kartovej hre Hearthstone.
Dátum vydania: 23. november 2004
Hodnotenie: 9.5
Hlavný nepriateľ: C'thun, Kel'thuzad a ďalší
Na konci deväťdesiatych rokov sa Blizzard pokúsil prísť s novátorskou third person real-time stratégiou s RPG prvkami Nomad, ktorú sa ale nakoniec rozhodol radšej nevydať. S rozhodnutím o zrušení projektu prišla aj otázka - a čo ďalej? Mnoho členov vývojárskeho tímu si uberalo vzácne hodiny zo spánku, aby mohli hrať Ultima Online a EverQuest. Blizzard si povedal, že dokáže to isté a lepšie a začala sa písať história World of Warcraft. Do vydania zostávalo pol desaťročia a premiéra Warcraft III.
„Myslím si, že teraz je ten pravý čas povedať vám na rovinu, čo je na tejto hre také úžasné. Je to jednoduchosť s cieľom poskytnúť dlhodobú zábavu čo najširšej mase ľudí, ktorí si chcú k hre sadnúť a jednoducho ju začať hrať a nemajú záujem o štúdium všakovakých tabuliek, štatistík a manuálov. Už len fakt, že hra pre nováčikov neposkytuje žiadny tutoriál, hovorí za všetko,“ dočítali by ste sa na začiatku roka 2005 v recenzii, v ktorej bolo hre World of Warcraft udelených 9.5 bodu z desiatich. Taktiež v nej boli predstavené frakcie Aliancia a Horda, rasy ľudí, trpaslíkov, gnómov, temných elfov, orkov, trolov, taurenov a nemŕtvych, pričom ponuka povolaní warrior, rogue, hunter, paladin, priest, mage, shaman, warlock a druid sa autorovi zdala príliš chudobná. Vyzdvihnutých pritom bolo kopec príjemných drobností – zadávatelia questov, miesta ich plnenia i odovzdania boli jasne vyznačené, postup na ďalší level netrval týždeň, ale pozitívami boli aj bohatá korisť, rýchla preprava a v neposlednom rade nulový trest za úmrtie postavy, bez straty vybavenia, schopností či peňazí. Veci, ktoré sa časom stali štandardom žánru MMORPG.
Nemožno opomenúť perfektný dojem z oživenia sveta stratégií Warcraft, kvalitné technické spracovanie, nízke hardvérové nároky a dovtedy nevídanú rozsiahlosť sveta. Nebolo to zadarmo, spoločnosť Blizzard sa kvôli WoW rozrástla z 500 na 5000 zamestnancov, ale rozhodne sa to oplatilo. Ambiciózny Blizzard chcel za prvých 12 mesiacov predať 1 milión kópií hry. Toto množstvo predal za 4 mesiace a musel čeliť nedostatku krabičiek v obchodoch aj miesta na serveroch.
Och, a vynechali sme jednu takú drobnosť. Zámerne. Pretože čo môže byť lepšie, ako si priamo pozrieť ešte stále úžasné CGI intro od Blizzardu?
Takže to Blizzard dokázal. Každý, dokonca aj deti s minimálnou znalosťou angličtiny, nejakým prístupom na internet a rodičmi ochotnými platiť mesačné poplatky, mohli hrať a hrali MMORPG, ktorú im Blizzard pripravil. Ale keď sa prach aspoň trochu usadil, svetlo odhalilo novú výzvu. Čo s tým ďalej? Hráči pribúdali po státisícoch, ale po dosiahnutí šesťdesiateho levelu, mnohonásobnom pokorení všetkých raidov a získaní vytúžených predmetov sa ich možnosti rýchlo tenčili a obzvlášť na non-pvp serveroch nemohlo levelovanie ďalších a ďalších postáv baviť do nekonečna. Mnohí hovorili, že Blizzard už nemôže spraviť oveľa viac, ako spravil. Vytvoril obrovský svet v ktorom bojuje divoká Horda proti vznešenej Aliancii a je to svet krásny a nebezpečný, ale to je asi tak všetko. Lenže Blizzard mienil ukázať, že jeho svet je stále živý a dokáže v MMORPG vyrozprávať pútavé príbehy. Po dvoch rokoch prišiel prídavok The Burning Crusade.
The Burning Crusade
Dátum vydania: 15. január 2007
Hodnotenie: 9.5
Hlavný nepriateľ: Kil'Jaeden
Mnohí skalní fanúšikovia trvajú na tom, že práve obdobie panovania The Burning Crusade bolo zlatou érou WoW. Starý aj noví hrdinovia naskákali do portálu a ocitli sa v novom svete, v spálenom Outlande, kedysi zelenej domovine orkov a draeneiov. Vzhľadom k udalostiam The Frozen Throne, datadisku k Warcraft III, bolo skvelé, že novými hrdinami boli vznešení draenei a nenásytní krvaví elfovia. A aby toho nebolo málo, Blizzard im dal do vienka povolania dovtedy exkluzívne dostupné iba znepriatelenej frakcii a nádherné štartovacie zóny. Hrdinovia na druhej strane portálu čelili hrozbe ďalšej veľkej invázie Plamennej légie, pričom si takmer všetci mysleli, že finále príbehu bude rozmliaždenie Illidana, ale v rukáve Blizzardu bolo prekvapenie.
Expanzia bola zároveň príležitosťou napraviť pár nedokonalostí a napríklad bol odstránený no-life vyžadujúci pvp rating, zavedené lietajúce mounty a remeselná výroba sa obohatila o jewelcrafting - šperkárstvo, a teda vylepšovanie predmetov. A keďže Outland zďaleka nebol iba vyprahnutou pustinou, v porovnaní s konkurenciou sa rozrástol počet a diverzita lokalít do závratných čísel a rovnako tak počet bossov, dungeonov a raidov. World of Warcraft bol v plnej sile a necelý rok po vydaní prekročil počet hráčov magickú hranicu 10 000 000.
Wrath of the Lich King
Dátum vydania: 13. november 2008
Hodnotenie: 9.5
Hlavný nepriateľ: Lich King
S ďalšou expanziou sa Blizzard viac poponáhľal a Wrath of the Lich King bol na svete už v novembri 2008. Cieľ: Vyrozprávať príbeh ešte lepšie a vpustiť hrdinov do zamrznutej krajiny plnej snehu a lyžovania. To posledné sa z nejakého dôvodu nepodarilo a hrdinovia WoW-ka sa nenaučili lyžovať až dodnes. Novootvorený severný kontinent Northrend bol domovom charizmou nadopovaného Lich Kinga a pre hráčov príležitosťou získať ešte lepšie zbrane a zbroj, naučiť sa nové údery a kúzla, získať ďalších 10 levelov a prebádať ďalšie bohmi zabudnuté kraje. Kvalita grafiky i hardvérové nároky stúpli, Northrend bol dvakrát väčší ako Outland, s levelovaním pribúdajúce budovy a iné drobnosti dali svetu trochu viac života, prekopalo sa PvP a Blizzard prišiel s takzvaným hrdinským povolaním.
Death Knight tu bol pre každého s inou postavou po dosiahnutí minimálne levelu 55, jeho príbehové pozadie ponúklo príjemné zimomriavky a okamžite hráčov vtiahlo späť do starých, závisláckych koľají. Mohli sa objaviť námietky, že stačilo a už to nie je taká zábava ako pred štyrmi rokmi, ale WoW ďalej rástlo, priťahovalo k sebe dlho odolávajúcich priaznivcov iných žánrov, smialo sa konkurencii a lámalo rekordy. Počet platiacich hráčov krátko po vydaní tejto expanzie dosiahol 11.5 milióna.
Cataclysm
Dátum vydania: 7. december 2010
Hodnotenie: 9.0
Hlavný nepriateľ: Deathwing
„Nič už nebude také ako predtým,“ sľuboval Blizzard pri predstavovaní Cataclysm. Ukrytý a takmer zabudnutý veľký čierny drak povstal zo svojej skrýše a rozhodol sa spáliť Azerot na popol. Úplne sa mu to nepodarilo, asi tak tucet lokalít bolo zásadne zmenených a ďalšie dostali skôr facelift. Napriek tomu sa dá povedať, že to Blizzard opäť dokázal. Hráči sa chopili dvoch nových rás. K dovtedy zásadne nechlpatej Aliancii bez jediného kla či krivého zuba sa zrazu pridali temní vlkolačí worgeni a Horda konečne dostala podporu malých zábavných goblinov. Úplne nových lokalít nebolo veľa a hráči postúpili iba o 5 levelov, mohli si ale užiť zaujímavé a nápadité nové questy a menší armagedon bol využitý k vyškrtnutiu tých najneobľúbenejších zo starých poštárskych questov.
Hra navyše dostala grafický upgrade a len málokoho trápilo zoštíhlenie a zjednodušenie stromu talentov a na prvý pohľad jediným naozaj nepríjemným prekvapením boli bugy spojené so zmenou sveta. Úspech však bol tentokrát už iba krátkodobý. Mnoho hráčov sa vrátilo kvôli zahraniu Cataclysm a WoW malo na krátky čas rekordných 12 miliónov platiacich hráčov, ale po pár mesiacoch sa zasa rozišli a počet predplatiteľov začal pomaly klesať.
Mists of Pandaria
Dátum vydania: 25. september 2012
Hodnotenie: 8.5
Hlavný nepriateľ: Garrosh Hellscream
„Nový datadisk bude o kung-fu pande? Tak toto už Blizzard vážne prehnal,“ ozývalo sa pred vydaním nového datadisku. Možno začalo fungovať pravidlo, že všetkého priveľa škodí alebo možno chcel Blizzard naozaj obohatiť svoj svet o ázijskú kultúru a architektúru a vyzvať svojich, už neraz odrastených hráčov, k príležitostnému zamysleniu. Alebo sú pandy skrátka pre deti, rovnako ako zjednodušenie mechaník, súboje maznáčikov a cool „kung-fu“ pohyby. Tak či onak, po epicky ladenej expanzii Cataclysm prišiel veselý výlet v Mists of Pandaria. Blizzardu nemožno uprieť, že niektoré veci opäť posunul o úroveň vyššie a mnoho questov prešlo od okienka z textom k animovaným scénam a dialógom aj s dabingom. Veľké úsilie muselo byť venované aj otvorenému prístupu pri plnení úloh – už nebolo treba hľadať skupinu alebo ťahať proti silným nepriateľom s hráčmi z klanu, stačilo sa hoci aj bez dovolenia pridať do boja a quest bol splnený.
Už zásadne zmenená bola aj atmosféra hry. Počas rokov sa vymyslelo niekoľko „zlepšovákov“ a namiesto výprav sa už questy plnili jeden za druhým a postup na maximálnu úroveň málokomu zabral viac ako pár dní a potom už mohol väčšinu času putovať aj sám. Mnoho hráčov nadobudlo dojem, že je iba na odpočinovej povinnej jazde pred najťažšími dungeonmi a raidmi, ktorým sa však opäť dostalo množstvo pozornosti. Tak v čom bol problém? V tom, že to bolo zasa to isté iba trochu inak alebo v tom, že to už nebolo ako predtým? Odpoveď by možno radi poznali aj v Blizzarde, ale pravdou je, že nedlho po vydaní Mists of Pandaria začal počet predplatiteľov strmo klesať, nepomohla ani rasa pandarenov, ani povolanie bojového mnícha, ani farmárčenie. Pred ďalším datadiskom zostalo verných „iba“ 7 miliónov hráčov, hoci krátko po vydaní Pandarie ich bolo 10 miliónov.
Warlords of Draenor
Dátum vydania: 13. novembra 2014
Hodnotenie: 9.0
Hlavný nepriateľ: Archimonde
Warlords of Draenor bola prvá expanzia, v ktorej sa vo veľkom prejavil veľký návrat starých hráčov, ktorí sa ako lastovičky po zime vrátili do známych krajín iba aby si vychutnali nový obsah a zasa odleteli. Pred koncom roka 2014 ich počet stúpol zo spomínaných 7 miliónov späť na 10 miliónov. Hráčom bolo tentokrát ponúknutých niekoľko návratov. Po porazení desiatok rôznych zlosynov sa vrátili späť proti prúdu času do alternatívnej minulosti a opäť stretli napríklad Groma Hellscreama v najlepšej forme. V príbehu sa vrátili pred úplne prvú strategickú hru Warcraft a dokonca dostali možnosť vybudovať si vlastné základne a šéfovať ich posádke -podobne ako v pôvodných RTS. Inak sa ale Blizzard držal smeru nastoleného Pandariou, stavil na animácie, dabované dialógy a reťazenie questov do príbehov, hoci aj na úkor socializácie hráčov a rýchlu cestu za maximálnym levelom sa pokúsil vynahradiť end-game obsahom.
Legion
Dátum vydania: 2016
Na rok 2016 má Blizzard pripravenú expanziu Legion. Hráčov zavedie na dlho stratené elfské ostrovy, kedysi srdce kontinentu a kolísku elfskej civilizácie a veľkým lákadlom má byť hrdinské povolanie Daemon Hunter, teda niekto tak trochu ako Illidan, ktorý zrejme tiež nezostane mimo. Máme očakávať nejakú revolúciu? Zrejme nie. Blizzard si už uvedomuje, že väčšinu hráčov vo World of Warcraft dlhodobo neudrží. „Hráči už teraz World of Warcraft nevidia nevyhnutne ako celoročnú záležitosť, ale skôr ako hru, ktorú milujú a kam sa vracajú kvôli novému obsahu v aktualizácii, potom odídu hrať niektorú zo skvelých nových hier a zasa sa vrátia, keď im opäť máme čo ponúknuť. A do istej miery je to v poriadku. Nemáme záujem im brániť, aby si našu hru užívali týmto spôsobom,“ vysvetlil pred pár mesiacmi hlavný dizajnér hry World of Warcraft. Počet predplatiteľov pritom v druhom štvrťroku 2015 klesol pod 6 miliónov. Teda na úroveň, kde bol naposledy pred desiatimi rokmi, keď strmo stúpal k výšinám.
Určite sa nedá povedať, že by expanzie World of Warcraft akokoľvek udávali smer herného priemyslu. Dokonca sa nedá ani povedať, že držali krok s dobou a odzrkadľovali aktuálne trendy. Čo Blizzard robí je, že už 10 rokov dopĺňa svedomito pripravený herný obsah do hry, ktorá bola už pri vydaní rovnako skvelá ako rozsiahla. Ťažko by mohol byť Legion iný.
zdroj: World of Warcraft: Looking for Group, Wikipedia, Sector
PC
Vývoj: Blizzard / Blizzard Štýl: MMO / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|